|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Streda 25.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Dnes je 1. Sviatok vianočný
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Svet filmu |
|
|
Vyhľadávanie |
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
21. 07. 2017
Personal Shopper
Maureen má, na prvý pohľad, prácu snov – žije v krásnom Paríži a jej úlohou je nakupovať v odevy a šperky pre medzinárodnú celebritu Kyru. Jej hviezdna zamestnávateľka je však protivná mrcha a nekonečné obrážanie obchodov a návrhárov ju každým dňom viac a viac deprimuje. V skutočnosti Maureen vo francúzskej metropole drží niečo celkom iné. Sľub tragicky zosnulému bratovi, ktorý ju mal po smrti z druhého sveta kontaktovať. Maureen totiž nie je len osobnou asistentkou, ale tiež médiom, ktoré sa spája s dušami mŕtvych ľudí… Zdá sa vám, že také diametrálne odlišné svety spolu v jedinom filme nemôžu zmysluplne koexistovať? V skutočnosti tých paradoxov, žánrov a vyjadrovacích prostriedkov do filmu Personal Shopper režisér Olivier Assayas namiešal ešte oveľa viac. Film, v ktorom hviezdi Kristen Stewart, si vyslúžil uznanie pre svoju odvahu a originalitu, ale aj kritiku za roztrieštenosť a plytkosť. V Cannes, kde mal film premiéru, ho, každopádne, ocenili za najlepšiu réžiu. No a zhodnúť sa na jeho kvalitách zrejme nebudete vedieť ani vy s vašimi priateľmi. A možno práve preto by ste si ho nemali nechať ujsť. Spôsob, akým rozbíja zažité postupy pri vrstvení tém a gradácii deja je totiž, prinajmenšom, pozoruhodný.
KINEMAVIDEO3925.
Maureen je tak trochu outsider a pri hľadaní svojho miesta očividne tápe. Strapatá a vo vyťahaných svetroch vyzerá takmer androgýnne. V prostredí prestížnych butikov je ako úkaz z inej planéty. Pôsobí tiež dojmom, že všetkým tým okázalým luxusom zo srdca pohŕda. Kdesi vo vnútri však v nej drieme túžba byť kýmsi úplne iným. A nikdy nepremrhá príležitosť ochutnať zakázané ovocie zo sveta bohatých a slávnych, na ktorého okraji osciluje.
Raz sú to topánky a šaty jej chlebodarkyňe, ktoré si vyskúša aj napriek výslovnému zákazu. Inokedy zase presnorí jej mailovú schránku, prespí v jej posteli. A práve tieto tajné zlozvyky v spojitosti so slabosťou pre spiritualitu Maureen dostanú do nemalých problémov. Príbeh sa však rozvíja len veľmi pozvoľna a nejednoznačne a skutočne zaujímavé zvraty sa začnú odohrávať až na jeho konci. Teda nič pre netrpezlivých...
Čím sa zaoberať ale divák má aj v okamihoch, keď sa z dejového hľadiska vo filme nič nedeje. Najmä ak vie oceniť snahu nastaviť kinematické zrkadlo tej najsúčasnejšej súčasnosti. Assayas do filmu hojne zapája fenomén moderných informačných technológií. Backgroundové informácie sa dozvedáme z videí na YouTube, niektoré postavy spoznáme len prostredníctvom videohovorov, prezeráme si internetové fotogalérie.
Samotná Maureen má neustále v ruke telefón, čo vyvrcholí asi 15- minútovým SMS dialógom s tajuplným anonymom. Je to odvážna scéna, v ktorej sa rovným dielom strieda napätie s banalitami (ktoré až oveľa neskôr získavajú logiku). Frigidnej monotónnosti tejto textovej komunikácie skvelo kontrastuje skutočnosť, že počas nej hrdinka stihne absolvovať dva medzinárodné lety a vybaviť niekoľko pochôdzok. Akoby v tejto jedinej scéne chcel režisér zachytiť esenciu celej jednej generácie. Režisér, navyše, z tohto chladného virtuálneho dialógu nakoniec dokázal vydolovať aj prekvapivo napínavú drámu.
Assayas drží prst na pulze doby aj v iných ohľadoch – je to, napríklad, veľmi aktuálne poňatie akéhosi svetoobčianstva, keď sa jednotlivé postavy ľubovoľne presúvajú z krajiny do krajiny vo víre najrôznejších pohnútok. Zdá sa, akoby režisér (paradoxne je to už šesťdesiatnik) chcel programovo svoj ne-mainstreamový film dostať k najmladšej diváckej generácii. S tým je, napokon, v zhode aj obsadenie Kristen Stewart, ktorá je aj napriek pomerne bohatej nezávislej filmografii stále v širších diváckych kruhoch vnímaná predovšetkým cez tínedžersku trilógiu Twilight. Stewart sa však už pomaly, ale iste stáva Assayasovou dvornou herečkou – zažiarila aj v jeho snímke Sils Maria.
Pri hlavnej hereckej predstaviteľke filmu Personal Shopper ale ešte chvíľu ostaňme. Totižto, Kristen Stewart – nech už na ňu máte akýkoľvek názor – sa hlavnej role zhostila s obdivuhodným nasadením. Úlohu má pritom celkom nezávideniahodnú – do seba zahľadená a programovo nespokojná asistentka protivnej celebrity, ktorá sa pokúša spojiť s duchom mŕtveho brata, hoci ani sama nevie, či v posmrtný život vôbec verí? Toľko protichodných emócií a rozpoložení, navyše, všetko vrámci obskúrnej duchárskej tematiky. A navrch ešte aj štipka (vcelku asexuálnej) erotiky…
Scenár má viacero škrípajúcich pasáží, ktoré práve Stewartovej drobnokresba tejto rozpačitej postavy šikovne zachraňuje. Je tu však ešte stále aj dostatok nezáživne banálnych dialógov, zbytočnej doslovnosti a kŕčovitých scén, v ktorých sa aj hlavná hrdinka celkom stráca a jej snaha o hĺbku odrazu pôsobí ako strojený afekt.
Pre snímku je, našťastie, nemenej dôležitá atmosféra. A tú sa Assayasovi darí budovať znamenite, napriek tomu, že vlastne neustále eklekticky poskakuje od jedného žánru k druhému (krimi triler, duchársky horor, intímna psychologická dráma...). Maureenin svet je skrz na skrz ponurý - niekedy zľahka desivý, inokedy melancholicky hĺbavý, len kúsok od žiary reflektora a pritom osamelý a vykorenený. Chvíľami môžete mať pocit, že sledujete film Romana Polanského, potom sa zase ocitáte v snímkach Sofie Coppola. Napokon je to asi práve atmosféra, ktorá túto nesúrodú mozaiku drží po hromade.
Či už vám Personal Shopper sadne a budete ho, aj napriek viacerým nedostatkom, vnímať ako vydarený, alebo sa cez jeho hrboľatú štruktúru a občasnú naivitu neprenesiete, určite vám dá nejeden podnet k ďalším úvahám a diskusiám. Za videnie teda iste stojí.
Personal Shopper (Francúzsko/Nemecko/ČR, 2016, 105 min.)Réžia: Olivier Assayas. Scenár: Olivier Assayas. Hrajú: Kristen Stewart, Lars Eidinger, Sigrid Bouaziz ...
Maureen je tak trochu outsider a pri hľadaní svojho miesta očividne tápe. Strapatá a vo vyťahaných svetroch vyzerá takmer androgýnne. V prostredí prestížnych butikov je ako úkaz z inej planéty. Pôsobí tiež dojmom, že všetkým tým okázalým luxusom zo srdca pohŕda. Kdesi vo vnútri však v nej drieme túžba byť kýmsi úplne iným. A nikdy nepremrhá príležitosť ochutnať zakázané ovocie zo sveta bohatých a slávnych, na ktorého okraji osciluje.
Raz sú to topánky a šaty jej chlebodarkyňe, ktoré si vyskúša aj napriek výslovnému zákazu. Inokedy zase presnorí jej mailovú schránku, prespí v jej posteli. A práve tieto tajné zlozvyky v spojitosti so slabosťou pre spiritualitu Maureen dostanú do nemalých problémov. Príbeh sa však rozvíja len veľmi pozvoľna a nejednoznačne a skutočne zaujímavé zvraty sa začnú odohrávať až na jeho konci. Teda nič pre netrpezlivých...
Čím sa zaoberať ale divák má aj v okamihoch, keď sa z dejového hľadiska vo filme nič nedeje. Najmä ak vie oceniť snahu nastaviť kinematické zrkadlo tej najsúčasnejšej súčasnosti. Assayas do filmu hojne zapája fenomén moderných informačných technológií. Backgroundové informácie sa dozvedáme z videí na YouTube, niektoré postavy spoznáme len prostredníctvom videohovorov, prezeráme si internetové fotogalérie.
Samotná Maureen má neustále v ruke telefón, čo vyvrcholí asi 15- minútovým SMS dialógom s tajuplným anonymom. Je to odvážna scéna, v ktorej sa rovným dielom strieda napätie s banalitami (ktoré až oveľa neskôr získavajú logiku). Frigidnej monotónnosti tejto textovej komunikácie skvelo kontrastuje skutočnosť, že počas nej hrdinka stihne absolvovať dva medzinárodné lety a vybaviť niekoľko pochôdzok. Akoby v tejto jedinej scéne chcel režisér zachytiť esenciu celej jednej generácie. Režisér, navyše, z tohto chladného virtuálneho dialógu nakoniec dokázal vydolovať aj prekvapivo napínavú drámu.
Assayas drží prst na pulze doby aj v iných ohľadoch – je to, napríklad, veľmi aktuálne poňatie akéhosi svetoobčianstva, keď sa jednotlivé postavy ľubovoľne presúvajú z krajiny do krajiny vo víre najrôznejších pohnútok. Zdá sa, akoby režisér (paradoxne je to už šesťdesiatnik) chcel programovo svoj ne-mainstreamový film dostať k najmladšej diváckej generácii. S tým je, napokon, v zhode aj obsadenie Kristen Stewart, ktorá je aj napriek pomerne bohatej nezávislej filmografii stále v širších diváckych kruhoch vnímaná predovšetkým cez tínedžersku trilógiu Twilight. Stewart sa však už pomaly, ale iste stáva Assayasovou dvornou herečkou – zažiarila aj v jeho snímke Sils Maria.
Pri hlavnej hereckej predstaviteľke filmu Personal Shopper ale ešte chvíľu ostaňme. Totižto, Kristen Stewart – nech už na ňu máte akýkoľvek názor – sa hlavnej role zhostila s obdivuhodným nasadením. Úlohu má pritom celkom nezávideniahodnú – do seba zahľadená a programovo nespokojná asistentka protivnej celebrity, ktorá sa pokúša spojiť s duchom mŕtveho brata, hoci ani sama nevie, či v posmrtný život vôbec verí? Toľko protichodných emócií a rozpoložení, navyše, všetko vrámci obskúrnej duchárskej tematiky. A navrch ešte aj štipka (vcelku asexuálnej) erotiky…
Scenár má viacero škrípajúcich pasáží, ktoré práve Stewartovej drobnokresba tejto rozpačitej postavy šikovne zachraňuje. Je tu však ešte stále aj dostatok nezáživne banálnych dialógov, zbytočnej doslovnosti a kŕčovitých scén, v ktorých sa aj hlavná hrdinka celkom stráca a jej snaha o hĺbku odrazu pôsobí ako strojený afekt.
Pre snímku je, našťastie, nemenej dôležitá atmosféra. A tú sa Assayasovi darí budovať znamenite, napriek tomu, že vlastne neustále eklekticky poskakuje od jedného žánru k druhému (krimi triler, duchársky horor, intímna psychologická dráma...). Maureenin svet je skrz na skrz ponurý - niekedy zľahka desivý, inokedy melancholicky hĺbavý, len kúsok od žiary reflektora a pritom osamelý a vykorenený. Chvíľami môžete mať pocit, že sledujete film Romana Polanského, potom sa zase ocitáte v snímkach Sofie Coppola. Napokon je to asi práve atmosféra, ktorá túto nesúrodú mozaiku drží po hromade.
Či už vám Personal Shopper sadne a budete ho, aj napriek viacerým nedostatkom, vnímať ako vydarený, alebo sa cez jeho hrboľatú štruktúru a občasnú naivitu neprenesiete, určite vám dá nejeden podnet k ďalším úvahám a diskusiám. Za videnie teda iste stojí.
Personal Shopper (Francúzsko/Nemecko/ČR, 2016, 105 min.)Réžia: Olivier Assayas. Scenár: Olivier Assayas. Hrajú: Kristen Stewart, Lars Eidinger, Sigrid Bouaziz ...
Personal Shopper
Autor: Hana Lippová
Zdroj: Kinema