Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
20. 03. 2009

Tokio!

Tokio!Surrealistický triptych Tokio! definujme ako antológiu troch svojráznych, írečitých nejaponských režisérov Gondryho (Francúzsko), Caraxa (Francúzsko) a Joon-hoa (Južná Kórea) pokúšajúcu sa o sondový prienik pod šupiny na prvý pohľad ligotavej, bytostne tvarovanej metropoly - Tokia, kde sa autori troch filmových bizarných poviedok pasujú so zásadnou dilemou: "Tvaruje mesto ľudí alebo sú to ľudia, ktorí tvarujú mesto?" Kto koho ovplyvňuje, obmieňa, kreuje viac? Otázka je čisto filozofická, preto francúzsko-kórejská spojka pristupuje k jej odpovedi v rôznych subjektívne vymodelovaných podobách.





 Tri fantazijné fejtóny Tokia! sú voľnými pokračovateľmi sérií urbanistických filmových exkurzií za pomyselné hradby veľkomiest. V roku 1989 sa do kín vyrútila trojica filmových mamutov Woody Allen, Martin Scorsese a F. F. Coppola s filmom Príbehy z New Yorku. O niečo neskôr ochutilo 22 medzinárodných režisérov štipkou vlastnej subjekcie magickosť francúzskej metropoly v projekte Paríž, milujem ťa (2006).

Na začiatku našej tokijskej trajektórie objavujeme príbeh francúzskeho filmového mága, magického realistu, Michela Gondryho (Večný svit nepoškvrnenej mysle, Náuka o snoch) s názvom  Vnútorný dizajn.  Gondryho filmová realita je kokteilom snov a halucinácií, paralelne, prirodzene existujúcich, špirálovito sa tiahnucich popri a cez os skutočného sveta. 


Francúzsky tvorca alegorizuje vízie o Tokiu prostredníctvom mladého japonského páru Hiroko a Akira (Ayako Fujitani a Ryo Kase). Vystavuje ich skúške dospelosti, nekonformity. V špinavom, neosobnom, chladnom Tokiu, ako ho režisér metaforuje, liahnu sa dezilúzie mladíckej existencie, jej snov, a to všetko komorne, v malej stiesnenej izbičke ich priateľky. Akira namiesto filmovania balí tovar v predajni. Hiroko je neúspešná pri hľadaní spoločného bytu, je neschopná nájsť si prácu. Nič sa jej nedarí, stráca kontakt s realitou, nechce byť jej nepotrebnou ingredienciou. Po kafkovskej premene Hiroko, bravúrne animovanej, konečne nachádza vnútorný pokoj a šťastie.
Gondry sa v podstate javí ako romantik. Idealizuje osud Hiroko, hoci si uvedomuje, že mnoho mladých Japoncov v Tokiu zmumifikuje, stráca dušu v prospech spoločnosti, aby sa stali pre ňu pšeničnou múkou...
Čiastočne romanticky vystupuje aj ďalší Francúz Leos Carax s príspevkom Merde – "Hovno", keď jeho príšera z kanálu (Denis Lavant) terorizuje tokijských občanov najprv ručne, potom s granátovou podporou, aby skončila pred súdom... A prečo to urobila? Vraj nemá rada ľudí, a najmä Japoncov. Dlho som uvažoval, čo týmto filmom režisér zamýšľal povedať. Ide o recesiu alebo o kritickú glosu? Carax naznačuje mnohé. Odkazuje nielen na postoj Japoncov voči cudzincom, voči svetu, satirizuje tiež ich stádovitosť, introvertnosť a okázalú úctivosť. Sám režisér avizoval, že monštrum prezývané „Hovno“ je „pán Hyde obsadený do súčasného Tokia“.  A ďalej sa rečnícky pýta, „kto sú tí, čo ho stvorili. Som to ja, ste to vy?“ Francúzsky tvorca prácne vyštrikoval absurdné nepreniknuteľné klbko inotajov. Ošatil ho bizarnosťou a kadenciou zvláštneho humoru. 


Filmovú trojku spečaťuje ďalší komorný príbeh juhokórejského režiséra Bong Joon-Hoa Tokio sa trasie. Ide zase o vzťahovú záležitosť, ozvláštnenú faktom, že zaľúbenec, muž (Teruyuki Kagawa) je hikikimori, sociofób, človek vyhýbajúci sa kontaktu s inými ľuďmi. Posledných desať rokov žije zakonzervovaný v byte. Denne vykonáva rovnakú rutinu. Jedlo si objednáva cez telefón, je postojačky a spí na záchode. Nikdy sa ľuďom nedíva do očí, až jedného dňa zdvihne zrak a uvidí jej tvár. Zem sa zatrasie. Doslova. Pre Tokio sa trasie je príznačná murakamiovská osudovosť a apriórnosť. Veci sa dejú v kruhu, pravidelne sa opakujú. Majú však svoje odchýlky, zmeny v živote – otrasy Azda chcel Bong citlivo vyjadriť nedostupnosť a uzamknutosť japonských duší.
Tokio! je krížovkárska dada, zobrazujúca hermetickú kultúru mesta i jeho obyvateľov. Režiséri architektonicky budujú svoje fantastické fejtóny, hyperbolizujú bežné javy a zaobľujú ich do absurdností a bizarností. Dva komorné, klasicky pomalé príbehy, typické pre japonskú filmografiu, výborne premosťuje dynamika príbehu Merde. Technické zručnosti tvorcov dolaďujú tokijské dobrodružstvo, túto vizuálnu fatamorgánu, kolísku nápadov a hier, kde sa aj náročný divák chvíľami premení na akord veľkej symfónie.
Tokio! (Francúzsko, Nemecko, Japonsko, Južná Kórea, 2008, 110 min.) Réžia: Michel Gondry, Leos Carax, Bong Joon-ho. Scenár: Michel Gondry, Gabrielle Bell,  Leos Carax, Bong Joon-ho. Strih: Jeff Buchanan, Nelly Quettier. Hudba: Etienne Charry, Fusao Yuwaki, Lee Byung Woo. Hrajú: Ayako Fujitani, Ryo Kase, Ayumi Ito, Denis Lavant, Jean-François Balmer, Teruyuki Kagawa, Yu Aoi

Tokio!

Autor: Michal Liba
Zdroj: Kinema