Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
02. 09. 2009

Únos metra 123

Únos metra 123Tony Scott. Režisér fascinovaný technickými hračkami, médiami a kamerovými finesami, vyžívajúci sa vo vtáčích záberoch striech a rôznych (zelených, modrých, jantárových a ešte aj zelenomodrých) farebných filtroch. Ako tieto jeho vášne idú dokopy s príbehom prvý raz sfilmovaným v roku 1974 ako napínavá konverzačka? Ešte sme ani poriadne nezačali, už je jasné, že tých zmien a odklonov od prvej adaptácie rovnomennej knihy Johna Godeya (Mortona Freegooda) bude viac než len zopár. A ich účel? Asi ozvláštniť a inovovať zápletku zo starej školy práve tým, čo majú Scottovi priaznivci na jeho filmoch radi.



Ak patríte k vyššie uvedenej skupine a pre vychutnanie si filmu vám stačí, keď sa objavia povinné prvky zostavy buď ako buď, užijete si. Film totiž oveľa viac ani neponúka. Čo-to snáď, okrem mena režiséra, sľubovali aj meno scenáristu Brian Helgeland, či ústredná herecká dvojica  pozostávajúca z Danzela Washingtona (pre ktorého má Scott zjavne slabosť) a Johna Travoltu. Pridajte sekundantov Johna Turturra a Jamesa Gandolfiniho a celý ten nápad neznie až tak zle. 



Únos metra 123 však trochu pripomína brokovnicu so skrátenou hlavňou: strelec prišiel, strelil, narobil veľa hluku a triesok. Trafil všetko a zároveň nič. Na jednej strane môžeme únos vagónu metra “Pelham 123” sledovať z viacerých perspektív venovaných rôznym aspektom diania. Máme tu unesený vagón s únoscami a rukojemníkmi, dispečing s Walterom Garberom a agentom Camonettim. K tomu pridajte Garberovu manželku, línia ktorej by snáď mala do filmu vniesť dotyk bežného dňa, bežných starostí, a internetovú konverzáciu v metre, v zásade najmä rozširujúcu repertoár médií prezentovaných vo filme. A ešte transport výkupného. Do toho sa vmiešavajú epizódne historky určené na dokreslenie postavy, respektíve jej motivácií.
V konečnom dôsledku však žiadna z línií nedostáva priestor rozvinúť sa, často jednoducho “musí” ustúpiť interpunkcii v podobe vtáčieho pohľadu na mesto a časového odpočtu. Garber a šéf únoscov Ryder tak nemajú šancu vytvoriť medzi sebou niečo ako napínavý dialóg, ich repliky sú bez chute a vône a v zásade len utvrdzujú základnú šablónu: Garber je chlap na svojom mieste a Ryder síce ukročil z dobrej cesty, ale má to premyslené. Všetko sa deje rýchlo, akoby len kvôli fyzickému závodu s časom (ústiacemu v prípade transportu peňazí, ako inak, do pár zrážok, v ktorých to len tak píska, škrípe a lieta). No aj akcent na adrenalínopudné aspekty vyznieva do stratena, podobne ako všetky ostatné scény dostáva na frak od mŕtvolkovania záberu, filtrovania a rozbíjania upozorňovaním na mediálnosť (web cam, správy a satelity, telefóny a vysielačky).


Možno to celé vnímať aj naopak: že film je jednoducho pre Scotta príliš malý a Scott je len sám sebou na nesprávnom plátne. Môže sa potom Travolta vyžívať a zahrávať so svojím záporákom a Washington do roztrhania duše snažiť hľadať rozmery svojej jednostrannej postavy (nie, “to” nestačí, aby postava bola viacrozmerná). V konečnom dôsledku sú to však oni dvaja (Travolta o trochu viac), ktorí túto jazdu po vopred postavených koľajách poháňajú známymi zastávkami až na konečnú. Turturro a Gandolfini sú jednoducho na druhej koľaji.
The Taking of Pelham 123 (USA/V. Británia, 2009, 105 min.) Réžia: Tony Scott. Námet: John Godey – román The Taking of Pelham One Two Three (1973). Scenár: Brian Helgeland. Kamera: Tobias A. Schliessler. Hudba: Harry Gregson-Williams. Hrajú: Denzel Washington, John Travolta, Luis Guzmán, Victor Gojcaj, John Turturro, James Gandolfini, Michael Rispoli

Únos metra 123

Autor: Kristína Aschenbrennerová
Zdroj: Kinema