Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
25. 05. 2017

Tanečnica

TanečnicaFanúšikom tanečného umenia iste Loie Fuller predstavovať netreba. Pre tých ostatných – táto húževnatá dáma sa ráta medzi najinšpiratívnejšie a najoriginálnejšie tanečníčky, choreografky, ale aj priekopníčky javiskovej techniky v dejinách. Jej meno sa spája s mnohými originálnymi patentmi, od reflektorov, až po jej povestný tanec „Serpentine“.

Francúzsko-belgicko-český koprodukčný film Tanečnica sa však pokúša priblížiť Loie najmä ako súkromnú osobu – komplikovanú aj priamu, plachú aj neoblomnú, chladnú aj zaľúbenú. Na film, v ktorom žiari francúzska speváčka Soko (známa najmä románikom s Kristen Stewart) sa rozhodne nepozerá zle. Bohužiaľ ale mnoho zaujímavých námetov z Fullerovej životopisu vôbec nevyužil a priestor radšej venoval melodramatickej fikcii a pikantným špekuláciám.
KINEMAVIDEO4193.
Marie-Louise Fuller vyrastala na severoamerickom vidieku druhej polovice 19.storočia a, pokiaľ môžeme veriť filmu, žila striedavo pri svojom darebáckom francúzskom otcovi a upätej americkej matke. Nech už však jej život prechádzal akýmikoľvek turbulenciami, nikdy nezabúdala na svoj veľký sen – stať sa herečkou. V konkurencii mladších, štíhlejších, krajších a povoľnejších dievčat si ale cestu k splneniu svojho sna razila márne. Pochopila, že uspeje jedine tým, čo jej sokyniam chýba – originalitou a vynaliezavosťou.
A tak sa zrodil jej slávny tanec, ktorý spočíval v nevídanej „motýlej“ choreografii, ladne vlajúcej bielej róbe a čarovnej hre svetiel, ktoré na tanečnicu počas vystúpenia vrhali efektné farby. K receptu na úspech však chýbala ešte jedna zásadná ingrediencia – pokrokové publikum. A kde inde by mohla nádejná avantgardná tanečnica na začiatku 20.storočia nájsť svoje obecenstvo, ako v úchvatnom Paríži?
Film Tanečnica nám ponúka (veľmi voľne spracovanú) umeleckú verziu príbehu o tom, ako sa z nenápadnej Marie-Louise stala ikonická Loie. Dozvieme sa, čo všetko pre to musela urobiť, ale aj v čom sa podriadiť odmietala. Spoznáme jej najvernejších podporovateľov - skrachovaného šľachtica Louisa (charizmatický Gaspard Ulliel) a lojálnu pobočníčku Gabrielle (sympatická Mélanie Thierry). Ako aj mladučkú sokyňu a nemenej slávnu tanečnicu Isadoru Duncan (hrá ju Lily-Rose Depp, ktorá nezaprie genofond svojich slávnych rodičov Johnnyho a Vanessy Paradis). Ale budeme tiež svedkami toho, ako si na tele Loie začínajú vyberať roky fyzickej driny krutú daň...

Príbeh a osobnosť Loie Fuller si filmové spracovanie priam pýtali –zaujímavosťou hlavnej hrdinky, dramatickosťou jej osudu, estetickým potenciálom jej tvorby, ale aj spoločensko-historickým kontextom, v ktorom mala svoje nezastupiteľné miesto. Nie všetky tieto aspekty sa ale debutujúcej režisérke a scenáristke Stéphanie Di Giusto podarilo do filmu naplno preniesť. Začnime teda tým, čo jej vyšlo – a čo je, napokon, pre film o tanečnici možno aj najdôležitejšie.
Fullerovej tanečné čísla film sprostredkováva naozaj podmanivo a divák ani dnes, bezmála 90 rokov po tanečnicinej smrti, nemôže o jej vizionárstve pochybovať. Nakoniec, choreografiu pre film robila Američanka Jody Sperlingová, ktorá je vo svete považovaná za najfundovanejšiu pokračovateľku Fullerovej štýlu. Treba však povedať, že je v snímke tanečných čísel len málo a všetky sú pomerne krátke. Fanúšikom tanca to môže prekážať, poteší to, naopak, tých, ktorí na film prišli skôr zo zvedavosti na Fullerovej životný príbeh a osobnosť.
Tomu poslednému ale, žiaľ, film robí skôr medvediu službu. Napriek tomu, že išlo evidentne o mimoriadne šikovnú, priebojnú, inteligentnú a akčnú ženu (ako inak by sa z chudobnej americkej farmy dostala až na javisko parížskej opery?), snímka ju nástojčivo vykresľuje vo svetle jej nedostatočnej sebadôvery, nezrelých emócií a zmätenej sexuality. Aj jej nekonečné odhodlanie pôsobí skôr ako zúfalé bláznovstvo, než ozajstná viera v to, čo robí.

Vlastne by divákovi nik nemohol vyčítať, ak by veľkým úspechom tohto uzlíka nervov ani nechcel uveriť. Príjemne neopozeraná Soko pritom hrá celkom sugestívne a iste by nás o skutočnej „sile“ svojej postavy presvedčiť dokázala – len ak by jej to scenár dovolil...
Večná škoda, že film úplne odignoroval aj šancu zasadiť príbeh do širšieho umelecko-spoločenského kontextu vtedajšieho Paríža. Hovoríme predsa o „Belle Époque“ a k Fullerovej priateľom či priaznivcom sa počítali aj také osobnosti, ako Auguste Rodin, Henri de Toulouse-Lautrec, Marie Curie, bratia Lumièrovci či posledná rumunská kráľovná, Mária. Toto ale film očividne vôbec nezaujíma a miesto toho nás zahlcuje jej nikam nevedúcimi pletkami s fiktívnym šľachticom (postava Louisa, a s ňou aj historka o tom, ako Loie postavila kariéru na peniazoch, ktoré mu ukradla, je celkom vymyslená) a horko-sladkým vzťahom s Duncanovou, ktorý sa tiež zakladá viac na špekuláciách, než realite.
Zľahka nad priemer šablónovitých kostýmových biodrám film o Loie Fullerovej teda nakoniec posúvajú len príjemné herecké výkony, pôvabné tanečné čísla a príťažlivá výprava, ktorú podtrhuje zručná kamera Benoîta Debieho (Vojdi do prázdna).
La danseuse (Francúzsko, Belgicko, Česko, 2016, 108 min.)Réžia: Stéphanie Di Giusto. Scenár: Stéphanie Di Giusto, Sarah Thibau, Thomas Bidegain. Hrajú: Soko, Gaspard Ulliel, Lily-Rose Depp, François Damiens, Mélanie Thierry, Louis Garrel, William Houston, David Bowles, Petra Bučková, Frans Boyer, Amanda Plummer

Tanečnica

Autor: Hana Lippová
Zdroj: Kinema