|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Svet filmu |
|
|
Vyhľadávanie |
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
11. 12. 2018
Smrteľné stroje
Vysoký potenciál sme videli už v prvej ukážke: mestá na kolesách sa preháňajú bezduchou prázdnotou postapokalyptickej Zeme a prísľub bol obrovský: dynamika, efektná akcia, ešte aj idea, že malá dedina súperí s veľkým Londýnom a jej šance sú... no viete, také filmové, že sa pokúša bojovať, ale dopadne to asi podľa klasickej mustry, že väčší berie a zároveň štartuje čosi osudové, lebo malý sa nedá...
Vitajte v roku 3118, kde snaha prežiť je čoraz ťažšia ako kedysi. Zopár vyvolených žije v obrovskom Londýne, metropole na kolesách, ktorá putuje po Západnom svete a drancuje energiu, malé mestečká a pološialený Thaddeus Valentine sníva v kabíne o veľkom pláne, vďaka ktorému by mohol tiahnuť na hranicu Východu a získať obrovské bohatstvo, ktorým by zaistil Londýnu ďalšiu prosperitu. Všetkým je totiž zrejmé, že donekonečna sa nedá jazdiť po svete a skalpovať malé mestečká...
Hrdinov tohto príbehu je však podstatne viac. Je tu Londýnčan Tom Natsworthy pracujúci v múzeu, aj blondínka Kate (zhodou okolností dcéra Valentina = nič moc perspektíva do ďalšieho diania) a z malej dedinky do metropoly tu skáče maskovaná Hester Shaw túžiaca po pomste. A aby postáv nebolo málo, vo svete sa hľadá smrtonosná Anna Fang na vlastnej misii.
KINEMAVIDEO4514.
Spleť hrdinov nie je márna, scenár si dáva načas, aby nám vysvetlil ich dejové pozadie i motivácie, akurát približne v polovici zistíte, že veľa originálnych cieľov či ambícií sa nekoná. Je fajn odhaľovať nitky a komploty z minulosti a ešte lepšie zistenie príde pri ich dávkovaní, no tento film namiesto veľkej gradácie deja nasadí skôr typickú akciu pre blockbuster a veľa snahy vyšumí do obrovskej palebnej sily v mýtickej lokalite...
Pochopiteľne, tento film je drahý, obrovský a v Universale budú mnohí nervózni, či sa im podarilo naštartovať novú sériu. Súčasne je vízia miestami taká megalomanská, že sa nedá celých 128 minút spoliehať iba na efekty, ale musíme deliť pozornosť medzi exteriéry, kde sú obrovským kontrastom tie megamestá a pustatina Zeme vs. interiéry, kde sa výprava snaží čo-to ušetriť, ale míňa veľa za neurčité kostýmy či historické artefakty.
Niektorí možno budú bažiť po futuristickom Londýne – ten ostal skôr konzervatívny a kamera nad ním lieta efektne, no chýba mu atmosféra. Má všetko od industriálneho podzemia po majestátnu katedrálu, ale ostáva neurčitou megalopolis, pri ktorej sa nerieši ani dôvod vzniku či putovanie po zemi. Skrátka, mestá sú na kolesách, to nám musí stačiť.
Film mení vysvetľovanie z knihy za efektné nábehy – a to je občas škoda, lebo postávam i udalostiam chýba hĺbka. Je tu kopa nápadov, ale nerozpracovaných. 60-minútová vojna? No, asi dačo nukleárne. Prečo sú niektoré mestá na kolesách, iné vo vzduchu či za múrom? A ako sa energeticky uživia? Veľa sa nedozvieme, ale dlhodobo je to asi neudržateľný stav. Môže jeden veľký požrať malých? A potom?
Na druhej strane, čo film nenadhodí, to sa snaží neskôr vysvetľovať cez flashbacky, návraty, dialógy. Spočiatku sú hrdinovia divní, majú rozohraných veľa plánov a začnú sa prepájať dvojice či trojice. To spájanie je ešte celkom výživné a fascinujúce – keď sú už ale motivácie určené a skupiny začnú konať, film skĺzne do festivalu obrovských akčných scén, čo vás na chvíľu ohlušia, no súčasne otupia, že sa už nedokážete sústrediť ďalej. Ambivalentné motivácie postáv sú v poriadku, občas niektorá prebehne inam (a zväčša má na to aj dôvod). Kto je zloduch, to sa postupne vysvetlí, môže byť malý i veľký...
Posledná tretina však výrazne skresáva body z hodnotenia. Pôvodná fascinácia je preč, už tušíme, že sa filmu nepodarí servírovať iba výborné sekvencie ako je tá úvodná a postavy sú vmanévrované do typických filmových šablón. Je fajn vidieť, že aj k záveru sa objaví pár nových mien, súboje sú často otvorené a upaľujeme stále niekde preč a Smrteľné stroje stále chcú pridávať niečo nové.
Lenže záver takmer zlyháva kvôli neotesanému režisérovi, ktorý nevie ponúknuť veľa invencií a skĺzne takmer do x ráz videných klišé a očividne miluje Star Wars, lebo v jednej scéne ich priamo cituje a v inej má na ne takmer jednoznačný nábeh. Už som čakal iba nejaké šokujúce odhalenie z rodinných dynastií...
Tým, že sú Smrteľné stroje prvá kniha zo štyroch, nečakajte ani úplne uzavretie dejovej línie. Zámerne nič neprezrádzam, ale tvorcovia by určite radi film rozvinuli. Osobne mu dávam šancu, lebo s lepším režisérom by to možno dopadlo lepšie a bolo by komu držať palce. Herci sú síce totálne nevýrazní, je zrejmé, že okrem Huga Weavinga sa za casting veľa neutratilo a rozpočet zhltli efekty.
Na štart novej ságy sú Smrteľné stroje celkom pozerateľné, majú nápady, no ku koncu vyšumia, čo je trošku škoda. A tradične platí, že na veľkom plátne či s dunivým zvukom (IMAX, Dolby Atmos) čosi aj odpustíte.
PS - Vy ostatní, ktorí nebodaj zablúdite na dabovanú verziu, alebo na megakino šťastie mať nebudete, odpočítajte bod.
Mortal Engines (Nový Zéland/USA, 2018, 128 min.)Réžia: Christian Rivers. Scenár: Fran Walsh, Philippa Boyens, Peter Jackson, Philip Reeve. Hrajú: Hera Hilmar, Hugo Weaving, Jihae, Robert Sheehan, Leila George, Stephen Lang, Colin Salmon, Frankie Adams, Caren Pistorius...
Hrdinov tohto príbehu je však podstatne viac. Je tu Londýnčan Tom Natsworthy pracujúci v múzeu, aj blondínka Kate (zhodou okolností dcéra Valentina = nič moc perspektíva do ďalšieho diania) a z malej dedinky do metropoly tu skáče maskovaná Hester Shaw túžiaca po pomste. A aby postáv nebolo málo, vo svete sa hľadá smrtonosná Anna Fang na vlastnej misii.
KINEMAVIDEO4514.
Spleť hrdinov nie je márna, scenár si dáva načas, aby nám vysvetlil ich dejové pozadie i motivácie, akurát približne v polovici zistíte, že veľa originálnych cieľov či ambícií sa nekoná. Je fajn odhaľovať nitky a komploty z minulosti a ešte lepšie zistenie príde pri ich dávkovaní, no tento film namiesto veľkej gradácie deja nasadí skôr typickú akciu pre blockbuster a veľa snahy vyšumí do obrovskej palebnej sily v mýtickej lokalite...
Pochopiteľne, tento film je drahý, obrovský a v Universale budú mnohí nervózni, či sa im podarilo naštartovať novú sériu. Súčasne je vízia miestami taká megalomanská, že sa nedá celých 128 minút spoliehať iba na efekty, ale musíme deliť pozornosť medzi exteriéry, kde sú obrovským kontrastom tie megamestá a pustatina Zeme vs. interiéry, kde sa výprava snaží čo-to ušetriť, ale míňa veľa za neurčité kostýmy či historické artefakty.
Niektorí možno budú bažiť po futuristickom Londýne – ten ostal skôr konzervatívny a kamera nad ním lieta efektne, no chýba mu atmosféra. Má všetko od industriálneho podzemia po majestátnu katedrálu, ale ostáva neurčitou megalopolis, pri ktorej sa nerieši ani dôvod vzniku či putovanie po zemi. Skrátka, mestá sú na kolesách, to nám musí stačiť.
Film mení vysvetľovanie z knihy za efektné nábehy – a to je občas škoda, lebo postávam i udalostiam chýba hĺbka. Je tu kopa nápadov, ale nerozpracovaných. 60-minútová vojna? No, asi dačo nukleárne. Prečo sú niektoré mestá na kolesách, iné vo vzduchu či za múrom? A ako sa energeticky uživia? Veľa sa nedozvieme, ale dlhodobo je to asi neudržateľný stav. Môže jeden veľký požrať malých? A potom?
Na druhej strane, čo film nenadhodí, to sa snaží neskôr vysvetľovať cez flashbacky, návraty, dialógy. Spočiatku sú hrdinovia divní, majú rozohraných veľa plánov a začnú sa prepájať dvojice či trojice. To spájanie je ešte celkom výživné a fascinujúce – keď sú už ale motivácie určené a skupiny začnú konať, film skĺzne do festivalu obrovských akčných scén, čo vás na chvíľu ohlušia, no súčasne otupia, že sa už nedokážete sústrediť ďalej. Ambivalentné motivácie postáv sú v poriadku, občas niektorá prebehne inam (a zväčša má na to aj dôvod). Kto je zloduch, to sa postupne vysvetlí, môže byť malý i veľký...
Posledná tretina však výrazne skresáva body z hodnotenia. Pôvodná fascinácia je preč, už tušíme, že sa filmu nepodarí servírovať iba výborné sekvencie ako je tá úvodná a postavy sú vmanévrované do typických filmových šablón. Je fajn vidieť, že aj k záveru sa objaví pár nových mien, súboje sú často otvorené a upaľujeme stále niekde preč a Smrteľné stroje stále chcú pridávať niečo nové.
Lenže záver takmer zlyháva kvôli neotesanému režisérovi, ktorý nevie ponúknuť veľa invencií a skĺzne takmer do x ráz videných klišé a očividne miluje Star Wars, lebo v jednej scéne ich priamo cituje a v inej má na ne takmer jednoznačný nábeh. Už som čakal iba nejaké šokujúce odhalenie z rodinných dynastií...
Tým, že sú Smrteľné stroje prvá kniha zo štyroch, nečakajte ani úplne uzavretie dejovej línie. Zámerne nič neprezrádzam, ale tvorcovia by určite radi film rozvinuli. Osobne mu dávam šancu, lebo s lepším režisérom by to možno dopadlo lepšie a bolo by komu držať palce. Herci sú síce totálne nevýrazní, je zrejmé, že okrem Huga Weavinga sa za casting veľa neutratilo a rozpočet zhltli efekty.
Na štart novej ságy sú Smrteľné stroje celkom pozerateľné, majú nápady, no ku koncu vyšumia, čo je trošku škoda. A tradične platí, že na veľkom plátne či s dunivým zvukom (IMAX, Dolby Atmos) čosi aj odpustíte.
PS - Vy ostatní, ktorí nebodaj zablúdite na dabovanú verziu, alebo na megakino šťastie mať nebudete, odpočítajte bod.
Mortal Engines (Nový Zéland/USA, 2018, 128 min.)Réžia: Christian Rivers. Scenár: Fran Walsh, Philippa Boyens, Peter Jackson, Philip Reeve. Hrajú: Hera Hilmar, Hugo Weaving, Jihae, Robert Sheehan, Leila George, Stephen Lang, Colin Salmon, Frankie Adams, Caren Pistorius...
Smrteľné stroje
Autor: Michal Korec
Zdroj: Kinema