|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Streda 4.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Barbora
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Svet filmu |
|
|
Vyhľadávanie |
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
05. 10. 2011
Utorok po Vianociach
Snímku Utorok po Vianociach z rumunskej proveniencie predstavuje tohtoročný Projekt 100. Poctivý civilný realizmus bez filmárskych príkras a okatej dynamizácie deja. V ďalšom filme Bukurešťana Radu Munteana víťazí strohá realita, vnútorný boj a veľké starosti výmenou za drobné radosti života.
Paul Hanganu (Mimi Branescu) je bežným obyvateľom rumunskej metropole, má manželku Adrianu (Mirela Oprisor), dcérku Maru (Sasa Paul-Szel) a milenku Ralucu (Maria Popistasu). Zabehano strieda rodinný život s návštevami u Raluci. Manželka, samozrejme, nič netuší, zato Raluca vie o Paulovi všetko. Blížia sa Vianoce a prebiehajú nekonečné naháňačky za darčekmi pre blízkych. Pojem „blízkosti“ v Paulovom živote je však značne skomplikovaný. Schyľuje sa k odhaleniu pravdy.
Muntean sa príbehom nesnaží šokovať, napokon podobné scenáre pozná určite každý z nás zo života. Na tom z Utorku po Vianociach sa Radu Muntean spolupodieľal s Alexandru Baciu a Razvanom Radulescu. Vykresali dlhé zábery s bežnou vzájomnou komunikáciou hlavných postáv. Civilne, so zámerom schválne využiť „bohatosť“ dennej rutiny. Vecné telefonáty s manželkou, adekvátna dávka uvoľnenia v Ralucinom byte, výber rovnátok do Mariných úst, debaty o priebehu Štedrého dňa a nadchádzajúcej lyžovačky.Nikto nikoho nepodozrieva, rodinní priatelia si s Paulom a Adrianou rozumejú, o Raluce nevedia a nič nebráni pripravovanej návšteve manželov u Paulových rodičov. Raluca ako zrelo uvažujúca mladá žena Paula chápe, pozícia milenky jej zatiaľ vyhovuje, dokonca má pre jeho dcéru pripravený vianočný darček.
V Munteanovom filme všetky predpokladané vášne a zlosti nemajú miesto. Každý náznak roztržky či nudy zo stereotypu je riešený nanajvýš uvážlivo a šetrne. Vyjadrovacím minimalizmom Muntean dáva možnosť naplno vyniknúť každému gestu a slovu postavy. A hoci predstavenie takto tvrdo civilnej snímky môže už dopredu vzbudiť nudu a obavy z profánnosti, komorný Paulov príbeh ani na minútu nenudí. Treba zdôrazniť, že žiadna šokantnosť či realistická surovosť scén sa tu neobjavia. Film je distingvovanou výpoveďou o stave človeka s dôstojne vyjadrenými pohnútkami, ktoré sú nanajvýš ľudské a pochopiteľné.Očakávaný zlom prebieha vkusne, no nie bez emócií. Každá zapálená cigareta tu má presne vymedzený čas a priestor. Kamera neúprosne dlho beží na jeden záber, kde každý z nich odhaľuje na kosť obnažované pocity. Sú momenty, kedy sa nemá zmysel zamýšľať nad správnym či chybným jednaním, keď tie skutočnosti jednoducho NASTÁVAJÚ a sú nespochybniteľne oprávnené, tie drobné bežné okamihy sú pre Utorok po Vianociach rozhodujúce.Marti, dupa Craciun (Rumunsko, 2010, 99 min.) Réžia: Radu Muntean. Scenár: Alexandru Baciu, Razvan Radulescu, Radu Muntean. Kamera: Tudor Lucaciu. Hudba: rôzne skladby a piesne. Strih: Alexandru Radu. Hrajú: Mimi Branescu (Paul Hanganu), Mirela Oprisor (Adriana Hanganu), Maria Popistasu (Raluca), Sasa Paul-Szel (Mara Hanganu), Dragos Bucur (Cristi), Victor Rebengiuc (Nucu) a ďalší.
Paul Hanganu (Mimi Branescu) je bežným obyvateľom rumunskej metropole, má manželku Adrianu (Mirela Oprisor), dcérku Maru (Sasa Paul-Szel) a milenku Ralucu (Maria Popistasu). Zabehano strieda rodinný život s návštevami u Raluci. Manželka, samozrejme, nič netuší, zato Raluca vie o Paulovi všetko. Blížia sa Vianoce a prebiehajú nekonečné naháňačky za darčekmi pre blízkych. Pojem „blízkosti“ v Paulovom živote je však značne skomplikovaný. Schyľuje sa k odhaleniu pravdy.
Muntean sa príbehom nesnaží šokovať, napokon podobné scenáre pozná určite každý z nás zo života. Na tom z Utorku po Vianociach sa Radu Muntean spolupodieľal s Alexandru Baciu a Razvanom Radulescu. Vykresali dlhé zábery s bežnou vzájomnou komunikáciou hlavných postáv. Civilne, so zámerom schválne využiť „bohatosť“ dennej rutiny. Vecné telefonáty s manželkou, adekvátna dávka uvoľnenia v Ralucinom byte, výber rovnátok do Mariných úst, debaty o priebehu Štedrého dňa a nadchádzajúcej lyžovačky.Nikto nikoho nepodozrieva, rodinní priatelia si s Paulom a Adrianou rozumejú, o Raluce nevedia a nič nebráni pripravovanej návšteve manželov u Paulových rodičov. Raluca ako zrelo uvažujúca mladá žena Paula chápe, pozícia milenky jej zatiaľ vyhovuje, dokonca má pre jeho dcéru pripravený vianočný darček.
V Munteanovom filme všetky predpokladané vášne a zlosti nemajú miesto. Každý náznak roztržky či nudy zo stereotypu je riešený nanajvýš uvážlivo a šetrne. Vyjadrovacím minimalizmom Muntean dáva možnosť naplno vyniknúť každému gestu a slovu postavy. A hoci predstavenie takto tvrdo civilnej snímky môže už dopredu vzbudiť nudu a obavy z profánnosti, komorný Paulov príbeh ani na minútu nenudí. Treba zdôrazniť, že žiadna šokantnosť či realistická surovosť scén sa tu neobjavia. Film je distingvovanou výpoveďou o stave človeka s dôstojne vyjadrenými pohnútkami, ktoré sú nanajvýš ľudské a pochopiteľné.Očakávaný zlom prebieha vkusne, no nie bez emócií. Každá zapálená cigareta tu má presne vymedzený čas a priestor. Kamera neúprosne dlho beží na jeden záber, kde každý z nich odhaľuje na kosť obnažované pocity. Sú momenty, kedy sa nemá zmysel zamýšľať nad správnym či chybným jednaním, keď tie skutočnosti jednoducho NASTÁVAJÚ a sú nespochybniteľne oprávnené, tie drobné bežné okamihy sú pre Utorok po Vianociach rozhodujúce.Marti, dupa Craciun (Rumunsko, 2010, 99 min.) Réžia: Radu Muntean. Scenár: Alexandru Baciu, Razvan Radulescu, Radu Muntean. Kamera: Tudor Lucaciu. Hudba: rôzne skladby a piesne. Strih: Alexandru Radu. Hrajú: Mimi Branescu (Paul Hanganu), Mirela Oprisor (Adriana Hanganu), Maria Popistasu (Raluca), Sasa Paul-Szel (Mara Hanganu), Dragos Bucur (Cristi), Victor Rebengiuc (Nucu) a ďalší.
Utorok po Vianociach
Autor: Zuzana Ondrišová
Zdroj: Kinema