Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
24. 07. 2009

Případ nevěrné Kláry

Případ nevěrné KláryDiela najpredávanejšieho českého spisovateľa Michala Viewegha priťahujú filmárov ako pivo osy. Niet sa čo čudovať – večne aktuálne partnerské problémy podané s ľahkosťou a štipkou irónie tvoria surovinu, z ktorej sa dá vyrobiť slušný kasový trhák. Prenos prózy z papiera na plátno má ale svoje úskalia a kto ich nezvládne, môže dopadnúť nie práve lichotivo. Napríklad ako taliansky režisér a scenárista Roberto Faenza...





 Príbeh sa odohráva v Prahe, kde žije zamilovaný párik Klára a Luca. Ona je česká študentka, on je taliansky DJ. Ona je krásna, on žiarlivý. Ona má konzultanta, on si zoženie špeha. Denis ale nie je bežný súkromný detektív – svojim klientom okrem iného pomáha zmieriť sa s tvrdou skutočnosťou. Keď je však realitou Klárina dokonalá vernosť, presvedčiť Lucu nebude také jednoduché. Treba siahnuť po extrémnych prostriedkoch...

Prvým zarážajúcim momentom snímky je fakt, že všetky postavy rozprávajú plynulou, čistou češtinou. Keby sa príbeh odohrával napríklad v Londýne a každému by bolo jasné, že “v skutočnosti” sa všetko odohráva v angličtine, nebol by problém. Ale pozerať v češtine film z pražského prostredia, kde Talian nemá ani štipku prízvuku, je akosi nepohodlné. Pocit bizarnosti sa vzápätí stupňuje, keď človek zistí, že postavy sú vlastne predabované z angličtiny. Nesúlad medzi artikuláciou na plátne a zvukovou stopou je miestami dosť rušivý – postsynchróny sa jednoducho nevydarili a pôsobia, akoby sa stali obeťou nešťastného pokusu o šetrenie.


Podobný dojem vyvoláva aj scenár. Zápletka sama o sebe nesrší originalitou a gradovanie príbehu postupuje dávno opotrebovanými prostriedkami. Na spestrenie obrazu slúži Denisov súkromný život (otvorený vzťah s promiskuitnou manželkou) a zúfalo samoúčelná postava hudobne nadaného chlapca, ktorej jediným zmyslom je obohatiť nudného Lucu o otcovský rozmer (prezradím: nezaberá to). Dialógy sú miestami neskutočne banálne; Denisovo citovanie literárnych klasikov je v kontexte ostatných replík až rúhavé.
Herecké výkony sú väčšinou zúfalo preexponované a patetické. Najmä Denisovu manželku Rút v podaní Pavlíny Němcovej-Bakarovej treba po každej scéne rozdýchavať. Hlavnú ťarchu snímky však nesie na svojich pleciach Brit Iain Glen v úlohe Denisa (môžete si ho pamätať ako hlavného zloducha vo filme Lara Croft: Tomb Raider). Jeho herectvo je azda spomedzi celého obsadenia najznesiteľnejšie, no nijako mimoriadne neupúta. Luca je v podaní Claudia Santamariu chabou karikatúrou žiarlivého milenca bez akéhokoľvek nápadu a Laura Chiatti ponúka ako Klára iba ulízano-umelý imidž (vrátane dokonalej  tváričky á la Barbie). Kierston Wareing ako Denisova kolegyňa Nina zaujme hlavne strašidelnými kolagénovými perami a Dorota Nvotová v úlohe asistentky Sandry hrá síce svoje sympatické autentické nič, ale pôsobí tým pádom dosť mimo.


Banálnu podstatu snímky zvýrazňuje jej celkové melodramatické podanie. Zobrazenie žiarlivosti nešetrí overenými klišé a erotické scény by sa skôr dali nazvať mäsiarskymi, pretože v nich chýba akákoľvek jemnosť a intimita. Inými slovami, vieweghovský pseudo-intelektuálsky pohľad na vzťahy bohužiaľ vôbec nepasuje k Faenzovej temperamentnej interpretácii: namiesto osviežujúceho kontrastu vznikla nelogická, nefunkčná všehochuť niekde na úrovni sobotňajších televíznych eroťákov.
Prípad nevernej Kláry je v podstate lacný film vo všetkých zmysloch slova a jeho najväčší problém je, že sám seba berie silou-mocou vážne. Tento rozpor vyvoláva podozrenie: nie je to celé nejakým spôsobom naschvál? Neskrýva sa niekde ďalšia post-moderná rovina plná nuáns a intelektuálnych klenotov neprístupných tupému recenzentskému hovädu? Na túto otázku pochopiteľne nedokážem kvalifikovane odpovedať, no s nekvalifikovanou istotou tvrdím: nie. To, čo vidno na plátne, je tým, čo chcelo byť povedané, vo všetkej svojej plytkosti a ťarbavosti. Lepšiu zábavu treba v tomto prípade zrejme opäť hľadať až pri zdroji, teda v knihe (niekde na dovolenke pod slnečníkom, kde nie je veľmi čo robiť...).
Il caso dell’infedele Klara (Česká republika/Taliansko, 2009, 95 min.) Réžia: Roberto Faenza. Námet: Michal Viewegh – román (2003). Scenár: Roberto Faenza. Kamera: Maurizio Calvesi. Hudba: Giovanni Venosta. Hrajú: Claudio Santamaria, Iain Glen, Laura Chiatti, Kierston Wareing, Paulina Bakarova, Anna Geislerová, Dorota Nvotová, Zuzana Fialová

Případ nevěrné Kláry

Autor: Ján Hušták
Zdroj: Kinema