Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
29. 03. 2017

Viva

VivaDo našich kín dorazila írsko-kubánska snímka s názvom Viva, ktorá zobrazuje hneď dvojnásobne exotické prostredie – prostredie Kuby a prostredie travesty klubu. Latinskú Ameriku pozná väčšina slovenských divákov len prostredníctvom telenoviel a iných melodramatických príbehov, v ktorých dominujú expresívne prejavy emócií a živelnosť. Neinak je tomu aj v prípade filmu Viva. Tu však namiesto milostnej línie sledujeme rodinné a pracovné problémy postáv a zároveň reflexiu sociálnej situácie v krajine.

Mladý Jesus pracuje ako kaderník v nočnom travesty klube v Havane a sníva o tom, že sa raz stane súčasťou večerných show. Vďaka svojej mentorke prezývanej Mama, sa mu podarí urobiť konkurz a dostane prvú šancu na pódiu. V tom sa však v jeho živote znenazdajky objaví jeho otec Ángel - bývalý boxer a agresívny alkoholik. Po rokoch strávených vo väzení sa vracia domov a všetky Jesusove nádeje zmarí. Ich vzájomné predstavy o živote nemôžu byť rozdielnejšie.
KINEMAVIDEO4168.
Snímka pracuje v podstate so štyrmi hlavnými postavami – Jesusom, Ángelom, Mamou a samotnou Kubou. Najintenzívnejšou a najzaujímavejšou zložkou celého filmu je práve Kuba. Kuba slnečná, Kuba daždivá, Kuba španielska, Kuba multikultúrna, Kuba živočíšna, Kuba chudobná, Kuba nádherná… Kuba a najmä jej hlavné mesto Havana je vo filme zobrazená ako svet mnohých tvárí. Svet, v ktorom pulzuje život, v ktorom neustále znie hudba a v ktorom sa expresívne gestikuluje, spieva a kričí.
Svet s nádhernými pestrofarebnými budovami v španielskom štýle, štýlovými automobilmi a krásnymi prírodnými panorámami, ale zároveň aj svet chudoby, v ktorom sa niektorí ľudia musia živiť prostitúciou a iní snívajú o emigrácii. Sen o socialistickom raji dosiahnutom vďaka revolúcii sa zdá byť nenaplnený.

V tomto zobrazovanom svete sa pohybujú dve skupinky ľudí, ktoré reprezentujú dve otcovské figúry – Ángel a Mama. Boxerský svet je tu zobrazený ako maskulínny a mačistický, avšak na druhú stranu aj ako plný mužov utekajúcich z krajiny, od zodpovednosti a od rodiny. Ángel prežil presne takýto život a na staré kolená sa snaží byť synovi vzorom. Problémom je, že sa mu snaží vnútiť svoje vzorce správania a nechce, aby bol jeho syn skutočne sám sebou.
Oproti tomu tu sledujeme zženštilých transvestitov, ktorí sú však omnoho odvážnejší nielen v otázke citov, ale aj v prístupe k pracovnému životu. Aj keď sa zdanlivo „len hrajú“ na ženy, sú voči samým sebe omnoho úprimnejší a schopní prejavovať svoje pocity aj vo svojich vystúpeniach. Mama na rozdiel od Ángela berie Jesusa takého, akým skutočne je a snaží sa mu skôr pomáhať v napĺňaní jeho vlastného sna.

Samotného Jesusa tak trápia primárne problémy individuálnej slobody, osobnej identity, možnosti sebavyjadrenia, úprimnosti a robenia kompromisov voči sebe i rodine, ale aj finančných problémov. V tomto ohľade by tak tento príbeh o transvestitovi nemal byť až taký odlišný od životov každého z divákov, v čom vidím hlavnú devízu tohto filmu.
Tvorcovia nezobrazujú transvestitizmus ako niečo ťaživé, smutné, či divné, ako to je bežné v iných artových filmoch, ale ako iný, rovnako ľudský svet. Svet, ktorý dokonca môže byť podmanivý a zábavný.
Viva (Írsko / Kuba, 2015, 100 min.)Réžia: Paddy Breatnach. Scenár: Mark O’Halloran. Hrajú: Héctor Medina, Jorge Perugorría, Luis Alberto García

Viva

Autor: Marcel Šedo
Zdroj: Kinema