|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 24.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Emília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Svet filmu |
|
|
Vyhľadávanie |
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
31. 05. 2015
Samba
V klasicky neklasickom štýle sa stretla režisérska dvojica Olivier Nakache a Eric Toledano, aby naservírovali ďalšiu porciu príbehu nesúrodej dvojice. Nedotknuteľní sú aj hrdinovia ich najnovšej snímky, ktorá spojila nemajetného imigranta bez pracovného povolenia s materiálne zabezpečenou manažérku v kritickom duševnom rozpoložení.
Paralely medzi megaúspešnými Nedotknuteľnými a Sambou nájdeme, aj keby sme nechceli. Našťastie, režisérska dvojica nevykráda samých seba a na rozdiel od predchádzajúceho titulu sa posunula k inej spoločenskej problematike, navyše k výsostne aktuálnej a nekonečne zacyklenej v každej vyspelej európskej krajine.
KINEMAVIDEO3456. Témy imigrácie a multikulturalizmu rezonujú v kinematografii západných krajín už veľmi dlho a čo tvorca, to iný uhol pohľadu. Už len samotní Francúzi ju obracajú z každej strany. Za posledné roky najviac zaujali Jacques Audiard s väzenským Prorokom a okrajovo aj Bruno Dumont s filmom o dvojakom fanatizme - Hadewijch - Medzi Kristom a Alahom. V Británii si na zneužívanie prisťahovalcov posvietil Ken Loach so snímkou V krajine slobody a za pozornosť stojí aj Nepozvaný hosť Američana Toma McCarthyho.
Práve s tým má Samba najviac spoločného. V nepozvanom vstúpi do života citovo vyprahnutého muža dvojica imigrantov, ktorí mu vrátia chuť do života. V snímke Samba zase osud vyhoretej manažérky získa nový rozmer po príchode mladého Senegalčana. Nakache a Toledano žánrovo mixujú vážne témy a sociálna dráma často vyúsťuje do komédie. Odľahčená rovina ako i obrátená stránka pomoci ústrednej dvojice búra žánrové klišé a s nenútenou empatiou približuje príbeh Sambu.
Prisťahovalca zaseknutého v nemilosrdnej imigračnej politike napriek lákavému filmárskemu stereotypu neidealizuje, ale odkrýva aj jeho morálne poklesky. Samba nebalansuje na hrane zákona pre zločinecké praktiky, ale zlyháva v pomoci priateľovi. Vedľajšia dejová linka, ktorá sa v závere zmení na kľúčovú, dokresľuje leitmotív nekonečnej snahy získať povolenie na pobyt v krajine. Pre svoju budúcnosť a pre zabezpečenie príbuzných v rodnej krajine často mení svoju identitu a frustrácia je na dosah.
Paradoxom fabuly je spojenie hlavného protagonistu z okraja spoločnosti so ženou z „vyššej kasty“, ktorá ako dobrovoľníčka ponúka imigrantom pomoc. Nakoniec je však ona tou, čo ju v potrebuje viac ako jej zverenec. Omar Sy a Charlotte Gainsbourg sú korením sociálnej dramédie, ktorá sa spolieha na ich prejav. Citlivo a zainteresovane prenikajú do svojich postáv a dávajú im priestor na vykreslenie krehkosti ich prehlbujúceho sa vzťahu. Aj vďaka nim splýva dráma s komédiou s nejednoznačným vyznením.
Zámerom tvorcov bolo v kontexte príbehu upozorniť aj na protipóly v pracovnej a profesijnej oblasti. Kým jeden vníma prácu len ako prostriedok na prežitie, druhého profesia stiahla na psychické dno. Oba prípady však vyúsťujú do vnútorných i vonkajších konfliktov.
Autori postavili snímku na spojení protikladov, čo im opäť umožnilo kreovať vtipné i dramatické momenty. Práve na prelínaní protikladov stavajú svoj rukopis a to robí ich filmy atraktívnymi. S preháňaním to nepreháňajú a pozíciu Nedotknuteľných si upevnili. Samba však zrejme neroztancuje celé zástupy divákov.
Samba (Francúzsko, 2014, 118 min.)Réžia: Olivier Nakache, Eric Toledano. Scenár: Delphine Coulin, Muriel Coulin, Olivier Nakache, Eric Toledano. Hrajú: Omar Sy, Charlotte Gainsbourg, Tahar Rahim, Izïa Higelin, Liya Kebede
KINEMAVIDEO3456. Témy imigrácie a multikulturalizmu rezonujú v kinematografii západných krajín už veľmi dlho a čo tvorca, to iný uhol pohľadu. Už len samotní Francúzi ju obracajú z každej strany. Za posledné roky najviac zaujali Jacques Audiard s väzenským Prorokom a okrajovo aj Bruno Dumont s filmom o dvojakom fanatizme - Hadewijch - Medzi Kristom a Alahom. V Británii si na zneužívanie prisťahovalcov posvietil Ken Loach so snímkou V krajine slobody a za pozornosť stojí aj Nepozvaný hosť Američana Toma McCarthyho.
Práve s tým má Samba najviac spoločného. V nepozvanom vstúpi do života citovo vyprahnutého muža dvojica imigrantov, ktorí mu vrátia chuť do života. V snímke Samba zase osud vyhoretej manažérky získa nový rozmer po príchode mladého Senegalčana. Nakache a Toledano žánrovo mixujú vážne témy a sociálna dráma často vyúsťuje do komédie. Odľahčená rovina ako i obrátená stránka pomoci ústrednej dvojice búra žánrové klišé a s nenútenou empatiou približuje príbeh Sambu.
Prisťahovalca zaseknutého v nemilosrdnej imigračnej politike napriek lákavému filmárskemu stereotypu neidealizuje, ale odkrýva aj jeho morálne poklesky. Samba nebalansuje na hrane zákona pre zločinecké praktiky, ale zlyháva v pomoci priateľovi. Vedľajšia dejová linka, ktorá sa v závere zmení na kľúčovú, dokresľuje leitmotív nekonečnej snahy získať povolenie na pobyt v krajine. Pre svoju budúcnosť a pre zabezpečenie príbuzných v rodnej krajine často mení svoju identitu a frustrácia je na dosah.
Paradoxom fabuly je spojenie hlavného protagonistu z okraja spoločnosti so ženou z „vyššej kasty“, ktorá ako dobrovoľníčka ponúka imigrantom pomoc. Nakoniec je však ona tou, čo ju v potrebuje viac ako jej zverenec. Omar Sy a Charlotte Gainsbourg sú korením sociálnej dramédie, ktorá sa spolieha na ich prejav. Citlivo a zainteresovane prenikajú do svojich postáv a dávajú im priestor na vykreslenie krehkosti ich prehlbujúceho sa vzťahu. Aj vďaka nim splýva dráma s komédiou s nejednoznačným vyznením.
Zámerom tvorcov bolo v kontexte príbehu upozorniť aj na protipóly v pracovnej a profesijnej oblasti. Kým jeden vníma prácu len ako prostriedok na prežitie, druhého profesia stiahla na psychické dno. Oba prípady však vyúsťujú do vnútorných i vonkajších konfliktov.
Autori postavili snímku na spojení protikladov, čo im opäť umožnilo kreovať vtipné i dramatické momenty. Práve na prelínaní protikladov stavajú svoj rukopis a to robí ich filmy atraktívnymi. S preháňaním to nepreháňajú a pozíciu Nedotknuteľných si upevnili. Samba však zrejme neroztancuje celé zástupy divákov.
Samba (Francúzsko, 2014, 118 min.)Réžia: Olivier Nakache, Eric Toledano. Scenár: Delphine Coulin, Muriel Coulin, Olivier Nakache, Eric Toledano. Hrajú: Omar Sy, Charlotte Gainsbourg, Tahar Rahim, Izïa Higelin, Liya Kebede
Samba
Autor: Barbora Bačíková
Zdroj: Kinema