Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
27. 03. 2009

Spirit

SpiritA máme tu ďalší sfilmovaný komiks. Migrácia maskovaných hrdinov z tlačených políčok na tie celuloidové zažíva v posledných rokoch renesanciu, hoci výsledok nie je vždy kvalitný. Badať ale jeden jasný trend. Všetci filmoví tvorcovia – komiksoví nadšenci aj vypočítaví oportunisti – musia siahať čoraz hlbšie do takmer bezodných portfólií Marvelu aj DC Comics, aby našli voľné a dostupné filmové práva. Na svetlo sveta sa tak dostávajú čoraz obskurnejšie postavy - známe okruhu zasvätených, no bežným smrteľníkom úplne cudzie. Spirit má v tejto “komunite” vyhradené dosť úctyhodné miesto.






 Prvá novinová príloha s hrdinom v červenej kravate, klobúku a škraboške vyšla v roku 1940. Komiksy sa už v tom čase medzi mládežou tešili veľkej popularite (Superman sa objavil v roku 1932) a nádejný autor menom Will Eisner sa chytil príležitosti osloviť dospelé publikum. Za dvanásť rokov zo seriálu vytvoril jeden z najvplyvnejších komiksov vôbec a zaviedol do média mnohé inovácie (príbehy s alternatívnym hlavným hrdinom, striedanie a prelínanie žánrov atď.). Eisner neskôr prispel k zrodu komiksového románu (“graphic novel”) a patril medzi významných teoretikov komiksového umenia. Za všetko hovorí fakt, že práve po Eisnerovi pomenovali v roku 1988 komiksový ekvivalent Oscarov.

Filmovú podobu Spirita má na svedomí iná legenda – Frank Miller. Pre menej znalých: ide o človeka, ktorý spôsobil znovuzrodenie Batmana v osemdesiatych rokoch, vytvoril postavu Daredevila a aj pochmúrny svet Sin City, odvážne sfilmovaný Robertom Rodriguezom v roku 2005. Rodriguez si vtedy dokonca pohneval režisérske odbory, keď Millera uviedol spolu s Quentinom Tarantinom v titulkoch ako spolurežisérov. V prípade Spirita sa už Miller posadil na režisérsku stoličku sám, a navyše ju použil ako stoličku scenáristickú.


Spirit je zvláštny hrdina. Jeho alter ego – policajt Denny Colt - je mŕtvy. Logicky by mal byť mŕtvy aj Spirit, no z akéhosi dôvodu sa mu každé smrteľné zranenie zahojí. Nedokáže ho dokonca zabiť ani podobne obdarený zlosyn – doktor Octopus. Vedú preto spolu nekonečnú vojnu, do ktorej sa jedného dňa zapletie Dennyho dávna láska Sand Saref a veci sa rýchlo skomplikujú...
Spirit je aj zvláštny film. Je hlboko presiaknutý komiksovou estetikou – z plátna takmer cítiť vôňu tlačiarenskej farby. Nejde len o vizuálnu alebo štylistickú variáciu na Sin City - Miller rozvíja svoje bohaté videnie a s každým záberom sa technicky vyhral. Oproti Sin City vyzerá Spirit oveľa živšie a “šťavnatejšie”.
Veľkým kontrastom oproti prepracovanej technickej stránke filmu je naivný a nevyzretý scenár. Jeho najväčším problémom je tempo – dej filmu často viazne kvôli zbytočne dlhým a zložitým vysvetľovacím scénam s “psychologickými” rozhovormi alebo retrospektívami. Takto doplnené fakty sú väčšinou dokonale predvídateľné – o originalite zápletky sa veľmi hovoriť nedá. V príbehu účinkujú dobre vydestilované archetypy a v určitom zmysle sa tak človek cíti ako pri sledovaní Shakespeara či klasickej gréckej tragédie :-)
Scenáru neprospievajú ani dialógy. Dokonale ich vystihuje anglické slovo "cheesy" a dlho som naň hľadal slovenský ekvivalent. Nakoniec viem povedať len toľko, že repliky v Spirite sú naivné a patetické (“Do I look like a good girl?”). Od komiksu človek určitú mieru naivity očakáva, no v tomto prípade scenárista Miller dosť tlačí na pílu.


Rovnako naivné a patetické je herecké podanie postáv – až vyvoláva dojem, že režisér Miller dokonale zlyhal vo vedení hercov. Nie je to ale jednoduché posúdiť, pretože postavy sa pohybujú na hranici karikatúry a určitá dávka afektu sa u nich očakáva. Okrem predstaviteľa hlavnej postavy Gabriela Machta je zbytok hereckého obsadenia nabitý zvučnými menami – Samuel L. Jackson (dr. Octopus), Scarlett Johansson (asistentka dr. Octopusa), Eva Mendes (Sand Saref) alebo vynikajúca Sarah Paulson (Spiritova aktuálna nápadníčka Ellen) – a je prinajmenšom zaujímavé pozorovať, ako si v takomto neštandardnom prostredí počínajú.
Kvôli uvedeným nedostatkom utŕžil Spirit u kritiky zdrvujúce verdikty a musím povedať, že osobne s nimi nesúhlasím. Áno, meraná všeobecnými kritériami “dobrého filmu” je táto snímka úbohá. Otrepaný príbeh, krívajúca logika, rozbité tempo, klišé repliky a všetci hrajú, akoby skúšali divadelnú hru. Nuž, ale o tom to je, o tom je pôvodná, lacná masová zábava komiksu. Po nespočetných snímkach, ktoré samy seba berú smrteľne vážne (veď ozaj: tragický Batman, filozofickí Watchmeni, drsňácke Sin City) pôsobí Spirit vo všetkej svojej brakovosti autenticky, a za to mu patrí pár bodov navyše...
The Spirit (USA, 2008, 108 min.) Réžia: Frank Miller. Scenár: Frank Miller. Kamera: Bill Pope. Hudba: David Newman. Strih: Gregory Nussbaum. Hrajú: Gabriel Macht, Eva Mendes, Samuel L. Jackson, Scarlett Johansson, Jaime King, Frank Miller

Spirit

Autor: Ján Hušták
Zdroj: Kinema