![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Štvrtok 6.3.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Radoslav, Radoslava
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|

30. 01. 2019
Prasa

KINEMAVIDEO4878.
Tým najzaujímavejším (a pre film najdôležitejším) z nich je filmár Hasan (Hasan Majuni) - prešedivelý päťdesiatnik v tričkách s logami rockových kapiel, ktorý sa potáca vo vzduchoprázdne svojej zašlej slávy a neistej budúcnosti. Rád by veril, že zákaz nakrúcať je len nepríjemná etapa, ktorá raz pominie. Ale svet okolo neho sa neúprosne krúti ďalej a Hasanovi začína dochádzať, že mu uteká vlak.
Posledným klincom do rakvy Hasanovho sebavedomia je zrada jeho dvornej herečky Šivy (Leila Hatami), ktorá s ním odmieta ďalej živoriť v ústraní a prijíma rolu od iného režiséra. Je však niečo, čo Hasana desí ešte viac, než jeho pohnojená kariéra a slabnúce renomé - tajomný sadistický vrah, ktorý vyhlásil súkromnú vojnu íránskym filmárom. Zdesenie z hromadného vymierania kolegov sa však čoskoro začne meniť na niečo iné, ešte oveľa skľučujúcejšie. Hasana začne zožierať otázka, prečo vlastne jeho, najlepšieho a najtalentovanejšieho spomedzi všetkých íránskych režisérov, vrah tak vytrvalo obchádza…
Film Maniho Haghighiho sa celkom vtipne a originálne pohráva s tým, aké ľahké je obrátiť naruby pojmy ako “sláva”, “úspech”, “uznanie”. Jeho narcistický a detinský hrdina sa potáca na hranici zrútenia vlastnej sebaúcty a v takomto zúfalom rozpoložení sa zaplieta do bizarného kriminálneho vyšetrovania smrti svojich kolegov. Robí jeden kiks za druhým a celkom neohrabane sa, napríklad, pokúša obrátiť verejnú mienku vo vlastný prospech aj pomocou sociálnych sietí. Námet a pointa Haghighimu rozhodne vyšli, hoci sa aj občas v roztrieštenej epizódnosti deja trocu strácajú. To ostatné už do veľkej miery ostáva na vkuse diváka.
Prasa svojou štruktúrou pripomína bláznivú situačnú komédiu - rozmarne poletuje od jednej absurdnosti k druhej, tu a tam do deja vloží uletené hudobno-tanečné číslo alebo horúčkovité výjavy z Hasanových snov. Ak potrebujete, aby vo filme každá scéna či dialóg mali priamy vzťah s dejovou linkou, bude vás “pankáčsky” prístup Prasaťa k logike možno rozčuľovať. No ak si zúfalý Hasan v tričku AC/DC (pozor, vo filme odznievajú aj celkom ambiciózne perzské cover-verzie) získa vaše sympatie, budete si zrejme túto divokú jazdu s príchuťou blízkovýchodnej exotiky celkom užívať.
Potom je tu ešte jedna rovina, v ktorej film funguje aj celkom inak. Prasa, totiž, nie je len taká bohapustá humoreska postavená na vode. Mani Haghighi vo filme zhmotnil do extrémov dotiahnuté “čo ak” na tému úplne reálneho a dlhodobo pretrvávajúceho potláčania umeleckej (a neraz aj osobnej) slobody íránskych filmárov. Nie len, že ukazuje, čo taký zákaz robí s dušou a sebavedomím jednotlivca, ale v tom istom čase kritizuje aj vyumelkovanosť a impotenciu umenia, ktoré cez rigidné sito štátnej cenzúry prechádza.
Práve touto živou a viacvrstvovou kolážou spoločensko-politickej kritiky a neortodoxného humoru je Prasa jedinečné. A zaslúži si, hádam, aj viac pozornosti, než by sa na prvý pohľad mohlo zdať.
Khook (Irán, 2018, 108 min.)Réžia: Mani Haghighi. Scenár: Mani Haghighi. Hrajú: Hasan Majuni, Leila Hatami, Leili Rashidi, Parinaz Izadyar...
Prasa
Autor: Hana Lippová
Zdroj: Kinema