|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Streda 4.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Barbora
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Svet filmu |
|
|
Vyhľadávanie |
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
31. 03. 2013
Vedľajšie účinky
Režisér Steven Soderbergh na festivale v Berlíne (vo februári) vyhlásil, že Vedľajšie účinky budú jeho posledným filmom – plánuje sa totiž venovať maľbe. Držiteľ Oscara svoje znechutenie vysvetlil v rozhovore pre český Reflex: „Vkus divákov sa posúva ďaleko od toho môjho. V kurze sú v súčasnosti fantasy, realizmus prestáva byť atraktívny.“ Možno ho odradil neúspech jeho nedávneho diela Skrat, pri ktorom zlyhala snaha porušiť stereotypy natočiť uveriteľnú akčnú snímku - v kinách prepadla. Vo svojej novinke spojil opäť sily so scenáristom Scottom Z. Burnsom – spolu vytvorili filmy Nákaza a The Informant!.
KINEMAVIDEO1644.
Emily stretáva v nemocnici psychiatra Jonathana. V ťažkej chvíli si siahla na život – avšak nechce skončiť na klinike pre duševne chorých. Keďže si uvedomuje iracionálnosť svojho konania, dohodne sa s Jonathanom, že ju začne liečiť. Čo vyviedlo z rovnováhy utrápenú mladú ženu? Je to snáď návrat manžela z väzenia? Alebo strata dieťaťa? Jonathan sa snaží odhaliť pacientkino vnútro, predpisuje jej niekoľko liečív, až kým sa Emily nerozhodne vyskúšať novú tabletku Ablixa – ktorá jej síce pomôže, ale užívanie môže spôsobiť nečakané vedľajšie účinky.
Burns vytvoril originálnu detektívku, kde je hlavným podozrivým chemická zlúčenina. Je obdivuhodné, ako jeho scenár (pôvodne pomenovaný ako Horká tabletka) postupom času mení perspektívu – z hereckého koncertu Rooney Mary sa tak stáva sólo Judea Lawa. Od polovice príbehu sa spúšťa horská dráha dejových zvratov, ktoré rozširujú uhol pohľadu na postavy a ich konanie – podobne ako majstrovské knihy Agathy Christie. Vedľajšie účinky pripomínajú tiež najlepšie diela Alfreda Hitchcocka, kde je divák udržiavaný v neustálej neistote – kam sa dej pohne v nasledujúcej minúte. A nielen to – povedal by som, že Soderbergh úvodným záberom odkazuje na slávne Psycho. Svoju novinku vystaval aj na podobnom príbehovom mechanizme - od prvých minút očakávame blížiacu sa tragédiu, ktorá prichádza zhruba po polhodine filmového času a zásadným spôsobom mení očakávané smerovanie deja.Chladný neo-noirový triler pripomína atmosférou prechádzajúcu spoluprácu režiséra a scenáristu, katastrofickú Nákazu. Jeho dôležitým prvkom je nenápadná, mierne strašidelná hudba od Thomasa Newmana – nesnaží sa prekričať obrazy a predsa sa neustále vynára v momentoch ticha a napätia. Osobitá je aj expresívna obrazová estetika v podaní kameramana Petera Andrewa – ide o pseudonym samotného Soderbergha (podľa mena jeho otca), ktorý si filmy nakrúca zväčša sám. Herecky snímok dopĺňa Catherine Zeta-Jones ako nevypočítateľná kolegyňa Lawovho psychiatra Jonathana a Chaning Tatum sa na plátne zjaví iba veľmi striedmo – čo vôbec nevadí.
Vedľajšie účinky patria medzi najprekvapivejšie trilery posledného obdobia. Soderbergh sa nimi nesnažil povedať dôležitú spoločenskú myšlienku, ale vytvoriť skvelý žánrový film s uveriteľnými postavami a napínavou zápletkou. A predsa im nechýba moderný sociálny kontext. Keďže podľa štatistík CDC v Spojených štátoch trpí úzkostnou poruchou zhruba 14 percent dospelých a 15 percent chronickou depresiou, nehovoriac o rôznych závislostiach – Vedľajšie účinky šikovne poukazujú na zúfalú snahu psychiatrických pacientov nájsť zázračnú pilulku, ktorá by ich rýchlo zachránila od ich trápenia. Tomu zodpovedá aj správanie lekárov, ktorí z nich robia pokusných králikov pre niekoľko farmaceutických spoločností. Je to etické? Nie. Môžeme si za to sami? Áno.
Hľadáme externé zdroje zo strachu pozrieť sa do vlastného vnútra. Stačí si iba všimnúť, koľko liekov spotrebuje bežný človek pri prechladnutí. Znamená rapídny rozvoj psychiatrie čoraz väčšiu neistotu pred sebou samým? Sú si terapeuti a lekári vedomí morálnych problémov, ktoré so sebou prináša liečba duševných chorôb? Dúfajme, že Vedľajšie účinky neostanú Soderberghovou labuťou piesňou a že si návrat k filmu opäť rozmyslí. „Všetky nové technológie, prepojenosť cez sociálne siete predpovedajú veľký problém,“ v rozhovore pre Reflex vyjadril obavu pred spoločenskou katastrofou – čo by zároveň mohol byť vynikajúci námet pre ďalší triler so scenáristom Burnsom.Side Effects (USA, 2013, 106 min.)Réžia: Steven Soderbergh. Scenár: Scott Z. Burns. Kamera: Peter Andrews. Strih: Mary Ann Bernard. Hudba: Thomas Newman. Hrajú: Rooney Mara, Channing Tatum, Jude Law, Catherine Zeta-Jones
Emily stretáva v nemocnici psychiatra Jonathana. V ťažkej chvíli si siahla na život – avšak nechce skončiť na klinike pre duševne chorých. Keďže si uvedomuje iracionálnosť svojho konania, dohodne sa s Jonathanom, že ju začne liečiť. Čo vyviedlo z rovnováhy utrápenú mladú ženu? Je to snáď návrat manžela z väzenia? Alebo strata dieťaťa? Jonathan sa snaží odhaliť pacientkino vnútro, predpisuje jej niekoľko liečív, až kým sa Emily nerozhodne vyskúšať novú tabletku Ablixa – ktorá jej síce pomôže, ale užívanie môže spôsobiť nečakané vedľajšie účinky.
Burns vytvoril originálnu detektívku, kde je hlavným podozrivým chemická zlúčenina. Je obdivuhodné, ako jeho scenár (pôvodne pomenovaný ako Horká tabletka) postupom času mení perspektívu – z hereckého koncertu Rooney Mary sa tak stáva sólo Judea Lawa. Od polovice príbehu sa spúšťa horská dráha dejových zvratov, ktoré rozširujú uhol pohľadu na postavy a ich konanie – podobne ako majstrovské knihy Agathy Christie. Vedľajšie účinky pripomínajú tiež najlepšie diela Alfreda Hitchcocka, kde je divák udržiavaný v neustálej neistote – kam sa dej pohne v nasledujúcej minúte. A nielen to – povedal by som, že Soderbergh úvodným záberom odkazuje na slávne Psycho. Svoju novinku vystaval aj na podobnom príbehovom mechanizme - od prvých minút očakávame blížiacu sa tragédiu, ktorá prichádza zhruba po polhodine filmového času a zásadným spôsobom mení očakávané smerovanie deja.Chladný neo-noirový triler pripomína atmosférou prechádzajúcu spoluprácu režiséra a scenáristu, katastrofickú Nákazu. Jeho dôležitým prvkom je nenápadná, mierne strašidelná hudba od Thomasa Newmana – nesnaží sa prekričať obrazy a predsa sa neustále vynára v momentoch ticha a napätia. Osobitá je aj expresívna obrazová estetika v podaní kameramana Petera Andrewa – ide o pseudonym samotného Soderbergha (podľa mena jeho otca), ktorý si filmy nakrúca zväčša sám. Herecky snímok dopĺňa Catherine Zeta-Jones ako nevypočítateľná kolegyňa Lawovho psychiatra Jonathana a Chaning Tatum sa na plátne zjaví iba veľmi striedmo – čo vôbec nevadí.
Vedľajšie účinky patria medzi najprekvapivejšie trilery posledného obdobia. Soderbergh sa nimi nesnažil povedať dôležitú spoločenskú myšlienku, ale vytvoriť skvelý žánrový film s uveriteľnými postavami a napínavou zápletkou. A predsa im nechýba moderný sociálny kontext. Keďže podľa štatistík CDC v Spojených štátoch trpí úzkostnou poruchou zhruba 14 percent dospelých a 15 percent chronickou depresiou, nehovoriac o rôznych závislostiach – Vedľajšie účinky šikovne poukazujú na zúfalú snahu psychiatrických pacientov nájsť zázračnú pilulku, ktorá by ich rýchlo zachránila od ich trápenia. Tomu zodpovedá aj správanie lekárov, ktorí z nich robia pokusných králikov pre niekoľko farmaceutických spoločností. Je to etické? Nie. Môžeme si za to sami? Áno.
Hľadáme externé zdroje zo strachu pozrieť sa do vlastného vnútra. Stačí si iba všimnúť, koľko liekov spotrebuje bežný človek pri prechladnutí. Znamená rapídny rozvoj psychiatrie čoraz väčšiu neistotu pred sebou samým? Sú si terapeuti a lekári vedomí morálnych problémov, ktoré so sebou prináša liečba duševných chorôb? Dúfajme, že Vedľajšie účinky neostanú Soderberghovou labuťou piesňou a že si návrat k filmu opäť rozmyslí. „Všetky nové technológie, prepojenosť cez sociálne siete predpovedajú veľký problém,“ v rozhovore pre Reflex vyjadril obavu pred spoločenskou katastrofou – čo by zároveň mohol byť vynikajúci námet pre ďalší triler so scenáristom Burnsom.Side Effects (USA, 2013, 106 min.)Réžia: Steven Soderbergh. Scenár: Scott Z. Burns. Kamera: Peter Andrews. Strih: Mary Ann Bernard. Hudba: Thomas Newman. Hrajú: Rooney Mara, Channing Tatum, Jude Law, Catherine Zeta-Jones
Vedľajšie účinky
Autor: Marek Hudec
Zdroj: Kinema