![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Utorok 4.3.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Kazimír
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|

29. 09. 2013
Snehulienka: Iný príbeh

KINEMAVIDEO1924.Ostrý čiernobiely kontrast zachytáva atmosféru príbehov bratov Grimmovcov (ktoré sú často veľmi „grimm“) lepšie ako hollywoodska konkurenčná dvojica spred roka. Temnota dopĺňa niekoľko odpudivo desivých scén a svetlo umožňuje precítiť rozprávkové dojatie. Herci prispôsobujúc sa nemému filmu prehnane gestikulujú a zdôrazňujú emócie – čo pomáha fantastickej povahe deja. Hudobná skúška orchestra počas úvodných titulkov naznačuje divadelnosť a fantazijnosť. Jablko nahradil býk, čarovné zrkadlo noviny, z macochy – čarodejnice je sadomasochistická sociopatka a vysnívaný princ ustúpil vzťahu dcéry a otca. Zámeny v deji udržiavajú diváka v napätí a pozornosti.
Niekomu môže chýbať téma večnej lásky a nadpozemskej krásy – poetická dvojznačnosť záveru by však mala uspokojiť aj romanticky založeného diváka. „Myslím si, že filmy nikdy nie sú dokončené, až do chvíle, kým sa stretnú s publikom, .., každý by si mal nájsť vlastnú interpretáciu a spôsob, ako dej prepojiť s vlastným životom,“ vysvetľuje scenárista/režisér v rozhovore pre magazín Interview. Zatiaľ, čo americká Snehulienka a lovec si v aktualizovaní príbehu pre moderného diváka pomohla celou škálou digitálne vytvoreného zverstva, Bergerovi na zdynamizovanie obrazov stačila jedna býčia aréna.Hovorené slovo zmizlo na úkor výraznej hudby – miestami pompéznej, výpravnej, dramatickej, inokedy melancholickej - ovplyvnenej španielskym folklórom a rytmami flamenca. Sprevádza nás filmom takmer neustále, dotvára atmosféru, opisuje náladu. Soundtrack španielskeho skladateľa Alfonsa de Villallonga je v tomto prípade natoľko majstrovský, že by dokázal dej potiahnuť aj bez pomoci monológov, ktoré občas brzdia tempo. Snímka je zároveň ódou na krásy Andalúzie – k slnečným pohľadniciam, ktoré zachytila kamera si farbu môže divák dotvoriť v predstavivosti.
Na rozdiel od The Artist (ktorý sa zameriaval na Hollywood), Berger vyjadruje úctu európskemu nemému filmu, hlavne francúzskemu režisérovi Abelovi Gancemu – a jeho dielam J´accuse, La Rue, Napoleon. Slovo Snehulienka sa v deji takmer neobjaví, hlavná postava prevzala krstné meno zrejme z opery Georgesa Bizeta – Carmen a cirkusové postavy unikli z kontroverzného diela Toda Browninga Freaks (1932), ktorý je režisérov obľúbený. Berger tiež priznal inšpiráciu fotkou zo série España Oculta, na ktorej trpaslíci bojujú s býkom. Snehulienka: Iný príbeh s akokoľvek vysokými umeleckými ambíciami však prišla neskoro – na to, aby mohla konkurovať komerčným blokbastrom a neskoro aj na to, aby oživila poetiku nemého filmu. Napriek tomu, že si The Artist ukradol ovácie, sympatická toreadorská rozprávka by mu v aréne s rovnakým počtom divákov bola dôstojným súperom. Olé!Blancanieves (Španielsko/Francúzsko/Belgicko, 2012, 104 min.)Réžia: Pablo Berger
Snehulienka: Iný príbeh
Autor: Marek Hudec
Zdroj: Kinema