![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Utorok 4.3.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Kazimír
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|

03. 12. 2017
Život za život

KINEMAVIDEO4495.
Keď film francúzskej režisérky a scenáristky Katell Quillévéré rozložíte na jednotlivé postavy, scény a motívy, žiadne výraznejšie slabiny a hluché miesta v ňom nenájdete. Každá z postáv má vlastný charakter a divácky potenciál, interakcie a vzťahy medzi nimi majú zaujímavú dynamiku a aj samotná téma je pútavá - a pre väčšinu divákov iste aj celkom originálna a neopozeraná. Film výrazne ťahá vpred bezchybne zvládnuté vizuálne a zvukové remeslo.
O hudbu sa postaral skvelý Alexandre Desplat (Kráľova reč, Kód Enigmy) a s majstrovskou presnosťou udiera klinec po hlavičke, či už ide o svieži popový podmaz k výjavom zo Simonovho života, alebo dramatický klavírny recitál, na ktorý sa z posledných síl vyberá umierajúca Claire v druhej polovici filmu. Ale aj za kamerou sa skvele vytiahol pomerne neznámy Tom Hariri (s režisérkou spolupracuje už na niekoľkom filme). Najmä v úvodných sekvenciách, kde hrá prím vodný živel (Simone je vášnivý surfer) dostala jeho kamera štedrý priestor predviesť sa. Opomenúť však nemožno ani výborné herecké obsadenie, hviezdnym dámam Seigner a Dorval šikovne sekundujú aj menej známi herci, pozornosť si zaslúžia najmä mladíci v úlohách Simona a Clairiných diametrálne odlišných synov.
Ako celok však film Život za život zase až tak dobre nefunguje. A jeho rozpačitosť zrejme pramení najmä zo zvláštnej zmesi prístupov k ústrednej téme. Prvá tretina, nabitá skvelou ambienciou, vizuálne silnými obrazmi aj výbornými hudobnými motívmi, sľubuje, že na to pôjde cez atmosféru, emócie a osobné príbehy. Načrtnutý hlbší záber do vnútra jednotlivých postáv ale ostáva len v náznakoch a film sa posúva do roviny medicínskej procedurality. Ani tu však nejde do žiadnej výraznejšej hĺbky, keď využíva viaceré nie celkom presvedčivé skratky a zjednodušenia. Na druhej strane, uznanie si určite zaslúži aspoň za svojskú, až tak trochu nadpozemskú úctivosť a nehu, s akou ľudské telá, orgány a operačné zákroky zobrazuje.
Celkový výsledok je však, žiaľ, tak trochu ani ryba - ani rak. A pri záverečných titulkoch sa vám tak môže zdať, akoby vlastne film nehovoril nič viac, než že za každou transplantáciou životne dôležitého orgánu je nejaká tragédia na jednej strane a zázrak v podobe druhej šance na život na strane druhej (čo asi väčšinu z nás zas tak veľmi neprekvapí...).
Možno by mu pritom „k dokonalosti“ až tak veľa nechýbalo – stačilo by trochu hutnejšie rozohrať osobné drámy jednotlivých hrdinov, možno aj za cenu, že by tak film stratil kus zo svojej prísnej emocionálnej triezvosti. Akýmsi spôsobom, skrátka, dovysvetliť a legitimizovať, prečo práve tieto postavy, tieto príbehy majú byť zaujímavejšie, výnimočnejšie, než nejaké druhé.
Je veľa filmov, ktorým by razantnejší strih a umiernenejšia stopáž výrazne prospeli. Život za život je ale jedným z titulov, ktorým by mohli pomôcť skôr nejaké tie minúty navyše...
Réparer les vivants (Francúzsko, 2016, 104 min.)Réžia: Katell Quillévéré. Scenár: Katell Quillévéré, Gilles Taurand. Hrajú: Tahar Rahim, Emmanuelle Seigner, Anne Dorval, Bouli Lanners
Život za život
Autor: Hana Lippová
Zdroj: Kinema