|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 15.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Leopold
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Svet filmu |
|
|
Vyhľadávanie |
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
22. 04. 2009
Peklo s princeznou
Českých skotačivých čertíkov, dobráckych vodníkov, popletených kráľov, ich radcov, tvrdohlavých princezien, ťarbavých princov - to všetko poznáme: podaktorí z detstva, porevolučné dietky často ako každoročnú otravnú kulisu pri zdobení vianočného stromčeka. Národnú rozprávkovú špecializáciu pripomína toho roku na poli hranej filmovej tvorby debutujúci český režisér Miloslav Šmídmajer (do širšieho povedomia vstúpil popri Jozefovi Bednárikovi ako spolurežisér muzikálu Johanka z Arku, 2003).
Peklo s princeznou (2009) by bolo tak trochu nosením dreva do lesa pre hocikoho, kto by si dnes trúfol nakrútiť klasickú filmovú rozprávku pre deti. Šmídmajer sa podujal v troškovskom rozprávkovom ošiali nepohorieť a zaujať v tejto doslova pekelnej skúške všetkými atribútmi roztomilo vtipnej českej skazky.
Filmu okrem zvučných hereckých mien dominujú nádherné prírodné scenérie, ktoré by bežný turista za bežných okolností bežne nadšene ocenil, no v Pekle s princeznou sú už od začiatku zdrojom nehôd, pádov a vytknutých nôh. Ústredná mladá dvojica – princ Jeroným (Jiří Mádl) a princezná Aneta (Tereza Voříšková) – sú už od detstva rozdielne povahy, ona správne chlapčenská, on správne nemožný. Anetin otec, večne uhundraný kráľ Leopold (Petr Nárožný), aj so svojím radcom Matyášom (Jan Skopeček) vzbudzujú dojem chlapov dávno po prechode, takže Leopoldova čerstvo plnoletá dcéra Aneta pôsobí prinajmenšom nevierohodne. O poznanie – a jednu ženskú dušu v podobe matky kráľovnej Viktórie (Zlata Adamovská) – je na tom lepšie Jeroným so stále vojensky aktívnym otcom Bedřichom (Václav Postránecký) a jeho generálom Rynešom (Miroslav Táborský). Neférová biznis dohoda medzi Leopoldom a Bedřichom o svadbe ich detí kvôli Leopoldovej neschopnosti ustrážiť si krajinu pred nájazdmi nepriateľov a Bedřichovej márnotratnosti pri vojenských výpravách nechá vzkypieť krv nielen hlavným účastníkom chystaného aktu, ale aj dávno zabudnutej čertovskej ríši na čele s Luciferom (Martin Stránský), ktorého si Bedřich vybral naoko ako náhradu za Jeronýma, aby sa menovaný princ pekelného vládcu zľakol a princezny sa zriekol.
Lucifer už síce splieta delobušnú ľúbostnú veselicu s čertovskou kolegyňou Muribanou (Alžbeta Stanková), no tá pozemská Aneta by stála za hriech. A hoc aj popri Muribane... To sa v tmavých kútoch prastarého čertovho mlyna už chystá pre Bedřicha divadlo plné smradľavej síry, iskier, kúdľov dymu a ohňových šľahúňov. Ľudia z mestečka prišli v prevlekoch posilniť dojem Pekla s veľkým P, aby Jeroným nechal Anetu na pokoji. Stačí však zopár originál svietiacich huniek (vyššia trieda obyčajných chvostov) a hneď sa pozná, že nezostalo len pri divadle a veľký Lucifer si aj so svojím vlastným chlpatým ansámblom pre Anetu skutočne prišiel.
Aj päťročnému dieťaťu musí byť v tej chvíli jasné, že Jeroným si Anetino srdce za každú cenu získa a vybojuje ju z pazúrov pekelného netvora. Rozprávkové zákonitosti jednoducho nepustia. Škoda, že mladí predstavitelia kráľovskej krvi dostali vedľajšiu príbehovú líniu, i keď zápletku na nich scenáristický tým postavil. Rebéliu, klasicky náhodne zrodenú a odvážne pred mocnosťami zeme a pekla bránenú lásku prezentovanú talentovanými Mádlom a Voříškovou systematicky valcovali prebytočné čertovské ilustrácie ich pekelného života niekedy dosť násilne vtipnou formou, nehovoriac o prvých husliach, ktoré hrali prestarnutí páni králi. Najbližšie osoby na oboch ich kráľovských dvoroch zábavný kolorit príbehu nijako nepodporili, pôsobili fádne, hoci Viktória pravidelne dvíha rozčarovane obočie a Ryneš sa nevie dojesť kuracích stehien.
Filmu sa snaží humorom vypomôcť aj staručký vodník (Jiří Pecha). Jeho scvrknutá zelená postavička s vypúlenými očami pretkáva celý príbeh ako geriatricky všetečný pozorovateľ tamojšieho diania. A odtienky vtipnosti ďalej blednú smerom k principálovi (Filip Blažek), jeho nadšeniu zapojiť do pekelného divadla pospolitý ľud tu na zemi, ako aj v pekle smerom k Luciferovým huhňajúcim poskokom, neustále spiaceho čerta Elrebuba v podaní slávneho Miloša Formana nevyjímajúc. Nevydarené pointovanie scén sa stalo bežným rozpoznávacím znakom českého filmu (možno vplyv podobne dialógovo rozvrhnutých prihlúplych reklamných spotov).
Ďalším kameňom úrazu je zachytiť a zaujať súčasnú detskú dušu. Treba podporovať to pôvodné láskavé „pyšnoprinceznovské“ dobro, len vypúšťať premrštené budovateľské či oslavné sklony, no nie? Žáner rozprávka neobstojí. Nejkrásnejší hádanka bol vlezlý a lepkavý prehmat. Dnes sú v kurze komediálne rozprávky. Slovník treba revitalizovať, nech to pre niekoho znamená akúkoľvek degradáciu kultúrneho dedičstva. Mádl správne začína vetu zvratným zámenom. V tandeme s Voříškovou vládne atmosféra trošku ako na tomto svete, nebyť dobového oblečenia, ustráchaného túlenia sa pred ohnivými prskancami pravých pekelníkov a smiešnej svatby, ktorú majú takpovediac v popise práce. Sú vtipní, majú uvoľnený prejav, požadovanú charizmu a príťažlivo moderné tváre + nenačančané účesy. Škoda, že ten „pospolitý ľud“ trocha nepookrel a hrá ako z 50-tych rokov minulého storočia. Herci-bardi Skopeček, Nárožný, Postránecký sú vo svojich rolách príliš okato konfrontovaní s mladosťou Voříškovej a Mádla.
Šmídmajer mohol stavať na ich sviežosti, vyhrať sa viac v komediálnej sfére, zájsť do absurdna, posunúť tým hranicu prístupnosti vyššej vekovej kategórii, no stvoril by hádam NIEČO NOVÉ, pretože deti sa síce detským čertíkom potešia, veľkého Lucifera sa budú báť, princátkam budú nadržiavať. Ale čo s tým celým divadelným cirkusom dvoch mlátiacich sa družstiev, ktoré spískali dve parochňami zaparené kráľovské hlavy? Pochopia, že gro príbehu netkvie vôbec v akejsi láske následne potvrdenej nejakým právnym úkonom, ale že hybnou silou príbehu boli vlastne Leopold s Bedřichom? A že najlepšie je vlastne na všetko sa vykašľať a chytať ryby aj tam, kde žiadne ryby nie sú ... veď to veľmi upokojuje?
Peklo s princeznou (ČR, 2009, 97 min.) Réžia: Miloslav Šmídmajer. Námet: Miroslav Buberle. Scenár: Miroslav Buberle. Kamera: Martin Duba. Strih: Adam Dvořák. Hudba: Petr Malásek. Hrajú: Jiří Mádl, Tereza Voříšková, Petr Nárožný, Václav Postránecký, Martin Stránský, Zlata Adamovská, Alžbeta Staňková, Barbora Kodetová, Miloš Forman, Boris Hybner, Roman Vojtek
Filmu okrem zvučných hereckých mien dominujú nádherné prírodné scenérie, ktoré by bežný turista za bežných okolností bežne nadšene ocenil, no v Pekle s princeznou sú už od začiatku zdrojom nehôd, pádov a vytknutých nôh. Ústredná mladá dvojica – princ Jeroným (Jiří Mádl) a princezná Aneta (Tereza Voříšková) – sú už od detstva rozdielne povahy, ona správne chlapčenská, on správne nemožný. Anetin otec, večne uhundraný kráľ Leopold (Petr Nárožný), aj so svojím radcom Matyášom (Jan Skopeček) vzbudzujú dojem chlapov dávno po prechode, takže Leopoldova čerstvo plnoletá dcéra Aneta pôsobí prinajmenšom nevierohodne. O poznanie – a jednu ženskú dušu v podobe matky kráľovnej Viktórie (Zlata Adamovská) – je na tom lepšie Jeroným so stále vojensky aktívnym otcom Bedřichom (Václav Postránecký) a jeho generálom Rynešom (Miroslav Táborský). Neférová biznis dohoda medzi Leopoldom a Bedřichom o svadbe ich detí kvôli Leopoldovej neschopnosti ustrážiť si krajinu pred nájazdmi nepriateľov a Bedřichovej márnotratnosti pri vojenských výpravách nechá vzkypieť krv nielen hlavným účastníkom chystaného aktu, ale aj dávno zabudnutej čertovskej ríši na čele s Luciferom (Martin Stránský), ktorého si Bedřich vybral naoko ako náhradu za Jeronýma, aby sa menovaný princ pekelného vládcu zľakol a princezny sa zriekol.
Lucifer už síce splieta delobušnú ľúbostnú veselicu s čertovskou kolegyňou Muribanou (Alžbeta Stanková), no tá pozemská Aneta by stála za hriech. A hoc aj popri Muribane... To sa v tmavých kútoch prastarého čertovho mlyna už chystá pre Bedřicha divadlo plné smradľavej síry, iskier, kúdľov dymu a ohňových šľahúňov. Ľudia z mestečka prišli v prevlekoch posilniť dojem Pekla s veľkým P, aby Jeroným nechal Anetu na pokoji. Stačí však zopár originál svietiacich huniek (vyššia trieda obyčajných chvostov) a hneď sa pozná, že nezostalo len pri divadle a veľký Lucifer si aj so svojím vlastným chlpatým ansámblom pre Anetu skutočne prišiel.
Aj päťročnému dieťaťu musí byť v tej chvíli jasné, že Jeroným si Anetino srdce za každú cenu získa a vybojuje ju z pazúrov pekelného netvora. Rozprávkové zákonitosti jednoducho nepustia. Škoda, že mladí predstavitelia kráľovskej krvi dostali vedľajšiu príbehovú líniu, i keď zápletku na nich scenáristický tým postavil. Rebéliu, klasicky náhodne zrodenú a odvážne pred mocnosťami zeme a pekla bránenú lásku prezentovanú talentovanými Mádlom a Voříškovou systematicky valcovali prebytočné čertovské ilustrácie ich pekelného života niekedy dosť násilne vtipnou formou, nehovoriac o prvých husliach, ktoré hrali prestarnutí páni králi. Najbližšie osoby na oboch ich kráľovských dvoroch zábavný kolorit príbehu nijako nepodporili, pôsobili fádne, hoci Viktória pravidelne dvíha rozčarovane obočie a Ryneš sa nevie dojesť kuracích stehien.
Filmu sa snaží humorom vypomôcť aj staručký vodník (Jiří Pecha). Jeho scvrknutá zelená postavička s vypúlenými očami pretkáva celý príbeh ako geriatricky všetečný pozorovateľ tamojšieho diania. A odtienky vtipnosti ďalej blednú smerom k principálovi (Filip Blažek), jeho nadšeniu zapojiť do pekelného divadla pospolitý ľud tu na zemi, ako aj v pekle smerom k Luciferovým huhňajúcim poskokom, neustále spiaceho čerta Elrebuba v podaní slávneho Miloša Formana nevyjímajúc. Nevydarené pointovanie scén sa stalo bežným rozpoznávacím znakom českého filmu (možno vplyv podobne dialógovo rozvrhnutých prihlúplych reklamných spotov).
Ďalším kameňom úrazu je zachytiť a zaujať súčasnú detskú dušu. Treba podporovať to pôvodné láskavé „pyšnoprinceznovské“ dobro, len vypúšťať premrštené budovateľské či oslavné sklony, no nie? Žáner rozprávka neobstojí. Nejkrásnejší hádanka bol vlezlý a lepkavý prehmat. Dnes sú v kurze komediálne rozprávky. Slovník treba revitalizovať, nech to pre niekoho znamená akúkoľvek degradáciu kultúrneho dedičstva. Mádl správne začína vetu zvratným zámenom. V tandeme s Voříškovou vládne atmosféra trošku ako na tomto svete, nebyť dobového oblečenia, ustráchaného túlenia sa pred ohnivými prskancami pravých pekelníkov a smiešnej svatby, ktorú majú takpovediac v popise práce. Sú vtipní, majú uvoľnený prejav, požadovanú charizmu a príťažlivo moderné tváre + nenačančané účesy. Škoda, že ten „pospolitý ľud“ trocha nepookrel a hrá ako z 50-tych rokov minulého storočia. Herci-bardi Skopeček, Nárožný, Postránecký sú vo svojich rolách príliš okato konfrontovaní s mladosťou Voříškovej a Mádla.
Šmídmajer mohol stavať na ich sviežosti, vyhrať sa viac v komediálnej sfére, zájsť do absurdna, posunúť tým hranicu prístupnosti vyššej vekovej kategórii, no stvoril by hádam NIEČO NOVÉ, pretože deti sa síce detským čertíkom potešia, veľkého Lucifera sa budú báť, princátkam budú nadržiavať. Ale čo s tým celým divadelným cirkusom dvoch mlátiacich sa družstiev, ktoré spískali dve parochňami zaparené kráľovské hlavy? Pochopia, že gro príbehu netkvie vôbec v akejsi láske následne potvrdenej nejakým právnym úkonom, ale že hybnou silou príbehu boli vlastne Leopold s Bedřichom? A že najlepšie je vlastne na všetko sa vykašľať a chytať ryby aj tam, kde žiadne ryby nie sú ... veď to veľmi upokojuje?
Peklo s princeznou (ČR, 2009, 97 min.) Réžia: Miloslav Šmídmajer. Námet: Miroslav Buberle. Scenár: Miroslav Buberle. Kamera: Martin Duba. Strih: Adam Dvořák. Hudba: Petr Malásek. Hrajú: Jiří Mádl, Tereza Voříšková, Petr Nárožný, Václav Postránecký, Martin Stránský, Zlata Adamovská, Alžbeta Staňková, Barbora Kodetová, Miloš Forman, Boris Hybner, Roman Vojtek
Peklo s princeznou
Autor: Zuzana Ondrišová
Zdroj: Kinema