Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

13. marca 2006

Konferencia o Kvalite v samospráve 2006



Európske centrum manažmentu, o.z. v spolupráci so združením Partnerstvá pre prosperitu, o.z. ako aj ďalšími svojimi odbornými a komerčnými partnermi usporadúva v roku 2006 ...



Zdieľať

BRATISLAVA 13. marca (WN/PS) -

Európske centrum manažmentu, o.z. v spolupráci so združením Partnerstvá pre prosperitu, o.z. ako aj ďalšími svojimi odbornými a komerčnými partnermi usporadúva v roku 2006 historicky prvé stretnutie reprezentantov samosprávy zamerané na riadenie kvality v orgánoch samosprávy SR nazvané „Kvalita v samospráve 2006 (Quality in Local Government 2006)

Cieľom prvého ročníka konferencie je identifikovať aktuálne trendy riadenia a zvyšovania kvality v samospráve a využívanie benchmarkingu v procesoch hodnotenia práce, činností, kvality a nákladov jednotlivých úradov. Ďalším významným cieľom konferencie je iniciovať po prvýkrát na Slovensku projekt dlhodobého benchmarkingu práce, činností, kvality a nákladov orgánov samosprávy za účasti relevantných odborných subjektov a partnerov.

Odborný program budú zabezpečovať špecialisti zo Vzdelávacieho centra pre verejnú správu ČR, o.p.s., kde už projekt benchmarkingu verejnej správy dlhodobo úspešne prebieha, ako aj nezávislí konzultanti, ktorí sa problematikou kvality v samospráve dlhodobo zaoberajú.

Zo slovenskej strany sú pripravené odborné príspevky z mestských úradov, kde už majú konkrétne skúsenosti so zavádzaním procesného riadenia (MsÚ Malacky) a riadenia kvality (MsÚ Martin) ako aj odborné príspevky zamerané na podporu a zvyšovanie riadenia kvality a informačnej bezpečnosti v samospráve.

Tematicky je konferencia zameraná na oblasť sebahodnotenia podľa modelu EFQM, sebahodnotenia podľa modelu CAF a benchmarking ako nástroj trvalého rozvoja organizácie.

Nadácia EFQM (The European Foundation for Quality Management EFQM) bola založená v roku 1988 skupinou 14 významných európskych podnikov, medzi ktorými boli napr. AB Electrolux, Fiat Auto, KLM, Nestlé, Philips Electronics, Renault alebo Volkswagen. Nadácia, ktorá v roku 2002 mala už 770 členov, definovala vlastný Model výnimočnosti EFQM (EFQM Excellence Model) a každoročne udeľuje „Európsku cenu za kvalitu“. Implementácia predmetného modelu riadenia kvality dnes prebieha vo viac ako 20 000 európskych podnikov a inštitúciách s cieľom vytvárať kvalitnejšie produkty a poskytovať zákazníkom kvalitnejšie služby.

Základná misia modelu EFQM je stimulovať a podporovať európske organizácie pri zavádzaní nástrojov a metód zlepšovania priamo vedúcich k výnimočnej spokojnosti zákazníkov a zamestnancov, s dopadmi na spoločnosť ako aj výsledky podnikania a podporovať manažérov európskych organizácií pri akcelerácii procesov implementácie Total Quality Management ako rozhodujúceho faktora pre dosahovanie globálnej konkurencieschopnosti.

Model výnimočnosti EFQM (EFQM Excellence Model) predstavuje hodnotiaci rámec, ktorý je možné realizovať rôznymi prístupmi za účelom dosiahnutia trvalej a udržateľnej výnimočnosti organizácie. Model je postavený na 9 hodnotiacich kritériách – z nich 5 je označených ako „Predpoklady“ (Enablers) a 4 sú označené ako „Výsledky“ (Results).

Model CAF - Common Assessment Framework (Spoločný hodnotiaci rámec) bol vypracovaný Európskym inštitútom pre verejnú správu - EIPA ako nástroj pre zvyšovanie kvality procesov a činností organizácií verejnej správy v Európe. Prvá oficiálna verzia modelu CAF bola publikovaná v máji 2000 na Prvej európskej konferencii kvality vo verejnej správe v Portugalsku, v Lisabone. Získané skúsenosti z implementácie boli východiskom pre vznik súčasnej aktuálnej verzie, ktorá bola publikovaná v októbri 2002 na Druhej európskej konferencii kvality v Dánsku, v Kodani.

Model CAF je voľne šíriteľný bez licenčných poplatkov, obsahovo je členený na súbor 9 kritérií, ktoré umožňujú vykonávať systematické samohodnotenie organizácie. Kritéria sú rovnako ako pri modeli EFQM členené do dvoch základných kategórií (enablers) - predpoklady organizácie (vedenie, management ĽZ, stratégia a plánovanie, partnerstvo a zdroje) a (results) - výsledky organizácie (vzťah k zákazníkom/občanom, vzťah k pracovníkom, vzťah k spoločnosti, kľúčové výsledky činností a meranie výkonnosti). Každé kritérium obsahuje množinu subkritérií (spolu 27), ktoré sú hodnotené podľa definovaného panela hodnotenia. Pre objektívne hodnotenie sú pre jednotlivé subkritériá uvádzané príklady. Výsledky samohodnotenia môžu byť efektívne využité pri porovnávaní s ďalšími porovnateľnými inštitúciami v tuzemsku, resp. v zahraničí.

Od roku 2005 prebieha v strednej Európe tzv. CAF Regional Benchlearning Project za účasti partnerov z Rakúska, Maďarska, Slovenska a Českej republiky. V tomto projekte sa zúčastňujú mestá Vsetín, Martin a Šoproň pričom hľadajú príklady dobrej, resp. najlepšej, praxe v jednotlivých subkritériach CAF.

Benchmarking

Benchmarking môžeme vnímať ako špecifický proces merania, ktorý môže výrazne prispieť k dosiahnutiu konkurenčnej výhody pre konkrétnu organizáciu. Americké centrum pre produktivitu definuje benchmarking ako proces neustáleho porovnávania a merania organizácie oproti vedúcim firmám kdekoľvek na svete s cieľom získať informácie, ktoré organizácii pomôžu prijať a realizovať aktivity, ktoré vedú k zlepšeniu svojej vlastnej výkonnosti.

Benchmarking je v zásade používanie systematických metód na porovnávanie seba s inými a nachádzanie lepších ciest a spôsobov ako robiť svoju prácu. Benchmarking môže poskytnúť ukazovatele, ktoré porovnávajú výkonnosť vybraného procesu (ktorý chceme zlepšiť) medzi viacerými cieľovými organizáciami. Pomáha nájsť najlepšie hybné sily, ktoré vyvolávajú také výsledky, ktoré bolo možné sledovať počas vykonanej štúdie. Umožňuje stanoviť výkonnostné ciele pre proces a identifikovať oblasti, v ktorých je treba prijať opatrenia na zlepšenie. Benchmarking je všeobecne uznávaným veľmi účinným nástrojom umožňujúcim výrazné zvyšovanie výkonnosti a kvality.

Cieľom projektu Benchmarking samosprávnych úradov je identifikovať podpriemerné, priemerné alebo nadpriemerné hodnoty výkonnosti spracovania jednotlivých agend úradov. To znamená analyzovať súčasný výkon vybraných kompetencií verejnej správy, porovnať ich s inými župami, mestami alebo obcami, nájsť najlepšie riešenia, a identifikovať príležitosti miest k zlepšeniu vlastnej práce a kvality poskytovania verejných služieb. Hlavným cieľom modelu je poskytovať jednoduchý a ľahko použiteľný koncept porovnávacieho hodnotenia samosprávneho úradu na Slovensku.

Podujatie sa uskutoční vo štvrtok, 6.4.2006 od 12:00 v Dome armády Trenčín a vystúpia na ňom odborníci zo Slovenskej a Českej republiky (podrobný program je na http://www.ecm.eu.sk).

Na konferenciu sú pozvaní všetci primátori miest a župani Slovenskej republiky ako najvyšší reprezentanti územnej a miestnej samosprávy.

Podujatie sa uskutoční pod záštitou splnomocnenca vlády pre decentralizáciu verejnej správy, Viktora Nižňanského, v spolupráci s Úniou miest Slovenska (ÚMS) a Združením miest a obcí Slovenska (ZMOS).

Peter Vilím

Predseda prípravného výboru

0902 900 862

(vilim@skms.sk)

Milan Ištván

Tajomník prípravného výboru

0905 351 962

(milan@p3.sk)

FOTO:SITA


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Britská kráľovná otvorila kolonádu v Sydney
<< predchádzajúci článok
Kandidátom strany Smer-SD na starostu Petržalky M. Ftáčnik