|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 5.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Imrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
28. augusta 2014
Kľúčový úsek D1 pri Martine môže stáť 880 mil. eur alebo vyše miliardy
rasa D1 pri Šútove, fotené z V. Kriváňa
Zdieľať
rasa D1 pri Šútove, fotené z V. Kriváňa Foto: dialnice.info
Bratislava 28. augusta (TASR) – Kľúčový diaľničný úsek pri Martine medzi Turanmi a Hubovou vyjde štát buď 880,4 milióna eur alebo vyše miliardy eur. Také sú odhady nákladov na výstavbu dvoch variantov tejto cesty, ktoré sa majú ďalej posudzovať.Opísala ich Porovnávacia štúdia, ktorú dala vypracovať Národná diaľničná spoločnosť (NDS) po tom, čo sa na trase budúcej cesty zosunula počas jari minulého roka pôda. Materiál diaľničiari momentálne poslali ministerstvu životného prostredia a to ho zverejnilo na enviroportáli na pripomienkovanie.
Štúdia sa venovala trom variantom výstavby cesty, ako optimálne na posúdenie však ďalej odporúča dva. Prvým je variant, ktorý vedie prevažne cez údolie rieky, ale je s odklonom. Tento má odhadované náklady vo výške 880,4 milióna eur s daňou z pridanej hodnoty (DPH). Podľa štúdie by išlo o ekonomicky priaznivú investíciu. Cesta postavená týmto variantom by mala tri križovatky, takže sa predpokladá, že by vhodne obslúžila priľahlé územie. Konkrétne Dolnú Oravu, predovšetkým Kraľovany, Párnicu, Zázrivú, Istebné až po Dolný Kubín.
Druhým je tunelový variant, na ktorý štúdia odhaduje náklady vo výške 1,05 miliardy eur s DPH. Tento by podľa materiálu poskytol autám najkratšiu dráhu, preto by im priniesol najvyššie úspory v prevádzkových nákladoch. Zároveň sú jeho súčasťou aj výrazne najdlhšie tunely, ktoré tento variant zaťažujú najvyššími investičnými nákladmi a nákladmi na ich údržbu a prevádzku.
"Avšak skutočnosť, že trasa ide väčšinou tunelom, prináša aj výhodu a to, že variant má najmenej mostných objektov, oporných a zárubných múrov, protihlukových stien a podobne," dodáva štúdia. Cesta postavená týmto variantom by mala len dve križovatky, a to na začiatku a na konci, preto by na starej ceste prvej triedy ostalo najviac áut. Zároveň by však bol najmenší počet obyvateľov zasiahnutých hlukom z dopravy.
Pre relevantné porovnanie obidvoch variantov a posúdenie ich vplyvu na životné prostredie je podľa štúdie potrebné dopracovať primerané posúdenie vplyvov stavby na územia sústavy Natura 2000. Tiež napríklad porovnať záber biotopov európskeho významu zničených alebo ovplyvnených pri výstavbe a prevádzke cesty či posúdiť vplyv na živočíchy toku Váhu a vplyv na prirodzené migračné trasy živočíchov.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR