|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 28.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Henrieta
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Svet filmu |
|
|
Vyhľadávanie |
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
29. 11. 2013
Život Adéle
Francúzsky film Život Adéle získal tento rok hlavnú cenu na festivale v Cannes. U divákov vzbudzuje veľký záujem a zvedavosť vyvoláva najmä zástupom prívlastkov, ktorými je dielo častované filmovými kritikmi a novinármi. Možno súhlasiť, že Život Adéle je šokujúci, opojný, kontroverzný či škandalózne erotický, no je aj omnoho viac, ako len to. Režisér Abdellatif Kechiche nakrútil krížovú výpravu za láskou, najvyššou ľudskou hodnotou, ktorej je podmienené v živote všetko, najmä naše šťastie.
KINEMAVIDEO1869.Príbeh je adaptáciou francúzskeho komiksu Le bleu est une couleur chaude a zobrazuje vývoj mileneckého vzťahu dvoch mladých žien, Adéle a Emmy. Zaberá dlhé časové obdobie, od Adéliných stredoškolských rokov, jej hľadania samej seba, až po nadobudnutie istoty, ujasnenie si kým je a kam smeruje, pričom hybnou silou jej života, príčina všetkého je láska Emma. Emma je výtvarníčka, na rozdiel od Adéle je z liberálnej rodiny, čo je vo filmoch častým kontrapunktom a môže pôsobiť ako klišé, no prihliadnuc ku kontextu francúzskej kinematografie, umelecká bohéma, filozofovanie a polemiky o umení nad pohárom dobrého bieleho vína sú francúzskym filmom vlastné a umelecké kruhy sú divácky atraktívne a teda vďačné. Prostredníctvom výstižných citácií literárnych diel zhmotňuje vnútro postáv.
Adél po štúdiu pracuje ako učiteľka v škôlke, jej profesia a prostredie, v ktorom sa pohybuje dotvára jej nežnú zraniteľnosť, kontrastujúcu s drzou a sebavedomou Emmou, ktorá Adéle istým spôsobom zneužíva pri vlastnej profesionálnej realizácii, obe však rastú zo vzájomnej lásky. Film nerozvíja konflikt lesbického páru s okolím, situáciu len stroho konštatuje a sústredí sa najmä na vnútorný rozkol prameniaci zo vzťahu dvoch žien. Ich sexuálna orientácia je pre fabulu sekundárna, avšak zvláštne nerozdeliteľné puto, ktoré medzi milenkami vznikne a tvorí osobité srdce príbehu, je podmienené ich pohlavím a v heterosexuálnom páre by bolo nedosiahnuteľné. Dramatizácia príbehu je podmienená aj „odlišnosti“, filmu sa podarilo vyextrahovať čistú podobu lásky, ktorá pôsobí nadpozemsky a neuveriteľne krehko. Výrazná je prevaha detailných záberov a polodetailov, čím je dosiahnutá blízkosť diváka a postáv. Kamera sa takmer absolutisticky sústredí na tváre hlavných hrdiniek, pričom kladie precízny dôraz na detail. Autenticita výpovede je dosahovaná strohým štýlom, všetky snahy sa sústreďujú na pravdivosť a uveriteľnosť, pričom nič nezamlčuje. Otvorenosť je miestami šokujúca, odkrývanie tabuizovaných tém však nie je prvoplánové ani samoúčelné, je súčasťou programu ukázať život čo najrealistickejšie, so všetkým čo k nemu patrí a je dôležité pre konkrétny príbeh. Erotické scény lesbického sexu deklarujú blízkosť hlavných postáv, ich „zrastenosť“ a aj napriek svojej popisnosti a dlhej minutáži nepôsobia pornograficky, ani vulgárne, postavám veríme absolútne každú slzu, bozk, vzdych..
Režisér Kechiche žne chvály za výber hereckých predstaviteliek oprávnene, pretože spolu s jeho prepracovanou réžiou, často náročných, emocionálne vypätých scén, tvoria herecké výkony doménu filmu a sú dôvodom, prečo film vtiahne do deja a opantá už úvodným obrazom. Herečky Adéle Exarchopoulos a Léa Seydoux sa vyzliekli na kosť a odovzdali svojím postavám úplne všetko, čo ich láska za život stihla naučiť. Dramaturgicky vyvážený príbeh je rozprávaný pozvoľným tempom, pričom hĺbavo analyzuje a preniká do vnútra postáv, do vnútra vzťahu. Umiernenými výrazovými prostriedkami buduje zvláštnu poetiku krehkosti, pritom ťaží najmä z emočnej autenticity, výtvarnosť obrazu je minimalistická, pôsobí mäkko (už spomínané časté detailné zábery tvárí hlavných postáv) a upokojujúco, nenápadne štylizuje modrú farbu takmer do každého záberu.Život Adéle nie je len veľkolepým opusom o čistej láske dvoch žien, o ich silnom pute, ktoré nerozdelí ani rozchod, ale aj o nároku na slobodné rozhodovanie sa, o nároku na to, byť sám sebou a rozvíjať sa, je o rizikách, ktoré osobitá „inakosť“ prináša, od netolerancie okolia, po vnútorný rozkol a strach realizovať svoje túžby.La vie d’Adéle (Francúzsko/Belgicko/Španielsko, 2013, 179 min.)Réžia: Abdellatif Kechiche. Scenár: Abdellatif Kechiche, Ghalia Lacroix. Hrajú: Herečky Adéle Exarchopoulos, Léa Seydoux
Adél po štúdiu pracuje ako učiteľka v škôlke, jej profesia a prostredie, v ktorom sa pohybuje dotvára jej nežnú zraniteľnosť, kontrastujúcu s drzou a sebavedomou Emmou, ktorá Adéle istým spôsobom zneužíva pri vlastnej profesionálnej realizácii, obe však rastú zo vzájomnej lásky. Film nerozvíja konflikt lesbického páru s okolím, situáciu len stroho konštatuje a sústredí sa najmä na vnútorný rozkol prameniaci zo vzťahu dvoch žien. Ich sexuálna orientácia je pre fabulu sekundárna, avšak zvláštne nerozdeliteľné puto, ktoré medzi milenkami vznikne a tvorí osobité srdce príbehu, je podmienené ich pohlavím a v heterosexuálnom páre by bolo nedosiahnuteľné. Dramatizácia príbehu je podmienená aj „odlišnosti“, filmu sa podarilo vyextrahovať čistú podobu lásky, ktorá pôsobí nadpozemsky a neuveriteľne krehko. Výrazná je prevaha detailných záberov a polodetailov, čím je dosiahnutá blízkosť diváka a postáv. Kamera sa takmer absolutisticky sústredí na tváre hlavných hrdiniek, pričom kladie precízny dôraz na detail. Autenticita výpovede je dosahovaná strohým štýlom, všetky snahy sa sústreďujú na pravdivosť a uveriteľnosť, pričom nič nezamlčuje. Otvorenosť je miestami šokujúca, odkrývanie tabuizovaných tém však nie je prvoplánové ani samoúčelné, je súčasťou programu ukázať život čo najrealistickejšie, so všetkým čo k nemu patrí a je dôležité pre konkrétny príbeh. Erotické scény lesbického sexu deklarujú blízkosť hlavných postáv, ich „zrastenosť“ a aj napriek svojej popisnosti a dlhej minutáži nepôsobia pornograficky, ani vulgárne, postavám veríme absolútne každú slzu, bozk, vzdych..
Režisér Kechiche žne chvály za výber hereckých predstaviteliek oprávnene, pretože spolu s jeho prepracovanou réžiou, často náročných, emocionálne vypätých scén, tvoria herecké výkony doménu filmu a sú dôvodom, prečo film vtiahne do deja a opantá už úvodným obrazom. Herečky Adéle Exarchopoulos a Léa Seydoux sa vyzliekli na kosť a odovzdali svojím postavám úplne všetko, čo ich láska za život stihla naučiť. Dramaturgicky vyvážený príbeh je rozprávaný pozvoľným tempom, pričom hĺbavo analyzuje a preniká do vnútra postáv, do vnútra vzťahu. Umiernenými výrazovými prostriedkami buduje zvláštnu poetiku krehkosti, pritom ťaží najmä z emočnej autenticity, výtvarnosť obrazu je minimalistická, pôsobí mäkko (už spomínané časté detailné zábery tvárí hlavných postáv) a upokojujúco, nenápadne štylizuje modrú farbu takmer do každého záberu.Život Adéle nie je len veľkolepým opusom o čistej láske dvoch žien, o ich silnom pute, ktoré nerozdelí ani rozchod, ale aj o nároku na slobodné rozhodovanie sa, o nároku na to, byť sám sebou a rozvíjať sa, je o rizikách, ktoré osobitá „inakosť“ prináša, od netolerancie okolia, po vnútorný rozkol a strach realizovať svoje túžby.La vie d’Adéle (Francúzsko/Belgicko/Španielsko, 2013, 179 min.)Réžia: Abdellatif Kechiche. Scenár: Abdellatif Kechiche, Ghalia Lacroix. Hrajú: Herečky Adéle Exarchopoulos, Léa Seydoux
Život Adéle
Autor: Roberta Tóthová
Zdroj: Kinema