![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Utorok 4.3.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Kazimír
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
30. mája 2018
Kiska podpísal zákon na odbúranie administratívnej záťaže občanov
Na snímke prezident SR Andrej Kiska.
Zdieľať

Cieľom právnej normy je zrušiť povinnosť úradov pýtať od občanov a podnikateľov výpis a odpis z registra trestov, ako aj výpisy z katastra nehnuteľností, obchodného registra a živnostenského registra. "Tento zákon je prvým krokom k zásade jedenkrát a dosť, čo znamená, že občania už nebudú musieť na úrady nosiť potvrdenia, ktoré si úrady vedia zabezpečiť aj z elektronických registrov štátu," vysvetlil podpredseda vlády pre investície a informatizáciu Richard Raši (Smer-SD).
Správne fungovanie si vyžaduje aj optimálne technické riešenie, ide najmä o prepojenie so zdrojovými registrami údajov, presun informačného systému CSRÚ (centrálna správa referenčných údajov) do vládneho cloudu a pripravenosť partnerov.
Technické riešenie pre odbúranie výpisov sa buduje ako nadstavba centrálneho informačného systému CSRÚ. Je potrebné ho zosúladiť s novým nariadením EÚ o ochrane osobných údajov GDPR. "Od 1. septembra bude účinná novela katastrálneho zákona. Aj tú je potrebné zosúladiť s účinnosťou nášho zákona. Keby sme tak neurobili, nebolo by možné sprostredkovať listy vlastníctva s plombou alebo rodným číslom, ktoré úradníci potrebujú pre rozhodovanie v správnom konaní," vysvetlil Raši.
Odbúranie papierových výpisov bude zavádzané postupne. Od 1. septembra 2018 budú mať elektronickú podobu výpisy z obchodného a živnostenského registra a listy vlastníctva. Výpisov z registra trestov sa to bude týkať od 1. januára 2019. "Prepojenie s registrom trestov je nadštandardný proces, pretože údaje v tomto registri sú najcitlivejšie a musia sa poskytovať špeciálnym režimom. Z tohto dôvodu je potrebné dobudovať špeciálny šifrovaný prenos, či kontrolovanie prístupov a účelov použitia údajov," priblížil Úrad podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu.
Do zákona sa zavádza výnimka, ktorou sa umožní občanom pri hlásení pobytu, v prípade technických problémov na strane orgánu verejnej moci, predkladať listinnú podobu výpisov bez časového obmedzenia. Jedinou podmienkou bude, že všetky údaje budú musieť byť aktuálne a platné.
Nový zákon mení celkovo 168 zákonov, 68 vyhlášok, 8 opatrení a 12 nariadení vlády, ktoré hovoria o predkladaní výpisov v papierovej forme. Vlani si vyžiadali občania a podnikatelia v papierovej forme 348.680 výpisov z listu vlastníctva, 280.325 výpisov z obchodného registra, 67.690 výpisov zo živnostenského registra a 316.130 výpisov a odpisov z registra trestov. Vláda očakáva, že tento zákon občanom ročne ušetrí 13 miliónov eur.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR