Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
18. 02. 2016

Robinson Crusoe

Robinson CrusoeSnaha animákov spracovať rôzne témy zasiahla nejednu klasiku. Vlaňajší pokus o Noemovu archu či dve Snehové kráľovné sú dôkazy, že spracovať sa dá všeličo. Robinson Crusoe je dobrodružná literatúra a núka šancu...

Animák však spracúva príbeh z iného pohľadu – Robinsona berie ako hýbateľa deja, ale do hlavných úloh postavil skupinu zvieratiek. Dokonca aj rozprávačom je papagáj Utorok, ktorý s ostatnými žije na pustom ostrove – majú svoje problémy, ale nemajú sa zle. Príchod stroskotanca Robinson nesie nový vietor a zmenu životného štýlu pre zvieratká, ktoré sa spočiatku správajú podozrievavo a nechcú prijať človeka medzi seba, no postupne nájdu cestu k spolupráci. Zatiaľ netušia, že s Crusoem došla aj pliaga v podobe dvoch divých mačiek, ktoré im pôjdu raz po krku.
KINEMAVIDEO3831.
Akú pozíciu má dnes Robinson Crusoe v detských či tínendžerských hlavách? Má príbeh stále miesto a je čítaný? Poznajú ho naše ratolesti, aby si užili animovanú variáciu alebo deti pôjdu do kina na príbeh o zvieratkách a rodičia im neskôr vysvetlia, kto je ten zarastený chlapík? Dnešné 10-ročné deti zväčša poznajú meno a vedia, že Robinson stroskotá, ale nič viac. Tak si autori povedali, že sem dajú osvedčené ingrediencie: pirátov, zvieratká, hrdinu, nepriateľa. A 90 minút ich budú obmienať, aby z toho vyšiel nejaký výsledok.

Tým pádom je animovaný Robinson Crusoe pomerne nevyrovnaný celok, ktorý sa síce snaží vyzerať ako iná pocta klasike, ale deti sa z neho príbeh nedozvedia a sledujú skôr ďalší animák o zvieratkách. Ako podklad slúži dobre, ale vývoj by ste hľadali márne. Jedine Robinson má jasný cieľ – na ostrove prežiť a jedného dňa sa z neho dostať. Zvieratká si iba lebedia a my sledujeme ako si žili dovtedy, ako sa správajú nepriateľsky (je problém im držať palce, lebo chlapíka odstrašujú) a ako si užívajú benefity jeho prítomnosti. Vzniká zaujímavá dilema, že zvieratka lenivejú a doslova sa vezú na úspechu niekoho druhého a do akcie nastúpia až v nútenom akčnom finále.
Všetky akty filmu vyzerajú ako povinná jazda a nemajú veľa nových nápadov. Pôvodná idylka zvierat je nudná, hoci im ide o život. Správajú sa divno, majú zbytočné dialógy a na pohľad sú charaktery iba odkopírované z iných filmov. Môžete rátať: chameleón ako Na vlásku, papagáj ako z Ria, cap imituje Somára zo Shreka (len je starší). Miera originality je veľmi nízka a najhoršie dopadli dialógy, ktoré sú silené, zvieratá sa štylizujú do rolí, ktoré im nepasujú a oveľa lepšie nedopadli ani mačky ako záporáci – sú stále hladné, nebezpečné, ale pomerne tupé a nepomáha ani neskorší vyšší počet. Využité sú len vo finále, kde im treba dávať po ňufáku alebo si užijeme pár napínavých chvíľ.

Jeden atribút filmu však musím pochváliť: kameru. Neskutočné zábery na plaviacu sa loď, aj ostrov či budovanie príbytku, fungovanie mechanizmov alebo akčného záveru vyzerá vynikajúco. Už v prvej časti si hovoríte, prečo tá kamera nevlezie do tunela slúžiaceho ako šmykľavka, ale dočkáte sa. Nápadov je tu veľa a spolu s najväčším sympaťákom filmu, ktorým je spočiatku nešikovný Robinson si užijete pár dobrých scén. Horšie je, že zvyšok je o tých zvieratkách, ktoré každému nesadnú.
Nízka kvalita očividne drieme v réžii: Ben Stassen nám doniesol Sammyho dobrodružstvá či Cestu na mesiac, čo sú priemerné či slabé animáky. A Robinson Crusoe neprekročil ich tieň, na jedno pozretie počas jarných prázdnin poslúži dobre, ale sme zvyknutí na viac.
Robinson Crusoe (Belgicko/Francúzsko, 2016, 90 min.)Réžia: Vincent Kesteloot, Ben Stassen. Scenár: Lee Christopher, Domonic Paris, Graham Welldon. Hrajú v slovenskom znení: Michal Domonkoš (Robinson Crusoe), Michal Kľučka (Utorok), Táňa Pauhofová (Kiki), Jana Valocká (Rosie), Karol Čálik (Scrubay), Ján Koleník (Pirát), Gabriela Dzuríková (May), Juraj Predmerský (Mal), Henrieta Kolláriková – Jančišinová

Robinson Crusoe

Autor: Michal Korec
Zdroj: Kinema