|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 25.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Katarína
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Svet filmu |
|
|
Vyhľadávanie |
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
20. 05. 2009
Valčík s Bašírom
Kombinácia hranej a dokumentárnej tvorby je osviežujúcim prvkom dnešnej kinematografie. Izraelský režisér Ari Folman (1962) sa rozhodol pre tento postup a svoj animovaný hraný dokument Valčík s Bašírom (2008) privádzal pracne na svet štyri roky. Pod umeleckým vedením Davida Polonského zvolil kombináciu flashovej, klasickej a 3D animácie.
ASFK prináša tento nevšedný vojnový animovaný film s bujarým koprodukčným pozadím aj do slovenských končín, aby sme sa mohli pokochať Zlatým glóbusom ocenenenou „poetičnosťou“ svištiacich striel, rútiacich sa tankov a pre pokoj duše „vypadnutej“ pamäte vraždiacich vojakov.
V autobiografickom príbehu Ari (Folman sám) pátra po udalostiach spred 20-tich rokov, kedy ako sa vojak izraelskej armády účastnil vojny v Libanone. Konkrétne mu ide o genocídny zážitok v palestínskom utečeneckom tábore Sabra a Shatila, z ktorého sa mu vynára len jeden útržok s nočným mestom osvetleným svetlicami. Priateľ Boaz, tiež bývalý člen armády, máva nočné mory s 26-imi palestínskymi psami, ktoré musel kedysi postrieľať, aby ich neprezradili. Ďalší účastník bejrútskeho masakra Carmi žije v Holandsku, začiatkom 90. rokov zbohatol predajom falafela, vlastní neuveriteľne rozsiahle pozemky, ležérne pofajčieva trávu, no na Ariho otázky ohľadom toho, či bol pri spomínanom masakri, odpovedá záporne.
Výpovede ďalších svedkov, vojakov Ronnyho, Frenkela, reportéra Ron Ben-Yishaia dopĺňajú psychologické explikácie Ariho priateľa Oriho Sivana a prof. Zahava Solomonovej o pokuse vybudovať fiktívny zážitok z detstva či vnímaní vojny priamo „na pľace“ len akoby cez objektív fotoaparátu.
Arimu pred očami zreteľne vyvstáva priateľka, Public Image Ltd. so svojou This Is Not a Love Song, bejrútske rozbombardované letisko, no napokon musí čeliť zoči-voči otrasnému pohľadu za pomoci Yishaiovho očitého svedectva...
Folmanovmu brilatne nakrútenému filmu na jeho pôsobivosti okrem spomínanej Polonského animácie výrazne pridáva tzv. post-klasická hudba Maxa Richtera, v ktorej mixuje prvky klasiky, rocku a elektroniky. Znie takmer neustále a neustále je znepokojujúca. Či už elektro úvod so psami, rockovanie o bombardovaní Sidonu a Bejrútu + valiace sa tanky alebo jemný klavír pri rozstrieľaní chlapca s protitankovou zbraňou RPG. Vizuálne je hudba spätá najmä v Ariho niekoľkokrát sa opakujúcej spomienkovej sekvencii, kde nočné mesto výrazne ožiarujú svetlice. Ronnyho reminiscencie majú zas príchuť exurzie – sivú libanonskú krajinu brázdia tankom, v mestách ničia autá, narážajú do domov, pričom ihravo papajú pestrofarebné cukríky – to všetko za zvukov vojenskej odrhovačky.
Názov snímky prízvukuje akoby reprezentatívny militantno-hudobný moment filmu – vojak Frenkel sa vrhá tancujúc medzi guľkami pomôcť ranenému vojakovi ležiacemu na križovatke s plagátom zavraždeného libanonského prezidenta Bashira Gemayela a bandou strieľajúcich falangistov za chrbtom.
Valčík s Bašírom je na poli animácie vynikajúcou antimilitantnou autobiografickou výpoveďou s majoritným použitím autentických hlasov vystupujúcich filmových postáv.
Vals im Bašir (Izr./Fran./SRN/USA/Jap./Fín./Švaj., 2008, 91 min.) Réžia: Ari Folman. Scenár: Ari Folman. Strih: Nili Feller. Hudba: Max Richter. Hrajú: (neuvedený) Ari Folman, Ori Sivan, Rony Dajag, Šmuel Frankel, prof. Zahava Solomon, Ron Ben-Jišaj, Dror Harazi
V autobiografickom príbehu Ari (Folman sám) pátra po udalostiach spred 20-tich rokov, kedy ako sa vojak izraelskej armády účastnil vojny v Libanone. Konkrétne mu ide o genocídny zážitok v palestínskom utečeneckom tábore Sabra a Shatila, z ktorého sa mu vynára len jeden útržok s nočným mestom osvetleným svetlicami. Priateľ Boaz, tiež bývalý člen armády, máva nočné mory s 26-imi palestínskymi psami, ktoré musel kedysi postrieľať, aby ich neprezradili. Ďalší účastník bejrútskeho masakra Carmi žije v Holandsku, začiatkom 90. rokov zbohatol predajom falafela, vlastní neuveriteľne rozsiahle pozemky, ležérne pofajčieva trávu, no na Ariho otázky ohľadom toho, či bol pri spomínanom masakri, odpovedá záporne.
Výpovede ďalších svedkov, vojakov Ronnyho, Frenkela, reportéra Ron Ben-Yishaia dopĺňajú psychologické explikácie Ariho priateľa Oriho Sivana a prof. Zahava Solomonovej o pokuse vybudovať fiktívny zážitok z detstva či vnímaní vojny priamo „na pľace“ len akoby cez objektív fotoaparátu.
Arimu pred očami zreteľne vyvstáva priateľka, Public Image Ltd. so svojou This Is Not a Love Song, bejrútske rozbombardované letisko, no napokon musí čeliť zoči-voči otrasnému pohľadu za pomoci Yishaiovho očitého svedectva...
Folmanovmu brilatne nakrútenému filmu na jeho pôsobivosti okrem spomínanej Polonského animácie výrazne pridáva tzv. post-klasická hudba Maxa Richtera, v ktorej mixuje prvky klasiky, rocku a elektroniky. Znie takmer neustále a neustále je znepokojujúca. Či už elektro úvod so psami, rockovanie o bombardovaní Sidonu a Bejrútu + valiace sa tanky alebo jemný klavír pri rozstrieľaní chlapca s protitankovou zbraňou RPG. Vizuálne je hudba spätá najmä v Ariho niekoľkokrát sa opakujúcej spomienkovej sekvencii, kde nočné mesto výrazne ožiarujú svetlice. Ronnyho reminiscencie majú zas príchuť exurzie – sivú libanonskú krajinu brázdia tankom, v mestách ničia autá, narážajú do domov, pričom ihravo papajú pestrofarebné cukríky – to všetko za zvukov vojenskej odrhovačky.
Názov snímky prízvukuje akoby reprezentatívny militantno-hudobný moment filmu – vojak Frenkel sa vrhá tancujúc medzi guľkami pomôcť ranenému vojakovi ležiacemu na križovatke s plagátom zavraždeného libanonského prezidenta Bashira Gemayela a bandou strieľajúcich falangistov za chrbtom.
Valčík s Bašírom je na poli animácie vynikajúcou antimilitantnou autobiografickou výpoveďou s majoritným použitím autentických hlasov vystupujúcich filmových postáv.
Vals im Bašir (Izr./Fran./SRN/USA/Jap./Fín./Švaj., 2008, 91 min.) Réžia: Ari Folman. Scenár: Ari Folman. Strih: Nili Feller. Hudba: Max Richter. Hrajú: (neuvedený) Ari Folman, Ori Sivan, Rony Dajag, Šmuel Frankel, prof. Zahava Solomon, Ron Ben-Jišaj, Dror Harazi
Valčík s Bašírom
Autor: Zuzana Ondrišová
Zdroj: Kinema