Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
27. 06. 2008

Súdny deň

Súdny deňOsemdesiate roky dvadsiateho storočia zažívajú v súčasnosti miernu retro-renesanciu, ktorá sa nevyhla ani kinematografii. Dôkazom je aj hororový sci-fi thriller scenáristu a režiséra Neila Marshalla, vzdávajúci hold viacerým kultovkám z onoho obdobia...

Po prepuknutí epidémie smrtiaceho vírusu v Glasgowe v roku 2008 sa britská vláda rozhodne izolovať Škótsko od zvyšku Británie vysokým múrom. Jeho obyvatelia sú vydaní napospas nákaze a zabudnutiu... až kým sa vírus o 25 rokov neskôr neobjaví v Londýne. V snahe nájsť liek vyšle premiér za múr špeciálnu jednotku s poslaním preveriť satelitné snímky indikujúce prítomnosť živých ľudí v uliciach Glasgowa. Vojaci na čele s majorkou Eden Sinclairovou vstupujú do neznáma...
                             


Snímka sa odohráva v troch približne rovnako dlhých etapách s rôznou atmosférou a postupnou gradáciou deja. Po minimálnom hororovom úvode nasleduje dlhá, ale celkom zaujímavá expozícia dýchajúca Blade Runnerom – noc, dážď a snivé syntetizátorové akordy podfarbujú prípravy na expedíciu vrátane súvisiacich politických ťahov. Po vstupe do spustnutého Glasgowa sa film svižne prepne do autentického “Mad Max” režimu plného hrdzavej ocele, punkových dekorácií a intenzívnych davových scén. Únikom z mesta sa otvára ďalšie dejstvo, ktoré je zmesou... no ale asi by som nemal priveľa prezrádzať.
Prezradiť môžem to, že scenár Súdneho dňa nemá žiadne prehnané ambície a dôkladne pokrýva celú paletu žánrových klišé. V niekoľkých miestach, kde sa Marshall snaží o obmeny, sa ktovieako netrápi logikou či uveriteľnosťou deja, a tie zákonite trpia. Problematické sú najmä záverečné fázy príbehu, pri ktorých je občas ťažké zdržať sa užasnutého úsmevu.


Bolo by ale zjednodušujúce pripísať dejové absurdity či nezmysly v akčných sekvenciách neskúsenosti alebo diletantstvu tvorcov. Súdny deň sa jednoducho nesnaží niečo riešiť a v mene svižného deja alebo atraktívneho záberu mnohé “detaily” celkom vedome obetuje. Túto cestičku kompromisov, ktorá je v akčných “B” filmoch štandardným nástrojom, však Marshall používa príliš často a v konečnom dôsledku rozbíja štruktúru snímky.
Ku cti mu slúži fakt, že sa na žiadnom mieste neuchýlil k post-modernistickej irónii alebo hyperbystrým kinematografickým odkazom pre zopár fajnšmekrov. Jeho “vykrádanie” legendárnych titulov pôsobí svojim rozsahom a očividnosťou ako naivná, ale o to úprimnejšia pocta. Evidentne ide o dielo fanúšika, ktorý disponuje aj istou remeselnou zručnosťou.
V tejto súvislosti treba dodať, že herecký prejav protagonistov (Rhona Mitra, Bob Hoskins, Craig Conway, Malcolm McDowell, David O'Hara) je tiež viac melodramatický, než je v dnešných pragmaticky chladných sci-fi dielach zvykom, a takisto ide o zjavný zámer, ktorý niekomu bude sedieť a niekomu nie. Žiadny z hercov nepodáva extrémne hodnotný výkon, ale kto by ho aj v takejto snímke čakal, však? A áno, Rhona Mitra je prvotriedny kus ;-)


Z pohľadu remeselnej úrovne je film o niečo lepší než televízna produkcia. Kamera Sama McCurdyho a strih Andrewa MacRitchieho sa starajú o relatívne príťažlivé a väčšinou aj prehľadné akčné scény, ktoré však opäť neprinášajú nič objavné alebo originálne.
Aby sa Súdny deň dal nazvať príjemným zážitkom, treba dôkladne vypnúť akékoľvek kritické myslenie a pripraviť sa na rázny, bezduchý akčný výplach mozgu. Ak to dokážete, k môjmu hodnoteniu si isto niekoľko hviezdičiek pridáte.
Doomsday (V. Británia, 2008, 110 min.) Réžia: Neil Marshall. Scenár: Neil Marshall. Kamera: Sam McCurdy. Strih: Andrew MacRitchie, Neil Marshall. Hudba: Tyler Bates. Hrajú: Caryn Peterson, Adeola Ariyo, Emma Cleasby, Christine Tomlinson, Vernon Willemse a ďalší

Súdny deň

Autor: Ján Hušták
Zdroj: Kinema