|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Svet filmu |
|
|
Vyhľadávanie |
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
28. 10. 2016
Operácia Anthropoid
V histórii Česka a Slovenska máme málo tak medzinárodne známych hrdinov akými bol Ján Kubiš a Jozef Gabčík. O ich odvážnom čine- úspešnom atentáte na obergruppenführera SS Reinharda Heydricha sa mnoho popísalo, no do príbehu o násilnej smrti „mäsiara z Prahy“ sa filmári príliš nehrnuli. Naposledy ešte v roku 1964. Najnovší počin s názvom Operácia Athropoid nám naznačuje, prečo sa tejto látke režiséri tak vyhýbali.
Dej snímky režiséra Seana Ellisa pojednáva o atentáte československých národných hrdinov Jozefa Gabčíka a Jána Kubiša na Reinharda Heydricha . Obaja vycvičený výsadkári sú vybavení rozkazmi exilovej vlády v Londýne a pripravení začleniť sa do štruktúr existujúcej odbojovej skupiny v srdci Prahy. Obaja kamaráti zistia, že nie každý je z ich úmyslu zabiť muža číslo tri v nacistickom Nemecku nadšený, no nakoniec všetci spolupracujú ako naolejovaný stroj. Dokonca sa obaja odvážlivci stihnú aj zamilovať do miestnych odbojových pomocníčok.
KINEMAVIDEO4081.
Je veľmi ťažké natočiť film o tom, ako sa nepočetná skupina v odboji snaží zosnovať atentát, ktorý vlastne trvá len niekoľko sekúnd. Deväťdesiatdeväť percent činnosti skupiny Anthropoid bolo len o plánovaní plánovaní a zase len o plánovaní. Ako niečo také poňať? Kde začať a aký rozprávačský prístup si má režisér i scenárista vybrať? Pritom nie priveľmi skúsený režisér Sean Ellis dokázal už vo filme Metro Manilla, že dokáže umne režírovať i spletitejšie príbehy a pokojne prezdobiť svoj film multižánrovými zápletkami, ktoré sa hodia na podobné typy snímok.
Tu túto snahu príliš nevidieť. Divák si veľmi ťažko hľadá cestu k hlavným hrdinom a taktiež i k okupovaným obyvateľom Prahy. Chýba tu budovanie istej atmosféry strachu i viac rozvinutých motívov odporu. Občas to síce funguje v menších dejových linkách, keď napríklad známa a asi najlepšia herečka vo filme, Anna Geislerová, umne a s ľahkosťou predostiera svoj odpor k nacistom. Naopak, u niektorých hereckých predstaviteľoch nadobúda divák pocit, akoby čakali na svoj dramatický part. Ellis napísal scenár s Anthony Frewinom, ktorý je stále scenáristický nováčik a je to veľmi poznať. Príprava replík a dialógov trvala viac ako desať rokov a určite sa mnoho zo scén muselo prepisovať. Kompaktný dojem určite narušila aj postprodukcia, keďže niektoré časti vyzneli nedotiahnuto a boli pravdepodobne zostrihané.
Ellis má však talent na predostieranie dôležitých prvkov filmu naturalistickým a minimalistickým spôsobom a samotný atentát je natočený bravúrne i napriek tomu, že sa udial tak rýchlo. Pre českého a slovenského diváka okrem spomenutej dôveryhodnej Anne Gaislerovej je zaujímavé rozpoznávať ďalších členov českej hereckej scény, známe prostredie pražských ulíc a občasné mihnutie sa dobových českých dokumentov, či názvov obchodov. V kine je samozrejme pôvodné anglické znenie filmu na oštaru, keďže väčšina postáv hovorí s iritujúcim českoanglickým prízvukom. Bude preto zaujímavý dabing, kde by mohol pre väčšiu autenticitu atentátnika Jozefa Gabčíka dabovať slovenský herec.
Práve predstaviteľ slovenského hrdinu Cillian Murphy mal byť najväčším ťahákom filmu. Hviezda z trilógie Temný rytier či sci-fi Vymedzený čas tu zanecháva jasnú stopu. Je výborným hercom, no i tu je badať, že občas proste nemá čo hrať a scenár mu neumožňuje viac vyniknúť. Jamie Dornan mu príliš nepomáha a občas pôsobí aj nútene a neprirodzene. A práve do postavy Jána Kubiša by sme sa mali najlepšie vžiť, keďže vo filme dával emócie viac najavo.
Škoda, že sa tvorcovia filmu neinšpirovali napríklad u Briana Singera a jeho Valkýry, filmu, ktorý pracoval s podobnou látkou, no režisér sa vedel umne pohrať s motiváciou hlavného hrdinu a predstavením zla v podobe nacistov i samotného Hitlera. Viac napätia a autentického zhonu mohol divák vidieť i v päťdesiat rokov starom československom filme Atentát od režiséra Jiřího Sequensa. Film už síce poznamenal zub času no stále je veľmi pozerateľný a divákovi ponúka i atmosféru strachu z „blonďavej beštie“ Heydricha.
Zobrazenie jedného z najväčších netvorov v dejinách je však v najnovšom filme len strohé a zužuje sa len na „ohodnotenie“ jeho zverstiev bez možnosti s týmto jedincom zoči- voči opovrhovať. Priestor pre herca Detlefa Botheho tak bol prakticky nulový a i napriek tomu, že sa režisér rozhodol rozprávať príbeh očami atentátnikov, tento moment „zloducha“ vo filme chýbal. Vyzdvihnúť sa však dá bez okolkov výprava a historické reálie. Dobová Praha má vynikajúcu atmosféru, električky premávajú, Karlov most je krajší ako málokedy pred tým. Historických skutočností sa tvorcovia občas držali až veľmi umne ( zobrazenie atentátu a smrti Heydricha), no niekedy udalosti zobrali hopom ( atentát sa pripravoval v skutočnosti viac ako pol roka). Vo filme sa taktiež stále spomína len Československo a nie jeho oddelenie v rámci protektorátu a Slovenského štátu. To sú ale len detaily, ktoré skôr samotnému filmu pridávajú na dôležitosti, keďže nútia diváka si ho aspoň kvôli týmto skutočnostiam znovu pozrieť, prípadne si zisťovať ako to bolo v skutočnosti.
Operácia Anthropoid však nie je zlým filmom, no občas mu zbytočne chýba napätie a rozprávanie deja sa často nezmyslene spomaľuje. Jeho odkaz, ktorý badať predovšetkým v scénach v druhej polovici, je však nezmazateľný. Divák tak dostane nesúrodý filmový počin, ku ktorému si ťažko hľadá cestu no ak sa mu to nakoniec podarí dostane odmenu v podobe pomerne hodnoverných historických faktov a príťažlivých povedomých reálií. Jeden bodík k priemernému hodnoteniu pridávam len preto, že pre slovenského diváka je film o niečo zaujímavejší.
Anthropoid (ČR/UK/Francúzsko, 2016, 120 min.)Réžia: Sean Ellis. Scenár: Sean Ellis, Anthony Frewin. Hrajú: Jamie Dornan, Cillian Murphy, Brian Caspe…
KINEMAVIDEO4081.
Je veľmi ťažké natočiť film o tom, ako sa nepočetná skupina v odboji snaží zosnovať atentát, ktorý vlastne trvá len niekoľko sekúnd. Deväťdesiatdeväť percent činnosti skupiny Anthropoid bolo len o plánovaní plánovaní a zase len o plánovaní. Ako niečo také poňať? Kde začať a aký rozprávačský prístup si má režisér i scenárista vybrať? Pritom nie priveľmi skúsený režisér Sean Ellis dokázal už vo filme Metro Manilla, že dokáže umne režírovať i spletitejšie príbehy a pokojne prezdobiť svoj film multižánrovými zápletkami, ktoré sa hodia na podobné typy snímok.
Tu túto snahu príliš nevidieť. Divák si veľmi ťažko hľadá cestu k hlavným hrdinom a taktiež i k okupovaným obyvateľom Prahy. Chýba tu budovanie istej atmosféry strachu i viac rozvinutých motívov odporu. Občas to síce funguje v menších dejových linkách, keď napríklad známa a asi najlepšia herečka vo filme, Anna Geislerová, umne a s ľahkosťou predostiera svoj odpor k nacistom. Naopak, u niektorých hereckých predstaviteľoch nadobúda divák pocit, akoby čakali na svoj dramatický part. Ellis napísal scenár s Anthony Frewinom, ktorý je stále scenáristický nováčik a je to veľmi poznať. Príprava replík a dialógov trvala viac ako desať rokov a určite sa mnoho zo scén muselo prepisovať. Kompaktný dojem určite narušila aj postprodukcia, keďže niektoré časti vyzneli nedotiahnuto a boli pravdepodobne zostrihané.
Ellis má však talent na predostieranie dôležitých prvkov filmu naturalistickým a minimalistickým spôsobom a samotný atentát je natočený bravúrne i napriek tomu, že sa udial tak rýchlo. Pre českého a slovenského diváka okrem spomenutej dôveryhodnej Anne Gaislerovej je zaujímavé rozpoznávať ďalších členov českej hereckej scény, známe prostredie pražských ulíc a občasné mihnutie sa dobových českých dokumentov, či názvov obchodov. V kine je samozrejme pôvodné anglické znenie filmu na oštaru, keďže väčšina postáv hovorí s iritujúcim českoanglickým prízvukom. Bude preto zaujímavý dabing, kde by mohol pre väčšiu autenticitu atentátnika Jozefa Gabčíka dabovať slovenský herec.
Práve predstaviteľ slovenského hrdinu Cillian Murphy mal byť najväčším ťahákom filmu. Hviezda z trilógie Temný rytier či sci-fi Vymedzený čas tu zanecháva jasnú stopu. Je výborným hercom, no i tu je badať, že občas proste nemá čo hrať a scenár mu neumožňuje viac vyniknúť. Jamie Dornan mu príliš nepomáha a občas pôsobí aj nútene a neprirodzene. A práve do postavy Jána Kubiša by sme sa mali najlepšie vžiť, keďže vo filme dával emócie viac najavo.
Škoda, že sa tvorcovia filmu neinšpirovali napríklad u Briana Singera a jeho Valkýry, filmu, ktorý pracoval s podobnou látkou, no režisér sa vedel umne pohrať s motiváciou hlavného hrdinu a predstavením zla v podobe nacistov i samotného Hitlera. Viac napätia a autentického zhonu mohol divák vidieť i v päťdesiat rokov starom československom filme Atentát od režiséra Jiřího Sequensa. Film už síce poznamenal zub času no stále je veľmi pozerateľný a divákovi ponúka i atmosféru strachu z „blonďavej beštie“ Heydricha.
Zobrazenie jedného z najväčších netvorov v dejinách je však v najnovšom filme len strohé a zužuje sa len na „ohodnotenie“ jeho zverstiev bez možnosti s týmto jedincom zoči- voči opovrhovať. Priestor pre herca Detlefa Botheho tak bol prakticky nulový a i napriek tomu, že sa režisér rozhodol rozprávať príbeh očami atentátnikov, tento moment „zloducha“ vo filme chýbal. Vyzdvihnúť sa však dá bez okolkov výprava a historické reálie. Dobová Praha má vynikajúcu atmosféru, električky premávajú, Karlov most je krajší ako málokedy pred tým. Historických skutočností sa tvorcovia občas držali až veľmi umne ( zobrazenie atentátu a smrti Heydricha), no niekedy udalosti zobrali hopom ( atentát sa pripravoval v skutočnosti viac ako pol roka). Vo filme sa taktiež stále spomína len Československo a nie jeho oddelenie v rámci protektorátu a Slovenského štátu. To sú ale len detaily, ktoré skôr samotnému filmu pridávajú na dôležitosti, keďže nútia diváka si ho aspoň kvôli týmto skutočnostiam znovu pozrieť, prípadne si zisťovať ako to bolo v skutočnosti.
Operácia Anthropoid však nie je zlým filmom, no občas mu zbytočne chýba napätie a rozprávanie deja sa často nezmyslene spomaľuje. Jeho odkaz, ktorý badať predovšetkým v scénach v druhej polovici, je však nezmazateľný. Divák tak dostane nesúrodý filmový počin, ku ktorému si ťažko hľadá cestu no ak sa mu to nakoniec podarí dostane odmenu v podobe pomerne hodnoverných historických faktov a príťažlivých povedomých reálií. Jeden bodík k priemernému hodnoteniu pridávam len preto, že pre slovenského diváka je film o niečo zaujímavejší.
Anthropoid (ČR/UK/Francúzsko, 2016, 120 min.)Réžia: Sean Ellis. Scenár: Sean Ellis, Anthony Frewin. Hrajú: Jamie Dornan, Cillian Murphy, Brian Caspe…
Operácia Anthropoid
Autor: Martin Karlík
Zdroj: Kinema