Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
06. 01. 2006

Old Boy

Old Boy„Pomsta je pokrm, ktorý najlepšie chutí za studena.“ Týmto príslovím načrel Tarantino v októbri 2003 svoj plánovaný Opus magnum. O mesiac neskôr mala v svojej domovskej krajine premiéru snímka, ktorá by na stupnici teplomera - pri meraní kvalít prestretej pomsty zápornými hodnotami, okupovala takmer absolútny bod mrazu. Oldboy, slovami samotného QT „tarantinovský viac ako všetky tarantinovky“, po úspešnom ťažení festivalmi a sprevádzaný pochvalnými ováciami kritikov i divákov na celom svete, nakoniec prichádza aj do našej distribúcie. Je však tento pokrm skutočne tak kvalitne „vychladený“ ako o ňom kolujú chýry?

Príbeh „Monte Christa tretieho tisícročia“, ako prostrednej časti režisérovej voľnej trilógie o pomste, začína uväznením hlavného hrdinu O Dä-sua. Nevedno kým, prečo, kde a na ako dlho. Kopa otáznikov, žiadna uspokojivá odpoveď , len dlhých pätnásť rokov na premýšľanie a narastajúci pocit krivdy, postupne transformovaný do túžby pomstiť sa. Túžba, ktorá môže prísť k naplneniu po náhlom prepustení Dä-sua. Lenže predstava o priamej ceste vendetty a ľahkom nájdení svojho Nemesis sa hneď od začiatku začne kľukatiť a šachovnicovo jasne polarizované dobro verzus zlo, začína vykazovať u postáv šedú neurčitosť i zložitosť a u divákov neprimeranosť rýchlych predpovedí... .


Pre filmového fanúšika mám radostné zvolanie. Oldboy je výborný! Jedna z vlajkových lodí vrcholiaceho boomu súčasnej juhokórejskej kinematografie je zároveň krásnym príkladom, kam sa film ako umenie za svoju existenciu dopracoval. Oldboy, v dnešnom filmársky prevažne postmodernom období, predstavuje jeden z jeho pomyselných vrcholov. V línii spomínaného trendu v ňom nájdete inšpirácie z viacerých zdrojov - od fincherovsky pôsobivých jázd kamerou, širokého spektra výtvarnej štylizácie jednotlivých sekvencií a početného filtrovania obrazu až k všadeprítomnej kráse ponurých výjavov; leoneovsky prudkému striedaniu veľkostí záberov ako i prekresľovaním hĺbky poľa zmenou ostrenia a umiestnením jedného objektu v maximálnom detaile a zároveň druhého vo veľkej vzdialenosti v tom istom zábere; tarantinovsky zložito štruktúrovanému príbehu s časovo nechronologickým radením scén, ktoré príbeh pomsty postupne vrstvia až do shakespearovskej tragédie antických rozmerov presýtenej globálnymi komunikačnými prostriedkami; ako i prekvapivo a až mrazivo fungujúcim použitím hudby starých klasikov (Vivaldiho „Štyri ročné obdobia“ v zubárskej scéne) pri násilných scénach. A pokračovať by sa dalo ďalej - napr. neustálym mixovaním žánrov nielen v spomínanom postmodernom duchu ale i typického juhokórejského a vlastne všeobecne ázijského eklekticizmu.
Inšpiračných zdrojov je vskutku dostatok, napriek tomu si Oldboy zachováva punc originality. Smerom k západnému publiku je to dané hlavne pútavým ázijským vyjadrovaním - od exaltovaných hereckých výkonov (ktoré však prestanú byť afektované a prehnané keď zistíte, že podobne sa správajú na ulici aj samotní Kórejci) až k prudkým zmenám nálad vo filme, kde nie je raritou ak pokojná scéna bez varovania preskočí k eruptívnemu výbuchu násilia. 


Nad tým všetkým však stojí nezameniteľný rukopis režiséra Park Chan-wooka. Bývalý filmový kritik s hlbokými znalosťami v obore filmovej vedy so záujmom o fenomén pojmu  „kultový film“ a študent filozofie, každou sekvenciou dokazuje, že je majstrom filmovej reči a jeho prácu možno brať ako praktickú učebnicu filmovej réžie. Viacero emočne dôležitých okamihov je vyjadrené čisto obrazom a zvukom, vďaka čomu je Oldboy výrazne fotograficky film (záverečný diel trilógie ide v tomto smere ešte ďalej). So zmyslom pre detail a s ohľadom na funkčnosť celku Park bezproblémovo zvláda skĺbiť aj najtemnejšiu atmosféru s uvoľňujúcim čiernym humorom a zároveň popri dokonalých audiovizuálnych kompozíciách, famóznej strihovej skladbe (nezabudnuteľná scéna sledovania v školskom areáli) nezabúda na starostlivo budovanú gradáciu silného príbehu ako i neustály vývoj postáv (spätne si uvedomíte akou neuveriteľne obrovskou charakterovou zmenou prešiel hlavný hrdina - SPOILER: od rozjuchaného, namysleného manžela, cez ľudskú trosku k takmer nadľudskému, postupne zamilovanému pomstiteľovi až k rozzúrenému monštru a znova nakoniec späť k troske). Jeho práca - od vedenia hercov (v tomto smere treba rozhodne podotknúť, že leví podiel na celkovej kvalite filmu zohráva aj neuveriteľne presvedčivý Choi Min-sik, ktorý hlavnú postavu nehrá, ale ňou skutočne žije a dýcha) až po vypilovanie každej formálnej zložky vo všetkých záberoch podkreslených údernou hudobnou stopou (kde názov každej skladby odkazuje buď priamo alebo nepriamo na jednotlivé filmové „klasiky“) poukazuje na badateľnú snahu o perfekcionizmus. Sledovať jeho film je ako pozorovať špičkového chirurga pri práci, ktorý ma každý okamih svoju profesiu pod kontrolou a nepripúšťa žiadne chybné odchýlky.


Na dôvažok za otázkami, ktoré príbeh primárne vyvoláva (kto stojí za Dä-suovým väznením a prečo), leží predostieranie aj dnes pomerne tabuizovaných tém, viacerých politických odkazov viažucich sa k smutnej histórii kórejského národa v poslednom polstoročí a hlavne úvaha o skutočnej podstate pomsty - jej príčinách, dôsledkoch a zhubnosti jej vplyvu. Tam kde napr. Nevesta v závere Kill Bill s úsmevom a láskou v očiach hľadí na svoju dcéru a šťastne spolu vykročia k svetlej spoločnej budúcnosti, je Park k svojím hrdinom (zaslúžene) nekompromisný. Pomsta v jeho ponímaní je veľkým a sebeckým trýzniteľom - najprv vám zmysel života poskytne a po jej vykonaní vám ho berie. Maximálny vzostup, ten najhlbší pád, fatálnosť bez východiska a smerom k filmu neskutočne silnou katarziou nasiaknutý záver.
Oldboy je pre cinefilskú dušu splneným snom od jedného z najtalentovanejších režisérov súčasnosti. Spája v sebe dravý, neustále dopredu sa valiaci príbeh, vynikajúce herecké výkony, výborný soundtrack, mrazivú atmosféru a predovšetkým vyspelú autorskú reč. Komplexné dielo, ktoré vyvolá nielen nutkanie opakovaného zhliadnutia, ale rovnako i nasmerovanie svojho záujmu po zvyšných dvoch dieloch trilógie (formálne minimalistický Sympathy for Mr. Vengeance a záverečná, ženskými a materskými emóciami preplnená Sympathy for Lady Vengeance - okrem iného krásna pocta jednému z klasikov japonského filmu Seijun Suzukimu, filmársky vyzretejšia ako Oldboy). Skrátka jeden z filmov nielen tohto roka, ktorý k nám prišiel hneď v jeho úvode.
Old Boy (Južná Kórea, 2003, 121 min.) Réžia: Park Chan-wook. Scenár: Park Chan-wook. Kamera: Chung Chung-hoon. Hudba: Cho Zoung-wuk. Hrajú: Choi Min-sik, Yoo Ji-tae, Kang Hye-jung, Ji Dae-hwan, Oh Dal-su
 

Old Boy

Autor: Adrián Žiška
Zdroj: Kinema