|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
11. apríla 2017
Konôpka vezme do Le Mans mladých jazdcov: Najmä dokončiť
Na snímke slovenský automobilový pretekár Miroslav Konôpka.
Zdieľať
Na snímke slovenský automobilový pretekár Miroslav Konôpka. Foto: TASR/Pavol Zachar
Orechová Potôň 11. apríla (TASR) - ARC Bratislava sa pri premiérovej účasti slovenského tímu na motoristických pretekoch 24 hodín Le Mans (17. - 18. júna) predstaví s prototypom Ligier JS P217 Gibson. Prvým jazdcom bude veterán Miroslav Konôpka, ktorého doplnia mladíci zo zahraničia Konstantins Calko z Lotyšska a Holanďan Rik Breukers.Prototyp kategórie LMP2 má za sebou medzi 2500 až 3000 kilometrov. Absolvoval tri testovania vrátane tohtotýždňového na Slovakia Ringu pri Orechovej Potôni, najprv ho skúšali fabrickí piloti vo francúzskom Magny-Cours. Automobil disponuje 600-koňovým štvorlitrovým osemvalcom od úpravcu Gibson, váži 930 kilogramov a na rovinkách hravo presiahne rýchlosť 300 kilometrov za hodinu. V Le Mans naň čaká 4000 až 4500 kilometrov, dovtedy ho nečakajú žiadne preteky, ale zato výmena motora. Dva týždne pred podujatím je v dejisku na programe oficiálny testovací deň, po ňom sa všetko ešte rozoberie a skontroluje.
Rozvaha bude tiež základom taktiky počas 24-hodinového maratónu. "V prvom rade chceme dokončiť. Stratégia je vyhnúť sa problémom, to je predpoklad dobrého výsledku. Nebudeme sa tlačiť dopredu od prvého momentu, či experimentovať s mäkkými pneumatikami. Nepôjdeme do zbytočných súbojov, mnohí sa dokážu v prvom kole rozbiť, len aby sa pred niekoho dostali, a práve tomu sa chceme vyhnúť. Keď však niekto dostane šmyk a zostrelí nás, nič s tým neurobíme," povedal Konôpka.
Ten sa ako jediný Slovák môže pochváliť účasťou v Le Mans. Štartoval tam dvakrát za volantom Porsche, v roku 2006 vo farbách T2M Motorsport a o štyri roky neskôr reprezentoval Felbermayer-Proton, s ktorým obsadil ôsme miesto v bývalej triede LM GT2. Tentoraz dostal na slávne podujatie celý tím pod slovenskou zástavou. "Keď niekto na niečom dlho pracuje a podarí sa mu to, je to veľká úľava. Okrem F1 to sú jediné preteky, kde sa nedá prihlásiť, ale musia vás vybrať. Dostať tam slovenský tím nie je jednoduché, keďže nemáme históriu motoršportu. Zároveň to je záväzok, aby sme tam obstáli čo najlepšie, aj tom sú tieto dvojdňové testy. Môžeme nahlásiť iba troch jazdcov, nie štyroch alebo piatich ako pri iných sériách. Keď sa 10. mája uzavrie prihláška a niečo sa stane, smola, zostaneme dvaja. V porovnaní s povinnosťami na Le Mans je všetko, čo som dosiaľ absolvoval, prechádzka ružovým sadom," pokračoval 56-ročný Konôpka.
Gro jeho tímu tvoria Slováci, súčasť 43-členného zoskupenia sú aj Angličania a Francúzi. Pôvodne malo byť jazdeckého zloženie slovenské, no Konôpka nenašiel partnerov a vyrukoval s medzinárodnou posádkou. Dvadsaťtriročný Lotyš Calko sa stane prvým účastníkom Le Mans z Pobaltia. Holanďan Breukers je ešte o päť rokov mladší, svoju rýchlosť dokázal na Slovakia Ringu, kde so žltým Ligierom dosiahol čas 1:48,483 minúty. Konôpka napriek nízkemu veku vyzdvihol rozvahu oboch kolegov. "Ďakujem ARC Bratislava za túto príležitosť," vyhlásil Breukers na utorňajšej tlačovej konferencii.
Prototypy LMP2 majú iba minimálne rozdiely a už aj opticky sa približujú vrcholnej kategórii LMP1. V štartovej listine má početnejšie zastúpenie ďalší francúzsky výrobca Oreca. "Ligier je približne o pol sekundy, sekundu pomalší. Vo vytrvalostných pretekoch to nie je najdôležitejšie, uvidíme, ako na tom bude spotreba. Musíme si premyslieť, či zvolíme dlhšie úseky bez zastávky v boxoch a skúsime to uhrať s nižšou spotrebou. Všetky strategické momenty doladíme až po testoch v dejisku. V minulosti som skúšal LMP1, kde plánuje na budúci rok súťaži Ginetta. To už je vysoko, chcel som ísť krok za krokom, chytil som sa možnosti. Ligierov je menej, vychádzal som zo skúseností, že poskytnú lepší servis a budú sa nám viac venovať. Motory sú rovnaké vo všetkých LMP2, odlišujú sa len aerodynamikou. Používajú sú zatvorené kokpity, sú o desať centimetrov užšie a je v nich oveľa menej priestoru, je to technika inej generácie," priblížil Konôpka.
Pretekom predchádza slávnosť na Námestí republiky v Le Mans, kde sa jazdci predstavujú verejnosti. "Už som to zažil. Keď som tam bol prvýkrát, nevedel som príliš anglicky, bolo to utrpenie, táral som dve na tri. Príde tam stotisíc fanatických divákov, je to paráda," dodal Konôpka pre TASR.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR