![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Utorok 4.3.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Kazimír
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|

27. 04. 2019
Oni a Silvio

Paolo Sorrentino patrí k filmárom, ktorí majú dvere otvorené prakticky k akejkoľvek téme. A opakovane dokazuje, že ustojí aj tie najchúlostivejšie z nich s gráciou, remeselným perfekcionizmom aj úctyhodným myšlienkovým presahom (spomeňme napríklad seriálového Mladého pápeža). S vervou sebe vlastnou sa pustil aj do stvárnenia príbehu, či skôr akéhosi štylizovaného portrétu Silvia Berlusconiho, ktorý voľne zasadzuje do rokov 2006 až 2009, kedy sa politik po prehratých voľbách z úzadia pokúšal opäť prebojovať k moci.
KINEMAVIDEO4986.
Film ponúka satiricko-komediálny náhľad do inotajov zákulisných bojov o moc. Spojenectvá a zrady sa rodia na opulentných večierkoch, ktoré pre bohatých a vplyvných usporiadavajú húževnatí pasáci a díleri. Patrí k nim aj Segio Morra (Ricardo Scamarcio), ambiciózny podvraťák, ktorý zo všetkého najviac túži po tom prebojovať sa až k “Nemu” a votrieť sa do “Jeho” priazne.
Sorrentino, zrejme práve s ohľadom na dvojdielny koncept pôvodnej verzie filmu, necháva diváka na nástup ústredného hrdinu čakať bezmála polovicu filmu. Práve Sergio mu dovtedy robí pikantnú spoločnosť - a s ohľadom na jeho životný štýl je to pekne divoká jazda. V Sergiovej spoločnosti neustále vidíme desiatky polonahých krásavíc, ktorým ich oddaný “manažér” štedro nadeľuje z bezodných zásob kokaínu.
"Biele mäso" ale nie je len jeho obživou, Sergio má oveľa vyššie ambície a rád by sa prebojoval až do politiky. Lenže o tej v tejto krajine rozhoduje len jediný a ťažko dosiahnuteľný človek. Sergio však verí, že má presne to, po čom Berlusconi túži. A aby mu to dokázal, prenajíma si za nekresťanské peniaze luxusnú vilu na Sardínii, hneď vedľa tej Berlusconiho. Chystá sa nahodiť udicu s návnadou, ktorej “presidente”, skrátka, nemôže odolať…
Film Oni a Silvio v mnohých ohľadoch priamo nadväzuje a dokonale zapadá do svojsky konceptuálnej filmografie Paola Sorrentina. Jeho povestné nekonečné zábery na polonahé roztancované telá, ktoré vás svojou krásou a dokonalosťou mučia presne tak dlho, aby ste dokázali prehliadnuť, koľko je za nimi prázdnoty a smútku, tu dorastajú do grandióznych rozmerov. Pod povrchom opäť nachádzame základné existenčné otázky, ktoré sa tiahnu v podmanivo melancholickom tóne hádam všetkými Sorrentinovými filmami: Kto vlastne sme? Čím sa stala ľudská spoločnosť a kým sme sa v nej stali my ako jedinci? O čo nám ide a prečo robíme všetko to, čo robíme? Ale najmä: Ako to, že nikdy nemáme dosť?
Silvio Berlusconi (hoci autor alibisticky uvádza len krstné meno hlavnej postavy a tvrdí, že akákoľvek podobnosť s reálnymi postavami je čisto náhodná) je svojim spôsobom výsostne sorrentinovský hrdina. Muž na vrchole potravinového reťazca, no zároveň tragikomický harlekýn, ktorý vládne len ničote a pominuteľnosti. Všetky doterajšie parafrázy zo Sorrentinových fikčných filmov konečne dostali celkom reálny presah, z čoho plynie určité slado-trpké zadosťučinenie. Plynú z toho ale aj isté očakávania, ktoré, žiaľ, Sorrentino z veľkej časti nenapĺňa.
Oni a Silvio ako spoločensko-politický komentár ostáva len na povrchu a nebyť jeho zvučnej témy, len sotva by niečím vyčnieval nad Veľkú nádheru či Božského. Silvio Toniho Servilla je dychberúco presnou imitáciou a v okamihoch, ako je ten, keď si Silvio pod falošnou identitou realitného makléra cez telefón zvyšuje pošramotené sebavedomie manipuláciou s nič netušiacou obeťou, by sme mu za jeho výkon dopriali nejednu jagavú cenu. Jeho postava však v konečnom dôsledku ostáva len karikatúrou, ktorá (parafrázujúc jednu z postáv filmu) vystupuje v jednej nepretržitej inscenácii a nikdy zo seba nič skutočné neodkryje.
Našťastie aj napriek celkovému dojmu vyprázdnenosti a plytkosti, čiastkovo vo filme možno nájsť viacero veľmi vydarených scén nabitých šťavnatými dialógmi a presne mierenou satirou. Napokon, film nie je len o samotnom Berlusconim, ale aj o celej generácii pokrivenej masívnou masážou Berlusconiho médií, ktoré latku národnej popkultúry spustili kamsi na úroveň Vyvolených.
Ak však Sorrentinove filmy už máte ako-tak napozerané, budú vám aj tieto námety pripadať nápadne familiárne. Navyše, film sa počas svojej štedrej stopáže prakticky nikam neposúva, ak nerátame celkom nedramatický rozvod, ktorým sa po tisícoch eskapád a nevier končí Silviove manželstvo.
Oni a Silvio je stále veľmi podmanivý, pôsobivý a remeselne uchvacujúci film, ktorý k svojej téme určite má čo povedať. V superlatívmi opradenej filmografii Paola Sorrentina však pôsobí akosi bezzubo a ťahá za nápadne kratší koniec.
Loro (Taliansko/Francúzsko, 2018, 150 min.)Réžia: Paolo Sorrentino. Scenár: Paolo Sorrentino, Umberto Contarello. Hrajú: Toni Servillo, Elena Sofia Ricci, Riccardo Scamarcio, Kasia Smutniak, Euridice Axen, Fabrizio Bentivoglio, Giovanni Esposito ...
Oni a Silvio
Autor: Hana Lippová
Zdroj: Kinema