Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
01. 09. 2005

Ostrov

OstrovVážený zákazník,

cestovná kancelária Michael Bay Tours si vás dovoľuje v spolupráci s Dreamworks Airlines pozvať na nádhernú dovolenku na Ostrove snov! Piesočné pláže, kryštálovo čisté more a vyberaná spoločnosť vás očakáva, keď si zakúpite lístok pri pokladniach kina vašej dôvery. Ako bonus vám Michael Bay Tours ešte ZADARMO pridá spoločnosť nádhernej Scarlett Johansson a sympatického Ewana McGregora! Preto neváhajte a rezervujte si váš lístok už tento štvrtok!
S pozdravom, Michael Bay Tours
Polovica 21. storočia: bližšie nešpecifikovaná katastrofa, kontaminujúca zemský povrch, zahnala pozostatky ľudstva pod Zem. Ľudia žijú v utopickej, avšak silne kontrolovanej spoločnosti v podzemných bunkroch s jediným cieľom: dostať sa na Ostrov, posledný kus nekontaminovanej zeme na povrchu planéty. Systém lotérie určuje, kto sa na Ostrov dostane, a tak ľudia pracujú, žijú, a nepýtajú sa v tejto orwellovskej spoločnosti prečo, a dúfajú, že raz vyhrajú v lotérii aj oni. Lincoln Six-Echo (Ewan McGregor) už takto žije tri roky a čaká na výhru, avšak s trochu menším nadšením ako jeho spolutrpitelia. Vďaka jeho nočným morám, kontaktom s pracovníkmi a technikmi udržujúcimi ochranný bunker, v ktorom žijú, ako aj citom pre Jordan Two-Delta (Scarlett Johansson) si postupne začne uvedomovať, že niečo nesedí ... Keď sa konečne dozvie, čo to je a pochopí krutú pravdu, je už neskoro - v ten deň totiž lotériu vyhrala práve Jordan ...


Na rozdiel od trailerov, vám ja pointu príbehu neprezradím. Neviem, či nevedomosť pointy pomôže celkovému zážitku ako aj výslednému pocitu z filmu - dúfam, že hej. Ak ste trailer už ale videli, viete v podstate o čo v Ostrove ide a môžete si ušetriť lístok do kina. Prvý film Michaela Baya mimo produkčných krídiel Jerryho Bruckheimera mal byť zároveň aj Bayovým prvým "vážnym" filmom. Téma klonovania bola už viacej krát sfilmovaná, málokedy však úspešne a Ostrov bohužiaľ nie je výnimkou. Scenár Alexa Kurtzmana a Roberta Orciho, známych ako scenáristov seriálu Alias, sa snaží byť viacej vecí naraz a v konečnom dôsledku nezvláda nič poriadne. Prvá polovica filmu, usiľujúca byť vážnym sci-fi, neprináša do tematiky klonovania nič nové a podobne ako celý film opakuje iba mantru, že "klonovanie je zlé". Charaktery, o ktoré by sa táto polovica filmu mala opierať (na rozdiel od "product placementu", o ktorý sa až prehnane opiera), sú síce obstojne zahrané McGregorom a Johansson, ale keďže scenár nežiada po nich nič viac ako hranie "veľkých detí", nie sú ich výkony práve oslnivé. Čo je horšie, po úteku z bunkra, Ostrov okamžite vyhodí z okna akúkoľvek snahu o vážne sci-fi (čo sa filmu doteraz nedarilo už radšej nejde ani skúšať) a stane sa prostou naháňačkou s kopou akcie a špeciálnych efektov. Film skončí tak ako začal - niečo sa na plátne udialo, niečo povybuchovalo, ale po pointe, ktorú si prvá polovica jasne pýta potom, ako pootvárala plno morálnych dilem, niet ani stopy a ostáva nám iba letecký, ako inak než krúžiaci, záber na happy end.
Schizofrénia snímky je badateľná nielen na scenári, ale aj na marketingovej kampani, ktorá Ostrov sprevádzala. Málokedy sa nájde tak dokonalý príklad "zmrvenej" reklamnej kampane, ako v prípade tohto projektu. Spočiatku bol reklamami a trailermi film prezentovaný, ako vážne sci-fi o klonovaní, konkurujúci klasikám ako Blade Runner či Logan's Run. Ale pár mesiacov pred premiérou v USA si niekto zmyslel, že to asi predsa len nie je taký dobrý nápad a kampaň bola totálne prekopaná - trailery zrazu prezradili celú pointu príbehu (inými slovami - anulovali celú prvú polovičku filmu) a prezentovali Ostrov ako čistokrvný akčný film Michaela Baya. Táto taktika mala dve veľké chyby: najskôr odradila fanúšikov sci-fi a potom odohnala aj Bayových pravoverných. Fanúšikovia sci-fi nemajú Michaela Baya práve v láske a stavanie kampane na jeho mene, podobne ako prezradenie pointy filmu, v tomto tábore sympatie nezožalo. Rovnako bolo proste chybou fanúšikom Baya prezentovať Ostrov ako čistokrvný akčný film - po orgii, ktorou boli Bad Boys II je to prinajmenšom odvážne vyhlásenie, nehovoriac o tom, že akcii patrí iba druhá polovica filmu. A ak máme veriť kolegom z FilmPUBu, tak svoju úlohu zohralo aj negatívne prijatie Bad Boys II, a hlavne scény na Kube, širokou verejnosťou. Výsledkom tejto šarády je slabučkých 35 miliónov zarobených dolárov v USA (film tam už bol stiahnutý z kín!) a "obstojných" 85 miliónov celosvetovo - inými slovami obrovské sklamanie pre Dreamworks, ktorí investovali 130 miliónov plus marketingové výdavky. To si už štúdio mohlo radšej kúpiť skutočný ostrov ...


Čo teda z Ostrova ostalo? V podstate pomalá a nie moc zaujímavá prvá polovica, kde sa zase raz ukazuje, že Michael Bay to vie viac a lepšie s akciou a kamerou, než s charaktermi a hercami, ktorá sa hrá na vážne sci-fi, no v skutočnosti nemá nielenže originálnu ideu, ale ani ukradnuté nápady nedokáže dobre predať. Druhá polovica sa potom snaží film vytrhnúť (aspoň pre fanúšikov Michaela Baya) absolútnym vykašľaním sa na to, čo bolo predtým, a rozpúta bezhlavú akciu na diaľnici, v autách, na lietajúcich jet-motorkách a padajúcich veľkých R. Avšak ani tu Ostrov nedokáže presvedčiť, keďže je tej akcie málo (keď porovnávame s predošlými Bayovými filmami) a je navyše z veľkej časti skopírovaná z Bad Boys II. Celá naháňačka na diaľnici, ako keby Bad Boys II z oka vypadla, až na to, že z kamiónu teraz nepadajú autá, ale železničné podvozky. Uznávam, tu bola táto scéna ešte kúsok premakanejšia, ale zase jej chýbali hlášky Smitha a Lawrenca a teda všeobecne ju hodnotím horšie ...
Konečné hodnotenie Ostrovu nie je vôbec ľahké. Ak opomeniem Peťove varovné slová v tom zmysle, že čím nižšie hodnotenie, tým lepšie, musím aj tak priznať, že Ostrov je sklamanie po všetkých stránkach - ako pre sci-fi fanúšika, tak pre Michael Bay nadšenca. Priemerné herecké výkony z časti prekryté vedľajšími úlohami (ako vždy vynikajúci Steve Buscemi), slabučký scenár otvárajúci plno dverí, ale cez žiadne neprejde, a skopírovaná akcia, ktorej je prekliate málo. Jediné, za čo môžem dať body, je iba futuristický dizajn Los Angeles. A čo je horšie, nemôžem ani povedať obligátnu vetu, ktorou končím každú recenziu filmov Michaela Baya o tom, že si jeho fanúšikovia môžu dva body pripočítať, pretože nemôžu ... a to je škoda.
The Island (USA, 2005, 127 min.) Réžia: Michael Bay. Scenár: Alex Kurtzman, Roberto Orci. Kamera: Mauro Fiore. Hudba: Steve Jablonsky. Hrajú: Ewan McGregor, Scarlett Johansson, Sean Bean, Steve Buscemi, Djimon Hounsou, Michael Clarce Duncan

Ostrov

Autor: Marek Vojtko
Zdroj: Kinema