|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 24.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Emília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Svet filmu |
|
|
Vyhľadávanie |
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
03. 06. 2018
Parralel
Svetový animovaný film sa za posledné roky kvalitatívne vyprofiloval (Valčík s Bašírom, 2008; Anomalisa, 2015), v ktorých pracuje s rôznymi formami. Stále častejšie vidieť, že žáner animovaného filmu už dávno nie je určený len detskému divákovi. Dokáže zobrazovať aj vážnejšie príbehy pre dospelých, ktorí nemusia byť v kine len povinným sprievodom svojich ratolestí. Z domácej scény možno spomenúť napríklad mimoriadne pôsobivý Sneh Ivany Šebestovej (2013).
Vo svete bývajú adaptácie starších komiksových románov či filmov pravidelnou súčasťou rôznych kinematografií, najmä však tej americkej. Spracovávajú príbehy hrdinov, ako napríklad zo sveta Marvellu alebo DC Comics (Avengers, Batman a podobne). Komiksov na adaptáciu je neúrekom. Najnovšie sa stalo módou najprv natočiť film o konkrétnych superhrdinoch, ktorí sa v ďalších filmoch pospájajú do silnejšieho supertímu, ktorý má neskôr jedinú úlohu – zachrániť svet pred veľkým nebezpečným zloduchom. Aj týchto antagonistov často stvárňujú veľmi sympatickí herci, ako napríklad predstaviteľ záporného Lokiho v Thorovi, ktorého si zahral britský herec Tom Hiddleston. Väčšinou sa komiksové predlohy adaptujú do hranej, nie animovanej podoby. Jednou z výnimiek je postava Batmana vystupujúca v desiatkach krátkych animovaných filmoch.
KINEMAVIDEO4691.
V slovenskom kontexte sa komiksy však neadaptujú. Nemáme zdroje. Prvý slovenský komiks Parralel (označenie komiks je tu uvádzané nie v zmysle predlohy, ale v zmysle estetiky filmu), ktorý práve prichádza do kín, sa čiastočne inšpiroval príbehom horolezcov Joea Simpsona a Simona Yatesa, ktorí ako prví zdolali vrch Siula Grande v juhoamerických Andách v Peru (1985). Brit Joe Simpson na konci deväťdesiatych rokov minulého storočia napísal o ich fascinujúcej výprave knihu Pád do ticha.
V knihe podrobne popisuje ťažkosti, ktoré na treku zažil. V roku 2003 bola kniha adaptovaná do rovnomennej dokudrámy (r. Kevin MacDonald, 2003). Americká televízia stanica PBS zaradila tento film vo svojom výbere do stovky najlepších dokumentov. Silný príbeh dvoch priateľov sa zdramatizuje vo chvíli, keď si Joe zlomí nohu a Simon je nútený sa od neho odpútať prerezaním spoločného lana. Predpokladá, že Joe svoj ťažký pád neprežil, a preto sa vracia do základného tábora sám. Po pár dňoch sa však jeho parťák v tábore objaví. Mladý režisér Matyas Brych sa rozhodol príbeh spracovať animovaným spôsobom. Slovo inšpirácia je tu jednoznačne na mieste, keďže Brychova snímka pojednáva len sčasti o horolezcoch a lezení na vysokú horu.
Film vznikal dva a pol roka. Český režisér, žijúci na Slovensku, neanimoval cez počítač, ale kreslil a kreslil. Na svojom projekte strávil 12 až 14 hodín denne. Vo filme nenájdeme žiadne oblé tvary, aké sa v súčasnej animácii zvyknú používať a ktoré všetko mierne zmäkčujú. Filmovým plochám dominujú červené, modré a fialovo-modré kombinácie. Hlavným hrdinom je muž bez mena. Prechádza sa prázdnym mestom a jeho život sa stáva jednou veľkou rutinou. Na ulici nájde psa, ale ani si nevšimne, že jeho nový spoločník má nejaký problém – že umiera. Fádny život sa zmení, až keď na ulici stretáva svoje dvojča – svojho brata. Obaja sa rozhodnú splniť si svoj spoločný sen spred rokov – vyliezť na horu Parralel.
Z filmového zážitku, napriek viacerým nádejným myšlienkam, ostáva rozpačitý pocit. Divák sa stráca v dejových líniách, ktoré hlavný hrdina prežíva. Do toho zaznieva mužský alebo ženský voice-over. Divák sa započúva, ale veľmi rýchlo ho to omrzí. Repetície rovnakých slov a scén sa čoskoro stávajú až neznesiteľnými. Voice-over, plný citátov myšlienok veľkých autorov (Gándi a iní velikáni) začne byť postupne priveľmi patetický. Ani kvalitné hudobné motívy (Dalibor „Stroon“ Kocián.) nedokážu klišé a vyumelkovanosť príbehu a použitých textov vylepšiť.
Je na škodu, že z tak silného a fascinujúceho životného príbehu sa do animovanej verzie nedostalo veľa. Ďalšie príbehové línie len odvádzajú pozornosť od podstaty. Animovanému komiksu by viac svedčali televízne obrazovky. Divákov si však určite nájde. Má ich už totiž od svojho počiatku. Keďže projekt nepodporil Audiovizuálny fond, fanúšikovia sa naňho sami vyzbierali v zbierke cez internet.
Parralel (Slovensko, 2018, 82 min.)Réžia: Matyas Brych, Vladimír Kriško. Scenár: Matyas Brych. Hudba: Peter Bič Project, Stroon.
KINEMAVIDEO4691.
V slovenskom kontexte sa komiksy však neadaptujú. Nemáme zdroje. Prvý slovenský komiks Parralel (označenie komiks je tu uvádzané nie v zmysle predlohy, ale v zmysle estetiky filmu), ktorý práve prichádza do kín, sa čiastočne inšpiroval príbehom horolezcov Joea Simpsona a Simona Yatesa, ktorí ako prví zdolali vrch Siula Grande v juhoamerických Andách v Peru (1985). Brit Joe Simpson na konci deväťdesiatych rokov minulého storočia napísal o ich fascinujúcej výprave knihu Pád do ticha.
V knihe podrobne popisuje ťažkosti, ktoré na treku zažil. V roku 2003 bola kniha adaptovaná do rovnomennej dokudrámy (r. Kevin MacDonald, 2003). Americká televízia stanica PBS zaradila tento film vo svojom výbere do stovky najlepších dokumentov. Silný príbeh dvoch priateľov sa zdramatizuje vo chvíli, keď si Joe zlomí nohu a Simon je nútený sa od neho odpútať prerezaním spoločného lana. Predpokladá, že Joe svoj ťažký pád neprežil, a preto sa vracia do základného tábora sám. Po pár dňoch sa však jeho parťák v tábore objaví. Mladý režisér Matyas Brych sa rozhodol príbeh spracovať animovaným spôsobom. Slovo inšpirácia je tu jednoznačne na mieste, keďže Brychova snímka pojednáva len sčasti o horolezcoch a lezení na vysokú horu.
Film vznikal dva a pol roka. Český režisér, žijúci na Slovensku, neanimoval cez počítač, ale kreslil a kreslil. Na svojom projekte strávil 12 až 14 hodín denne. Vo filme nenájdeme žiadne oblé tvary, aké sa v súčasnej animácii zvyknú používať a ktoré všetko mierne zmäkčujú. Filmovým plochám dominujú červené, modré a fialovo-modré kombinácie. Hlavným hrdinom je muž bez mena. Prechádza sa prázdnym mestom a jeho život sa stáva jednou veľkou rutinou. Na ulici nájde psa, ale ani si nevšimne, že jeho nový spoločník má nejaký problém – že umiera. Fádny život sa zmení, až keď na ulici stretáva svoje dvojča – svojho brata. Obaja sa rozhodnú splniť si svoj spoločný sen spred rokov – vyliezť na horu Parralel.
Z filmového zážitku, napriek viacerým nádejným myšlienkam, ostáva rozpačitý pocit. Divák sa stráca v dejových líniách, ktoré hlavný hrdina prežíva. Do toho zaznieva mužský alebo ženský voice-over. Divák sa započúva, ale veľmi rýchlo ho to omrzí. Repetície rovnakých slov a scén sa čoskoro stávajú až neznesiteľnými. Voice-over, plný citátov myšlienok veľkých autorov (Gándi a iní velikáni) začne byť postupne priveľmi patetický. Ani kvalitné hudobné motívy (Dalibor „Stroon“ Kocián.) nedokážu klišé a vyumelkovanosť príbehu a použitých textov vylepšiť.
Je na škodu, že z tak silného a fascinujúceho životného príbehu sa do animovanej verzie nedostalo veľa. Ďalšie príbehové línie len odvádzajú pozornosť od podstaty. Animovanému komiksu by viac svedčali televízne obrazovky. Divákov si však určite nájde. Má ich už totiž od svojho počiatku. Keďže projekt nepodporil Audiovizuálny fond, fanúšikovia sa naňho sami vyzbierali v zbierke cez internet.
Parralel (Slovensko, 2018, 82 min.)Réžia: Matyas Brych, Vladimír Kriško. Scenár: Matyas Brych. Hudba: Peter Bič Project, Stroon.
Parralel
Autor: Barbora Gvozdjáková
Zdroj: Kinema