|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 24.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Emília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Svet filmu |
|
|
Vyhľadávanie |
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
18. 09. 2013
Pieta
Pojem Pieta vyvolá väčšinou predstavu rovnomenného svetoznámeho Michelangelovho súsošia Panny Márie, ktorá drží v náručí mŕtveho Krista, práve sňatéh z kríža.. Z tejto symboliky vzťahu matky a syna, ale z iného uhľa pohľadu, vychádza aj juhokorejský film Pieta, ktorý získal vlani na medzinárodnom filmovom festivale v Benátkach hlavnú cenu Zlatého leva a od septembra ho Asociácia slovenských filmových klubov uvádza v našich kinách.Je to osemnásty opus juhokorejského kontroverzného režiséra Kim Ki-duka (1960), ktorý napriek tomu, že nemá formálne filmárske vzdelanie, patrí k svetovej špičke. Od jeho debutu Krokodíl z roku 1996 vzbudzuje každé jeho nové dielo medzinárodnú pozornosť, zbiera ocenenia a vníma sa ako istá udalosť. Stačí spomenúť hoci aj tituly ako Ostrov ( 2000), Jar,leto, jeseň, zima...a jar (2003), 3-Iron (2004), Samaritánka (2004), Luk (2005)., Čas (2006) Dych (2007) až po tohtoročný Moebius. Na filme Pieta sa podieľal nielen ako scenárista a režisér, ale aj strihač a jeden z producentov.
KINEMAVIDEO1579.
Protagonistom príbehu je krutý vymáhač dlhov Gang-Do ( Lee Jung-jin). Pracuje pre úžerníka a žije osamelo na predmestí., tak povediac na okraji spoločnosti. Jedného dňa za ním príde neznáma žena (Jo Min-soo) a tvrdí, že je jeho matka, ktorá ho v detstve opustila.. Život dovtedy bezcitného tridsiatnika sa postupne mení...V jednom z nemnohých dialógov sa hovorí, že peniaze sú začiatkom i koncom všetkého – možno si za ne kúpiť moc, úctu, zabezpečenie rodiny, pomstu, život i smrť. V úvodnej časti filmu spoznávame v skratke osudy chudobných obyvateľov predmestia, ktorí si od úžerníka požičiavajú a sú odhodlaní nechať sa zmrzačiť, aby mohli dlhy, ktoré neustále narastajú, splatiť peniazmi zo zdravotnej poistky. Niektorí sa pod tlakom okolností rozhodnú pre samovraždu.
Gang-Do bez zábran, ale aj s absenciou akýchkoľvek citov, mrzačí dlžníkov alebo je svedkom ich odchodu zo sveta. Je to jeho práca a vníma ju ako samozrejmosť. Rovnako ako skutočnosť, že žije sám , skoro na úrovni zvieraťa, ktoré sa zaujíma len o jedlo a sexuálne ukojenie. V istom okamihu je však ochotný priznať, že mu chýbajú veci, ktoré sa za peniaze kúpiť nedajú - vzťahy. Keď sa rozpráva s budúcim otcom, alebo vidí vzťah syna a milujúcej matky. Aj preto sa postupne jeho bezcitnosť akoby rozpúšťa. Neznámu ženu sprvu ponižoval, znásilnil, ale po čase k nej zaujíma pozíciu dieťaťa (zaujímavá je scéna na prechádzke s balónikmi) a spoznáva, čo to je láska a strach o najbližších, ale aj výčitky svedomia, o ktorých dovtedy ani len neuvažoval.Kim Ki-duk vytvoril pochmúrnu štúdiu súčasnosti, v ktorej sú rozhodujúcim prvkom peniaze a absolútna bezcitnosť, nedostatok súcitu, schopnosti pochopiť a odpúšťať . Ale na druhej strane, nech sú city akokoľvek potláčané, neznamená to, že nejestvujú. Od primitívnej zlosti a strachu až k tomu zdanlivo nevysvetliteľnému putu človeka s človekom.
Je ťažké prijať obhajobu syna tým, že vyrastal bez materinskej lásky. Žiaľ, jestvuje priveľa dôkazov, že aj prílišná materinská láska stála pri zrode zla v ľudskej duši.. Bez ohľadu na rozdiel východnej a západnej kultúry však jestvujú isté všeobecne platné zákonitosti o vine a treste. A v Piete sa s nimi stretávame v mimoriadne pôsobivej podobe, i keď pretrváva otázka, kto je vlastne obeť.Ak divák vydrží drsné scény zmrzačovania či znásilňovania alebo masturbácie v prvej polovici filmu, bude sa môcť sústrediť a naplno si vychutnať režisérovo majstrovstvo rozprávať pútavý príbeh s minimom dialógov, ale s dôrazom na detail, budovanie metafory, ale aj využívanie svetla a tmy či pôsobivé zábery z malých dielničiek, skladov a uličiek ošarpaného predmestia. To všetko však len podčiarkuje psychologický vývin dvoch hlavných postáv (herecké výkony sú excelentné) a svojským spôsobom je nahliadnutím aj do duše diváka. Akí sme? Akí by sme mohli byť?Nie je to film, ktorý poteší, či pobaví. Ale je to silná výpoveď o našom svete a o nás. Pieta (Južná Kórea, 2012, 114 min.)Réžia: Kim Ki-duk. Scenár: Kim Ki-duk. Kamera: Cho Yeong-jik. Hudba: Park In-Young. Hrajú: Lee Jung-jin, Jo Min-su, Hong Ki-Woo s ďalší
Protagonistom príbehu je krutý vymáhač dlhov Gang-Do ( Lee Jung-jin). Pracuje pre úžerníka a žije osamelo na predmestí., tak povediac na okraji spoločnosti. Jedného dňa za ním príde neznáma žena (Jo Min-soo) a tvrdí, že je jeho matka, ktorá ho v detstve opustila.. Život dovtedy bezcitného tridsiatnika sa postupne mení...V jednom z nemnohých dialógov sa hovorí, že peniaze sú začiatkom i koncom všetkého – možno si za ne kúpiť moc, úctu, zabezpečenie rodiny, pomstu, život i smrť. V úvodnej časti filmu spoznávame v skratke osudy chudobných obyvateľov predmestia, ktorí si od úžerníka požičiavajú a sú odhodlaní nechať sa zmrzačiť, aby mohli dlhy, ktoré neustále narastajú, splatiť peniazmi zo zdravotnej poistky. Niektorí sa pod tlakom okolností rozhodnú pre samovraždu.
Gang-Do bez zábran, ale aj s absenciou akýchkoľvek citov, mrzačí dlžníkov alebo je svedkom ich odchodu zo sveta. Je to jeho práca a vníma ju ako samozrejmosť. Rovnako ako skutočnosť, že žije sám , skoro na úrovni zvieraťa, ktoré sa zaujíma len o jedlo a sexuálne ukojenie. V istom okamihu je však ochotný priznať, že mu chýbajú veci, ktoré sa za peniaze kúpiť nedajú - vzťahy. Keď sa rozpráva s budúcim otcom, alebo vidí vzťah syna a milujúcej matky. Aj preto sa postupne jeho bezcitnosť akoby rozpúšťa. Neznámu ženu sprvu ponižoval, znásilnil, ale po čase k nej zaujíma pozíciu dieťaťa (zaujímavá je scéna na prechádzke s balónikmi) a spoznáva, čo to je láska a strach o najbližších, ale aj výčitky svedomia, o ktorých dovtedy ani len neuvažoval.Kim Ki-duk vytvoril pochmúrnu štúdiu súčasnosti, v ktorej sú rozhodujúcim prvkom peniaze a absolútna bezcitnosť, nedostatok súcitu, schopnosti pochopiť a odpúšťať . Ale na druhej strane, nech sú city akokoľvek potláčané, neznamená to, že nejestvujú. Od primitívnej zlosti a strachu až k tomu zdanlivo nevysvetliteľnému putu človeka s človekom.
Je ťažké prijať obhajobu syna tým, že vyrastal bez materinskej lásky. Žiaľ, jestvuje priveľa dôkazov, že aj prílišná materinská láska stála pri zrode zla v ľudskej duši.. Bez ohľadu na rozdiel východnej a západnej kultúry však jestvujú isté všeobecne platné zákonitosti o vine a treste. A v Piete sa s nimi stretávame v mimoriadne pôsobivej podobe, i keď pretrváva otázka, kto je vlastne obeť.Ak divák vydrží drsné scény zmrzačovania či znásilňovania alebo masturbácie v prvej polovici filmu, bude sa môcť sústrediť a naplno si vychutnať režisérovo majstrovstvo rozprávať pútavý príbeh s minimom dialógov, ale s dôrazom na detail, budovanie metafory, ale aj využívanie svetla a tmy či pôsobivé zábery z malých dielničiek, skladov a uličiek ošarpaného predmestia. To všetko však len podčiarkuje psychologický vývin dvoch hlavných postáv (herecké výkony sú excelentné) a svojským spôsobom je nahliadnutím aj do duše diváka. Akí sme? Akí by sme mohli byť?Nie je to film, ktorý poteší, či pobaví. Ale je to silná výpoveď o našom svete a o nás. Pieta (Južná Kórea, 2012, 114 min.)Réžia: Kim Ki-duk. Scenár: Kim Ki-duk. Kamera: Cho Yeong-jik. Hudba: Park In-Young. Hrajú: Lee Jung-jin, Jo Min-su, Hong Ki-Woo s ďalší
Pieta
Autor: Elena Ťapajová
Zdroj: Kinema