|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Svet filmu |
|
|
Vyhľadávanie |
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
22. 01. 2009
Tango s komármi
Nový rok priniesol do našich kín aj nový slovenský film Tango s komármi. O jeho veľkom potenciáli svedčí nielen meno režiséra a tentoraz i scenáristu a producenta v jednej osobe Miloslava Luthera (Chodník cez Dunaj, Anjel milosrdenstva), ale aj meno kameramana Igora Luthera, jeho brata. Spolu so známymi a skúsenými hercami Adym Hajdu, Romanom Luknárom, či Dianou Mórovou, ktorí už nejaké to filmové nakrúcanie zažili, vznikol silný tím tvorcov sľubujúcich príjemný zážitok. Prvým pozitívom, ktoré som ocenila ešte pred zhliadnutím filmu bol fakt, že snímka mala predpremiéru na východe Slovenska - v Prešove a v Košiciach. Režisér Luther prišiel spolu s hlavnými protagonistami do prešovského multikina uviesť premiéru osobne. Sympatický dôkaz toho, že nie všetko sa musí začínať v Bratislave.
Tango s komármi označil režisér za „cynický a tragikomický“. Príbeh je o dvoch emigrantoch, ktorí tesne pred revolúciou odišli (utiekli) do zahraničia. Film prekvapí už úvodnou, na slovenské pomery nekonvenčnou, strihovou skladbou expozície postáv. Karol Deman (Ady Hajdu) sa po rokoch potrebuje vrátiť na Slovensko, aby ukončil svoje manželstvo s Evou (Tereza Brodská). Karolova terajšia partnerka a budúca nevesta Lucia (Diana Mórová) má strach o jeho duševnú rovnováhu a tak si najme pedagóga a neúspešného herca Ruda Sklenku (Romana Luknára), aby sa s Karolom zblížil a dohliadol na hladký priebeh rozvodu. Nikto z nich však netuší o dvadsaťročnej tehotnej dcére Tine (Tereza Nvotová) a mnohých ďalších komplikáciách. Situácia ako stvorená pre rozohranie dobrej komédie. To čo sa ale na začiatku javí sľubne, nemusí vždy dopadnúť najlepšie. Platí to nielen pre filmové postavy, ale aj pre film samotný.
Prostredie, v ktorom sa postavy nachádzajú, či už je to Madrid, Praha alebo Bratislava, pôsobí realisticky vďaka kameramanovi Igorovi Lutherovi. Obraz skvelo dopĺňa hudobná zložka skladateľa Jozefa Vlka, tvorená vtieravými tónmi tanga pripomínajúcimi bodanie komára. Po vizuálnej stránke filmu najviac chýba priestor. Keďže ide konverzačnú komédiu, postavenú na dialógoch, je snímanie protagonistov pomocou detailov logické. Neuškodil by však väčší výskyt celkov, vďaka ktorým by bolo Tango s komármi uvoľnenejšie. Namiesto ľudí v prostredí divák mnohokrát sleduje len hovoriace hlavy, čo dosť vyčerpáva.
Výborné herecké výkony ešte viac zvýraznil prirodzený súčasný jazyk, (konečne) nepôsobiaci teatrálne a dokonca ani použité vulgarizmy neboli samoúčelné a vyzneli prirodzene. Hajdu s Luknárom sú zohratý herecký pár, čo bolo cítiť aj na plátne. Vo chvíli, keď sa však jeden od druhého odlúčili, začal sa film rozpadať. Dopomohli tomu aj vedľajšie postavy – bývalá Rudova kolegyňa Helena (Zuzana Fialová), pôsobila afektovane a jej postava nemala žiadne opodstatnenie, Čechoslovák Dan (Ladislav Špiner), pri ktorom nebolo príliš jasné, čo je zač a ukrajinský zbeh rusínskej národnosti Feďka (Robo Zimmermann), ničiteľ sľubne sa rozvíjajúceho deja.
Práve táto postava sa javí ako najslabší článok celého scenára. Feďkovo konanie zapríčiní to, že z klasickej komédie, zakladajúcej si na vtipoch vychádzajúcich z každodennosti našich životov, sa v určitom okamihu vykľuje nepravdepodobná „kriminálka“. Klietka, do ktorej Feďka zatvorí Karola a neskôr aj Tinu, zároveň vytvára aj pomyselnú klietku celej snímke. Hlavné postavy sú pritom natoľko silné, že by samotné udržali príbeh a Tango s komármi by vyznelo oveľa sviežejšie a v dobrom zmysle slova aj jednoduchšie.
Vďaka zmätkom vytvoreným vedľajšími postavami upadá film do monotónnosti a pôvodnú príčinu Karolovej návštevy, teda rozvod, pripomenie až facka jeho bývalej ženy v závere. Aj napriek všetkým uvedeným nedostatkom však Luther dokázal do novej slovenskej kinematografie priniesť prirodzenú, neumelú komédiu. Pri pohľade na označenie tragikomédia sa však stále vynára otázka: v čom spočíva tragédia snímky Tango s komármi?
Tango s komármi (SR/ČR, 2009, 97min.) Scenár a réžia: Miloslav Luther. Kamera: Igor Luther. Hudba: Jozef Vlk. Strih: Alois Fišárek. Hrajú: Ady Hajdu, Roman Luknár, Tereza Brodská, Diana Mórová a iní.
Tango s komármi označil režisér za „cynický a tragikomický“. Príbeh je o dvoch emigrantoch, ktorí tesne pred revolúciou odišli (utiekli) do zahraničia. Film prekvapí už úvodnou, na slovenské pomery nekonvenčnou, strihovou skladbou expozície postáv. Karol Deman (Ady Hajdu) sa po rokoch potrebuje vrátiť na Slovensko, aby ukončil svoje manželstvo s Evou (Tereza Brodská). Karolova terajšia partnerka a budúca nevesta Lucia (Diana Mórová) má strach o jeho duševnú rovnováhu a tak si najme pedagóga a neúspešného herca Ruda Sklenku (Romana Luknára), aby sa s Karolom zblížil a dohliadol na hladký priebeh rozvodu. Nikto z nich však netuší o dvadsaťročnej tehotnej dcére Tine (Tereza Nvotová) a mnohých ďalších komplikáciách. Situácia ako stvorená pre rozohranie dobrej komédie. To čo sa ale na začiatku javí sľubne, nemusí vždy dopadnúť najlepšie. Platí to nielen pre filmové postavy, ale aj pre film samotný.
Prostredie, v ktorom sa postavy nachádzajú, či už je to Madrid, Praha alebo Bratislava, pôsobí realisticky vďaka kameramanovi Igorovi Lutherovi. Obraz skvelo dopĺňa hudobná zložka skladateľa Jozefa Vlka, tvorená vtieravými tónmi tanga pripomínajúcimi bodanie komára. Po vizuálnej stránke filmu najviac chýba priestor. Keďže ide konverzačnú komédiu, postavenú na dialógoch, je snímanie protagonistov pomocou detailov logické. Neuškodil by však väčší výskyt celkov, vďaka ktorým by bolo Tango s komármi uvoľnenejšie. Namiesto ľudí v prostredí divák mnohokrát sleduje len hovoriace hlavy, čo dosť vyčerpáva.
Výborné herecké výkony ešte viac zvýraznil prirodzený súčasný jazyk, (konečne) nepôsobiaci teatrálne a dokonca ani použité vulgarizmy neboli samoúčelné a vyzneli prirodzene. Hajdu s Luknárom sú zohratý herecký pár, čo bolo cítiť aj na plátne. Vo chvíli, keď sa však jeden od druhého odlúčili, začal sa film rozpadať. Dopomohli tomu aj vedľajšie postavy – bývalá Rudova kolegyňa Helena (Zuzana Fialová), pôsobila afektovane a jej postava nemala žiadne opodstatnenie, Čechoslovák Dan (Ladislav Špiner), pri ktorom nebolo príliš jasné, čo je zač a ukrajinský zbeh rusínskej národnosti Feďka (Robo Zimmermann), ničiteľ sľubne sa rozvíjajúceho deja.
Práve táto postava sa javí ako najslabší článok celého scenára. Feďkovo konanie zapríčiní to, že z klasickej komédie, zakladajúcej si na vtipoch vychádzajúcich z každodennosti našich životov, sa v určitom okamihu vykľuje nepravdepodobná „kriminálka“. Klietka, do ktorej Feďka zatvorí Karola a neskôr aj Tinu, zároveň vytvára aj pomyselnú klietku celej snímke. Hlavné postavy sú pritom natoľko silné, že by samotné udržali príbeh a Tango s komármi by vyznelo oveľa sviežejšie a v dobrom zmysle slova aj jednoduchšie.
Vďaka zmätkom vytvoreným vedľajšími postavami upadá film do monotónnosti a pôvodnú príčinu Karolovej návštevy, teda rozvod, pripomenie až facka jeho bývalej ženy v závere. Aj napriek všetkým uvedeným nedostatkom však Luther dokázal do novej slovenskej kinematografie priniesť prirodzenú, neumelú komédiu. Pri pohľade na označenie tragikomédia sa však stále vynára otázka: v čom spočíva tragédia snímky Tango s komármi?
Tango s komármi (SR/ČR, 2009, 97min.) Scenár a réžia: Miloslav Luther. Kamera: Igor Luther. Hudba: Jozef Vlk. Strih: Alois Fišárek. Hrajú: Ady Hajdu, Roman Luknár, Tereza Brodská, Diana Mórová a iní.
Tango s komármi
Autor: Nina Šilanová
Zdroj: Kinema