Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
17. 09. 2015

Uletená Parížanka

Uletená ParížankaČo má robiť 30-ročná deva z Paríža, keď zistí, že ju vyšmarili z ďalšieho džobu, je stále single a akási istota v živote je v nedohľadne? Nuž, zbalí saky-paky a vydá sa za La Manche do Londýna, aby klofla posledného solventného džentlmena na Ostrovoch, princa Harryho. Camille má jasný plán i pádny dôvod: keď sa stane manželkou prominenta z kráľovského dvora, bude do smrti zabezpečná: žiadna práca, podliezanie šéfovi, nutnosť chodiť autobusom a navyše doživotné stretávanie VIP na akciách, kam bude všade pozývaná. Plán je jasný: už sa iba dostať k princovi a do Buckinghamu...

Bláznivá francúzska komédia potrebuje nových komikov – a prečo nie aj komičky? Keď už tento rok mnohí objavili Amy Schumer vo Vykoľajenej či vlastnej stand-up show, prečo by podobne nežiarila aj Camille Cottin? Má na to viaceré predpoklady: najmä výbornú charizmu, prirodzený talent, istý cit pre situáciu a dokáže ich využiť vo vypointovaných scénach.
KINEMAVIDEO3652.
Uletená Parížanka má totiž nielen svieži nápad, ale aj rozvinutú zápletku. Scenáristi posielajú Camille do netradičných situácií a ona sa v nich snaží vynaliezť netradičným spôsobom. Spočiatku variácia na komédie o blondínkach (hoci Camilla nie je blond) – tupé jednoduché správanie generuje zaujímavé vtipy. Už len z nižšieho IQ sa dá vyťažiť, no režisér zašiel ďalej a celú plejádu vtipov okorenil ešte ďalším štýlom humoru: boratovským cudzineckým pôsobením na inom území. Camilla je kváziženský Borat, vyzýva okolie k nečakaným scénkam i vyústeniam situácií, svojským chápaním podrýpne aj nejednu autoritu a pobaví.

Na rozdiel od Borata sa však drží skôr na uzde a nechce byť za každú cenu maximálne pichľavá alebo politicky nekorektná. Osobne síce Borata beriem ako istý štýl humoru, ale mnohým mohol prísť jeho štýl humoru ako dosť trápny – a Camille síce neraz skĺzne do priblblej roviny, ale nie všetko je príliš nútené alebo vyvoláva nepekný efekt. Štipľavé gagy i čiastočne nevhodný humor nechýba, ale predsa len ide o civilnejšiu verziu, už vzhľadom na samotnú hrdinku.
Ale rozhodne je štýl glosovania výborne využitý v dvoch rovinách: francúzsko-bristké vzťahy i reálie poskytujú dostatočné zázemie a kultúrne kontrasty. Druhou je pozícia francúzskej ženy verzus typické konvencie na Ostrovoch. Obe roviny sú čerpané do solídnej hĺbky: Camilla narazí na britské paničky a dáva im zabrať pri rozličných názoroch. Čím bližšie je k Palácu, tým máte väčšie obavy, čo dokáže ešte vyparatiť, ako sa strápniť, ale súčasne aj nastoliť zaujímavý pohľad na Britov a ich poklady.

Akoby do francúzskej komédie stačilo zrazu angažovať tri prvky: vyjsť z dobrého zázemia i typického humoru. Pridať element vystupovania cudzinca v inom svete (toľko odlišnom). Mať silnú herečku, čo by dokázala celý film utiahnuť prakticky sama; Camille Cottin málokedy zlezie z plátna. Uletená Parížanka to všetko má a hoci nie každá scéna zaberie naplno, režisér rýchlo zistil, že námet nevydá viac ako na hodinku a pol. Čo je plus: pri 82 minútach šetrí materiál a chce byť konzistentne vtipný. Hoci nesadne každému, ženy budú mať k nej určite blizšie ako aj k Boratovi či iným hviezdičkám.
Connasse, princesse des coeurs (Francúzsko/Belgisko, 2015, 80 min.)Réžia: Eloïse Lang, Noémie Saglio. Scenár: Eloïse Lang, Noémie Saglio. Hrajú: Camille Cottin, Marie-Christine Adam, Stéphane Bern

Uletená Parížanka

Autor: Michal Korec
Zdroj: Kinema