![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Utorok 4.3.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Kazimír
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|

26. 10. 2012
Skyfall

Niektorí pravoverní fanúšikovia Jamesa Bonda boli kritickí k novému prístupu série, ktorý zvolil film Casino Royale. Bolo však nevyhnutné, aby sa Bond prispôsobil trendu, aby obstál v konkurencii – ponúkol pohľad do duše špióna, postavy, ktorá dovtedy psychologický rozmer nemala a slúžila ako karikatúra. Príbehy naberajú zložitosť práve mierou spoznania a vcítenia sa do vnútorného sveta ich postáv. Ako ale do filmu, ktorý trvá dve a pol hodiny vtesnať jednak osobnosť a všetky elementy – ženy, exotické lokácie, akciu, tradičné postavy - ktoré bondovka (ako samostatný žáner) musí mať? „Boli časy, keď som sa pýtal – Ježiš, ostal vôbec nejaký priestor pre príbeh? – a potom v rámci tejto základnej štruktúry som postupne objavoval skutočnú slobodu,“ vyjadril sa režisér Sam Mendes o neľahkej úlohe bondovského režiséra. Podarilo sa mu ale uspieť tam, kde jeho predchodca, Marc Forster (Ples príšer, Hranice života, Hľadanie Krajiny-Nekrajiny) zlyhal a stratil osobný rukopis? A na druhej strane nezašiel Mendes nakoniec priďaleko – ako mu vyčítala recenzia na The Guardian?
Áno aj nie – režisér posunul najznámejšieho britského špióna do polohy unaveného starého alkoholika, ktorý sa do dobrodružstiev vrhá s hladom po adrenalíne. Progresívne? Nepochybne. Sam Mendes, pôvodne divadelný režisér, odštartoval svoju filmovú kariéru podmanivou rodinnou štúdiou a kritikou života na americkom predmestí – Americká krása získala päť oscarových ocenení. Vzťahy boli vždy centrom jeho filmov (či už v gangsterske Cesta do zatratenia, alebo vojenskej dráme Mariňák).
Dilema sa v novej bondovke vynára hlavne s generačným konfliktom, či špión a jeho neuveriteľné dobrodružstvá na niekoľkých kontinentoch majú šancu obstáť v modernom svete. Druhý rozmer Mendesových filmov tvorilo potom fascinujúce vizuálne stvárnenie – v Skyfall sa režisér hrá hlavne s pohybom kamery, farbami, svetlom - naháňačka v ostrej žiare horiaceho domu napríklad, alebo loď romanticky prichádzajúca na opustený ostrov. V budovaní atmosféry mu pomáha aj dvorný skladateľ – Thomas Newman sa síce už na prvý posluch inšpiroval akčnými soundtrackmi posledného obdobia, ale melancholické hudobné motívy s klavírom a husľami nechýbajú.
Tam, kde sa v Skyfall rozpráva, kde scenáristi vsadili do deja ostré dialógy, kde nechávajú žiariť vynikajúceho, desivého Javiera Bardema, alebo jednoducho – kde nie je akcia – Mendes uspel a vytvoril fascinujúce scény. V Skyfall ale aj cítiť obrovský nepomer medzi snahou natočiť dobrú bondovku a snahou priniesť dobrý príbeh. (Spoiler!) Finalé filmu sa napríklad odohráva v dome na škótskom vidieku. Je pochopiteľné, že za týmto originálnym nápadom stála túžba, aby bol záver intímny a dojemný. Prečo to ale pôsobí tak bizarne - akoby sa Bond zrazu zmenil na dospelú verziu Kevina zo Sám doma? Prečo zloduch Raul Silva prichádza do filmu až v polovici filmu? Prečo Mendes v závere nerozriešil špiónovu dilemu o tom, či je na svoje remeslo starý? Prečo tak hrozne prehnal úvodnú akčnú scénu (s nedokončenými digitálnymi trikmi) a titulkovú sekvenciu – ktorá je skôr farebným cirkusom, ako klipom k pesničke od Adele?
Skyfall je experimentom, ktorý vyvoláva rôzne chute. Vidieť v ňom tlak producentov, tlak na režiséra, aj na scenáristov. Otázkou zostáva, či sa daný tvorcovský zámer dal spracovať lepšie.Skyfall (Veľká Británia/USA, 2012, 143 min.)Réžia: Sam Mendes. Scenár: John Logan, Neal Purvis, Robert Wade. Kamera: Roger Deakins. Strih: Stuart Baird. Hudba: Thomas Newman. Hrajú: Daniel Craig, Judi Dench, Ralph Fiennes, Javier Bardem, Naomie Harris, Helen McCrory, Ben Whishaw, Albert Finney
Skyfall
Autor: Marek Hudec
Zdroj: Kinema