Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
01. 06. 2012

Víla

VílaFrancúzsko-belgická trojica Dominique Abel, Fiona Gordon a Bruno Romy sa opäť dostáva na filmové plátno (Ľadovec, 2005, Rumba, 2008). Minulý rok zrežírovala bizarnú tanečnú komédiu Víla. Abel s Gordon sú predovšetkým tanečníci (divadelná spoločnosť Courage Mon Amour). V najnovšej Víle pretavujú svoje pohybové kreácie a scénickú výtvarnosť do vyrozprávania vtipného a láskyplného milostného príbehu na filmovom plátne.Hlavných postáv sa zhostili samotní Dominique a Fiona – zakríknutý hotelový recepčný Dom a éterická, vynaliezavá víla Fiona. Domov hotel práve neobýva veľa hostí, jediným nocľažníkom je cudzinec (Phillipe Martz) so psom. Z čista jasna dverami vchádza ďalší zákazník  - záhadná Fiona a túži splniť Domovi tri želania. Dom si okamžite želá skúter a benzín do konca života. S tým tretím si dáva načas... V oboch vzplanie láska a počas filmu prekvitá a je predstavovaná cez množstvo pitoreskných nápadov a sviežeho autorského prístupu oboch aktérov.

KINEMAVIDEO1515.
Keďže Dominique Abel a Fiona Gordon sú predovšetkým tanečníci, do klasicky hraného príbehu vkladajú vlastné kreácie, ktoré sú milo prístupné širokému publiku. Nie je to vlastne v pravom slova zmysle tanečný film, hoci z temer každého pohybu hlavných postáv badať scénické poňatie výjavov interpretovaných bežnou filmovou rečou. Komorný príbeh je vyrozprávaný výnimočne jadrne  s minimom dialógov, o to viac sa k slovu hlásia vizuálne doplnky či premyslené napredovanie deja pomocou pohybu. Film Víla bravúrne pracuje s hudbou, rozložením scény v obrazovej rovine a množstvom absurdných vložiek, ktoré sú ale divákovi zrozumiteľné a vôbec nenudia.

Herci disponujú bohatou škálou mimickej komunikácie a fyzickej obratnosti. Preto tak málo stačí hovoreného slova či účinkujúcich postáv. Dejom sa úsmevne a vynaliezavo prepletajú hosťujúci psíčkar či ďalekozraký barman (vynikajúci Bruno Romy z režisérskej trojky). Kolorit dotvárajú traja černosi prebývajúci v autovraku na brehu mora, dvojica zmätených policajtov, upratovačka „venčiaca“ verný vysávač a šomrajúca Domova šéfka. Výpovedným sa vo Víle stáva  takmer každý predmet na scéne. Jediné, čo možno Víle vytknúť, je opakovanie scén v snahe docieliť humornosť – v nich je trošku badať ignoráciu filmovej reči a za každú cenu dosiahnuť vtipnú pointu opakovaním záberu. Tento jediný prehmat je ale kreatívne prevalcovaný rečou prostredia (bar u „Rozostrenej lásky“) a pohrávaním sa s významovou zaužívanosťou (ženské rugbyové družstvo). V druhej polovici sa ústredná dvojica rozrastá o malého Jimmyho, no jeho bábätkovosť je nevtieravo ľúbezne užitá a autori ho zakomponovali ako rovnocennú plnohodnotnú postavu.

Samozrejme, vo Víle netreba krvopotne hľadať racionalitu v správaní a logickosť konzekvencií. Bezprostredná situačná logika tu je, podobne ako v hračkárstve chápeme primárne funkcie autíčka  na kľúčik. Rozhodujúca je myseľ toho, kto sa odhodlá hračku rozpohybovať... Hlavným aktérom sa to mimoriadne podarilo, a tak si uvoľnite myseľ a snažte sa vstrebávať číru radosť Víly v jej schopnosti otvárať brány fantázie. Francúzsko-belgický príbeh lásky je schopný zrelaxovať diváka v nezvyklom duchu existenčných peripetií jednej nespútanej podoby ľúbostného šialenstva.La fée (Francúzsko / Belgicko, 2011, 93 min.)Réžia: Dominique Abel, Fiona Gordon, Bruno Romy. Scenár: Dominique Abel, Fiona Gordon, Bruno Romy. Kamera: Claire Childéric, Jean-Christophe Leforestier. Strih: Sandrine Deegen. Hrajú: Dominique Abel, Fiona Gordon, Philippe Martz, Bruno Romy

Víla

Autor: Zuzana Ondrišová
Zdroj: Kinema