|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Svet filmu |
|
|
Vyhľadávanie |
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
20. 11. 2008
Rallye smrti
Píše sa rok 2012. Svet sa topí v dôsledkoch obrovskej ekonomickej krízy (aké aktuálne). Jensen Ames (Jason Statham) je neprávom odsúdený za vraždu svojej ženy a poslaný do väzenia, v ktorom neobmedzene vládne vyšinutá riaditeľka (Joan Allen). Jedinú možnosť, ako sa dostať na slobodu, predstavuje víťazstvo v trojetapových pretekoch s minimálnymi pravidlami (to znamená, že súpera môžete nielen predbehnúť, ale aj rozstrieľať guľometom, pokropiť napalmom...). Takéto „liberálne“ poňatie fair-play zabezpečuje väzenskej rallye vysokú sledovanosť a jej usporiadateľom patričný profit. Démonická riaditeľka totiž organizuje tieto závody smrti a ich internetové priame prenosy úplne oficiálne. Ak máte z náčrtu deja dojem, že do našich kín práve dorazila riadne uletená hlúposť, nemýlite sa, ale...
Rallye smrti je remake béčkového sci-fi Death Race (1975) z produkcie legendárneho Rogera Cormana. Pôvodný film som nevidel, no údajne má s novinkou napísanou a zrežírovanou Paulom W. S. Andersonom len pramálo spoločné.
Prvky áčkového a béčkového sa v tejto snímke stretávajú takým zaujímavým (v negatívnom aj pozitívnom zmysle) spôsobom, že hodnotiť ju predstavuje určitý problém. Scenár, respektíve obsah, reprezentuje béčkovosť najhrubšieho zrna. Len vymenovanie najzjavnejších prehreškov proti elementárnej logike, fyzikálnym zákonom, zdravému rozumu a ktovie čomu ešte, by prekročilo rozsah bežnej recenzie. Dobrá polovica týchto dementností je daná Andersonovým diletantstvom a neochotou zaoberať sa zmysluplnosťou toho, čo píše, alebo tým, že je blázon.
Zábavnejšie sú však úmyselne tupé momenty, v ktorých na nás tvorcovia požmurkávajú. Napríklad aktivizácia zbraní v štýle videohier (treba prejsť určitým bodom na trati). Ale úplným vrcholom zapisujúcim sa do zlatého fondu filmových blbostí je scéna nástupu navigátoriek. Všetky sú delikventkami s výzorom top-modelky, nalíčené a oblečené tak, aby pôsobili dokonale zvodne. Z väzenského autobusu vystupujú v spomalených záberoch, pričom im, samozrejme, vlajú vlasy vo vetre a celé to sprevádza patrične ilustratívna hudba. Skutočne pozoruhodný spôsob, ako spraviť film dostatočne genderovo korektný, a zároveň doň dostať estetický prvok takmer neodmysliteľný od pravého chlapského béčka.
Ako režisér sa Anderson pohybuje v trocha iných vodách než, ako scenárista. Formálne spracovanie má úroveň priemerného hollywoodskeho áčka. Teda nie je tu čo vyzdvihnúť, ale všetko vyzerá a je nasnímané presne tak efektne, aby sa na to dobre pozeralo, hoci sme to už nespočetne veľa krát videli a často aj lepšie. Akčné scény sú tiež slušné (rozpočet určite nebol béčkový) , hoci mohli byť o máličko prehľadnejšie. Minimálne druhá etapa rallye – najmä keď sa na trati objaví „krížnik“ – ponúka deštrukciu, na ktorú je radosť pozerať sa.
Problémom akčných scén v tomto filme je ich nedostatok. Nezaberajú ani polovicu stopáže, čo je dosť zarážajúce vzhľadom na to, že kvôli nim sa to celé zrejme točilo. Nevyužitý zostal aj potenciál, ktorý ponúkalo spojenie filmu o pretekoch a väzenskej drámy. No viem si predstaviť Rallye smrti aj ako nonstop jazdu s krátkymi zastávkami v boxoch, kde sa s motiváciami postáv a všetkým potrebným zoznamujeme za pochodu. Ale to už sa vraciam späť ku scenáru. Skrátka, keby bola táto snímka napísaná aspoň tak, ako je nakrútená išlo by o kvalitnejšiu akčnú jazdu, no a naopak, keby bola nakrútená tak zle, ako je napísaná, zasmiali by sme sa podstatne viac.
Herci tu nemajú čo hrať. Úlohou mužských postáv je vyzerať drsne, ženských (navigátoriek) zvodne. Jediný, kto tu hrá, je Joan Allenová. Jej úlohou v roli šialenej riaditeľky bolo pôsobiť drsne, zvodne (ale menej, ako navigátorky) a ešte k tomu trochu démonicky.
Ak mi na Rallye smrti niečo závažne prekáža, potom je to určite pokrytecké posolstvo. Na jednej strane film poukazuje na médiá, priživujúce sa na senzáciách a násilí, no na strane druhej robí niečo podobné inými prostriedkami.
Rallye smrti je možné sledovať tromi spôsobmi: ako chcene aj nechcene vtipné béčko a ako „seriózny“ akčný film. Vo všetkých troch rovinách síce funguje, ale žiaľ len na pol plynu.
P. S. Ak máte podsvietené auto s tisíc wattovým subwooferom v kufri a netrpezlivo čakáte na ďalší diel Rýchlo a zbesilo, prihoďte si k hodnoteniu aspoň tri hviezdičky.
Death Race (USA 2008, 105 min.) Scenár a réžia: Paul W. S. Anderson. Kamera: Scot Kevan. Hudba: Paul Haslinger. Strih: Niven Howie. Hrajú: Jason Statham, Joan Allen, Ian McShane, Tyrese Gibson, Natalie Martinez, Max Ryan, Jacob Vargas.
Rallye smrti je remake béčkového sci-fi Death Race (1975) z produkcie legendárneho Rogera Cormana. Pôvodný film som nevidel, no údajne má s novinkou napísanou a zrežírovanou Paulom W. S. Andersonom len pramálo spoločné.
Prvky áčkového a béčkového sa v tejto snímke stretávajú takým zaujímavým (v negatívnom aj pozitívnom zmysle) spôsobom, že hodnotiť ju predstavuje určitý problém. Scenár, respektíve obsah, reprezentuje béčkovosť najhrubšieho zrna. Len vymenovanie najzjavnejších prehreškov proti elementárnej logike, fyzikálnym zákonom, zdravému rozumu a ktovie čomu ešte, by prekročilo rozsah bežnej recenzie. Dobrá polovica týchto dementností je daná Andersonovým diletantstvom a neochotou zaoberať sa zmysluplnosťou toho, čo píše, alebo tým, že je blázon.
Zábavnejšie sú však úmyselne tupé momenty, v ktorých na nás tvorcovia požmurkávajú. Napríklad aktivizácia zbraní v štýle videohier (treba prejsť určitým bodom na trati). Ale úplným vrcholom zapisujúcim sa do zlatého fondu filmových blbostí je scéna nástupu navigátoriek. Všetky sú delikventkami s výzorom top-modelky, nalíčené a oblečené tak, aby pôsobili dokonale zvodne. Z väzenského autobusu vystupujú v spomalených záberoch, pričom im, samozrejme, vlajú vlasy vo vetre a celé to sprevádza patrične ilustratívna hudba. Skutočne pozoruhodný spôsob, ako spraviť film dostatočne genderovo korektný, a zároveň doň dostať estetický prvok takmer neodmysliteľný od pravého chlapského béčka.
Ako režisér sa Anderson pohybuje v trocha iných vodách než, ako scenárista. Formálne spracovanie má úroveň priemerného hollywoodskeho áčka. Teda nie je tu čo vyzdvihnúť, ale všetko vyzerá a je nasnímané presne tak efektne, aby sa na to dobre pozeralo, hoci sme to už nespočetne veľa krát videli a často aj lepšie. Akčné scény sú tiež slušné (rozpočet určite nebol béčkový) , hoci mohli byť o máličko prehľadnejšie. Minimálne druhá etapa rallye – najmä keď sa na trati objaví „krížnik“ – ponúka deštrukciu, na ktorú je radosť pozerať sa.
Problémom akčných scén v tomto filme je ich nedostatok. Nezaberajú ani polovicu stopáže, čo je dosť zarážajúce vzhľadom na to, že kvôli nim sa to celé zrejme točilo. Nevyužitý zostal aj potenciál, ktorý ponúkalo spojenie filmu o pretekoch a väzenskej drámy. No viem si predstaviť Rallye smrti aj ako nonstop jazdu s krátkymi zastávkami v boxoch, kde sa s motiváciami postáv a všetkým potrebným zoznamujeme za pochodu. Ale to už sa vraciam späť ku scenáru. Skrátka, keby bola táto snímka napísaná aspoň tak, ako je nakrútená išlo by o kvalitnejšiu akčnú jazdu, no a naopak, keby bola nakrútená tak zle, ako je napísaná, zasmiali by sme sa podstatne viac.
Herci tu nemajú čo hrať. Úlohou mužských postáv je vyzerať drsne, ženských (navigátoriek) zvodne. Jediný, kto tu hrá, je Joan Allenová. Jej úlohou v roli šialenej riaditeľky bolo pôsobiť drsne, zvodne (ale menej, ako navigátorky) a ešte k tomu trochu démonicky.
Ak mi na Rallye smrti niečo závažne prekáža, potom je to určite pokrytecké posolstvo. Na jednej strane film poukazuje na médiá, priživujúce sa na senzáciách a násilí, no na strane druhej robí niečo podobné inými prostriedkami.
Rallye smrti je možné sledovať tromi spôsobmi: ako chcene aj nechcene vtipné béčko a ako „seriózny“ akčný film. Vo všetkých troch rovinách síce funguje, ale žiaľ len na pol plynu.
P. S. Ak máte podsvietené auto s tisíc wattovým subwooferom v kufri a netrpezlivo čakáte na ďalší diel Rýchlo a zbesilo, prihoďte si k hodnoteniu aspoň tri hviezdičky.
Death Race (USA 2008, 105 min.) Scenár a réžia: Paul W. S. Anderson. Kamera: Scot Kevan. Hudba: Paul Haslinger. Strih: Niven Howie. Hrajú: Jason Statham, Joan Allen, Ian McShane, Tyrese Gibson, Natalie Martinez, Max Ryan, Jacob Vargas.
Rallye smrti
Autor: Roman Jurčák
Zdroj: Kinema