|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Svet filmu |
|
|
Vyhľadávanie |
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
26. 01. 2019
Trhlina
Rok 2019 odštartovala na domácom filmovom poli očakávaná adaptácia knihy Jozefa Kariku Trhlina. Po knižnom bestselleri inšpirovaného skutočnými udalosťami túžili siahnuť viaceré produkčné spoločnosti. Nie je žiadnou záhadou, prečo si spisovateľ napokon zvolil tím na čele s Petrom Bebjakom. Jeden z najskúsenejších súčasných slovenských filmových a televíznych tvorcov na film Čiara prilákal do kín množstvo divákov. To sa vďaka veľkej kampani dozaista podarí aj v tomto prípade. Podarilo sa mu však splniť očakávania?
V žánri trileru a hororu už takisto nie je žiadny nováčik. V horore Zlo naháňal strach uprostred starého domu, tentoraz vyslal svoju partiu do lesa. A hoci sa vyhol už opozeranému štýlu found footage, ktorý využil práve v prvom horore, i tak nový počin nápadne pripomína kultovú Záhadu Blair Witch. Partia stratená v lese neustále blúdi dookola, vracia sa na tie isté miesta, dokonca aj do schátraného domu mimo civilizácie.
KINEMAVIDEO4873.
Kým oba filmy majú spoločnú mystifikáciu živiacu konšpirácie o tajuplnom miznutí ľudí na istej časti územia, tragédiách či nevysvetliteľných vraždách, rozdeľuje ich spôsob vykreslenia príbehu a práca s napätím. V Blair Witch si tvorcovia veľmi sofistikovane poradili s gradujúcim napätím i vyústením deja, v Trhline sa napätie stratilo už uprostred príbehu. V momentoch vrstviacich sa záhad divák čaká, že klbko mystérií sa začne aspoň čiastočne rozmotávať. K ničomu takému však nedôjde a v bludnom kruhu sa zvíja spolu s hrdinami výpravy v tríbečských lesoch.
Atraktívna látka nielen pre lovcov záhad o tom, ako v pohorí Tribeč už celé storočie miznú ľudia, sa stala námetom knižnej predlohy, v ktorej mladík opisuje svoje hrôzostrašné zážitky. Filmári zachovali tento motív, hoci sa ho zbytočne snažili zdramatizovať spisovateľovým únosom. Už úvodným prefabulovaním knižného príbehu zbytočne naštartovali celú sériu klišé prvkov a vsuviek. Pričom vo filme sú žánrové vzorce bez nápadu ešte viditeľnejšie a iritujúcejšie ako v knihe.
Slovenskí tvorcovia vo všeobecnosti v žánrovom filme stále odmietajú vstúpiť do neprebádaných oblastí, kráčajú po vyšliapaných chodníčkoch, stavia vždy na istotu a radšej využívajú stokrát videné, ako by mali zariskovať nepochopenie u diváka. Tak je to aj s Trhlinou. Hoci scenárista zachoval esenciu príbehu, priveľký rešpekt voči predlohe mu zrejme bránil odbočiť v tvorivejšom duchu. Pri nízkorozpočtovom filme s obmedzenými trikovými možnosťami sa priam žiada vydať sa po intenzívnejšej psychologickej línii. Jednoznačné charaktery a predvídateľný vývoj ich postáv znižuje účinok trileru a hororu, na pomedzí ktorých snímka lavíruje.
Na triler je tu však málo napätia, na horor málo strachu, zato záhad sa nakopilo až príliš, aby ich divák dokázal uniesť. Úvod snímky je ukážkou ošúchaných zvratov. Veľká nádej na oslobodenia sa od ustálených tvorivých mantinelov sa črtala v centre príbehu, kde sa rysovalo efektívnejšie skoncentrovanie dusnej atmosféry podporené zmysluplnejším dávkovaním paranoje postáv príbehu. Vyvrcholenie príbehu však už vyústilo do maximálne zmätočného chaosu, kde sa stratila akákoľvek racionálna či iracionálna súvislosť.
Hudba a mix zvuku idú podobne ako kamera v súlade s účelom príbehu a tváre skrivené strachom sprevádzajú konvenčným spôsobom. Jednotlivé postavy v príbehu sú predvídavo zvolené tak, aby ľahko vznikol konflikt a v týchto obmedzeniach sú limitované aj herecké výkony.
V tom, v čom zlyháva kinoverzia, má šancu napraviť televízna miniséria, v ktorej tvorcovia avizujú pozmenený dej. Tento rok tak môžeme na obrazovkách TV JOJ sledovať od tvorcov, ktorí v televíznej tvorbe dosiahli viaceré úspechy (séria Spravedlnost ocenená Českým levom), ešte jednu, dúfajme, vydarenejšiu a homogénnejšiu verziu.
Trhlina má síce našliapnuté stať sa slovenským trhákom, no len vďaka záhade v Tribeči s nálepkou skutočný príbeh. Skutočnosť je však taká, že ide len o slabý odvar fenoménu Záhada Blair Witch zápasiaci okrem preludov aj s priemernosťou.
Trhlina (Slovensko, 2018, 110 min.)Réžia: Peter Bebjak. Scenár: Tomáš Bombík. Hrajú: Matej Marušin, Mária Havranová, Dávid Hartl, Tomáš Maštalír, Juraj Loj, Tomáš Mischura, Martin Šalacha, Emanuel Hason, Ondrej Hraška, Jaroslav Mottl, Ela Lehotská...
KINEMAVIDEO4873.
Kým oba filmy majú spoločnú mystifikáciu živiacu konšpirácie o tajuplnom miznutí ľudí na istej časti územia, tragédiách či nevysvetliteľných vraždách, rozdeľuje ich spôsob vykreslenia príbehu a práca s napätím. V Blair Witch si tvorcovia veľmi sofistikovane poradili s gradujúcim napätím i vyústením deja, v Trhline sa napätie stratilo už uprostred príbehu. V momentoch vrstviacich sa záhad divák čaká, že klbko mystérií sa začne aspoň čiastočne rozmotávať. K ničomu takému však nedôjde a v bludnom kruhu sa zvíja spolu s hrdinami výpravy v tríbečských lesoch.
Atraktívna látka nielen pre lovcov záhad o tom, ako v pohorí Tribeč už celé storočie miznú ľudia, sa stala námetom knižnej predlohy, v ktorej mladík opisuje svoje hrôzostrašné zážitky. Filmári zachovali tento motív, hoci sa ho zbytočne snažili zdramatizovať spisovateľovým únosom. Už úvodným prefabulovaním knižného príbehu zbytočne naštartovali celú sériu klišé prvkov a vsuviek. Pričom vo filme sú žánrové vzorce bez nápadu ešte viditeľnejšie a iritujúcejšie ako v knihe.
Slovenskí tvorcovia vo všeobecnosti v žánrovom filme stále odmietajú vstúpiť do neprebádaných oblastí, kráčajú po vyšliapaných chodníčkoch, stavia vždy na istotu a radšej využívajú stokrát videné, ako by mali zariskovať nepochopenie u diváka. Tak je to aj s Trhlinou. Hoci scenárista zachoval esenciu príbehu, priveľký rešpekt voči predlohe mu zrejme bránil odbočiť v tvorivejšom duchu. Pri nízkorozpočtovom filme s obmedzenými trikovými možnosťami sa priam žiada vydať sa po intenzívnejšej psychologickej línii. Jednoznačné charaktery a predvídateľný vývoj ich postáv znižuje účinok trileru a hororu, na pomedzí ktorých snímka lavíruje.
Na triler je tu však málo napätia, na horor málo strachu, zato záhad sa nakopilo až príliš, aby ich divák dokázal uniesť. Úvod snímky je ukážkou ošúchaných zvratov. Veľká nádej na oslobodenia sa od ustálených tvorivých mantinelov sa črtala v centre príbehu, kde sa rysovalo efektívnejšie skoncentrovanie dusnej atmosféry podporené zmysluplnejším dávkovaním paranoje postáv príbehu. Vyvrcholenie príbehu však už vyústilo do maximálne zmätočného chaosu, kde sa stratila akákoľvek racionálna či iracionálna súvislosť.
Hudba a mix zvuku idú podobne ako kamera v súlade s účelom príbehu a tváre skrivené strachom sprevádzajú konvenčným spôsobom. Jednotlivé postavy v príbehu sú predvídavo zvolené tak, aby ľahko vznikol konflikt a v týchto obmedzeniach sú limitované aj herecké výkony.
V tom, v čom zlyháva kinoverzia, má šancu napraviť televízna miniséria, v ktorej tvorcovia avizujú pozmenený dej. Tento rok tak môžeme na obrazovkách TV JOJ sledovať od tvorcov, ktorí v televíznej tvorbe dosiahli viaceré úspechy (séria Spravedlnost ocenená Českým levom), ešte jednu, dúfajme, vydarenejšiu a homogénnejšiu verziu.
Trhlina má síce našliapnuté stať sa slovenským trhákom, no len vďaka záhade v Tribeči s nálepkou skutočný príbeh. Skutočnosť je však taká, že ide len o slabý odvar fenoménu Záhada Blair Witch zápasiaci okrem preludov aj s priemernosťou.
Trhlina (Slovensko, 2018, 110 min.)Réžia: Peter Bebjak. Scenár: Tomáš Bombík. Hrajú: Matej Marušin, Mária Havranová, Dávid Hartl, Tomáš Maštalír, Juraj Loj, Tomáš Mischura, Martin Šalacha, Emanuel Hason, Ondrej Hraška, Jaroslav Mottl, Ela Lehotská...
Trhlina
Autor: Barbora Bačíková
Zdroj: Kinema