Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
30. 06. 2010

Škola života

Škola životaDo slovenských kín so značným oneskorením prichádza jeden z finalistov tohtoročného odovzdávania Oskarov (nominácia na najlepší film, vrelé prijatie na festivale Sundance atď). V Škole života dánskej režisérky Lone Scherfigovej nepôjde o ďalšiu v sebatrýzni prešľapujúcu tragikomédiu á la Wilbur sa chce zabiť. Naopak, pod rúškom retro závanu zaháji frontálny útok zamatovými vankúšmi, pri ktorom sa z facky utŕženej od zipsu pomerne rýchlo spamätáte.





 
 
Príbeh šestnásťročnej Jenny od prvých chvíľ napĺňa mustru manuálu pre dospievajúce dievčatá. Objavujeme vesmír britského malomesta začiatkom šesťdesiatych rokov, ktorý sa pre ňu stal zúfalo tesným. Rodičovskej upätosti a diktatúre odoláva s triezvym zmyslom pre humor koreneným existencialistickými bonmotmi. Jediným spestrením je obrábanie violončela v žiackom orchestri a komentovanie tatkovej stredostavovskej paranoje. Život bez oxfordského diplomu podľa neho nemá zmysel a vidine prijatia treba podriadiť celé svoje bytie. Priamka podriaďovania sa je pevne narysovaná až kým sa v daždi neobjaví elegantný tridsiatnik za volantom a neponúkne odvoz najskôr cellu a potom aj majiteľke. 


Odzbrojí ju svižnou konverzáciou a  závanom slobody veľkého sveta plného sofistikovaných zážitkov. Koncerty, večierky, umenie, elegantné šaty a užívanie života predstavujú ilúziu šťastia, po ktorej sa možno kĺzať až kým sa človek nepotkne a neutŕži svoju lekciu. Dilema, či zasvätiť život nudnému štúdiu alebo ísť do Paríža a zabávať sa je zložitá a Jenny prežije svoje zaváhania. David je totiž „hladký operatér“, ktorý úspešne zakrýva temné črty svojej osobnosti. Prekonáva bariéru rodičovskej nedôvery a mieri za náročnejšími métami (Jennyne panenstvo). Celý čas je tak-nejak jasné, že na konci ju nečaká nič lepšie/ horšie ako – SPOILER - zlomenina srdca.

Dejový náčrt je voľným prepracovaním prvej časi memoárov britskej novinárky Lynn Barberovej, ktorého sa ujal Nick Hornby. Po vytrhnutí z kontextu ďalších životných osudov z neho ostala pomerne moralistická jednohubka. Priamočiarym, populárne náučným spôsobom vystríha slečny pred randením s postaršími zhýralcami. Dobrou správou je, že pandorina skrinka so sentimentálnou romantikou ostala zatvorená. Naivity si užijete vrchovate, ale bez nej by elégiu o prvej láske vyvaľkať nešlo. V hereckom prejave Carrey Mulligan sú galóny sviežosti a objavovanie sveta jej očami robí tento inak zvetralý námet znesiteľným. Ako mix Audrey Hepburnovej a Anny Shirleyovej dodáva  retro snímku pečať štýlovosti. 


Pozitívum je určite aj aura Petra Sarsgaarda v úlohe Davida. Ide o postavu, ktorá stojí mierne za hranou inak hrejivého a nekonfliktného náteru filmu. Romanca Davida a Jenny spočiatku vyznieva kvôli výraznému vekovému rozdielu silene, nepresvedčivo a naznačuje skrytú možnosť pedofílie (Davidova podivná infantilnosť v oblasti erotiky). Skôr však poukazuje na jeho neschopnosť dospieť a ujať sa zodpovednosti za svoje činy. Neustále uniká sám pred sebou, je majstrom falošnej hry a úskokov, čo sa ukáže ako nezlučiteľné s Jenninou túžbou po čistote a slobode. S blížiacim sa koncom film zahaľuje mravoučný puch, ktorého koordinátorkami sú „cool“ a správne postavy učiteľky a riaditeľky školy.  S prehľadom pozametajú to, čo domrvila pubertálna nerozvážnosť. Revolta bola zbytočná, lebo rodičia a učitelia majú vlastne vždy nakoniec pravdu.
Iba nadštandardné herecké výkony a evokácia dobovej atmosféry (scénografia, kostýmy) zachraňujú Scherfigovej dielo od šedého priemeru. Výpovednou hodnotou a použitým filmovým jazykom ostáva zahrabané v konvenciách „oddychového filmu“, poskytujúceho bezpečie a záruku čo najmenšieho vzpierania sa diváckym očakávaniam. Všetok emocionálny zmätok autori operatívne upratali a to je asi ten najväčší prečin filmu. Na to, aby sa z neho stal šláger sezóny mu chýba autentický prežitok teenagerskej rozpoltenosti - pôsobí príliš dospelo a uhladene. Devy v rozpuku preto určite radšej zamieria na porciu zaslúženého Zatmenia. Akákoľvek forma školenia sa v tejto diváckej skupine jednoducho nenosí. Čo je škoda, lebo inak je to celkom zábavné a dobre sa na to pozerá.    
An Education (V. Británia, 2009, 95 min.) Réžia: Lone Scherfig. Scenár: Nick Hornby. Kamera: John de Borman. Strih: Barney Pilling. Hudba: Paul Englishby. Hrajú: Carey Mulligan, Olivia Williams, Alfred Molina, Peter Sarsgaard, Care Seymour, William Melling, Rosamund Pike, Emma Thompson

Škola života

Autor: Dominika Šimonová
Zdroj: Kinema