Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
18. 09. 2013

Pieta

PietaPojem Pieta vyvolá väčšinou predstavu rovnomenného svetoznámeho Michelangelovho súsošia Panny Márie, ktorá drží v náručí mŕtveho Krista, práve sňatéh z kríža.. Z tejto symboliky vzťahu matky a syna, ale z iného uhľa pohľadu, vychádza aj juhokorejský film Pieta, ktorý získal vlani na medzinárodnom filmovom festivale v Benátkach hlavnú cenu Zlatého leva a od septembra ho Asociácia slovenských filmových klubov uvádza v našich kinách.Je to osemnásty opus juhokorejského kontroverzného režiséra Kim Ki-duka (1960), ktorý napriek tomu, že nemá formálne filmárske vzdelanie, patrí k svetovej špičke. Od jeho debutu Krokodíl z roku 1996 vzbudzuje  každé jeho nové dielo medzinárodnú pozornosť, zbiera ocenenia a vníma sa ako istá udalosť. Stačí spomenúť hoci aj tituly ako Ostrov ( 2000), Jar,leto, jeseň, zima...a jar (2003), 3-Iron (2004), Samaritánka (2004), Luk (2005)., Čas (2006) Dych (2007) až po tohtoročný Moebius. Na filme Pieta sa podieľal nielen ako scenárista a režisér, ale aj strihač a jeden z producentov.

KINEMAVIDEO1579.
Protagonistom príbehu je krutý vymáhač dlhov Gang-Do ( Lee Jung-jin). Pracuje pre úžerníka a žije osamelo na predmestí., tak povediac na okraji spoločnosti. Jedného dňa za ním príde neznáma žena (Jo Min-soo) a tvrdí, že je jeho matka, ktorá ho v detstve opustila.. Život dovtedy bezcitného tridsiatnika sa postupne mení...V jednom z nemnohých dialógov sa hovorí, že peniaze sú začiatkom i koncom všetkého – možno si za ne kúpiť moc, úctu, zabezpečenie rodiny, pomstu, život i smrť. V úvodnej časti filmu spoznávame v skratke osudy chudobných obyvateľov predmestia, ktorí si od úžerníka požičiavajú a sú odhodlaní nechať sa zmrzačiť, aby mohli dlhy, ktoré neustále narastajú, splatiť peniazmi zo zdravotnej poistky. Niektorí sa pod tlakom okolností rozhodnú pre samovraždu.

Gang-Do bez zábran, ale aj s absenciou akýchkoľvek citov, mrzačí dlžníkov alebo je svedkom ich odchodu zo sveta. Je to jeho práca a vníma ju ako samozrejmosť. Rovnako ako skutočnosť, že žije sám , skoro na úrovni zvieraťa, ktoré sa zaujíma len o jedlo a sexuálne ukojenie. V istom okamihu je však ochotný priznať, že mu chýbajú veci, ktoré sa za peniaze kúpiť nedajú - vzťahy. Keď sa rozpráva s budúcim otcom, alebo vidí vzťah syna a milujúcej matky. Aj preto sa postupne jeho bezcitnosť akoby rozpúšťa. Neznámu ženu sprvu ponižoval, znásilnil, ale po čase k nej zaujíma pozíciu dieťaťa (zaujímavá je scéna na prechádzke s balónikmi) a spoznáva, čo to je láska a strach o najbližších, ale aj výčitky svedomia, o ktorých dovtedy ani len neuvažoval.Kim Ki-duk vytvoril pochmúrnu štúdiu súčasnosti, v ktorej sú rozhodujúcim prvkom peniaze a absolútna bezcitnosť, nedostatok súcitu, schopnosti pochopiť a odpúšťať . Ale na druhej strane, nech sú city akokoľvek potláčané, neznamená to, že nejestvujú. Od primitívnej zlosti a strachu až k tomu zdanlivo nevysvetliteľnému putu človeka s človekom.

Je ťažké prijať obhajobu syna tým, že vyrastal bez materinskej lásky. Žiaľ, jestvuje priveľa dôkazov, že aj prílišná materinská láska stála pri zrode zla v ľudskej duši.. Bez ohľadu na rozdiel východnej a západnej kultúry však jestvujú isté všeobecne platné zákonitosti o vine a treste. A v Piete sa s nimi stretávame v mimoriadne pôsobivej podobe, i keď pretrváva otázka, kto je vlastne obeť.Ak divák vydrží drsné scény zmrzačovania či znásilňovania alebo masturbácie v prvej polovici filmu, bude sa môcť sústrediť a naplno si vychutnať režisérovo majstrovstvo rozprávať pútavý príbeh s minimom dialógov, ale s dôrazom na detail, budovanie metafory, ale aj využívanie svetla a tmy či pôsobivé zábery z malých dielničiek, skladov a uličiek ošarpaného predmestia. To všetko však len podčiarkuje psychologický vývin dvoch hlavných postáv (herecké výkony sú excelentné) a svojským spôsobom je nahliadnutím aj do duše diváka. Akí sme? Akí by sme mohli byť?Nie je to film, ktorý poteší, či pobaví. Ale je to silná výpoveď o našom svete a o nás. Pieta (Južná Kórea, 2012, 114 min.)Réžia: Kim Ki-duk. Scenár: Kim Ki-duk. Kamera: Cho Yeong-jik. Hudba: Park In-Young. Hrajú: Lee Jung-jin, Jo Min-su, Hong Ki-Woo s ďalší

Pieta

Autor: Elena Ťapajová
Zdroj: Kinema