![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Utorok 25.2.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Frederik, Frederika
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|

09. 02. 2012
The Artist

KINEMAVIDEO1390.
Artist je filmom o vzostupe a páde. Ponúka klasický tragikomický príbeh o konci jednej kariéry a vzostupe druhej. Nenáročný, ba až priamočiary dej ostáva najdiskutovanejším (a asi jediným) „problémom“ filmu. Avšak Artist je tiež príbehom lásky. Nie hocijakej, zo všetkého najviac je vyznaním lásky k filmu. Je síce nakrútený ako nemý, vernosť dobovým konvenciám je však diskutabilná. Hazanavicius v mnohých rozhovoroch spomínal, že jeho snahou nebolo citovať len nemé filmy. Režisér teda nezapiera i inšpiráciu Hollywoodom 50-tych rokov, dielami Billyho Wildera a Alfreda Hitchcocka Veľa kritikov poukazuje na prílišnú podobnosť s inými filmami o nástupe zvuku. I menej skúsený divák rozpozná podobnosť so slávnym muzikálom Spievanie v daždi (alebo paralela s filmom Zrodila sa hviezda). Artist je kinematografické potešenie pre pravých cinefilov. Môžeme v ňom nájsť viaceré odkazy na Občana Kanea a Sunset Boulevard. Znalec nemého filmu zas objaví citácie – 7th Heaven F. Borzageho, Murnaovho Východu slnka, Fairbanksovho Zorra pomstiteľa, či prvého filmu Gilberta a Garbo Telo a diabol. Možností je veľa. I tu platí pravidlo – zážitok z filmu sa zvyšuje úmerne s tým, koľko odkazov divák rozpozná.
Podkladom pre film sa stal príbeh Johna Gilberta a Grety Garbo. Artist sa inšpiroval legendou o páde Gilberta a o snahe Garbo navrátiť mu stratenú kariéru. Je o smutnom osude viacerých hviezd nemej éry, ktoré sa nedokázali preniesť cez boom „talkies“. Je jasné, že Artist nie je jediným filmom o padlých hviezdach nemého filmu. Je však výnimočný tým, že sa nenechal zastrašiť diktátom zvuku a moderných technológii a rozhodol sa svoj príbeh prerozprávať bez zbytočných slov. A Hazanavicius nepotrebuje slová. Má dostatočný repertoár zaujímavých tvárí a originálnych nápadov, na to aby očaril i menej cinefilného diváka. Jean Dujardin svoju postavu nehrá, on ju doslova žije. Jeho George Valentin je stelesnením pravej hviezdy nemého filmu – má v sebe čosi z Johna Gilberta, Douglasa Fairbanksa a i Rudolpha Valentina. V jednom momente hádže tragické pohľady ako Gilbert, inokedy zas v štýle Faibanksa zachraňuje Napoleona pred výtržníkmi v krčme. A keď sa len tak prechádza, je ako tulák Charlie stále nasledovaný malým psíkom (Jack Russell teriér - tradične najrozkošnejší psík Hollywoodu). Neostáva len ich napodobeninou, Dujardin prináša do filmu neodolateľnú charizmu a je bezpochyby jednou z najsilnejších stránok filmu.
Režisérovi išlo najmä o zobrazenie hereckých stereotypov nemého filmu. Postavy sú im zároveň poctou a aj karikatúrou. John Goodman si úlohu prezidenta Kinograph Studios priam vychutnáva. A Bérénice Bejo je ako vychádzajúca hviezdička Peppy Miller roztomilá. Očariť diváka zvláda bez problémov.
Avšak jedinečnosť filmu spočíva v jeho originálnom prevedení. Hazanavicius potvrdzuje, že dokáže bez problémov rozprávať obrazom. Ostáva verný formálnym prostriedkom nemého filmu a vie ich skvele využiť - dvoj-expozicia, rámovanie obrazu, naklonená kamera, tónovanie obrazu, expresívnosť herectva. Charakterizovať jeho réžiu ako podarený retro-štýl by bola nadávka. A ak divák pristúpi na jeho hru s kinematografickým médiom má postarané o pozoruhodný filmový zážitok. Zaujímavá je taktiež práca s textom a medzitulkami – tie sú často v kontrastne s dianím na plátne. George odmieta prijať zvukový film. Každý naňho tlačí aby rozprával. Jeho "Neprehovorím!" rezonuje celým filmom a originálne dokresľuje tragickosť postavy. A presne v takýchto detailoch je najväčšia sila filmu.Rovnako dobre fungujú aj vizuálne gagy, parodujúce teatrálnosť nemého filmu, bez toho aby iba zosmiešňovali (scéna kedy George a Peppy opakovanie prerušujú narúcanie je jednou z najpôsobivejších scén vôbec). A je až banálne vyzdvihovať skvelú hudbu Ludovica Bourceho. Podstatnejšia je snaha tvorcov o experimentovanie zo zvukom, napr. nápad ozvučiť predmet, ktorý vo filme normálne zvuk nemá.
Je zaujímavé, že do kín prišli v rovnakom čase dve snímky oslavujúce nemú éru. Američan Martin Scorsese prišiel do Paríža nakrútiť poctu “otcovi“ filmu Georgesovi Méliesèovi. 3D a najnovšou technológiou oslávil zrodenie kinematografie. Oproti nemu si málo známy Francúz Michel Hazanavicius vybral “európskejšiu cestu” a nakrútil poctu Hollywoodu, bez pomoci Hollywoodu. Zoči-voči Hugovi teda stojí skromnejšie, no úprimnejšie dielo taktiež oslavujúce médium filmu. Dokonalé porovnanie amerického a európskeho prístupu k nakrúcaniu filmov. Na otázku kto z nich nakoniec vyhrá priazeň diváka si musí každý odpovedať sám. Pri pozeraní filmu Artist je veľmi dôležité nebyť cynikom a jednoducho si užívať. Inak si tú radosť z filmu, ktorú Hazanavicius prináša do našich kín bude ťažké naplno vychutnať. PS: Keď sme už pri nomináciách na Oscara, Artist ich má 10, len o jeden menej než Hugo. Celkom dobré na film, ktorý stál asi 10-krát menej. Je pekné vedieť že, niekedy stačí originalita, nápad a nadšenie pre film. Wiz pleasure. The Artist (Francúzsko / Belgicko, 2011, 100 min.)Réžia: Michel Hazanavicius. Scenár: Michel Hazanavicius. Kamera: Guillaume Schiffman. Strih: Anne-Sophie Bion, Michel Hazanavicius. Hudba: Ludovic Bource. Hrajú: Jean Dujardin, Bérénice Béjo, John Goodman, James Cromwell, Penelope Ann Miller, Missi Pyle
The Artist
Autor: Vladana Hrivnáková
Zdroj: Kinema