|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
14. februára 2016
Klimatické zmeny môžu predĺžiť lety do Severnej Ameriky
Klimatické zmeny môžu zapríčiniť predĺženie letov z ...
Zdieľať
Zvýšenie koncentrácie oxidu uhličitého v atmosfére môže zrýchliť dýzové prúdenie, a tak výrazne ovplyvniť leteckú dopravu.
BRATISLAVA 14. februára (WebNoviny.sk) - Klimatické zmeny môžu zapríčiniť predĺženie letov z Európy do Severnej Ameriky. Upozorňujú na to vedci z univerzity v anglickom Readingu. Ako napísali v štúdii, ktorú publikovali v magazíne Environmental Research Letters, dýzové prúdenie sa pre zvýšenie koncentrácie oxidu uhličitého môže zrýchliť, a tak výrazne ovplyvniť leteckú dopravu.
Dýzové prúdenie je prúdenie vzduchu v atmosfére zo západu na východ, pričom sa vyskytuje na severnej i južnej pologuli Zeme. Tieto vetry využívajú lietadlá, pretože im pomáhajú znížiť čas prepravy. Najviac pritom prúdy pomáhajú pri letoch ponad Atlantik do Európy. Hoci výskumy v minulosti ukázali, že pre klimatické zmeny hrozí počas transatlantických letov vyššie riziko turbulencií, vedci v najnovšej štúdii tvrdia, že dôsledky budú vážnejšie.
Výskumníci vytvorili model simulujúci, ako sa atmosférické vetry zmenia pri dvojnásobnej koncentrácii CO2 v atmosfére. Model následne vložili do algoritmov, ktoré používajú letecké spoločnosti na plánovanie transatlantických ciest. Ako zistili, dýzové prúdenie ponad Atlantický oceán sa v priemere zrýchli o 15 percent. Výsledkom síce budú kratšie lety smerom na východ, v opačnom smere sa ale čas potrebný na prelet predĺži. Na trase medzi New Yorkom a Londýnom to bude predstavovať dvojnásobné zvýšenie pravdepodobnosti, že lety do Londýna budú trvať menej ako päť hodín a dvadsať minút. U letov naspäť sa ale dvojnásobne zvýši pravdepodobnosť predĺženia času preletu, a to na viac ako sedem hodín.
Napokon ale predĺženie bude výrazne dlhšie ako ušetrený čas. "Ak sa pozriete na obojsmerné cesty, lety smerom na východ sa skracujú menej ako sa lety na západ predlžujú," priblížil hlavný autor štúdie Paul Williams. "Takže tu máme masívny nárast dopravného času u obojsmerných ciest. To znamená, že lietadlá strávia vo vzduchu viac času," doplnil.
Pri súčasnom objeme dopravy to podľa vedcov bude predstavovať zvýšenie o dvetisíc hodín, ktoré lietadlá strávia vo vzduchu navyše. Narastú tak aj ročné náklady na transatlantickú dopravu, a to o 22 miliónov amerických dolárov (v prepočte približne 17,7 milióna eur). Okrem toho sa zvýši aj objem emisií. Ako vedci upozornili, lietadlá ročne vypustia do vzduchu o 70 miliónov kilogramov CO2 viac. Dôsledky sa tak napokon prejavia aj v cenách leteniek.
Hoci sa zmeny v dýzovom prúdení v dôsledku klimatických zmien zatiaľ neprejavili, vedci sú si istí, že klimatické zmeny ovplyvnia rýchlosť týchto vetrov. Zároveň upozorňujú, že hoci skúmali dôsledky klimatických zmien iba na transatlantickú dopravu, v prípade, že sa zmeny rýchlosti vetrov prejavia, ovplyvnia aj ďalšie letové trasy.
Informácie pochádzajú z webovej stránky www.bbc.com.
Zdroj: WebNoviny.sk © SITA Všetky práva vyhradené.
Dýzové prúdenie je prúdenie vzduchu v atmosfére zo západu na východ, pričom sa vyskytuje na severnej i južnej pologuli Zeme. Tieto vetry využívajú lietadlá, pretože im pomáhajú znížiť čas prepravy. Najviac pritom prúdy pomáhajú pri letoch ponad Atlantik do Európy. Hoci výskumy v minulosti ukázali, že pre klimatické zmeny hrozí počas transatlantických letov vyššie riziko turbulencií, vedci v najnovšej štúdii tvrdia, že dôsledky budú vážnejšie.
Výskumníci vytvorili model simulujúci, ako sa atmosférické vetry zmenia pri dvojnásobnej koncentrácii CO2 v atmosfére. Model následne vložili do algoritmov, ktoré používajú letecké spoločnosti na plánovanie transatlantických ciest. Ako zistili, dýzové prúdenie ponad Atlantický oceán sa v priemere zrýchli o 15 percent. Výsledkom síce budú kratšie lety smerom na východ, v opačnom smere sa ale čas potrebný na prelet predĺži. Na trase medzi New Yorkom a Londýnom to bude predstavovať dvojnásobné zvýšenie pravdepodobnosti, že lety do Londýna budú trvať menej ako päť hodín a dvadsať minút. U letov naspäť sa ale dvojnásobne zvýši pravdepodobnosť predĺženia času preletu, a to na viac ako sedem hodín.
Napokon ale predĺženie bude výrazne dlhšie ako ušetrený čas. "Ak sa pozriete na obojsmerné cesty, lety smerom na východ sa skracujú menej ako sa lety na západ predlžujú," priblížil hlavný autor štúdie Paul Williams. "Takže tu máme masívny nárast dopravného času u obojsmerných ciest. To znamená, že lietadlá strávia vo vzduchu viac času," doplnil.
Pri súčasnom objeme dopravy to podľa vedcov bude predstavovať zvýšenie o dvetisíc hodín, ktoré lietadlá strávia vo vzduchu navyše. Narastú tak aj ročné náklady na transatlantickú dopravu, a to o 22 miliónov amerických dolárov (v prepočte približne 17,7 milióna eur). Okrem toho sa zvýši aj objem emisií. Ako vedci upozornili, lietadlá ročne vypustia do vzduchu o 70 miliónov kilogramov CO2 viac. Dôsledky sa tak napokon prejavia aj v cenách leteniek.
Hoci sa zmeny v dýzovom prúdení v dôsledku klimatických zmien zatiaľ neprejavili, vedci sú si istí, že klimatické zmeny ovplyvnia rýchlosť týchto vetrov. Zároveň upozorňujú, že hoci skúmali dôsledky klimatických zmien iba na transatlantickú dopravu, v prípade, že sa zmeny rýchlosti vetrov prejavia, ovplyvnia aj ďalšie letové trasy.
Informácie pochádzajú z webovej stránky www.bbc.com.
Zdroj: WebNoviny.sk © SITA Všetky práva vyhradené.