|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Sobota 23.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Klement
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Svet filmu |
|
|
Vyhľadávanie |
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
29. 04. 2012
Post Mortem
Čilský režisér, scenárista a producent Pablo Larrain (1976) sa narodil v Santiagu de Chile, kde na univerzite vyštudoval odbor audiovizuálnej komunikácie a stal sa spoluzakladateľom produkčnej spoločnosti Fabula. V nej v roku 2006 nakrútil svoj prvý dlhometrážny film Fuga a o dva roky neskôr sa na festivale v Cannes predstavil titulom Tony Manero. V týchto dňoch prichádza do našich kín vďaka Asociácii slovenských filmových klubov jeho tretí film Post Mortem z roku 2010, ktorý uviedol v tom istom roku na festivale v Benátkach, a slovenskú premiéru mal v rámci festivalu Febio Fest 2012.Zjednodušene by sa dalo povedať, že ide o ľúbostný príbeh na politickom pozadí roku 1973, v čase vojenského prevratu generála Pinocheta. Lenže Pablo Larrain vytvoril psychologicky prepracovaný a zároveň nesmierne krutý obraz ľudí v hraničnej situácii, ktorý má nadčasovú platnosť.
KINEMAVIDEO1484.
Jeho protagonista Mário (Alfredo Castro – spolupracoval s ním aj pri svojom predchádzajúcom filme, podobne ako so scenáristom Mateom Iribarreenom) je málovravný muž stredného veku, ktorý pracuje v márnici ako zapisovateľ údajov pitevných protokolov. On sám sa označuje za úradníka. Nezaujíma sa o spoločenské dianie, tobôž politiku, nemá priateľov a odmietavo sa stavia aj ku kolegyni Sandre, asistentke tunajšieho patológa, ktorá mu ponúka zblíženie. Jediným svetlým bodom je pre neho láska k susedke z domu oproti – starnúcej variétnej tanečnici Nancy (Antonia Zegers o ktorej ona sprvu ani netuší. O Máriovej prehistórii nevieme nič. V dlhých záberoch sledujeme jeho súčasný bezútešný život v práci či v dome na predmestí, ale aj postupné zbližovanie sa s Nancy, ku ktorej si hľadá cestu aj prostredníctvom jej mladšieho brata. Akosi neberie na vedomie, že Nancy už má priateľa. Ten sa však momentálne viac venuje organizovaniu komunistických demonštrácii a schôdzí. Takže sa zdá, že Mário možno predsa len získa tú, po ktorej túži. Lenže prichádza štátny prevrat a ona i jej blízki sú zrazu zo dňa na deň nezvestní. Púšťa sa do pátrania po tej, ktorú označuje za svoju snúbenicu. Ľudí, ktorí podobne ako on hľadajú svojich blízkych však nevníma a chladným ho -.na rozdiel od jeho kolegov - nechávajú aj tisícky mŕtvol umučených, ktoré zaplňujú márnicu. Je natoľko citovo vyprahnutý a sústredený iba na seba, s tým, že nič mimo jeho najužšieho súkromia sa ho netýka, alebo je v tom kus psychopatie, ktorá postupne vystupuje na povrch? Mimochodom, medzi mimoriadne pôsobivé scény patrí tá, ktorú vlastne nevidíme, iba si ju domýšľame vďaka zvukovým efektom:. Mário, ktorý inokedy sústredene sleduje dom, kde býva Nancy a reaguje na každý zvuk, sa sprchuje a nič nevníma, teda ani rachot aut či výkriky a možno aj výstrely vojenského komanda, ktoré práve prepadlo susedov a odvlieklo ich. Keď sa spamätá, nájde už všetko spustošené a prázdne.
Ťažko zabudnúť na scénu obhliadky mŕtvoly, o ktorej už divák tuší, že ide o prezidenta Alliendeho a kamera postupne zaberá nielen patológov, ale aj početných mužov vo vojenských uniformách a nie lekárske, ale kuchynské náradie.Pablo Larrain , ktorý sa narodil tri roky po Pinochetovom prevrate, sa díva na všetko akoby z nadhľadu, chladne. A celkom z iného uhla pohľadu, ako napríklad americkí filmári v prípade príbehu z tohto obdobia vo filme Nezvestný. Nechce diváka citovo zainteresovať, chce mu ukázať pitvu konania, postojov ľudí, ktorí vonkoncom nepôsobia sympaticky a donútiť ho uvažovať, prečo sa veci dejú práve tak.Niektoré pasáže pôsobia zdĺhavo až drsne fraškovito (napríklad návšteva Nancy u Mária, spoločný plač nad zbabraným životom a potom milovanie). Zaujímavá je „cudná“ práca kameramana napr.pri sexe vidíme iba krk a časť hlavy ženy alebo náznaky masturbácie . Náznaky sú i v „nevinných“ scénach, keď Mário sleduje svoju susedku vidíme len isté detaily, časti celku. Útržky rozhovorov, mimovoľné pohľady. Medzitým príbeh psíka, ktorý prežije. Zaujímavá je práca so zvukom a hudbou nielen v už spomínanej scéne sprchy a prepadu komanda. A prekvapivo nečakaný je záver. Všetko sa pomaly skladá do celku, ale každý si môže výsledok interpretovať po svojom.
Nechýbajú sekvencie, ktoré evokujú filmy z obdobia holokaustu. To, keď Mário opakovane ťahá dlhými chodbami vozík s mŕtvolami (už sú iba číslami, lebo niet času zisťovať mená) a jedna z nich zrazu žiada o pomoc. Ešte žije. Lenže i keď sa lekárka napriek riziku snaží pomôcť, všetko je márne. Nečudo, že v hysterickom záchvate sa potáca medzi mŕtvolami a kričí o tom, že treba niečo urobiť, aby sa to nezmyselné zabíjanie skončilo.Aj divák nepoučený o udalostiach v Chile a umučených zo štadiónov v roku 1973 pochopí presah témy a jej bezútešnosť: veď takéto hriechy proti ľudskosti sa dejú denne Aj dnes, bez ohľadu na kalendár a geografickú polohu. Nie, nechcela by som ten film vidieť ešte raz. Ale dobre, že som ho videla.Post Mortem (Chile- Nemecko-Mexiko, 96 min., 2010)Réžia: Pablo Larrain. Scenár: Pablo Larrain, Mateo Iribarren. Kamera: Sergio Armstrong. Strih: Andrea Chignoli. Hudba: Alejandro Castžanos, Juan Cristóbal Meza. Hrajú: Alfredo Castro, Antonia Zegers, Amparo Noguera, Jaime Vadeli, Marcelo Alonso, Marcial Tagle, Ernesto Malbran, Santiago Graffigna, Steve Nave
Jeho protagonista Mário (Alfredo Castro – spolupracoval s ním aj pri svojom predchádzajúcom filme, podobne ako so scenáristom Mateom Iribarreenom) je málovravný muž stredného veku, ktorý pracuje v márnici ako zapisovateľ údajov pitevných protokolov. On sám sa označuje za úradníka. Nezaujíma sa o spoločenské dianie, tobôž politiku, nemá priateľov a odmietavo sa stavia aj ku kolegyni Sandre, asistentke tunajšieho patológa, ktorá mu ponúka zblíženie. Jediným svetlým bodom je pre neho láska k susedke z domu oproti – starnúcej variétnej tanečnici Nancy (Antonia Zegers o ktorej ona sprvu ani netuší. O Máriovej prehistórii nevieme nič. V dlhých záberoch sledujeme jeho súčasný bezútešný život v práci či v dome na predmestí, ale aj postupné zbližovanie sa s Nancy, ku ktorej si hľadá cestu aj prostredníctvom jej mladšieho brata. Akosi neberie na vedomie, že Nancy už má priateľa. Ten sa však momentálne viac venuje organizovaniu komunistických demonštrácii a schôdzí. Takže sa zdá, že Mário možno predsa len získa tú, po ktorej túži. Lenže prichádza štátny prevrat a ona i jej blízki sú zrazu zo dňa na deň nezvestní. Púšťa sa do pátrania po tej, ktorú označuje za svoju snúbenicu. Ľudí, ktorí podobne ako on hľadajú svojich blízkych však nevníma a chladným ho -.na rozdiel od jeho kolegov - nechávajú aj tisícky mŕtvol umučených, ktoré zaplňujú márnicu. Je natoľko citovo vyprahnutý a sústredený iba na seba, s tým, že nič mimo jeho najužšieho súkromia sa ho netýka, alebo je v tom kus psychopatie, ktorá postupne vystupuje na povrch? Mimochodom, medzi mimoriadne pôsobivé scény patrí tá, ktorú vlastne nevidíme, iba si ju domýšľame vďaka zvukovým efektom:. Mário, ktorý inokedy sústredene sleduje dom, kde býva Nancy a reaguje na každý zvuk, sa sprchuje a nič nevníma, teda ani rachot aut či výkriky a možno aj výstrely vojenského komanda, ktoré práve prepadlo susedov a odvlieklo ich. Keď sa spamätá, nájde už všetko spustošené a prázdne.
Ťažko zabudnúť na scénu obhliadky mŕtvoly, o ktorej už divák tuší, že ide o prezidenta Alliendeho a kamera postupne zaberá nielen patológov, ale aj početných mužov vo vojenských uniformách a nie lekárske, ale kuchynské náradie.Pablo Larrain , ktorý sa narodil tri roky po Pinochetovom prevrate, sa díva na všetko akoby z nadhľadu, chladne. A celkom z iného uhla pohľadu, ako napríklad americkí filmári v prípade príbehu z tohto obdobia vo filme Nezvestný. Nechce diváka citovo zainteresovať, chce mu ukázať pitvu konania, postojov ľudí, ktorí vonkoncom nepôsobia sympaticky a donútiť ho uvažovať, prečo sa veci dejú práve tak.Niektoré pasáže pôsobia zdĺhavo až drsne fraškovito (napríklad návšteva Nancy u Mária, spoločný plač nad zbabraným životom a potom milovanie). Zaujímavá je „cudná“ práca kameramana napr.pri sexe vidíme iba krk a časť hlavy ženy alebo náznaky masturbácie . Náznaky sú i v „nevinných“ scénach, keď Mário sleduje svoju susedku vidíme len isté detaily, časti celku. Útržky rozhovorov, mimovoľné pohľady. Medzitým príbeh psíka, ktorý prežije. Zaujímavá je práca so zvukom a hudbou nielen v už spomínanej scéne sprchy a prepadu komanda. A prekvapivo nečakaný je záver. Všetko sa pomaly skladá do celku, ale každý si môže výsledok interpretovať po svojom.
Nechýbajú sekvencie, ktoré evokujú filmy z obdobia holokaustu. To, keď Mário opakovane ťahá dlhými chodbami vozík s mŕtvolami (už sú iba číslami, lebo niet času zisťovať mená) a jedna z nich zrazu žiada o pomoc. Ešte žije. Lenže i keď sa lekárka napriek riziku snaží pomôcť, všetko je márne. Nečudo, že v hysterickom záchvate sa potáca medzi mŕtvolami a kričí o tom, že treba niečo urobiť, aby sa to nezmyselné zabíjanie skončilo.Aj divák nepoučený o udalostiach v Chile a umučených zo štadiónov v roku 1973 pochopí presah témy a jej bezútešnosť: veď takéto hriechy proti ľudskosti sa dejú denne Aj dnes, bez ohľadu na kalendár a geografickú polohu. Nie, nechcela by som ten film vidieť ešte raz. Ale dobre, že som ho videla.Post Mortem (Chile- Nemecko-Mexiko, 96 min., 2010)Réžia: Pablo Larrain. Scenár: Pablo Larrain, Mateo Iribarren. Kamera: Sergio Armstrong. Strih: Andrea Chignoli. Hudba: Alejandro Castžanos, Juan Cristóbal Meza. Hrajú: Alfredo Castro, Antonia Zegers, Amparo Noguera, Jaime Vadeli, Marcelo Alonso, Marcial Tagle, Ernesto Malbran, Santiago Graffigna, Steve Nave
Post Mortem
Autor: Elena Ťapajová
Zdroj: Kinema