|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Streda 4.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Barbora
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Svet filmu |
|
|
Vyhľadávanie |
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
TV tipy 4.1. - 10.1. 2016
04.01.Pondelok
21:45 Vládce severu (Emperor of the North Pole), USA, 1973 (ČT2) Dej filmu sa odohráva počas Veľkej hospodárskej krízy, kedy bola Amerika plná bezdomovcov a tulákov, tzv. hobos. Jeden z nich, A no.1, sa rozhodne stať sa miestnou legendou tým, že absolvuje cestu vlakom idúcim „Severnou dráhou“, ktorému šéfuje neľútostný Shack. Ten sa zaprisahal, že žiadny tulák nebude jazdiť jeho vlakom zadarmo a rozpúta krutý boj s hlavným hrdinom. Aj ďalšiemu filmu režiséra Roberta Ladricha tak dominuje až westernovo drsný súboj chlapských charakterov, tentokrát začmudených od železničného oleja a sadzí, znázorňujúcich boj poriadku a práva za každú cenu a ich systematického porušovania. Podobne ako vo westernoch aj tu dotvárajú atmosféru filmu nádherné scenérie hôr, americké country piesne spievané Martym Robbinsom, ale aj pôvab lokomotív a industriálnych železníc.
22:20 Všetko čo mám rád Československo, 1992 (ČT art)Tomáš je 38 ročný muž, ktorý dospel do zásadného zlomu vo svojom živote. Jednak sa zaplieta do smiešnych konfliktov se svojou bývalou ženou, taktiež musí riešiť problémy svojho pubertálneho syna a pomoc od neho očakávajú aj jeho starnúci rodičia. Jediný upokojujúci bod v jeho živote tak tvorí jeho anglická priateľka, ktorá tvorí únik zo šedivého sveta postkomunistickej spoločnosti. Jedna z najlepších snímok slovenského filmu 90. rokov od výnimočného Martina Šulíka tak neexplicitne poukazuje na stav Slovenska v porevolučnom období, kedy hrdinovia i samotná spoločnosť trpí emočnou nevyrovnanosťou.
22:30 V prístave (On the Waterfront), USA, 1954 (Dvojka)Bývalý boxer Terry, ktorý pracuje ako robotník v prístave, prišiel o slušne rozbehnutú kariéru kvôli zámerne prehratému zápasu. Do týchto machinácií ho kvôli zisku zo stávok vtiahol skorumpovaný Johnny Friendly, ktorý v prístave pracuje ako šéf odborov. Jedného dňa Terry nevedomky vyláka Johnyho Doylea, jedného zo svedkov Friendlyho zločinov, do nastraženej pasce a cíti sa byť spoluzodpovedným za jeho smrť. Jedna z najslávnejších amerických filmových drám ocenená 8 Oscarmi uhranula nesmierne koncentrovaným Brandovým hereckým výkonom, ambivalentnosťou charakterov i sociálne kritickou rovinou. Film tak pôsobí ako nesmierne vydarená syntéza neorealizmu, filmu-noir a antickej tragédie a tvorí jeden z vrcholov svetovej kinematografie.
05.01.Utorok
07:20 Ralph Rozbi-to (Wreck-It Ralph) USA, 2012 (JOJ)Ralph je hlavná postava arkádovej počítačovej hry, ktorá je už unavená každodenným rozbíjaním a ničením a jeho rola zlého muža ho frustruje čím ďalej tým viac. Desaťročia žije Ralph v tieni všetkými milovaného klaďasa Oprav-to Félixa. Jedného dňa sa Ralph rozhodne vziať osud do svojich rúk a pustí sa do vlastného dobrodružstva, ktoré rozohrá úplne nový hru. Snímka plná odkazov na staré arkádovky i nové počítačové hry, ako napríklad Donkey kong, Pac-Man, Super Mario, Medal of Honor či Halo pokračuje v súčasnom trende retrománie a divácky prístupnejšou formou nadväzuje na výnimočného Scotta Pilgrima. Film nominovaný na Oscara nakrútil Riche Moore, známy aj vďaka réžii Futuramy a Simpsonovcov.
22:05 Následky lásky (Le Conseguenze dell'amore) Taliansko, 2004 (Dvojka)Päťdesiatnik Titta vedie rutinný a nezáživný život v jednom švajčiarskom hoteli. Jeho každodenný stereotyp nemenných úkonov naruší láska a všetky následky, ktoré so sebou prináša. Jedným z následkov môže byť aj konfrontácia so sicílskou mafiou. Film jedného z najuznávanejších súčasných režisérov Paola Sorrentina bol nominovaný na Zlatú palmu na MFF v Cannes a získal tiež niekoľko ďalších ocenení. Opakujúce sa pohyby kamery udávajú úvodnej rutine rytmus a následná bohatosť formy pracujúca s prepájaním objektívnych a subjektívnych záberov vytvárajú konzistentné a mimoriadne podnetné dielo.
06.01.Streda
16:10 Nožnicovoruký Edward (Edward Scissorhands) USA, 1990 (Prima MAX)Edward, výtvor starého vedca, ktorý zomrel skôr než ho stačil dokončiť a nahradiť ostré britvy ľudskými rukami, žije sám v chátrajúcom sídle. Jedného dňa ho zhodou okolností objaví Peggy a vezme ho so sebou do mesta. Napriek tomu, že vyzerá ako hrozivé monštrum, je v skutočnosti veľmi milý a plachý. Vďaka svojej povahe a strihačskému umeniu si síce získa obdiv okolia, avšak aj nenávisť zo strany niektorých ľudí, ktorým prekáža jeho inakosť, úspech a pozornosť mladej Kim. Tim Burton vo filme vychádza z klasických príbehov o monštrách ako napríklad Frankenstein, ale prevracia ich základy a ukazuje príbeh z pohľadu monštra. Hrôzostrašne karikované prostredie amerického predmestia, vykazuje v konfrontácií s jeho naivitou a bezprostrednosťou tie najhoršie ľudské neduhy a odhaľuje skutočné monštrá.
21:35 Dersu Uzala (Dersu Uzala), Sovietsky zväz/Japonsko, 1975 (Dvojka)Bádateľ Arsenev sa po rokoch vracia na miesto, kde pochoval svojho priateľa, avšak zisťuje, že jeho hrob zmizol rovnako, ako mizne samotná sibírska tajga, v ktorej žil. To odštartuje sériu spomienok, v ktorých vidíme príbeh naplnený úctou k prírode. Keď Arsenev ako ruský vojenský prieskumník viedol expedíciu skúmajúcu neprebádané miesta sibírskej tajgy, k ich výprave sa pripojil lovec z kmeňa Goldi menom Dersu Uzala. Nevzdelaný stopár, z ktorého si vojaci spočiatku robili žarty, si všetkých získava svojou múdrosťou, láskou k prírode a nesebeckosťou. Legenda svetovej kinematografie Akira Kurosawa zobrazuje príbeh dvoch mužov, stelesňujúcich dva rôzne spôsoby života - jeden animistický, prírodný a druhý poznačený civilizáciou. Snímka vznikla v rusko-japonskej koprodukcii na základe literárnej predlohy ruského cestovateľa Vladimíra Arsenieva a vďaka svojim mimoriadnym kvalitám získala v roku 1976 Oscara za najlepší zahraničný film, ale i množstvo ďalších ocenení.
22:20 Čeľuste (Jaws), USA, 1975 (Nova)Do rekreačného mesta Amity prichádzajú každé leto stovky návštevníkov. Nikto však netuší, že tento rok bude iný, keďže pod hladinou striehne obrovský biely žralok. Hoc počet obetí rýchlo pribúda, vedenia mesta se snaží kvôli ziskom z letnej sezóny všetko utajiť. Situácia však postupne začne byť taká vážna, že je vyslovene nevyhnutné žraloka zabiť. Situáciu sa pokúsia vyriešiť traja muži - ichtyológ Hooper, lovec žralokov Quint a šéf miestnej polície Brody. Film, ktorý získal tri Oscary v podstate odštartoval raketovú kariéru Stevena Spielberga a spôsobil medzinárodnú paniku zo žralokov.
07.01.Štvrtok
21:55 Jean od Floretty (Jean de Florette), Francúzsko/Švajčiarsko/Taliansko, 1986 (Jednotka)Vyprahnuté údolie pod Alpami a nekvalitná pôda na ktorú neustále praží slnko nedáva svojim obyvateľom príliš veľa možností uživiť sa. Spoločne s tým sa formujú aj charaktery ľudí, žijúcich v tejto oblasti, smerom k obdobnej tvrdosti a húževnatosti. Film sleduje osudy Césara, ktorý sa spolu so svojim synovcom teší, že po smrti suseda lacno, ale nečestne kúpil jeho pozemok, kde sa nachádza mimoriadne vzácny prameň. Tamojší statkári sú v podstate schopný všetkého – aj zničenia čestného človeka. Prvá časť dvojdielneho filmu Clauda Berriho (tá druhá má názov Manon od Prameňa) je výnimočnou adaptáciou románu Živá voda francúzskeho spisovateľa Marcela Pagnola, ktorý b príbehu popisuje život vo svojom rodnom Provensálsku. Kontrast slnkom zaliatych impresionistických krajiniek s najprízemnejšími pudmi tamojších statkárov, vytvára zvláštnu dichotómiu, kedy forma v podstate ironicky komentuje charakter postáv.
22:25 Niko Pirosmani (Pirosmani), Sovietsky zväz/Gruzínsko, 1969 (Dvojka)Filmová balada Giorgiho Šengelaja rozpráva v pomalom, ale o to poetickejšom mode príbeh o životne naivistického maliara Nika Pirosmanišviliho. Snímka rozdelená do štyroch kapitol (Žirafa, Biela krava, Knieža, Žltý lev), pracuje s výraznou výtvarnou štylizáciou i so symbolickými posunmi a približuje proces výroby umeleckých diel i umelcovu kariéru od počiatkov až po smrť. Prisomaniho pohľad na svet spočívajúci v snahe vidieť krásu aj v tých najvšednejších životných udalostiach prenáša Šengelaja aj na diváka. Spolu s tým pokračuje aj v najpodstatnejšej téme svojej tvorby, ktorou je problém samoty a odcudzenosti umelca v spoločnosti.
08.01.Piatok
21:50 Manon od prameňa (Manon des sources), Francúzsko/Švajčiarsko/Taliansko, 1986 (Jednotka)Desať rokov po tragickej smrti jednej z postáv, ktorá otriasla chodom malej dedinky vo francúzskom Provensálsku sa život ustálil a opäť pôsobí navonok idylicky. Farmár César stále pestuje kvety s výdatnou pomocou vody z prameňa, ktorý kedysi tak nečestne získal. Keďže je bezdetný snaží sa dohovoriť svojmu synovcovi, aby sa oženil. Ugolin jedného dňa stretne v horách tančiacu pastierku kôz Manon a zamiluje sa do nej. Netuší však, že je dcérou zosnulého Jeana, ktorého smrť i vrahov má ešte stále pred očami. Pokračovanie snímku Jean od Floretty nadväzuje na predchádzajúci diel dejom i využívanými formálnymi prostriedkami.
21:50 Horiace Mississippi (Mississippi Burning), USA, 1988 (ČT2)Film nakrútený podľa skutočnej udalosti zo šesťdesiatych rokov, kedy v malom južanskom mestečku záhadným spôsobom zmizli traja bojovníci za ľudské práva. Prípad prišli vyšetriť dvaja agenti FBI - starší Anderson a mladý Ward a obaja si začnú uvedomovať zlovestnú atmosféru v meste, ktorá sa vznáša medzi belochmi a zatrpknutým čiernym obyvateľstvom. Samotná téma, doslova vyzýva po emočnom znásilňovaní, zjednodušovaní, sentimentalite, či pátose, avšak Alan Parker dokázal tému uchopiť s gráciou a podal relatívne objektívne svedectvo o jednom z temnejších období USA. To spôsobila predovšetkým umne zvolená, dokumentárne pôsobiaca narácia i zameriavanie sa viac na násilné akty ku-klux klanu, vinníkov, či oboch hlavných predstaviteľov, než na emočný stav obetí. S trochou horkosti tiež film poukazuje na to, že aby bolo možné prípady vyriešiť, bolo potrebné zabrednúť trocha do onej žumpy, v ktorej sa miestna polícia ocitla.
21:55 Babel (Babel), Francúzsko/USA/Mexiko, 2006 (JOJ Cinema) Tretí film v poradí, na ktorom Alejandro González Iňárritu spolupracoval so scenáristom Guilleromom Arriagom, zobrazuje náhodné prepletanie niekoľko zdanlivo nesúvisiacich ľudských osudov. Americká dvojica Richard a Susan musí kvôli Susaninmu zdraviu predĺžiť pobyt v Maroku, opatrovateľka Amelia sa pre zmenu bojí, že nestihne svadbu syna v Mexiku a rozhodne sa, že tam potajomky odíde aj s opatrovanými deťmi a v Japonsku rieši mladé hluchonemé dievča svoje psychické problémy. Za snímku Babel získal Iňárritu Cenu za réžiu na MFF v Cannes a viac ako 30 ďalších ocenení, čo znamenalo definitívny prienik medzi najvýznamnejších režisérov súčasnosti.
09.01.Sobota
22:00 No (No), Chile/Francúzsko/USA, 2012 (ČT art)René se vracia zo stáže v USA, kde sa venoval marketingovým stratégiám a snaží sa zapojiť do obrodzovacieho diania v rodnom Chile. Vďaka stáži sa stane vedúcim kampane demokratických strán stojacich proti starnúcemu generálovi. Larraín sa vo filme snaží rekonštruovať jednu z významných kapitol histórie dvadsiateho storočia, kedy bol Pinochet donútený k referendu o budúcom smerovaní Chile, pričom zásadnú rolu v jeho zvrhnutí zohrala opozičná kampaň. Tá využívala prostriedky reklamy čo film explicitne reflektuje už svojim dejom, ale aj formou využívajúcou staré televízne technológie a dobové záznamy. Tým tiež zdôrazňuje prepojenie reklamy s realitou a fakt, že pokiaľ si chcete získať voličov musíte občas použiť aj nečestné praktiky.
10.01.Nedeľa
20:30 Kapitán Phillips: Prepadnutie lode Alabama (Captain Phillips) USA, 2013 (Markíza) Kapitán Philips je príbeh inšpirovaný skutočnou udalosťou prepadnutia americkej nákladnej lode Maersk Alabama somálskymi pirátmi, ku ktorému došlo v roku 2009, 230 km od somálskeho pobrežia. Rozprávanie sa zameriava primárne na vzťah medzi veliacim dôstojníkom lode, kapitánom Richardom Phillipsom, a veliteľom somálskych pirátov Museom, ktorý Phillipsa využíva ako rukojemníka. Vidíme tak súboj dvoch charakterov, ktoré rozhodne nemôžeme nazvať čiernobielymi, pretože celá situácia je úplne mimo ich kontroly. Známy režisér Paul Greengrass zároveň divákov do filmu vťahuje svojim naturalistickým štýlom a strihovou rýchlopaľbou, tak ako to predviedol i vo svojich predchádzajúcich filmoch a opäť tak prináša kombináciu napínavého thrilleru so zamyslením sa nad dôsledkami globalizácie.
21:35 Vlasy (Hair), USA/NSR, 1979 (Dvojka)Slávny muzikál Vlasy, rozpráva príbeh o mladom mužovi z Oklahomy menom Claude, ktorý prichádza do New Yorku. Tam sa spriatelí so skupinou hippies vedených Bergerom a zamiluje sa do Sheily, dievčaťa z bohatej rodiny. Jeho šťastie je však krátke, pretože musí odísť do vojny vo Vietname. Formanove Vlasy svojimi politickými, sociálne-kritickými presahmi i deziluzívnym pohľadom na Vietnamskú vojnu a americké malomeštiactvo presahujú rámec muzikálu a obohacujú vtedajšiu vlnu filmov o vietnamskej vojne. Forman tu zároveň znázornil aj všetky svoje typické témy, ktorými sa preslávil už v Československu ako generačné konflikty, idealizmus mladosti a jej protest proti konvenciám a predsudkom. Vďaka kameramanskej práci ďalšieho českého emigranta Miroslava Ondříčka, ktorý vo filme pracuje s dlhými zábermi zobrazujúcich živelnú akciu, si môžeme užiť dravosť a spontánnosť „detí kvetov“.
23:35 Abendland (Abendland), Rakúsko, 2011 (ČT2)Filmová symfónia rakúskeho režiséra Nikolausa Geyrhaltera zachytávajúca nočný život v mestách a s tým i západnú životnú úroveň, zobrazuje štruktúry, na ktorých stojí náš civilizovaný svet. Oceňovaný rakúsky dokumentarista vytvoril ďalšiu esej, ktorá zaznamenáva chod spoločnosti z pohľadu nezúčastneného pozorovateľa, zobrazuje výhody i problémy globalizácie a nahliada do širokého spektra prostredí. Snímka tak ponecháva zobrazovanému maximálnu interpretačnú otvorenosť a v pôsobivých obrazoch nočného života vyzýva diváka, aby pri filme premýšľal o sebe samom i svojom okolí.
22:20 Všetko čo mám rád Československo, 1992 (ČT art)Tomáš je 38 ročný muž, ktorý dospel do zásadného zlomu vo svojom živote. Jednak sa zaplieta do smiešnych konfliktov se svojou bývalou ženou, taktiež musí riešiť problémy svojho pubertálneho syna a pomoc od neho očakávajú aj jeho starnúci rodičia. Jediný upokojujúci bod v jeho živote tak tvorí jeho anglická priateľka, ktorá tvorí únik zo šedivého sveta postkomunistickej spoločnosti. Jedna z najlepších snímok slovenského filmu 90. rokov od výnimočného Martina Šulíka tak neexplicitne poukazuje na stav Slovenska v porevolučnom období, kedy hrdinovia i samotná spoločnosť trpí emočnou nevyrovnanosťou.
22:30 V prístave (On the Waterfront), USA, 1954 (Dvojka)Bývalý boxer Terry, ktorý pracuje ako robotník v prístave, prišiel o slušne rozbehnutú kariéru kvôli zámerne prehratému zápasu. Do týchto machinácií ho kvôli zisku zo stávok vtiahol skorumpovaný Johnny Friendly, ktorý v prístave pracuje ako šéf odborov. Jedného dňa Terry nevedomky vyláka Johnyho Doylea, jedného zo svedkov Friendlyho zločinov, do nastraženej pasce a cíti sa byť spoluzodpovedným za jeho smrť. Jedna z najslávnejších amerických filmových drám ocenená 8 Oscarmi uhranula nesmierne koncentrovaným Brandovým hereckým výkonom, ambivalentnosťou charakterov i sociálne kritickou rovinou. Film tak pôsobí ako nesmierne vydarená syntéza neorealizmu, filmu-noir a antickej tragédie a tvorí jeden z vrcholov svetovej kinematografie.
05.01.Utorok
07:20 Ralph Rozbi-to (Wreck-It Ralph) USA, 2012 (JOJ)Ralph je hlavná postava arkádovej počítačovej hry, ktorá je už unavená každodenným rozbíjaním a ničením a jeho rola zlého muža ho frustruje čím ďalej tým viac. Desaťročia žije Ralph v tieni všetkými milovaného klaďasa Oprav-to Félixa. Jedného dňa sa Ralph rozhodne vziať osud do svojich rúk a pustí sa do vlastného dobrodružstva, ktoré rozohrá úplne nový hru. Snímka plná odkazov na staré arkádovky i nové počítačové hry, ako napríklad Donkey kong, Pac-Man, Super Mario, Medal of Honor či Halo pokračuje v súčasnom trende retrománie a divácky prístupnejšou formou nadväzuje na výnimočného Scotta Pilgrima. Film nominovaný na Oscara nakrútil Riche Moore, známy aj vďaka réžii Futuramy a Simpsonovcov.
22:05 Následky lásky (Le Conseguenze dell'amore) Taliansko, 2004 (Dvojka)Päťdesiatnik Titta vedie rutinný a nezáživný život v jednom švajčiarskom hoteli. Jeho každodenný stereotyp nemenných úkonov naruší láska a všetky následky, ktoré so sebou prináša. Jedným z následkov môže byť aj konfrontácia so sicílskou mafiou. Film jedného z najuznávanejších súčasných režisérov Paola Sorrentina bol nominovaný na Zlatú palmu na MFF v Cannes a získal tiež niekoľko ďalších ocenení. Opakujúce sa pohyby kamery udávajú úvodnej rutine rytmus a následná bohatosť formy pracujúca s prepájaním objektívnych a subjektívnych záberov vytvárajú konzistentné a mimoriadne podnetné dielo.
06.01.Streda
16:10 Nožnicovoruký Edward (Edward Scissorhands) USA, 1990 (Prima MAX)Edward, výtvor starého vedca, ktorý zomrel skôr než ho stačil dokončiť a nahradiť ostré britvy ľudskými rukami, žije sám v chátrajúcom sídle. Jedného dňa ho zhodou okolností objaví Peggy a vezme ho so sebou do mesta. Napriek tomu, že vyzerá ako hrozivé monštrum, je v skutočnosti veľmi milý a plachý. Vďaka svojej povahe a strihačskému umeniu si síce získa obdiv okolia, avšak aj nenávisť zo strany niektorých ľudí, ktorým prekáža jeho inakosť, úspech a pozornosť mladej Kim. Tim Burton vo filme vychádza z klasických príbehov o monštrách ako napríklad Frankenstein, ale prevracia ich základy a ukazuje príbeh z pohľadu monštra. Hrôzostrašne karikované prostredie amerického predmestia, vykazuje v konfrontácií s jeho naivitou a bezprostrednosťou tie najhoršie ľudské neduhy a odhaľuje skutočné monštrá.
21:35 Dersu Uzala (Dersu Uzala), Sovietsky zväz/Japonsko, 1975 (Dvojka)Bádateľ Arsenev sa po rokoch vracia na miesto, kde pochoval svojho priateľa, avšak zisťuje, že jeho hrob zmizol rovnako, ako mizne samotná sibírska tajga, v ktorej žil. To odštartuje sériu spomienok, v ktorých vidíme príbeh naplnený úctou k prírode. Keď Arsenev ako ruský vojenský prieskumník viedol expedíciu skúmajúcu neprebádané miesta sibírskej tajgy, k ich výprave sa pripojil lovec z kmeňa Goldi menom Dersu Uzala. Nevzdelaný stopár, z ktorého si vojaci spočiatku robili žarty, si všetkých získava svojou múdrosťou, láskou k prírode a nesebeckosťou. Legenda svetovej kinematografie Akira Kurosawa zobrazuje príbeh dvoch mužov, stelesňujúcich dva rôzne spôsoby života - jeden animistický, prírodný a druhý poznačený civilizáciou. Snímka vznikla v rusko-japonskej koprodukcii na základe literárnej predlohy ruského cestovateľa Vladimíra Arsenieva a vďaka svojim mimoriadnym kvalitám získala v roku 1976 Oscara za najlepší zahraničný film, ale i množstvo ďalších ocenení.
22:20 Čeľuste (Jaws), USA, 1975 (Nova)Do rekreačného mesta Amity prichádzajú každé leto stovky návštevníkov. Nikto však netuší, že tento rok bude iný, keďže pod hladinou striehne obrovský biely žralok. Hoc počet obetí rýchlo pribúda, vedenia mesta se snaží kvôli ziskom z letnej sezóny všetko utajiť. Situácia však postupne začne byť taká vážna, že je vyslovene nevyhnutné žraloka zabiť. Situáciu sa pokúsia vyriešiť traja muži - ichtyológ Hooper, lovec žralokov Quint a šéf miestnej polície Brody. Film, ktorý získal tri Oscary v podstate odštartoval raketovú kariéru Stevena Spielberga a spôsobil medzinárodnú paniku zo žralokov.
07.01.Štvrtok
21:55 Jean od Floretty (Jean de Florette), Francúzsko/Švajčiarsko/Taliansko, 1986 (Jednotka)Vyprahnuté údolie pod Alpami a nekvalitná pôda na ktorú neustále praží slnko nedáva svojim obyvateľom príliš veľa možností uživiť sa. Spoločne s tým sa formujú aj charaktery ľudí, žijúcich v tejto oblasti, smerom k obdobnej tvrdosti a húževnatosti. Film sleduje osudy Césara, ktorý sa spolu so svojim synovcom teší, že po smrti suseda lacno, ale nečestne kúpil jeho pozemok, kde sa nachádza mimoriadne vzácny prameň. Tamojší statkári sú v podstate schopný všetkého – aj zničenia čestného človeka. Prvá časť dvojdielneho filmu Clauda Berriho (tá druhá má názov Manon od Prameňa) je výnimočnou adaptáciou románu Živá voda francúzskeho spisovateľa Marcela Pagnola, ktorý b príbehu popisuje život vo svojom rodnom Provensálsku. Kontrast slnkom zaliatych impresionistických krajiniek s najprízemnejšími pudmi tamojších statkárov, vytvára zvláštnu dichotómiu, kedy forma v podstate ironicky komentuje charakter postáv.
22:25 Niko Pirosmani (Pirosmani), Sovietsky zväz/Gruzínsko, 1969 (Dvojka)Filmová balada Giorgiho Šengelaja rozpráva v pomalom, ale o to poetickejšom mode príbeh o životne naivistického maliara Nika Pirosmanišviliho. Snímka rozdelená do štyroch kapitol (Žirafa, Biela krava, Knieža, Žltý lev), pracuje s výraznou výtvarnou štylizáciou i so symbolickými posunmi a približuje proces výroby umeleckých diel i umelcovu kariéru od počiatkov až po smrť. Prisomaniho pohľad na svet spočívajúci v snahe vidieť krásu aj v tých najvšednejších životných udalostiach prenáša Šengelaja aj na diváka. Spolu s tým pokračuje aj v najpodstatnejšej téme svojej tvorby, ktorou je problém samoty a odcudzenosti umelca v spoločnosti.
08.01.Piatok
21:50 Manon od prameňa (Manon des sources), Francúzsko/Švajčiarsko/Taliansko, 1986 (Jednotka)Desať rokov po tragickej smrti jednej z postáv, ktorá otriasla chodom malej dedinky vo francúzskom Provensálsku sa život ustálil a opäť pôsobí navonok idylicky. Farmár César stále pestuje kvety s výdatnou pomocou vody z prameňa, ktorý kedysi tak nečestne získal. Keďže je bezdetný snaží sa dohovoriť svojmu synovcovi, aby sa oženil. Ugolin jedného dňa stretne v horách tančiacu pastierku kôz Manon a zamiluje sa do nej. Netuší však, že je dcérou zosnulého Jeana, ktorého smrť i vrahov má ešte stále pred očami. Pokračovanie snímku Jean od Floretty nadväzuje na predchádzajúci diel dejom i využívanými formálnymi prostriedkami.
21:50 Horiace Mississippi (Mississippi Burning), USA, 1988 (ČT2)Film nakrútený podľa skutočnej udalosti zo šesťdesiatych rokov, kedy v malom južanskom mestečku záhadným spôsobom zmizli traja bojovníci za ľudské práva. Prípad prišli vyšetriť dvaja agenti FBI - starší Anderson a mladý Ward a obaja si začnú uvedomovať zlovestnú atmosféru v meste, ktorá sa vznáša medzi belochmi a zatrpknutým čiernym obyvateľstvom. Samotná téma, doslova vyzýva po emočnom znásilňovaní, zjednodušovaní, sentimentalite, či pátose, avšak Alan Parker dokázal tému uchopiť s gráciou a podal relatívne objektívne svedectvo o jednom z temnejších období USA. To spôsobila predovšetkým umne zvolená, dokumentárne pôsobiaca narácia i zameriavanie sa viac na násilné akty ku-klux klanu, vinníkov, či oboch hlavných predstaviteľov, než na emočný stav obetí. S trochou horkosti tiež film poukazuje na to, že aby bolo možné prípady vyriešiť, bolo potrebné zabrednúť trocha do onej žumpy, v ktorej sa miestna polícia ocitla.
21:55 Babel (Babel), Francúzsko/USA/Mexiko, 2006 (JOJ Cinema) Tretí film v poradí, na ktorom Alejandro González Iňárritu spolupracoval so scenáristom Guilleromom Arriagom, zobrazuje náhodné prepletanie niekoľko zdanlivo nesúvisiacich ľudských osudov. Americká dvojica Richard a Susan musí kvôli Susaninmu zdraviu predĺžiť pobyt v Maroku, opatrovateľka Amelia sa pre zmenu bojí, že nestihne svadbu syna v Mexiku a rozhodne sa, že tam potajomky odíde aj s opatrovanými deťmi a v Japonsku rieši mladé hluchonemé dievča svoje psychické problémy. Za snímku Babel získal Iňárritu Cenu za réžiu na MFF v Cannes a viac ako 30 ďalších ocenení, čo znamenalo definitívny prienik medzi najvýznamnejších režisérov súčasnosti.
09.01.Sobota
22:00 No (No), Chile/Francúzsko/USA, 2012 (ČT art)René se vracia zo stáže v USA, kde sa venoval marketingovým stratégiám a snaží sa zapojiť do obrodzovacieho diania v rodnom Chile. Vďaka stáži sa stane vedúcim kampane demokratických strán stojacich proti starnúcemu generálovi. Larraín sa vo filme snaží rekonštruovať jednu z významných kapitol histórie dvadsiateho storočia, kedy bol Pinochet donútený k referendu o budúcom smerovaní Chile, pričom zásadnú rolu v jeho zvrhnutí zohrala opozičná kampaň. Tá využívala prostriedky reklamy čo film explicitne reflektuje už svojim dejom, ale aj formou využívajúcou staré televízne technológie a dobové záznamy. Tým tiež zdôrazňuje prepojenie reklamy s realitou a fakt, že pokiaľ si chcete získať voličov musíte občas použiť aj nečestné praktiky.
10.01.Nedeľa
20:30 Kapitán Phillips: Prepadnutie lode Alabama (Captain Phillips) USA, 2013 (Markíza) Kapitán Philips je príbeh inšpirovaný skutočnou udalosťou prepadnutia americkej nákladnej lode Maersk Alabama somálskymi pirátmi, ku ktorému došlo v roku 2009, 230 km od somálskeho pobrežia. Rozprávanie sa zameriava primárne na vzťah medzi veliacim dôstojníkom lode, kapitánom Richardom Phillipsom, a veliteľom somálskych pirátov Museom, ktorý Phillipsa využíva ako rukojemníka. Vidíme tak súboj dvoch charakterov, ktoré rozhodne nemôžeme nazvať čiernobielymi, pretože celá situácia je úplne mimo ich kontroly. Známy režisér Paul Greengrass zároveň divákov do filmu vťahuje svojim naturalistickým štýlom a strihovou rýchlopaľbou, tak ako to predviedol i vo svojich predchádzajúcich filmoch a opäť tak prináša kombináciu napínavého thrilleru so zamyslením sa nad dôsledkami globalizácie.
21:35 Vlasy (Hair), USA/NSR, 1979 (Dvojka)Slávny muzikál Vlasy, rozpráva príbeh o mladom mužovi z Oklahomy menom Claude, ktorý prichádza do New Yorku. Tam sa spriatelí so skupinou hippies vedených Bergerom a zamiluje sa do Sheily, dievčaťa z bohatej rodiny. Jeho šťastie je však krátke, pretože musí odísť do vojny vo Vietname. Formanove Vlasy svojimi politickými, sociálne-kritickými presahmi i deziluzívnym pohľadom na Vietnamskú vojnu a americké malomeštiactvo presahujú rámec muzikálu a obohacujú vtedajšiu vlnu filmov o vietnamskej vojne. Forman tu zároveň znázornil aj všetky svoje typické témy, ktorými sa preslávil už v Československu ako generačné konflikty, idealizmus mladosti a jej protest proti konvenciám a predsudkom. Vďaka kameramanskej práci ďalšieho českého emigranta Miroslava Ondříčka, ktorý vo filme pracuje s dlhými zábermi zobrazujúcich živelnú akciu, si môžeme užiť dravosť a spontánnosť „detí kvetov“.
23:35 Abendland (Abendland), Rakúsko, 2011 (ČT2)Filmová symfónia rakúskeho režiséra Nikolausa Geyrhaltera zachytávajúca nočný život v mestách a s tým i západnú životnú úroveň, zobrazuje štruktúry, na ktorých stojí náš civilizovaný svet. Oceňovaný rakúsky dokumentarista vytvoril ďalšiu esej, ktorá zaznamenáva chod spoločnosti z pohľadu nezúčastneného pozorovateľa, zobrazuje výhody i problémy globalizácie a nahliada do širokého spektra prostredí. Snímka tak ponecháva zobrazovanému maximálnu interpretačnú otvorenosť a v pôsobivých obrazoch nočného života vyzýva diváka, aby pri filme premýšľal o sebe samom i svojom okolí.
TV tipy 4.1. - 10.1. 2016
Autor: Marcel Šedo
Zdroj: Kinema