![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Piatok 7.3.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Tomáš
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|

24. 06. 2017
Špina

KINEMAVIDEO4322.
Problém Špiny tkvie práve v tomto. Snaží sa demaskovať správanie sa spoločnosti ku znásilneným ženám, prípadne ženám ako takým, poukazuje na problémy psychiatrickej liečby a zobrazuje krutý vnútorný boj „preživšej“ znásilnenia. Do tohto realistického „korpusu“ však prenikajú nemotivované, nepravdepodobné a tiež prehnane expresívne prvky. Spomínaná scéna znásilnenia, ktorá je katalyzátorom rozprávania a ústredným motívom filmu Špina je pre mňa presne takýmto prvkom.
Chápem snahu tvorcov o poukázanie na to, že znásilnenie často prebieha zo strany známych. Chápem, že to ešte zvýrazňuje samotu hrdinky, ktorá je síce obklopená ľuďmi, ale nikto jej nepomôže. A chápem aj to, že sa takáto situácia niekedy môže odohrať, lebo psychika. Ale keď sa na to pozerám v kine, tak sa skôr začudovane pýtam: „Prečo nezakričí?“, prípadne: „To by to nikto nepočul?“ Pritom cieľom mal byť šok a znechutenie. Stačilo, aby rodičia odišli, čo ja viem, na nákup.
Podobne nepravdepodobne na mňa pôsobí nekompetentnosť psychiatričky na klinike, kam sa traumatizovaná hrdinka o nejaký čas dostane. Nemám žiadne ilúzie o stave slovenského zdravotníctva, v tomto ohľade je trefné najmä depresívne prostredie a citový chlad a nezáujem personálu, ale psychiatrička je až príliš neschopná. Sedenia nemá vôbec pod kontrolou, pacienti sa medzi sebou mlátia a urážajú tým najhorším možným spôsobom, v mnohých situáciách dokonca ešte prilieva olej do ohňa svojou nedôverou, otázkami a narážkami.
Sestra Ratchedová z Formanovho Preletu nad kukučím hniezdom je napríklad rovnako monštruózna, ale o jej zámeroch a schopnostiach nemáte pochybnosti. Opäť môže byť odpoveďou to, že aj takéto psychiatričky niekde určite sú a zároveň je to obžaloba spoločenskej nedôvery voči obetiam znásilnenia a neschopnosti systému, ale pri sledovaní filmu som bol skôr rozhorčený nad stvárnením. Film mal, keď už nič iné, túto jej nekompetentnosť ešte viac reflektovať. V neposlednom rade ma iritovali neustále citové výbuchy všetkých postáv. Vo filme stále niekto kričí, plače, nadáva, mláti sa s niekým, dostáva hysterické záchvaty, ničí veci atď. Tvorcovia nám skrátka musia jasne, jednoznačne a na xy príkladoch ukázať, aké je všetko zlé a rozkladajúce sa. Po čase to však svojou repetitívnosťou a prehnanosťou u mňa docielilo presný opak. Po asi desiatich citových výbuchoch som už začal byť voči všetkým udalostiam letargický. Žiadna gradácia, prostredníctvom ktorej by ma v jednej chvíli tvorcovia strhli na zem a podupali, sa tak nekonala. V tomto prípade absentovala miera.
Toto všetko je veľká škoda, pretože tvorcovia mimoriadne presne a verne odpozorovali mnohé spoločenské i duševné problémy. Znásilnenie na Slovensku až príliš veľa ľudí zľahčuje a mnohí následne „preživším“ neveria, že boli skutočne znásilnení. Často napríklad hľadajú ospravedlnenia pre násilníkov. Uzavretie sa do seba a sebapoškodzovanie namiesto hnevu na vinníka zo strany hlavnej hrdinky je v tomto prípade takisto veľmi trefné, veď ide o učiteľskú autoritu, rodinného priateľa a idol študentiek.
Komplikovaný psychický vývoj hlavnej postavy smerom k emancipácii i zblíženia sa s bratom bol takisto veľmi pôsobivý. Rovnako aj výkon Dominiky Morávkovej-Zeleníkovej, ktorá má na podobné typy postáv už pomaly trademark (Pírko a Špina). Slovenská psychiatria takisto nie je práve klenotom tejto krajiny, hoci sa vraj za posledné roky výrazne zlepšila. Zvolený štýl navyše netrpí roztrieštenosťou ako tomu bolo v prípade Pírka. Tvorcovia sa snažia predovšetkým o verizmus – autentické prostredie, kamerová dištancia atď., v ktorom postsocialistická šeď a „špina“ ešte lepšie vynikne. V súlade s týmto veristickým realizmom však následne vyniknú aj vyššie spomínané problémy. Snahou Špiny je teda pomenovať viaceré negatívne spoločenské tendencie a následne ich dôsledky chrstnúť divákom do tvárí čo najextrémnejším, ale pritom stále realisticky pôsobiacim spôsobom. Svoj účel to síce splnilo, snímka má viaceré kvality, pomenúva dôležité spoločenské témy a výsledný tvar je súdržný a presný, ale spracovanie často odvádza divácku pozornosť neželaným smerom a dokáže iritovať. Pri pohľade na iné recenzie a hodnotenia je možné, že ide iba o môj problém. Sledovanie filmu však pre mňa nebolo práve najľahšie a tak aj napriek viacerým „objektívnym“ kvalitám, nemôžem filmu blahorečiť.
Špina (SR/ČR, 2017, 88 min.)Réžia: Tereza Nvotová. Scenár: Barbova Námerová. Hrajú: Dominika Morávková, Anna Rakovská, Róbert Jakab, Anna Šišková, Patrik Holubář...
Špina
Autor: Marcel Šedo
Zdroj: Kinema