|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Streda 27.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Milan
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Svet filmu |
|
|
Vyhľadávanie |
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
04. 12. 2006
Spláchnutý
Predstavte si, že miestnosť každodennej potreby slúži ako brána do iného sveta. Tam dole nežijú len zmutované aligátory z klasických hororov, ale celý krysí svet...
Roddy žije v majetnej rodine. Je síce domácou krysou, ale majitelia si ho hýčkajú, takže žije v pozlátenej klietke a počas svojho života sa riadne naučil snobskému správaniu svojich pánov. Jedného dňa sa objaví v jeho dome krysa z iného sveta (vraj žije tam dole pod Londýnom) a nastane nečakaná výmena. Nový návštevník sa uvelebí v krásnom dome bez majiteľov a Roddy putuje do záchodovej misy, potom do kanalizácie a napokon skončí vo svete, ktorý skutočne pripomína Londýn, ale v menšom vydaní a najmä so svojskou architektúrou i obyvateľmi. Byť džentlmenom v tomto pomerne špinavom svete je v podstate zbytočné a správať sa ako snob vám vôbec nepomôže, akurát sa dočkáte zaslúženej lekcie. Takže keď sa objaví na scéne drsná Rita, musí začať svoje správanie prehodnocovať, pretože je to práve ona, kto mu pomôže pred záhubou. A potom je tu zlý Žabiak, ktorý chce vyhubiť celý podzemný krysí svet...
Akosi nám scenár z dielne Aardmanu veľmi originálny nepripadá a v celej svojej dĺžke nám nedá prakticky žiaden dôvod na výraznú chválu. Pritom pri prvých traileroch alebo aj prezradení námetu, očakávali mnohí diváci veľa a na Spláchnutého sa tešili. Fakt je, že toto štúdio potrebovalo na vytvorenie každého filmu niekoľko rokov času kvôli forme, ale tentokrát prešaltovali na počítačovú grafiku a film zbúchali za oveľa kratší čas. Obávam sa, že tento fakt sa podpísal aj na scenári, pretože pätica majstrov pera nemala k dispozícii tak dlhé časové obdobie a v rýchlom tempe nahádzala do deja morálnu lekciu, množstvo humoru i povinné akčné scény, no čas na zhodnotenie zaradených prvkov jednoducho chýbal a Spláchnutý tak často pôsobí nevyrovnaným dojmom.
Na rozdiel od Slepačieho úletu alebo Wallacea a Grommita totiž neprichádza vyšperkovaný kúsok kladúci dôraz na vlastný svet i jednotlivé detaily. V centre stojí príbeh pre deti, ktorý musí obsahovať veľa animovaných postavičiek, zopár akcií a naháňačiek a množstvo humoru. Na poslednej ingrediencii by nebolo nič zlé, skôr naopak, ale humor sa tu zvrhol na obyčajnú grotesku, kde milé postavičky stále do niečoho narážajú, dostanú po hube, padnú na hubu a pod. Je zrejmé, že detským divákom sa toto podanie bude páčiť – je tu len veľmi málo skrytých zmyslov či narážok, všetko sa tu servíruje napriamo a ani dej, ani celý podzemný svet nie je príliš zložitý na pochopenie. Otázne je, ako zoberú prechod štýlu štúdia Aardmanu dospelí. Platí tu to isté, čo minulý týždeň – Spláchnutý je rovnako ako Lovecká sezóna mierený primárne na deti, ale dospelí sa pri ňom nudiť nebudú. No oveľa častejšie ako pri lesnom dobrodružstve si môžu plesnúť na čelo a zúfať, že prečo tvorcovia niektoré súčasti podzemného sveta nedokázali lepšie prepracovať, pridať pár vyzretejších narážok a podobne.
Ale Spláchnutý má celkom slušné tempo, dokonca plynie rýchlejšie ako napríklad Lovecká sezóna a oveľa rýchlejšie ako trápna dvojica Divočina – Mravčia polepšovňa z uplynulých mesiacov tohto roka. Až vám môže prísť ľúto, že tvorcovia si pripravili pekný svet, ale nielenže ho nedokázali poriadne prepracovať, ale často z neho odchádzajú do bežného bytu v Londýne, kde si hovie krysa z podzemia. Tá síce prinesie pár dobrých fórov, ale potenciál sa skrýva v podzemnom svete. Snaha o kontrast podzemného a bežného sveta tu je, ale rozhodne si zaslúžila dôkladnejšie spracovanie.
Pri Spláchnutom si treba všimnúť aj odlišnú formu. Zatiaľ čo doteraz štúdio Aardman využívalo náročnú formu plastelíny, teraz prešaltovali na klasické CGI prevedenie, ktoré sme tento rok videli prakticky už tucetkrát. Napriek tomu nepôsobí vizuálna stránka ako zo škatuľky – Aardman svoje predchádzajúce diela nezaprie a je otázne, či schválne alebo nechtiac vznikajú určité kontrasty. Všetko sa tu tvári ako počítačom animované, ale v skutočnosti pôsobia ako z plastelíny. Rovnako aj niektoré lokácie nevyzerajú byť vytvorené pomocou mocných PC, ale skôr narýchlo ručne maľované a podobne. Opätovne si nemôžem pomôcť – od Wallacea a Grommita ubehlo asi príliš málo času na to, aby sa tvorcovia ukázali v plnej kráse.
Je to čiastočne škoda pre samotné štúdio, pretože sa dostáva na nižšie priečky hodnotenia ako obvykle. Ale v totálne narvanom roku animákov stále pôsobí ako solídny nadpriemer, hoci len cca na úrovni Loveckej sezóny. A to asi čakal málokto...
Flushed Away (UK/USA, 2006, 89 min.) Réžia: David Bowers, Sam Fell. Scenár: Dick Clement, Ian La Frenais, Christopher Lloyd, Joe Keenan, William Davies. Kamera: Brad Blackbourn, Frank Passingham. Hudba: Harry Gregson-Williams. Hrajú v slovenskom znení: Táňa Pauhofová, Ján Koleník, Pavol Plevčík
Akosi nám scenár z dielne Aardmanu veľmi originálny nepripadá a v celej svojej dĺžke nám nedá prakticky žiaden dôvod na výraznú chválu. Pritom pri prvých traileroch alebo aj prezradení námetu, očakávali mnohí diváci veľa a na Spláchnutého sa tešili. Fakt je, že toto štúdio potrebovalo na vytvorenie každého filmu niekoľko rokov času kvôli forme, ale tentokrát prešaltovali na počítačovú grafiku a film zbúchali za oveľa kratší čas. Obávam sa, že tento fakt sa podpísal aj na scenári, pretože pätica majstrov pera nemala k dispozícii tak dlhé časové obdobie a v rýchlom tempe nahádzala do deja morálnu lekciu, množstvo humoru i povinné akčné scény, no čas na zhodnotenie zaradených prvkov jednoducho chýbal a Spláchnutý tak často pôsobí nevyrovnaným dojmom.
Na rozdiel od Slepačieho úletu alebo Wallacea a Grommita totiž neprichádza vyšperkovaný kúsok kladúci dôraz na vlastný svet i jednotlivé detaily. V centre stojí príbeh pre deti, ktorý musí obsahovať veľa animovaných postavičiek, zopár akcií a naháňačiek a množstvo humoru. Na poslednej ingrediencii by nebolo nič zlé, skôr naopak, ale humor sa tu zvrhol na obyčajnú grotesku, kde milé postavičky stále do niečoho narážajú, dostanú po hube, padnú na hubu a pod. Je zrejmé, že detským divákom sa toto podanie bude páčiť – je tu len veľmi málo skrytých zmyslov či narážok, všetko sa tu servíruje napriamo a ani dej, ani celý podzemný svet nie je príliš zložitý na pochopenie. Otázne je, ako zoberú prechod štýlu štúdia Aardmanu dospelí. Platí tu to isté, čo minulý týždeň – Spláchnutý je rovnako ako Lovecká sezóna mierený primárne na deti, ale dospelí sa pri ňom nudiť nebudú. No oveľa častejšie ako pri lesnom dobrodružstve si môžu plesnúť na čelo a zúfať, že prečo tvorcovia niektoré súčasti podzemného sveta nedokázali lepšie prepracovať, pridať pár vyzretejších narážok a podobne.
Ale Spláchnutý má celkom slušné tempo, dokonca plynie rýchlejšie ako napríklad Lovecká sezóna a oveľa rýchlejšie ako trápna dvojica Divočina – Mravčia polepšovňa z uplynulých mesiacov tohto roka. Až vám môže prísť ľúto, že tvorcovia si pripravili pekný svet, ale nielenže ho nedokázali poriadne prepracovať, ale často z neho odchádzajú do bežného bytu v Londýne, kde si hovie krysa z podzemia. Tá síce prinesie pár dobrých fórov, ale potenciál sa skrýva v podzemnom svete. Snaha o kontrast podzemného a bežného sveta tu je, ale rozhodne si zaslúžila dôkladnejšie spracovanie.
Pri Spláchnutom si treba všimnúť aj odlišnú formu. Zatiaľ čo doteraz štúdio Aardman využívalo náročnú formu plastelíny, teraz prešaltovali na klasické CGI prevedenie, ktoré sme tento rok videli prakticky už tucetkrát. Napriek tomu nepôsobí vizuálna stránka ako zo škatuľky – Aardman svoje predchádzajúce diela nezaprie a je otázne, či schválne alebo nechtiac vznikajú určité kontrasty. Všetko sa tu tvári ako počítačom animované, ale v skutočnosti pôsobia ako z plastelíny. Rovnako aj niektoré lokácie nevyzerajú byť vytvorené pomocou mocných PC, ale skôr narýchlo ručne maľované a podobne. Opätovne si nemôžem pomôcť – od Wallacea a Grommita ubehlo asi príliš málo času na to, aby sa tvorcovia ukázali v plnej kráse.
Je to čiastočne škoda pre samotné štúdio, pretože sa dostáva na nižšie priečky hodnotenia ako obvykle. Ale v totálne narvanom roku animákov stále pôsobí ako solídny nadpriemer, hoci len cca na úrovni Loveckej sezóny. A to asi čakal málokto...
Flushed Away (UK/USA, 2006, 89 min.) Réžia: David Bowers, Sam Fell. Scenár: Dick Clement, Ian La Frenais, Christopher Lloyd, Joe Keenan, William Davies. Kamera: Brad Blackbourn, Frank Passingham. Hudba: Harry Gregson-Williams. Hrajú v slovenskom znení: Táňa Pauhofová, Ján Koleník, Pavol Plevčík
Spláchnutý
Autor: Michal Korec
Zdroj: Kinema