|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Svet filmu |
|
|
Vyhľadávanie |
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
24. 11. 2005
Pozná ju ako svoje boty
Cameron Diaz, Toni Colette a Shirley McLaine v zaujímavom hereckom koncerte Curtisa Hansona. A nie je to žiadny chick film, ani srdcervúca dráma.
Dejový trojuholník
Sestry Maggie a Rose Fellerové kedysi jedna mater mala, no tá je, žiaľ, mŕtva. Ba čo viac, dvojica sestier žije v domnienke, že nežije ani ich stará mama, no tento predpoklad sa napokon ukáže ako lož. Každopádne Maggie a Rose kráčajú po ceste životom pomerne svojsky, no nedá sa povedať, že by svoju mamku potešili, ak by bola ešte nažive. Obe sa totiž pretĺkajú, ako sa dá, no sú skôr nešťastné a oplieskané životom. Navyše sú také rozdielne, že ich spája iba rovnaké číslo topánok (odkiaľ pramení sčasti pôvodný názov filmu naznačujúci, čo sa môže ďalej diať).
Maggie je síce krásna blondínka, ktorá zvodne vrtí zadkom a môže mať každého chlapa, ktorého si zaumieni, lenže jej životným cieľom je skôr perfektný make-up a padnúce oblečenie ako poriadna práca, rodinný zväzok alebo nebodaj hlbšie zamyslenie sa nad sebou samou. Maggie jednoducho prežíva druhú mladosť a miestami sa zdá, že aj vo svojich rokoch (okolo tridsiatky) žije ako na strednej škole, ktorú ledva dokončila.
To Rose má za sebou výborné študijné výsledky z Princetonu a v súčastnosti celé dni maká v právnickej firme vo Philadelphii. Jej úspech dláždi krásny byt, v ktorom sa utieka po náročnom pracovnom dni a snaží sa sama seba utešiť vo svojom workoholickom a čoraz častejšie ťažšie hodnotenom živote. Na srdci ju totiž viac ako pracovný úspech a solídne hmotné zázemie ťaží príliš malé sebavedomie, strach o svoj vzhľad a s tým spojený mrazivo nulový milostný život.
Jedného dňa sa Maggie dopotáca z postelí rôznych chlapíkov i párty svojich priateľov práve k Rose. Po niekoľkých krádežiach topánok (ktoré jej totiž sedia) i finančných obnosoch sa ju rozhodne Rose vyhodiť.
Z ničoho nič sa však objavujú pohľadnice od ich starej mamy menom Ella, o ktorej si dlho mysleli, že je už po smrti. Lenže Ella stojí tiež pred svojimi životnými rozhodnutiami a jedného dňa sa ich osudy aj tak spoja. Najprv za ňou putuje Maggie, ktorá začína hryzkať prvé pracovné pokusy v domove dôchodcov a neskôr sa rodinný trojuholník naplní aj po príchode Rose, ktorá si medzitým musí začať viac veriť a zmeniť kus svojho života, aby zistila, že sebautápanie sa skutočne nemá nič do seba.
Od scenáristky Erin Brockovich
Pozná ju ako svoje boty je zaujímavý film. Hoci dejový náčrt môže vyznieť prachsprosto a nejeden kúsok zápletky vyzerá byť skôr dvestoosemdesiatou variáciou na hocijakú videnú drámu, pričom schádza až k banalite, výsledné predstavenie vyznieva veľmi príjemne. Scenáristka Susannah Grantová (ktorá si svojho času strihla veľmi solídny scenár a výživnú pôdu pre príbeh Erin Brockovich) sa po piatich rokoch vrhla na adaptáciu románu Jennifer Weinerovej a vytiahla z neho pomerne britké eskapády trojice žien, ktoré stoja pred svojimi životnými zmenami. Oproti prvej štvrtine filmu, ktorá môže skĺznuť do priemernej drámy resp. komédie, ktorá by sa dokázala baviť na vlastný účet, sa v ďalších častiach film točí do trošku inej, hoci v podstate očakávanej roviny. Máme tu naivnú blondínku Maggie, ktorá si musí začať vážiť život a zistiť, že nezáleží iba na jej zovňajšku. Iste, je to pomerne jednoduchá a očakávaná zmena, a preto sa netreba báť povedať, že zo všetkých troch žien aj najmenej zaujímavá a patrične tak aj zahraná Cameron Diaz, ktorá tu skutočne viac strháva pozornosť na svoju figúru ako herectvo. Miestami môžete dumať, či ide o úmysel k jej postave a zistíte, že to môže byť tak. Ale na druhej strane ide iba o tretinu skladačky, ktorá sama o sebe nie je až taká precízna, ale v celom diele funguje celkom dobre.
Samostatne je lepšie zvládnutý prechod Rose v úlohe škaredého káčatka alias zakríknutej právničky, ktorá napokon odhalí svoju krásu, zabojuje o muža a možno svoj život zmení až príliš razantne resp. až filmovo. T.j. v skutočnosti by sa mohla zmeniť, ale nie až tak dramaticky, ako nám ju toto dielko predkladá. Každopádne Toni Colette je úloha buď písaná na telo alebo sa jej výborne zhostila - jej výkon je veľmi solídny aj pred premenou a ešte lepšie po nej.
Tretí príbeh tejto ženskej dramatickej skladačky leží na bedrách Elly, ktorú si bravúrne strihla Shirley McLaine. Má síce trošku menší priestor ako jej mladšie kolegyne, ale jej výkon je skutočne bravúrny a ukazuje, ako hrať s chuťou a prehľadom. Spočiatku si budete myslieť, že je tu iba do počtu, ale neskôr, smerom ku koncu filmu jej pozíciu pochopíte.
Curtis Hanson to jednoducho vie...
Osobne nepoznám predlohu Jennifer Weinerovej, ale práca Susannah Grantovej ako scenáristky sa pred očami výborne premieta, a to napriek dĺžke 131 minút, ktorá môže nejedného diváka odradiť (napríklad v naivnej predstave, že ide o trojitý diel telenovely). Predkladané osudy trojice žien a ich premeny síce nie sú síce ničím originálnym, ale existuje tu jeden umelec, ktorý už takmer desať rokov platí ako jasná záruka kvality. Je ním Curtis Hanson, ktorý dokáže pracovať výborne so ženami (viď. Kim Basinger v L.A. Confidential alebo 8 Mile) resp. vie herecký výkon vytrieskať aj zo známeho rappera (opäť 8 Mile). Jeho drámy (aj Pozná svoje boty sa tak dá označiť, hoci občas skĺzne do romantickej roviny či komédie) sú starostlivo pripravené, viacerým divákom pomalšie odsýpajú, ale predsa dokážu zaujať. Tentoraz sa o mnohé stará vzťah a dopad literatúry, podobne ako v roku 2000 v dielku Wonder Boys.
A ani nie tak jej tvorba ako jej čítanie a odzrkadľovanie sa v niektorých scénach – zistíte, že Maggie má možno oveľa viac problémov ako iba svoju povahu a jej vzťah k profesorovi angličtiny tu pôsobí spočiatku akoby prišiel z úplne iného filmu, no napokon práve predčítavanie slepému profesorovi a práca s literatúrou pomôže Maggie napredovať. Je to zvláštna časť filmu, no po úvodnej (dá sa povedať minimálne prekvapivej) štvrtine začína pôsobiť celé dielo oveľa odlišnejšie a zistíte, že Curtis Hanson tu chce predložiť niečo viac ako iba príbeh transformácie troch žien a ich svojských, no nie ešte vyriešených životov.
Nielen pre ženy
A pretože je Curtis Hanson veľmi solídny umelec, dokázal túto viac ako dvojhodinovú drámu nakrútiť tak, že je síce o ženách a najmä pre ženy, ale mužské party i divákov tohto pohlavia tu rozhodne nepodceňuje a svojským spôsobom im ukazuje tento príbeh tak, že ich neuspí, neznepokojí, nerozčúli, jednoducho ich dokáže pripútať a sledovať so záujmom. Nie každému tvorcovi sa podarí z pôvodne jasnej selanky pripraviť zaujímavý zážitok, ktorý ocenia najmä diváci nad tridsať či päťdesiat rokov, ale Curtis Hanson na to jednoducho má. Oceňme jeho snahu, zaslúži si našu chválu...
PS – Milovníci Curtisa Hansona, prirátať jeden bodík navyše. Pokiaľ z tejto trojice filmov (L.A. Confidential – Wonder Boys – 8 Mile) oceňujete najmä Michaela Douglasa a Wonder Boys, prirátajte si ešte jeden a ste na výborných 9/10.
In Her Shoes (USA, 2005) Réžia: Curtis Hanson. Scenár: Susannah Grant. Kamera: Terry Stacey. Hudba: Mark Isham. Hrajú: Cameron Diaz, Toni Collette, Shirley MacLaine, Mark Feuerstein, Anson Mount, Richard Burgi, Candice Azzara, Brooke Smith
Sestry Maggie a Rose Fellerové kedysi jedna mater mala, no tá je, žiaľ, mŕtva. Ba čo viac, dvojica sestier žije v domnienke, že nežije ani ich stará mama, no tento predpoklad sa napokon ukáže ako lož. Každopádne Maggie a Rose kráčajú po ceste životom pomerne svojsky, no nedá sa povedať, že by svoju mamku potešili, ak by bola ešte nažive. Obe sa totiž pretĺkajú, ako sa dá, no sú skôr nešťastné a oplieskané životom. Navyše sú také rozdielne, že ich spája iba rovnaké číslo topánok (odkiaľ pramení sčasti pôvodný názov filmu naznačujúci, čo sa môže ďalej diať).
Maggie je síce krásna blondínka, ktorá zvodne vrtí zadkom a môže mať každého chlapa, ktorého si zaumieni, lenže jej životným cieľom je skôr perfektný make-up a padnúce oblečenie ako poriadna práca, rodinný zväzok alebo nebodaj hlbšie zamyslenie sa nad sebou samou. Maggie jednoducho prežíva druhú mladosť a miestami sa zdá, že aj vo svojich rokoch (okolo tridsiatky) žije ako na strednej škole, ktorú ledva dokončila.
To Rose má za sebou výborné študijné výsledky z Princetonu a v súčastnosti celé dni maká v právnickej firme vo Philadelphii. Jej úspech dláždi krásny byt, v ktorom sa utieka po náročnom pracovnom dni a snaží sa sama seba utešiť vo svojom workoholickom a čoraz častejšie ťažšie hodnotenom živote. Na srdci ju totiž viac ako pracovný úspech a solídne hmotné zázemie ťaží príliš malé sebavedomie, strach o svoj vzhľad a s tým spojený mrazivo nulový milostný život.
Jedného dňa sa Maggie dopotáca z postelí rôznych chlapíkov i párty svojich priateľov práve k Rose. Po niekoľkých krádežiach topánok (ktoré jej totiž sedia) i finančných obnosoch sa ju rozhodne Rose vyhodiť.
Z ničoho nič sa však objavujú pohľadnice od ich starej mamy menom Ella, o ktorej si dlho mysleli, že je už po smrti. Lenže Ella stojí tiež pred svojimi životnými rozhodnutiami a jedného dňa sa ich osudy aj tak spoja. Najprv za ňou putuje Maggie, ktorá začína hryzkať prvé pracovné pokusy v domove dôchodcov a neskôr sa rodinný trojuholník naplní aj po príchode Rose, ktorá si medzitým musí začať viac veriť a zmeniť kus svojho života, aby zistila, že sebautápanie sa skutočne nemá nič do seba.
Od scenáristky Erin Brockovich
Pozná ju ako svoje boty je zaujímavý film. Hoci dejový náčrt môže vyznieť prachsprosto a nejeden kúsok zápletky vyzerá byť skôr dvestoosemdesiatou variáciou na hocijakú videnú drámu, pričom schádza až k banalite, výsledné predstavenie vyznieva veľmi príjemne. Scenáristka Susannah Grantová (ktorá si svojho času strihla veľmi solídny scenár a výživnú pôdu pre príbeh Erin Brockovich) sa po piatich rokoch vrhla na adaptáciu románu Jennifer Weinerovej a vytiahla z neho pomerne britké eskapády trojice žien, ktoré stoja pred svojimi životnými zmenami. Oproti prvej štvrtine filmu, ktorá môže skĺznuť do priemernej drámy resp. komédie, ktorá by sa dokázala baviť na vlastný účet, sa v ďalších častiach film točí do trošku inej, hoci v podstate očakávanej roviny. Máme tu naivnú blondínku Maggie, ktorá si musí začať vážiť život a zistiť, že nezáleží iba na jej zovňajšku. Iste, je to pomerne jednoduchá a očakávaná zmena, a preto sa netreba báť povedať, že zo všetkých troch žien aj najmenej zaujímavá a patrične tak aj zahraná Cameron Diaz, ktorá tu skutočne viac strháva pozornosť na svoju figúru ako herectvo. Miestami môžete dumať, či ide o úmysel k jej postave a zistíte, že to môže byť tak. Ale na druhej strane ide iba o tretinu skladačky, ktorá sama o sebe nie je až taká precízna, ale v celom diele funguje celkom dobre.
Samostatne je lepšie zvládnutý prechod Rose v úlohe škaredého káčatka alias zakríknutej právničky, ktorá napokon odhalí svoju krásu, zabojuje o muža a možno svoj život zmení až príliš razantne resp. až filmovo. T.j. v skutočnosti by sa mohla zmeniť, ale nie až tak dramaticky, ako nám ju toto dielko predkladá. Každopádne Toni Colette je úloha buď písaná na telo alebo sa jej výborne zhostila - jej výkon je veľmi solídny aj pred premenou a ešte lepšie po nej.
Tretí príbeh tejto ženskej dramatickej skladačky leží na bedrách Elly, ktorú si bravúrne strihla Shirley McLaine. Má síce trošku menší priestor ako jej mladšie kolegyne, ale jej výkon je skutočne bravúrny a ukazuje, ako hrať s chuťou a prehľadom. Spočiatku si budete myslieť, že je tu iba do počtu, ale neskôr, smerom ku koncu filmu jej pozíciu pochopíte.
Curtis Hanson to jednoducho vie...
Osobne nepoznám predlohu Jennifer Weinerovej, ale práca Susannah Grantovej ako scenáristky sa pred očami výborne premieta, a to napriek dĺžke 131 minút, ktorá môže nejedného diváka odradiť (napríklad v naivnej predstave, že ide o trojitý diel telenovely). Predkladané osudy trojice žien a ich premeny síce nie sú síce ničím originálnym, ale existuje tu jeden umelec, ktorý už takmer desať rokov platí ako jasná záruka kvality. Je ním Curtis Hanson, ktorý dokáže pracovať výborne so ženami (viď. Kim Basinger v L.A. Confidential alebo 8 Mile) resp. vie herecký výkon vytrieskať aj zo známeho rappera (opäť 8 Mile). Jeho drámy (aj Pozná svoje boty sa tak dá označiť, hoci občas skĺzne do romantickej roviny či komédie) sú starostlivo pripravené, viacerým divákom pomalšie odsýpajú, ale predsa dokážu zaujať. Tentoraz sa o mnohé stará vzťah a dopad literatúry, podobne ako v roku 2000 v dielku Wonder Boys.
A ani nie tak jej tvorba ako jej čítanie a odzrkadľovanie sa v niektorých scénach – zistíte, že Maggie má možno oveľa viac problémov ako iba svoju povahu a jej vzťah k profesorovi angličtiny tu pôsobí spočiatku akoby prišiel z úplne iného filmu, no napokon práve predčítavanie slepému profesorovi a práca s literatúrou pomôže Maggie napredovať. Je to zvláštna časť filmu, no po úvodnej (dá sa povedať minimálne prekvapivej) štvrtine začína pôsobiť celé dielo oveľa odlišnejšie a zistíte, že Curtis Hanson tu chce predložiť niečo viac ako iba príbeh transformácie troch žien a ich svojských, no nie ešte vyriešených životov.
Nielen pre ženy
A pretože je Curtis Hanson veľmi solídny umelec, dokázal túto viac ako dvojhodinovú drámu nakrútiť tak, že je síce o ženách a najmä pre ženy, ale mužské party i divákov tohto pohlavia tu rozhodne nepodceňuje a svojským spôsobom im ukazuje tento príbeh tak, že ich neuspí, neznepokojí, nerozčúli, jednoducho ich dokáže pripútať a sledovať so záujmom. Nie každému tvorcovi sa podarí z pôvodne jasnej selanky pripraviť zaujímavý zážitok, ktorý ocenia najmä diváci nad tridsať či päťdesiat rokov, ale Curtis Hanson na to jednoducho má. Oceňme jeho snahu, zaslúži si našu chválu...
PS – Milovníci Curtisa Hansona, prirátať jeden bodík navyše. Pokiaľ z tejto trojice filmov (L.A. Confidential – Wonder Boys – 8 Mile) oceňujete najmä Michaela Douglasa a Wonder Boys, prirátajte si ešte jeden a ste na výborných 9/10.
In Her Shoes (USA, 2005) Réžia: Curtis Hanson. Scenár: Susannah Grant. Kamera: Terry Stacey. Hudba: Mark Isham. Hrajú: Cameron Diaz, Toni Collette, Shirley MacLaine, Mark Feuerstein, Anson Mount, Richard Burgi, Candice Azzara, Brooke Smith
Pozná ju ako svoje boty
Autor: Michal Korec
Zdroj: Kinema