|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 19.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Judita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Svet filmu |
|
|
Vyhľadávanie |
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
09. 06. 2011
Paul
Britská satirická dvojica Paul Frost a Simon Pegg vyrážajú na ďalšiu (anti)žánrovú jazdu. Na mušku si berú sci-fi a najmä emzákov, UFO, Area 51 a všetko náležité. Ale hoci znie námet fajn, exekúcia nie je taká dychberúca ako by ste možno čakali po Jednotke príliš rýchleho nasadenia...Grame a Clive sú dvaja maníci, čo prišli do USA omrknúť všetky známe lokality, kde sa vraj už vyskytlo UFO. Postupne si tak blúdia po púšti vo svojom karavane, až jedného dňa ich pátranie po emzákoch prinesie do vehiklu aj jedného skutočného. Volá sa Paul, rád si šľukne, navarí a na Zemi už býva nejaký ten piatok. Zoberú ho do lesov, kde si ho majú „vyzdvihnúť“ kamoši z jeho sveta, no na stope sú tejto trojici aj vládni agenti, aj ozbrojený fanatik.
Dejový nástrel i základný koncept Paula ako-tak fungujú. Miesi sa tu niekoľko línií, ktoré si chcú uťahovať z viacerých oblastí: najviac to má prirodzene odniesť sci-fi s narážkami najmä na Akty X (keď uvidíte Jasona Batemana na čele svorky agentov, hneď pochopíte), ale nečakane sa miesi séria narážok na kresťanstvo kvôli vyššie uvedenému fanatikovi, ktorému hrdinovia šlohnú dcéru. Je to zvláštna kombinácia, keď si ju prečítate takto na papieri, ale suchý britský humor spojený najmä s ironickým až satirickým pomrkávaním primárne na sci-fi či kultového fanúšika uspeje......ale iba približne v prvej 40-minútovke filmu. Potom sa zrazu objaví zásadný rozdiel oproti Súmraku mŕtvych i Jednotke nasadenia: slabšia réžia. Edgar Wright bol umelec a makač, ktorý si strážil každú minútu scenáru i výsledného filmu. Slúžil ako tmel a každá scéna mu dala zmysel a dodržiavala kontinuitu. Teda najmä Jednotka pôsobila dejovo ako akčný film i jeho paródia súčasne, čo vyznelo ako žánrová pocta. Paul má zo základného deja skôr iba torzo, na ktoré sú nalepené viac či menej podarené vtipy – ale chýba mu zásadná línia, čo by vás dostala do kolien.
Preto asi po tej trištvrtehodinke začnete kapitulovať a sústrediť sa nie na dej, ale kopu vtipov, síce nesúrodých, ale väčšinou podarených. Základný štýl road-movie filmu spočiatku sedí, no potom sa obráti proti nemu, lebo iba konfrontuje Paula s ďalšími vedľajšími postavami a chce sa ukázať ako sympaťák ku každému. Pri nich sa síce objavujú jeho nové glosy či vlastnosti, ale nie vždy to stačí. Minimálne dialógy sú však napísané celkom dobre a verbálna komika jasne dominuje.Situačná už menej, pretože pri Paulovi sa rýchlo zunuje jeho vizuál či neustále narážky na fyzickú stránku. Postupne vás už nezaujíma, že je to vychudnutý emzák, ale aj vďaka Sethovi Rogenovi, čo mu prepožičal nielen svoj hlas, ale aj kus svojej nátury (občas som mal dojem, že ešte pozerám Zeleného sršňa), si ho celkom obľúbite. Teda, za jasnej podmienky, že máte radi Rogenov humor.S humorom je to vôbec náročne, lebo sa tu zišli dva typy – Rogenov americký a typický britský, cez duo Frost-Pegg. Sú dobrí, aj keď občas máličko tlmení. Nie je mi jasné, či to bol kreatívny zámer, ale niekedy si myslím, že je na škodu, keď sú Angličania aj naschvál v pozadí, aby Paul vynikol. Lebo po hodinke by ste si skôr želali, aby to Pegg-Frost viac rozbalili ako minule.
Sci-fi narážky ako také však fungujú výborne a fanúšikovia žánru si medzi nimi môžu prakticky vyberať vynikajúce, dobré či trošku menej podarené. Za posledných 30 rokov sa sparoduje skoro všetko a mihnú sa tu viaceré vedľajšie roličky, ktorým kedysi žáner patril. Na konci ostáva názor, že ako nová britská paródia funguje Paul celkom dobre. Ale v pamäti sa aj vám môžu vynoriť filmy s rovnakými hercami, ktoré boli lepšie. Nevadí, je to kvalitnejšia práca ako černošské pokusy a la Scary Movie. Ak ste ochotní oprášiť fanúšikovské znalosti, skúste ju.Paul (USA/Veľká Británia, 2011)Réžia: Greg Mottola. Scenár: Nick Frost, Simon Pegg. Kamera: Lawrence Sher. Strih: Chris Dickens. Hudba: David Arnold. Hrajú: Simon Pegg, Nick Frost, Seth Rogen, Kristen Wiig, Jason Bateman, Sigourney Weaver
Dejový nástrel i základný koncept Paula ako-tak fungujú. Miesi sa tu niekoľko línií, ktoré si chcú uťahovať z viacerých oblastí: najviac to má prirodzene odniesť sci-fi s narážkami najmä na Akty X (keď uvidíte Jasona Batemana na čele svorky agentov, hneď pochopíte), ale nečakane sa miesi séria narážok na kresťanstvo kvôli vyššie uvedenému fanatikovi, ktorému hrdinovia šlohnú dcéru. Je to zvláštna kombinácia, keď si ju prečítate takto na papieri, ale suchý britský humor spojený najmä s ironickým až satirickým pomrkávaním primárne na sci-fi či kultového fanúšika uspeje......ale iba približne v prvej 40-minútovke filmu. Potom sa zrazu objaví zásadný rozdiel oproti Súmraku mŕtvych i Jednotke nasadenia: slabšia réžia. Edgar Wright bol umelec a makač, ktorý si strážil každú minútu scenáru i výsledného filmu. Slúžil ako tmel a každá scéna mu dala zmysel a dodržiavala kontinuitu. Teda najmä Jednotka pôsobila dejovo ako akčný film i jeho paródia súčasne, čo vyznelo ako žánrová pocta. Paul má zo základného deja skôr iba torzo, na ktoré sú nalepené viac či menej podarené vtipy – ale chýba mu zásadná línia, čo by vás dostala do kolien.
Preto asi po tej trištvrtehodinke začnete kapitulovať a sústrediť sa nie na dej, ale kopu vtipov, síce nesúrodých, ale väčšinou podarených. Základný štýl road-movie filmu spočiatku sedí, no potom sa obráti proti nemu, lebo iba konfrontuje Paula s ďalšími vedľajšími postavami a chce sa ukázať ako sympaťák ku každému. Pri nich sa síce objavujú jeho nové glosy či vlastnosti, ale nie vždy to stačí. Minimálne dialógy sú však napísané celkom dobre a verbálna komika jasne dominuje.Situačná už menej, pretože pri Paulovi sa rýchlo zunuje jeho vizuál či neustále narážky na fyzickú stránku. Postupne vás už nezaujíma, že je to vychudnutý emzák, ale aj vďaka Sethovi Rogenovi, čo mu prepožičal nielen svoj hlas, ale aj kus svojej nátury (občas som mal dojem, že ešte pozerám Zeleného sršňa), si ho celkom obľúbite. Teda, za jasnej podmienky, že máte radi Rogenov humor.S humorom je to vôbec náročne, lebo sa tu zišli dva typy – Rogenov americký a typický britský, cez duo Frost-Pegg. Sú dobrí, aj keď občas máličko tlmení. Nie je mi jasné, či to bol kreatívny zámer, ale niekedy si myslím, že je na škodu, keď sú Angličania aj naschvál v pozadí, aby Paul vynikol. Lebo po hodinke by ste si skôr želali, aby to Pegg-Frost viac rozbalili ako minule.
Sci-fi narážky ako také však fungujú výborne a fanúšikovia žánru si medzi nimi môžu prakticky vyberať vynikajúce, dobré či trošku menej podarené. Za posledných 30 rokov sa sparoduje skoro všetko a mihnú sa tu viaceré vedľajšie roličky, ktorým kedysi žáner patril. Na konci ostáva názor, že ako nová britská paródia funguje Paul celkom dobre. Ale v pamäti sa aj vám môžu vynoriť filmy s rovnakými hercami, ktoré boli lepšie. Nevadí, je to kvalitnejšia práca ako černošské pokusy a la Scary Movie. Ak ste ochotní oprášiť fanúšikovské znalosti, skúste ju.Paul (USA/Veľká Británia, 2011)Réžia: Greg Mottola. Scenár: Nick Frost, Simon Pegg. Kamera: Lawrence Sher. Strih: Chris Dickens. Hudba: David Arnold. Hrajú: Simon Pegg, Nick Frost, Seth Rogen, Kristen Wiig, Jason Bateman, Sigourney Weaver
Paul
Autor: Michal Korec
Zdroj: Kinema