Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
24. 05. 2007

Piráti Karibiku: Na konci sveta

Piráti Karibiku: Na konci svetaĎalšia trilógia dopísala poslednú kapitolu. Závan motýlích krídiel tentoraz vystriedalo vírenie atrakcie zo zábavného parku. Dôsledky sú však v oboch prípadoch očividné a cítiť ich až na koniec sveta.

Prví piráti vplávali do prístavu svetových kín tak trochu na náhodu a ich vylodenie dokonale zaskočilo všetkých naokolo. Výborný oddychový film s neprekonateľnou kreáciou Johnnyho Deppa (žiaľ v nasledujúcich dvoch filmoch sa sám sebe nevyrovnal) v krásnych kulisách a s priemernou, ale remeselne zvládnutou réžiou. Druhí piráti boli už očakávaným projektom a myseľ zvedavého diváka čakala, ktorým smerom producentský vietor lode s ľudskými hnátmi zaveje. Väčšina z nás zostala prekvapená. Dvojka sa jednotke pramálo podobala. Opustila ľahkosť a situačnosť a vydala sa do spletitých zákutí odhaľovať nové postavy, motivácie a svety. Niečo fungovalo výborne, niečo haprovalo. Trojka to razantne potvrdí a podčiarkne. Ako veľmi vám vyhovoval/vadil posun od jednotky k dvojke, tak veľmi sa tešte/obávajte konca sveta.
Podobne ako Truhlica začína film priamym skokom do deja. Na rozdiel od Truhlice, ale i Perly si však na príchod Jacka Sparrowa počkáme trochu dlhšie a je to (prekvapivo) dobre. Prvá časť filmu má totiž náboj, akciu, vtip a krásne veľké obrazy. Potom však príde k prvému nepríjemnému momentu a asi k najslabšej scéne celej trilógie. A všetko začne byť komplikované. Na plátne aj v kinosále. 


Scenáristická dvojica Terry Rossio a Ted Elliott totiž začne úradovať viac, ako by bolo milé. Zbytočne komplikovaná dvadsaťminútovka z Perly (pobehovanie na ostrov s rumom a späť) nadýchaná neochotou (neschopnosťou) uťať chápadlá Dave Jonesa v jednom filme, dostane obrovitánske rozmery. Nové postavy a nové motivácie tých starých, zbytočne sťažujú vnímanie filmu, robia jednoduchú zábavu ťažšou a rýchly trojsťažník menia na baňatý koráb obrastený parazitmi a háveďou.
Osobitnou témou je svet postáv. Zatiaľ čo si divák v prvom filme zvykol na "špičkovanie" trojuholníku Sparrow – Turner – Swann a bral ho ako povinnú cestu k poznaniu, že sú všetci na jednej lodi, v druhom a treťom dieli sa zbytočne spätkuje k úvodnému hádaniu - kto je kto. Skutočne a domnelé zrady, rozdeľovanie a spojenectvá starých parťákov sú náročná téma. Aj keď nikto neupiera kvality pokračovaní Troch mušketierov (zabŕdol som do literatúry) každý fanúšik ich predsa miloval najviac v prvej knihe, keď boli spolu. Ako náhle sa rozdelili a bojovali proti sebe, strácali kus čara. To isté a ešte bez akéhokoľvek vnútorného významu sa deje s našimi hrdinami aj teraz. A to je veľká škoda.
Megalomanstvo alebo prílišná posadnutosť svojím svetom, ktorú v poslednom čase spomíname častejšie ako slová originálny či vtipný (spomeňte si na Konga, či na Spideyho) si opäť vybrala svoju daň. Aj keď tentoraz ide (podľa mňa) najviac na vrub neschopnosti. Svoj podiel viny si musí uviazať na nohu i režisér Verbinski, ktorý si nevydupal viac priestoru. Reči o tom, že nakrúcal scény, o ktorých netušil na čo budú, sa mi počas predstavenia niekoľkokrát bolestne pripomenuli. Je pravda, že od polovičky filmu postavy prerieďuje, ale spôsob akým niektoré odchádzajú opätovne pripomína, že vlastne vôbec nemuseli prísť, resp. dostať ďalší priestor. Zvlášť to platí pre Commodora Norringtona a pre Tia Dalmu.


Ku cti režiséra patrí, že dokázal zaranžovať množstvo nádherných obrazov a že dokázal remeselne a organizátorsky utiahnuť projekt, ktorému sa v súčasnej kinematografii (vo veľkosti a obtiažnosti) máločo vyrovná. Fantastické triky z dielne ILM potvrdené skutočnou silou a krásou reálnych prostredí v ktorých sa nakrúcalo, na hlavu porážajú posledného Spider-Mana a v tomto (a len v tomto) sú asi tým najlepším, čo sa bude dať tento rok vidieť. Doplnené slušným citom pre timing akcie a nástup „povinného“ vtipu, taktiež čo-to zachraňuje.
Šírka záberu, ktorý ukazuje bohatosť pirátskeho sveta má tiež svoje pekné stránky. Romantizujúcu dušu večného dieťaťa musia oblažiť ochutnávky z ázijských morí, odkazy na francúzskych korzárov, čínske triády a príchod nadprirodzených síl. Len je toho zbytočne veľa naraz v jednej zátoke. Každému je jasné, že je TAK VEĽA zaujímavého, čo by sa dalo ukázať, ale určite nie v jednom filme. To by kvalitný producent, scenárista i režisér - mal vedieť.
Aspoň, že Hans Zimmer presne vie, čo robí a jeho hudba je naozaj skvostná. Aj vďaka nej sa dá mnohé prepáčiť a oddať sa závanom dobrodružstva. To dostáva šťavu zrelých jabĺk najmä s prítomnosťou kapitána Barbossu (Geoffrey Rush), ktorý je v sumáre trilógie asi najlepšie napísanou postavou, zahranou bez jedinej chybičky. Keira Knightley si opäť vystruhne jednu trápnu scénu (afektovanie dievčatka vymení za „burcujúce“ volanie do boja) a jednu naozaj presvedčivú (  „áno“ s Bloomom). Pýtate sa čo s hlavnou hviezdou? Čo s kapitánom Sparrowom? Čo s fenomenálnym Deppom? Prípadne, čo so všetkými troma? Sklamanie. Presun Deppa z pozície hláškara na hlavnú postavu prinútil rozdrobiť vtipy a gestá na neustále obohrávanie známej platne a snáď naozaj skvelý (a jednoduchý) vtip sa podarí raz (klobúk). Na postave rockerského piráta je asi najlepšie vidieť, ako veľmi bola celá téma premletá mlynčekom na peniaze, ktorému chýbala väčšia porcia citu. 


Kolo sa dotočilo. Množstvo citácii a odkazov (nielen) na seba samého navodzuje pocit veľkého príbehu, ktorý sa uzatvoril. V určitom zmysle je to aj pravda. Z ligotavej atrakcie sa stal svieži príbeh, aby sa ten nakoniec vrátil k atrakcii. V dobrom i zlom zmysle slova. Piráti Karibiku: Na konci sveta sú totiž komplikovaný film. Na jednej strane vnútorne poloprázdna kolotočová atrakcia, na druhej strane veľký farebný výlet do sveta dobrodružstiev.
Uvidíte, čo preváži vo vás. Ja som sa napriek všetkému bavil (uvedomujem si, že väčšiu časť textu tvorí kritika a nespokojnosť, ale považoval som za poctivé nechať ich vyplávať na povrch sveta) a nebyť pár trápnych scén, povedal by som, že dokonca veľmi slušne. Druhý krát to môže byť už silná nuda, no za jedno pozretie mi to stálo.
Pirates of the Caribbean: At World’s End (USA, 2007, 170 min.) Réžia: Gore Verbinski. Scenár: Ted Elliott, Terry Rossio. Kamera: Dariusz Wolski. Hudba: Hans Zimmer. Hrajú: Johnny Depp, Orlando Bloom, Keira Knightley, Geoffrey Rush, Chow Yun Fat, Bill Nighy, Stellan Skarsgard

Piráti Karibiku: Na konci sveta

Autor: Vladimír Kurek
Zdroj: Kinema