![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Nedeľa 23.2.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Roman, Romana
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|

26. 10. 2013
Sunset boulevard

V hollywoodskom príbehu o Hollywoode účinkujú aj skutoční režiséri nemých filmov, čo dodáva nemilosrdnému portrétu „továrne na sny“ na sile. Okrem Ericha von Stroheima aj velikán Cecil B. DeMille, ktorý si v autentických priestoroch štúdia Paramount Pictures strihol sám seba. Práve od neho chce Norma, jeho niekdajšia dvorná herečka, aby s ňou nakrútil jej vysnívaný nový film. DeMille už ale nakrúca zvukové filmy a je si dobre vedomý, že Norma má svoje najlepšie roky za sebou. Jej nadšené plány vrátiť sa pred kameru berie rozpačito a rezervovane, čím v nej živí veľké nádeje na oživenie už 20 rokov stratenej kariéry. „Bezo mňa, by žiadne štúdio Paramount nebolo.“ (Norma)Z noirových komponentov Wilderovej klasike nechýba nič (2). V úvode sme svedkami výsledku zločinu, nasleduje retrospektívne rozprávanie sprevádzané cynickým komentárom hlavného hrdinu a zoznamujeme sa s jeho osudovou ženou. Okrem zločinu rezonuje téma odvrátenej strany ľudskej povahy: Normina chorobná posadnutosť vrátiť sa na plátno a vlastniť Joea, jeho využívanie Norminých peňazí a luxusu či Maxovo umelé živenie jej nezmyselných nádejí. Nechýbajú prekvapivé dejové zvraty (aj navzdory prezradenému koncu) či dôležitý noirový atmosferický prvok - dážď. Film noir je najmä o atmosfére – pochmúrnej a bezvýchodiskovej – a to tu cítiť čím ďalej, tým viac. Dejová ukotvenosť prevažne v honosnom gotickom sídle podčiarkuje akúsi stiesnenosť, nemožnosť všetkých troch jeho obyvateľov vymaniť sa zo svojej pozície.
Snímka si vyslúžila 11 nominácií na Oscara, z toho získala 3 sošky: za čiernobielu výpravu, hudbu a scenár, ktorý Wilder napísal spolu s Charlesom Brackettom a D.M. Marshmanom Jr.. Práve ten je najväčšou zbraňou filmu. Joeov cynický a trefný voice-over je brilantný, zatína do živého; svižné dialógy zas vtipné, napínavé a vypointované. V závese za scenárom snímke dominuje nezabudnuteľná Swanson. Mrazivou zaujímavosťou je, že Normina predstaviteľka bola v 20tych rokoch skutočne veľkou hollywoodskou hviezdou (vyslúžila si dokonca prívlastok „Kráľovná nemého filmu“), no jej kariéra sa nástupom zvuku razom na dlhý čas skončila. (3) Veľký comeback zažila až s úlohou v Sunset Blvd. (1950). Jej Norma s priam hororovým pôvabom, ktorej uveríte každú chorú repliku, pohľad či gesto, je jednou z najzaujímavejších postáv kinematografie. Stelesňuje odvrátenú stranu Hollywoodu aj ľudskej nátury. (4)„Och, zobuď sa, Norma, bolo by to, ako zabiť sa v prázdnom dome. Publikum odišlo pred 20 rokmi. Zmier sa s tým!“ (Joe)Sunset Blvd. je povinným pozeraním pre každého cinefila. Jednak ide o jeden z vrcholov štýlu noir a jednak o skvelý film o filme. Wilderovo dielo si berie na paškál zákulisie hollywoodskeho priemyslu a servíruje hlbší pohľad na jeho zúfalú, odvrátenú stranu. Jeho temný príbeh je nadčasový a aktuálny aj dnes. „V poriadku, pán DeMille, som pripravená na svoj detail.“ (Norma)Sunset Boulevard (USA, 1950, 110 min.)Réžia: Billy Wilder. Scenár: Billy Wilder, Charles Brackett, D.M. Marshman Jr. Kamera: John F. Seitz. Strih: Arthur P. Schmidt. Hudba: Franz Waxman. Hrajú: William Holden, Gloria Swanson, Erich von Stroheim, Nancy Olson, Jack Webb, Cecil B. DeMille, Hedda Hopper, Buster Keaton, H.B. Warner, Yvette Vickers a ďalší.(1) Viac o filme noir si môžete prečítať v úvode nášho staršieho článku o Sunset Blvd. alebo v zozname TOP 10. (2) Wilder nakrútil aj ďalšie dva mimoriadne filmy noir: Poistku smrti (Double Indemnity, 1944) a Ace in the Hole (1951).(3) Mimochodom, fotografie v Norminom gotickom zámku sú prehľadom Swansonovho reálneho filmového života.(4) Veľmi podobnú postavu si v dráme What Ever Happened To Baby Jane? z roku 1962 zahrala aj Bette Davis. Jej Baby Jane bola zázračné dieťa a so svojím rozkošným spevácko-tanečným číslom si získala davy. Neskôr bola jej sláva zatienená hereckým úspechom sestry až sa z nej napokon stala psychicky vyšinutá troska utápajúca sa v alkohole a nezmyselných snoch o návrate na pódium.
Sunset boulevard
Autor: Michal Šmajda
Zdroj: Kinema