|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 26.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Štefan
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Svet filmu |
|
|
Vyhľadávanie |
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
03. 12. 2017
Život za život
Nevinný výlet k moru, jediná hlúpa chyba a život mladého Simona naberá tragický spád. Vitálny, energický a bezstarostný 17-ročný mladík je po vážnej autonehode v kóme a masívne krvácanie do mozgu svedčí o tom, že sa z tohto stavu už nemá šancu zotaviť. Jeho matka a otec (Emmanuelle Seigner a Kool Shen) sa ocitajú v nočnej more každého rodiča - a hoci spolu už dlhšie nežijú, tragédia ich inštinktívne zomkne opäť k sebe. Okrem neľahkej úlohy vyrovnať sa so strašnou situáciou ale musia čeliť aj závažnej dileme, ktorá nepozná odklad. Simone totiž predstavuje vzácny prípad mozgového úmrtia, ktoré poskytuje ideálne podmienky pre proces darcovstva orgánov.
V tom istom čase kdesi na druhom konci Francúzska matka dvoch dospievajúcich synov Claire (Anne Dorval) bilancuje svoje skromné možnosti. Degeneratívne ochorenie srdca jej už, prakticky, neumožňuje normálny život. A aj tie zvyšky síl, ktoré ešte má, sa dramaticky míňajú. Lekárka jej navrhuje jediné riešenie, ktoré jej ešte môže život zachrániť – transplantáciu srdca. Claire si však nie je istá, či o život so srdcom niekoho iného naozaj stojí...
KINEMAVIDEO4495.
Keď film francúzskej režisérky a scenáristky Katell Quillévéré rozložíte na jednotlivé postavy, scény a motívy, žiadne výraznejšie slabiny a hluché miesta v ňom nenájdete. Každá z postáv má vlastný charakter a divácky potenciál, interakcie a vzťahy medzi nimi majú zaujímavú dynamiku a aj samotná téma je pútavá - a pre väčšinu divákov iste aj celkom originálna a neopozeraná. Film výrazne ťahá vpred bezchybne zvládnuté vizuálne a zvukové remeslo.
O hudbu sa postaral skvelý Alexandre Desplat (Kráľova reč, Kód Enigmy) a s majstrovskou presnosťou udiera klinec po hlavičke, či už ide o svieži popový podmaz k výjavom zo Simonovho života, alebo dramatický klavírny recitál, na ktorý sa z posledných síl vyberá umierajúca Claire v druhej polovici filmu. Ale aj za kamerou sa skvele vytiahol pomerne neznámy Tom Hariri (s režisérkou spolupracuje už na niekoľkom filme). Najmä v úvodných sekvenciách, kde hrá prím vodný živel (Simone je vášnivý surfer) dostala jeho kamera štedrý priestor predviesť sa. Opomenúť však nemožno ani výborné herecké obsadenie, hviezdnym dámam Seigner a Dorval šikovne sekundujú aj menej známi herci, pozornosť si zaslúžia najmä mladíci v úlohách Simona a Clairiných diametrálne odlišných synov.
Ako celok však film Život za život zase až tak dobre nefunguje. A jeho rozpačitosť zrejme pramení najmä zo zvláštnej zmesi prístupov k ústrednej téme. Prvá tretina, nabitá skvelou ambienciou, vizuálne silnými obrazmi aj výbornými hudobnými motívmi, sľubuje, že na to pôjde cez atmosféru, emócie a osobné príbehy. Načrtnutý hlbší záber do vnútra jednotlivých postáv ale ostáva len v náznakoch a film sa posúva do roviny medicínskej procedurality. Ani tu však nejde do žiadnej výraznejšej hĺbky, keď využíva viaceré nie celkom presvedčivé skratky a zjednodušenia. Na druhej strane, uznanie si určite zaslúži aspoň za svojskú, až tak trochu nadpozemskú úctivosť a nehu, s akou ľudské telá, orgány a operačné zákroky zobrazuje.
Celkový výsledok je však, žiaľ, tak trochu ani ryba - ani rak. A pri záverečných titulkoch sa vám tak môže zdať, akoby vlastne film nehovoril nič viac, než že za každou transplantáciou životne dôležitého orgánu je nejaká tragédia na jednej strane a zázrak v podobe druhej šance na život na strane druhej (čo asi väčšinu z nás zas tak veľmi neprekvapí...).
Možno by mu pritom „k dokonalosti“ až tak veľa nechýbalo – stačilo by trochu hutnejšie rozohrať osobné drámy jednotlivých hrdinov, možno aj za cenu, že by tak film stratil kus zo svojej prísnej emocionálnej triezvosti. Akýmsi spôsobom, skrátka, dovysvetliť a legitimizovať, prečo práve tieto postavy, tieto príbehy majú byť zaujímavejšie, výnimočnejšie, než nejaké druhé.
Je veľa filmov, ktorým by razantnejší strih a umiernenejšia stopáž výrazne prospeli. Život za život je ale jedným z titulov, ktorým by mohli pomôcť skôr nejaké tie minúty navyše...
Réparer les vivants (Francúzsko, 2016, 104 min.)Réžia: Katell Quillévéré. Scenár: Katell Quillévéré, Gilles Taurand. Hrajú: Tahar Rahim, Emmanuelle Seigner, Anne Dorval, Bouli Lanners
KINEMAVIDEO4495.
Keď film francúzskej režisérky a scenáristky Katell Quillévéré rozložíte na jednotlivé postavy, scény a motívy, žiadne výraznejšie slabiny a hluché miesta v ňom nenájdete. Každá z postáv má vlastný charakter a divácky potenciál, interakcie a vzťahy medzi nimi majú zaujímavú dynamiku a aj samotná téma je pútavá - a pre väčšinu divákov iste aj celkom originálna a neopozeraná. Film výrazne ťahá vpred bezchybne zvládnuté vizuálne a zvukové remeslo.
O hudbu sa postaral skvelý Alexandre Desplat (Kráľova reč, Kód Enigmy) a s majstrovskou presnosťou udiera klinec po hlavičke, či už ide o svieži popový podmaz k výjavom zo Simonovho života, alebo dramatický klavírny recitál, na ktorý sa z posledných síl vyberá umierajúca Claire v druhej polovici filmu. Ale aj za kamerou sa skvele vytiahol pomerne neznámy Tom Hariri (s režisérkou spolupracuje už na niekoľkom filme). Najmä v úvodných sekvenciách, kde hrá prím vodný živel (Simone je vášnivý surfer) dostala jeho kamera štedrý priestor predviesť sa. Opomenúť však nemožno ani výborné herecké obsadenie, hviezdnym dámam Seigner a Dorval šikovne sekundujú aj menej známi herci, pozornosť si zaslúžia najmä mladíci v úlohách Simona a Clairiných diametrálne odlišných synov.
Ako celok však film Život za život zase až tak dobre nefunguje. A jeho rozpačitosť zrejme pramení najmä zo zvláštnej zmesi prístupov k ústrednej téme. Prvá tretina, nabitá skvelou ambienciou, vizuálne silnými obrazmi aj výbornými hudobnými motívmi, sľubuje, že na to pôjde cez atmosféru, emócie a osobné príbehy. Načrtnutý hlbší záber do vnútra jednotlivých postáv ale ostáva len v náznakoch a film sa posúva do roviny medicínskej procedurality. Ani tu však nejde do žiadnej výraznejšej hĺbky, keď využíva viaceré nie celkom presvedčivé skratky a zjednodušenia. Na druhej strane, uznanie si určite zaslúži aspoň za svojskú, až tak trochu nadpozemskú úctivosť a nehu, s akou ľudské telá, orgány a operačné zákroky zobrazuje.
Celkový výsledok je však, žiaľ, tak trochu ani ryba - ani rak. A pri záverečných titulkoch sa vám tak môže zdať, akoby vlastne film nehovoril nič viac, než že za každou transplantáciou životne dôležitého orgánu je nejaká tragédia na jednej strane a zázrak v podobe druhej šance na život na strane druhej (čo asi väčšinu z nás zas tak veľmi neprekvapí...).
Možno by mu pritom „k dokonalosti“ až tak veľa nechýbalo – stačilo by trochu hutnejšie rozohrať osobné drámy jednotlivých hrdinov, možno aj za cenu, že by tak film stratil kus zo svojej prísnej emocionálnej triezvosti. Akýmsi spôsobom, skrátka, dovysvetliť a legitimizovať, prečo práve tieto postavy, tieto príbehy majú byť zaujímavejšie, výnimočnejšie, než nejaké druhé.
Je veľa filmov, ktorým by razantnejší strih a umiernenejšia stopáž výrazne prospeli. Život za život je ale jedným z titulov, ktorým by mohli pomôcť skôr nejaké tie minúty navyše...
Réparer les vivants (Francúzsko, 2016, 104 min.)Réžia: Katell Quillévéré. Scenár: Katell Quillévéré, Gilles Taurand. Hrajú: Tahar Rahim, Emmanuelle Seigner, Anne Dorval, Bouli Lanners
Život za život
Autor: Hana Lippová
Zdroj: Kinema