|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Svet filmu |
|
|
Vyhľadávanie |
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
07. 06. 2007
Zápisky o škandále
Stretnutie dvoch z najlepších herečiek svojich generácií v jednom filme väčšinou sľubuje nezabudnuteľný zážitok. Herecké kvality Judi Dench a Cate Blanchett sú, myslím, neodškriepiteľné, a preto boli očakávania hereckého koncertu týchto dám pod taktovkou režiséra Richarda Eyrea oprávnené. Avšak napriek sľubnej knižnej predlohe a splnenému „koncertnému“ predpokladu Zápiskom o škandále po filmárskej a obsahovej stránke niečo chýba, čo im zahatalo cestu k zážitku roka.
Barbara Covett (Judi Dench) je stará opustená učiteľka histórie na chátrajúcej londýnskej strednej škole. V triede vládne železnou rukou, ale mimo nej je cynická a uzavretá „babizňa“. Svojimi veľmi uštipačnými a neznášanlivými postrehmi so života sa zveruje jedinej priateľke – svojmu denníku. Barbarin život sa od základu zmení príchodom novej učiteľky umenia Sheby Hart (Cate Blanchett). Sheba, podľa Barbariných vlastných slov „jemná ako elf“, spôsobí skrehnutie zatrpknutej starej panny, ktorá sa začne snažiť o vytvorenie hlbšieho ako priateľského vzťahu medzi ich „spriaznenými dušami“. Vo svojej posadnutosti však objaví, že Sheba sa tajne stýka s jedným z jej 15-ročných študentov. Barbara sa rozhodne túto informáciu využiť vo svoj prospech, na dosiahnutie svojich cieľov aj za cenu zničenia rodinného života Sheby ...
Zápisky o škandále sú nepopierateľne fantastickým filmovým zážitkom, ak vám ku šťastiu stačia geniálne herecké výkony. Richard Eyre, ktorý s Judi Dench spolupracoval už pri filme Iris, vie ako z hercov vytiahnuť ešte nevídaný výkon a kontroverzná téma, ako aj šokujúce postrehy z denníka Barbary, len umocňujú pocit z nevšedného, ale na výsosť kvalitného hereckého koncertu. Cate Blanchet popri svojej staršej kolegyni v ničom nezaostáva a aj jej herecký prejav patrí k tým najlepším v jej bohatej kariére. Napriek tomu je jasným stredobodom pozornosti Barbara, a tak aj vďaka jej monológom ostáva herecký prejav Judi Dench silnejšie v pamäti.
Režisérsky je film zručne zvládnutý – atmosféra strednej školy ako aj zakázaného vzťahu je zachytená bezchybne. Dlhšie a statické pohľady tejto časti filmu sú neskôr kontrované ručnou a roztrasenou kamerou vo vypätých, dramatických situáciách. Výborný dojem dotvára ešte podmanivá hudba Philipa Glassa, ktorý je zdá sa Hollywoodskym miláčikom pre „vážne“ filmy (Hodiny, Kundun). A aj scenáristicky sa Zápisky o škandále v prvých dvoch aktoch držia na veľmi vysokej úrovni. Budovanie atmosféry a napätia, divákove postupné prenikanie do Barbarinho sveta a jej psychiky sú krásnym príkladom scenáristickej práce. (Pravda, za väčšiu časť úspechu vďačí scenár vynikajúcej knižnej predlohe.)
Bohužiaľ tretí akt neunesie budované napätie a pod jeho ťarchou sa rozpadne. Situácia sa vyhrotí až na neúnosnú mieru a film neudrží ako herecké výkony tak ani dramatické momenty. Občasné jemné prehrávanie (hlavne u Cate Blanchett) by bolo ešte prepáčiteľné, ale strata dramatickosti je práve vo „finále“ najciteľnejšia. Tretí akt navyše veľmi trpí absenciou denníkových komentárov – prvé dva akty boli práve vďaka nim bohatšie. Barbarine cynické, ale na výsosť vtipné poznámky a postrehy zo života boli korením filmu, priam čerešničkou na scenáristovej torte. Vďaka výbuchom emócií v treťom akte neostal priestor pre monológy a „rozprávača“ a Zápisky o škandále tak strácajú čaro a pútavosť prvej polovice.
Konečná scéna (ktorá sa odlišuje od knižnej) je tiež nepodarenou záležitosťou. Jej účel ako aj zameranie je jasné, avšak rovnako ako finále predtým postráda veľa z jemnosti a práce s náznakmi, ktorými sa vyznačovala prvá časť filmu. Bez toho, aby som chcel akokoľvek porovnávať tieto dva tituly, pôsobil na mňa koniec Zápiskov o škandále rovnako urýchlene a nerealisticky, ako záver originálneho Saw. V obidvoch filmoch došlo po umiernenej a dlhšej práci s psychológiou postáv k prudkému „skoku do priepasti“, berúc filmu dramatickosť a pôsobivosť. Je mi jasné, že film sa k tomu bodu raz dostať musí, ale práve v prípade 92-minútových Zápiskov by som prijal ešte takých 20 minút navyše, ak by boli venované hlbšiemu prekresleniu predfinálových momentov.
Zápisky o škandále tak ostávajú naozaj kvalitným filmovým zážitkom s dvojicou (doteraz) najlepších hereckých výkonov tohto roka. Ich problémom je však slabší tretí akt (v porovnaní s prvými dvoma), ako aj nehodiaca sa posledná scéna. Škoda... veľká škoda.
Notes on a Scandal (USA, 2006, 92 min.) Réžia: Richard Eyre. Scenár: Patrick Marber, podľa knihy Zoe Heller. Kamera: Chris Menges. Hudba: Philip Glass. Hrajú: Judi Dench, Cate Blanchett, Tom Georgeson, Michael Maloney, Bill Nighy, ...
Zápisky o škandále sú nepopierateľne fantastickým filmovým zážitkom, ak vám ku šťastiu stačia geniálne herecké výkony. Richard Eyre, ktorý s Judi Dench spolupracoval už pri filme Iris, vie ako z hercov vytiahnuť ešte nevídaný výkon a kontroverzná téma, ako aj šokujúce postrehy z denníka Barbary, len umocňujú pocit z nevšedného, ale na výsosť kvalitného hereckého koncertu. Cate Blanchet popri svojej staršej kolegyni v ničom nezaostáva a aj jej herecký prejav patrí k tým najlepším v jej bohatej kariére. Napriek tomu je jasným stredobodom pozornosti Barbara, a tak aj vďaka jej monológom ostáva herecký prejav Judi Dench silnejšie v pamäti.
Režisérsky je film zručne zvládnutý – atmosféra strednej školy ako aj zakázaného vzťahu je zachytená bezchybne. Dlhšie a statické pohľady tejto časti filmu sú neskôr kontrované ručnou a roztrasenou kamerou vo vypätých, dramatických situáciách. Výborný dojem dotvára ešte podmanivá hudba Philipa Glassa, ktorý je zdá sa Hollywoodskym miláčikom pre „vážne“ filmy (Hodiny, Kundun). A aj scenáristicky sa Zápisky o škandále v prvých dvoch aktoch držia na veľmi vysokej úrovni. Budovanie atmosféry a napätia, divákove postupné prenikanie do Barbarinho sveta a jej psychiky sú krásnym príkladom scenáristickej práce. (Pravda, za väčšiu časť úspechu vďačí scenár vynikajúcej knižnej predlohe.)
Bohužiaľ tretí akt neunesie budované napätie a pod jeho ťarchou sa rozpadne. Situácia sa vyhrotí až na neúnosnú mieru a film neudrží ako herecké výkony tak ani dramatické momenty. Občasné jemné prehrávanie (hlavne u Cate Blanchett) by bolo ešte prepáčiteľné, ale strata dramatickosti je práve vo „finále“ najciteľnejšia. Tretí akt navyše veľmi trpí absenciou denníkových komentárov – prvé dva akty boli práve vďaka nim bohatšie. Barbarine cynické, ale na výsosť vtipné poznámky a postrehy zo života boli korením filmu, priam čerešničkou na scenáristovej torte. Vďaka výbuchom emócií v treťom akte neostal priestor pre monológy a „rozprávača“ a Zápisky o škandále tak strácajú čaro a pútavosť prvej polovice.
Konečná scéna (ktorá sa odlišuje od knižnej) je tiež nepodarenou záležitosťou. Jej účel ako aj zameranie je jasné, avšak rovnako ako finále predtým postráda veľa z jemnosti a práce s náznakmi, ktorými sa vyznačovala prvá časť filmu. Bez toho, aby som chcel akokoľvek porovnávať tieto dva tituly, pôsobil na mňa koniec Zápiskov o škandále rovnako urýchlene a nerealisticky, ako záver originálneho Saw. V obidvoch filmoch došlo po umiernenej a dlhšej práci s psychológiou postáv k prudkému „skoku do priepasti“, berúc filmu dramatickosť a pôsobivosť. Je mi jasné, že film sa k tomu bodu raz dostať musí, ale práve v prípade 92-minútových Zápiskov by som prijal ešte takých 20 minút navyše, ak by boli venované hlbšiemu prekresleniu predfinálových momentov.
Zápisky o škandále tak ostávajú naozaj kvalitným filmovým zážitkom s dvojicou (doteraz) najlepších hereckých výkonov tohto roka. Ich problémom je však slabší tretí akt (v porovnaní s prvými dvoma), ako aj nehodiaca sa posledná scéna. Škoda... veľká škoda.
Notes on a Scandal (USA, 2006, 92 min.) Réžia: Richard Eyre. Scenár: Patrick Marber, podľa knihy Zoe Heller. Kamera: Chris Menges. Hudba: Philip Glass. Hrajú: Judi Dench, Cate Blanchett, Tom Georgeson, Michael Maloney, Bill Nighy, ...
Zápisky o škandále
Autor: Marek Vojtko
Zdroj: Kinema