|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Streda 25.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Dnes je 1. Sviatok vianočný
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Svet filmu |
|
|
Vyhľadávanie |
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
31. 05. 2007
Ostreľovač
Spomalené zábery. Vlajúca americká zástava. Mark Wahlberg. Všetkého menovaného si divák užije v najnovšom akčnom titule režiséra Antoinea Fuquu (Training Day, Kráľ Artuš) viac než dosť a v retrospektíve by z každého menej, filmu iba prospelo. Kto očakáva obdobne atmosféricky „nadupanú“ jazdu ako Training Day bude veľmi sklamaný: Ostreľovač je štandardný akčný pokrm, ktorého dej bol kompletne prezradený už v traileri a ktorého priemernosť kričí z každého záberu. Prečo by sa však napriek tomu návšteva kina mohla vyplatiť, to sa dozviete v tomto článku ...
Armádny ostreľovač Bob Lee Swagger (Mark Wahlberg), vycvičený americkou armádou všetkému, čo sa dá – od ostrostrelca, cez sanitára až po kontrarozviedku – je typickým americkým hrdinom. Ako mariňák vo výslužbe po zmarenej akcii pri ktorej umrel jeho partner si žije pokojným životom ďaleko od civilizácie. Jeho život je narušený príchodom Isaaca Johnsona (Danny Glover), ktorý ho požiada o pomoc pri zabránení atentátu na prezidenta. Ten má byť zavraždený ostreľovačom z takej diaľky, že Bob Lee je jedným z mála, kto takú strelu zvládne. Napriek jeho averzii – jasne danej najavo rozčítanou Správou komisie o 11. septembri a nedôverou v novinárske správy – súhlasí, keďže vie, čo a kde má hľadať. Počas plánovaného útoku na neho však niekto zaútočí a len náhodné prežitie a stretnutie s agentom FBI (Michael Peña) mu umožnia ďalšie účinkovanie vo filme. Teraz už ale nejde o spravodlivosť, ale o pomstu a Bob Lee Swagger sa vráti k tomu, čo vie najlepšie ...
Antoine Fuqua toho pri tak stupídnom scenári bohužiaľ viac pokazil ako zachránil. Bezpredmetné a významu oprostené spomalené zábery a nálety kamery (scéna, kde Mark Wahlberg opúšťa letiskový hangár trvá zhruba 2 minúty) nielenže dobre nevyzerajú, ale vďaka častému opakovaniu začnú nesmierne nudiť. Akcia ako taká nie je úplne zle nakrútená a tak aspoň ona miestami film vytrhne z letargie, do ktorej ju (ne)herecký prejav Marka Wahlberga a jeho kolegov dostal. Príbeh v prvej polovici filmu do bodky kopíruje „Šablónu 42 pre akčné filmy s twistom“ a je iba na divákovi, či túto hodinu filmu prežije bez ujmy na zdraví. Našťastie sa tu film vyhne očakávanému ľúbostnému romániku a aspoň tak dopraje divákovi krátky oddych od návalu klišé.
Potom ale film nenápadne vyskočí zo zabehaných koľají, prestane byť okato americko-patriotický snažiaci sa o víťazstvo spravodlivosti (cesta preferovaná agentom FBI) a stane sa filmom o pomste. Pritom sa nejedná o film á la Odplata (Mel Gibson) – Bob Lee Swagger má ďaleko od anti-hrdinu a ešte stále koná „dobro“ v duchu amerických hodnôt, ale spôsob, akým sa ku „spravodlivosti“ dostáva, je na výsosť kontroverzný. Druhá časť Ostreľovača je značne anarchistická, protivládna ba priam až anti-Bushovská, a preto môže nájsť priazeň hlavne u neamerického publika. Konečné rozuzlenie, zakomponovanie konfliktu v Afrike do príbehu, ako aj napojenie na prvotnú akciu Boba Leeho, pri ktorej prišiel o priateľa, pôsobia prekombinovane a ako slabý pokus o vytvorenie komplexnosti tam, kde žiadna nie je. Napriek tomu nemožno filmu uprieť istú snahu o radikálny a tvrdý odklon od zaužívaného spôsobu riešenia podobných filmových situácií. Len škoda, že konečný výsledok ostal rovnaký.
Hlavne ku koncu mi Ostreľovač pripomenul poslednú scénu Marka Wahlberga v ospevovanom filme Na Druhej Strane – samozrejme bez kvalitného scenára a bezchybnej réžie Martina Scorseseho. Ale kontroverzný koniec slúžiaci vyššiemu dobru a spravodlivosti vykonanej jednotlivcom, nestačí na zachránenie iba priemerného akčného prefabrikátu. Zvyšok Ostreľovača totiž ostáva šedým priemerom, po ktorom za rok ani pes neštekne, a ktorého návštevu v kine si môžete pokojne odpustiť.
Shooter (USA, 2007, 124 min.) Réžia: Antoine Fuqua. Scenár: Jonathan Lemkin, Stephen Hunter (kniha "Point of Impact"). Kamera: Peter Menzies Jr.. Hudba: Mark Mancina. Hrajú: Mark Wahlberg, Michael Peña, Danny Glover, Kate Mara, Elias Koteas, Rhona Mitra, Ned Beatty, ...
Armádny ostreľovač Bob Lee Swagger (Mark Wahlberg), vycvičený americkou armádou všetkému, čo sa dá – od ostrostrelca, cez sanitára až po kontrarozviedku – je typickým americkým hrdinom. Ako mariňák vo výslužbe po zmarenej akcii pri ktorej umrel jeho partner si žije pokojným životom ďaleko od civilizácie. Jeho život je narušený príchodom Isaaca Johnsona (Danny Glover), ktorý ho požiada o pomoc pri zabránení atentátu na prezidenta. Ten má byť zavraždený ostreľovačom z takej diaľky, že Bob Lee je jedným z mála, kto takú strelu zvládne. Napriek jeho averzii – jasne danej najavo rozčítanou Správou komisie o 11. septembri a nedôverou v novinárske správy – súhlasí, keďže vie, čo a kde má hľadať. Počas plánovaného útoku na neho však niekto zaútočí a len náhodné prežitie a stretnutie s agentom FBI (Michael Peña) mu umožnia ďalšie účinkovanie vo filme. Teraz už ale nejde o spravodlivosť, ale o pomstu a Bob Lee Swagger sa vráti k tomu, čo vie najlepšie ...
Antoine Fuqua toho pri tak stupídnom scenári bohužiaľ viac pokazil ako zachránil. Bezpredmetné a významu oprostené spomalené zábery a nálety kamery (scéna, kde Mark Wahlberg opúšťa letiskový hangár trvá zhruba 2 minúty) nielenže dobre nevyzerajú, ale vďaka častému opakovaniu začnú nesmierne nudiť. Akcia ako taká nie je úplne zle nakrútená a tak aspoň ona miestami film vytrhne z letargie, do ktorej ju (ne)herecký prejav Marka Wahlberga a jeho kolegov dostal. Príbeh v prvej polovici filmu do bodky kopíruje „Šablónu 42 pre akčné filmy s twistom“ a je iba na divákovi, či túto hodinu filmu prežije bez ujmy na zdraví. Našťastie sa tu film vyhne očakávanému ľúbostnému romániku a aspoň tak dopraje divákovi krátky oddych od návalu klišé.
Potom ale film nenápadne vyskočí zo zabehaných koľají, prestane byť okato americko-patriotický snažiaci sa o víťazstvo spravodlivosti (cesta preferovaná agentom FBI) a stane sa filmom o pomste. Pritom sa nejedná o film á la Odplata (Mel Gibson) – Bob Lee Swagger má ďaleko od anti-hrdinu a ešte stále koná „dobro“ v duchu amerických hodnôt, ale spôsob, akým sa ku „spravodlivosti“ dostáva, je na výsosť kontroverzný. Druhá časť Ostreľovača je značne anarchistická, protivládna ba priam až anti-Bushovská, a preto môže nájsť priazeň hlavne u neamerického publika. Konečné rozuzlenie, zakomponovanie konfliktu v Afrike do príbehu, ako aj napojenie na prvotnú akciu Boba Leeho, pri ktorej prišiel o priateľa, pôsobia prekombinovane a ako slabý pokus o vytvorenie komplexnosti tam, kde žiadna nie je. Napriek tomu nemožno filmu uprieť istú snahu o radikálny a tvrdý odklon od zaužívaného spôsobu riešenia podobných filmových situácií. Len škoda, že konečný výsledok ostal rovnaký.
Hlavne ku koncu mi Ostreľovač pripomenul poslednú scénu Marka Wahlberga v ospevovanom filme Na Druhej Strane – samozrejme bez kvalitného scenára a bezchybnej réžie Martina Scorseseho. Ale kontroverzný koniec slúžiaci vyššiemu dobru a spravodlivosti vykonanej jednotlivcom, nestačí na zachránenie iba priemerného akčného prefabrikátu. Zvyšok Ostreľovača totiž ostáva šedým priemerom, po ktorom za rok ani pes neštekne, a ktorého návštevu v kine si môžete pokojne odpustiť.
Shooter (USA, 2007, 124 min.) Réžia: Antoine Fuqua. Scenár: Jonathan Lemkin, Stephen Hunter (kniha "Point of Impact"). Kamera: Peter Menzies Jr.. Hudba: Mark Mancina. Hrajú: Mark Wahlberg, Michael Peña, Danny Glover, Kate Mara, Elias Koteas, Rhona Mitra, Ned Beatty, ...
Ostreľovač
Autor: Marek Vojtko
Zdroj: Kinema