Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
29. 04. 2012

Post Mortem

Post MortemČilský režisér, scenárista a producent  Pablo Larrain (1976) sa narodil v Santiagu de Chile, kde na univerzite vyštudoval odbor audiovizuálnej komunikácie a stal sa spoluzakladateľom produkčnej spoločnosti Fabula. V nej v roku 2006 nakrútil svoj prvý dlhometrážny film Fuga a o dva roky neskôr sa na festivale v Cannes predstavil titulom Tony Manero. V týchto dňoch prichádza do našich kín vďaka Asociácii slovenských filmových klubov jeho tretí film Post Mortem z roku 2010, ktorý uviedol v tom istom roku na festivale v Benátkach, a slovenskú premiéru mal v rámci festivalu Febio Fest 2012.Zjednodušene by sa dalo povedať, že ide o ľúbostný príbeh na politickom pozadí roku 1973, v čase vojenského prevratu generála Pinocheta. Lenže Pablo Larrain vytvoril psychologicky prepracovaný a zároveň nesmierne krutý obraz ľudí v hraničnej situácii, ktorý má nadčasovú platnosť.

KINEMAVIDEO1484.
Jeho protagonista Mário (Alfredo Castro – spolupracoval s ním aj pri svojom predchádzajúcom filme, podobne ako so scenáristom Mateom Iribarreenom) je málovravný  muž stredného veku, ktorý pracuje v márnici ako zapisovateľ údajov pitevných protokolov. On sám sa označuje za úradníka. Nezaujíma sa o spoločenské dianie, tobôž politiku,  nemá priateľov a odmietavo sa stavia aj ku kolegyni Sandre, asistentke tunajšieho patológa, ktorá mu ponúka zblíženie. Jediným svetlým bodom je pre neho láska k susedke z domu oproti – starnúcej variétnej tanečnici Nancy (Antonia Zegers o ktorej ona  sprvu  ani netuší. O Máriovej  prehistórii nevieme nič. V dlhých záberoch sledujeme jeho súčasný bezútešný  život v práci či v dome na predmestí,  ale aj postupné zbližovanie sa s Nancy, ku ktorej si hľadá cestu aj prostredníctvom jej mladšieho brata.  Akosi neberie na vedomie, že Nancy už má priateľa. Ten sa však momentálne  viac venuje organizovaniu komunistických demonštrácii a schôdzí. Takže sa zdá, že Mário možno predsa len získa tú, po ktorej túži. Lenže prichádza  štátny prevrat a ona i jej blízki sú zrazu zo dňa na deň nezvestní. Púšťa sa do pátrania po tej, ktorú označuje za svoju snúbenicu. Ľudí, ktorí podobne ako on  hľadajú svojich blízkych však  nevníma a chladným ho -.na rozdiel  od jeho kolegov - nechávajú aj tisícky  mŕtvol umučených, ktoré  zaplňujú  márnicu. Je natoľko citovo vyprahnutý a sústredený iba na seba, s tým, že nič mimo jeho najužšieho súkromia sa ho netýka,  alebo  je v tom kus  psychopatie, ktorá postupne vystupuje na povrch? Mimochodom, medzi mimoriadne pôsobivé scény patrí tá,  ktorú  vlastne nevidíme, iba si ju domýšľame vďaka zvukovým efektom:. Mário, ktorý  inokedy  sústredene sleduje dom, kde býva Nancy a reaguje na každý zvuk, sa sprchuje  a nič nevníma, teda ani rachot  aut či výkriky a možno aj výstrely vojenského komanda, ktoré práve prepadlo susedov a odvlieklo ich. Keď sa spamätá, nájde už všetko spustošené a prázdne.

Ťažko zabudnúť na scénu  obhliadky mŕtvoly, o ktorej už divák  tuší, že ide o prezidenta Alliendeho a kamera postupne zaberá  nielen patológov, ale aj početných  mužov vo vojenských uniformách a nie lekárske, ale kuchynské  náradie.Pablo Larrain , ktorý sa narodil tri roky  po Pinochetovom prevrate, sa díva na všetko  akoby  z nadhľadu, chladne. A celkom z iného uhla pohľadu, ako napríklad americkí filmári v prípade  príbehu z tohto obdobia vo filme Nezvestný.  Nechce diváka citovo zainteresovať, chce mu ukázať pitvu konania, postojov ľudí, ktorí vonkoncom nepôsobia sympaticky  a donútiť ho uvažovať, prečo sa veci dejú práve tak.Niektoré pasáže pôsobia zdĺhavo až drsne fraškovito (napríklad návšteva Nancy u Mária,  spoločný plač  nad  zbabraným životom a potom  milovanie). Zaujímavá je „cudná“ práca kameramana napr.pri sexe vidíme  iba  krk a časť hlavy ženy alebo náznaky masturbácie . Náznaky sú i v „nevinných“ scénach, keď Mário sleduje svoju susedku vidíme len isté detaily, časti celku. Útržky rozhovorov, mimovoľné pohľady. Medzitým príbeh psíka, ktorý prežije.  Zaujímavá je  práca so zvukom a hudbou nielen v už spomínanej scéne sprchy a prepadu komanda. A prekvapivo nečakaný  je záver.  Všetko sa pomaly skladá  do celku, ale každý si môže výsledok interpretovať po svojom.

Nechýbajú sekvencie, ktoré evokujú filmy z obdobia holokaustu. To, keď Mário opakovane ťahá dlhými chodbami vozík s mŕtvolami (už sú iba číslami, lebo niet času zisťovať mená) a jedna z nich zrazu žiada o pomoc. Ešte žije. Lenže i keď sa lekárka napriek riziku snaží pomôcť, všetko je márne. Nečudo, že v hysterickom záchvate sa potáca medzi mŕtvolami  a kričí  o tom, že treba niečo urobiť, aby sa to nezmyselné zabíjanie  skončilo.Aj divák nepoučený o udalostiach v Chile a umučených zo štadiónov v roku 1973  pochopí presah témy a jej bezútešnosť: veď  takéto hriechy  proti ľudskosti sa dejú denne  Aj dnes, bez ohľadu na kalendár a geografickú polohu.  Nie, nechcela by som ten film vidieť ešte raz. Ale dobre, že som ho videla.Post Mortem (Chile- Nemecko-Mexiko, 96 min., 2010)Réžia: Pablo Larrain. Scenár: Pablo Larrain, Mateo Iribarren. Kamera: Sergio Armstrong. Strih: Andrea Chignoli. Hudba: Alejandro Castžanos, Juan Cristóbal Meza. Hrajú: Alfredo Castro, Antonia Zegers, Amparo Noguera, Jaime Vadeli, Marcelo Alonso, Marcial Tagle, Ernesto Malbran, Santiago Graffigna, Steve Nave

Post Mortem

Autor: Elena Ťapajová
Zdroj: Kinema