![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Piatok 11.4.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Július
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|

15. 07. 2017
Oklamaný

KINEMAVIDEO4247.
Obe snímky, hoci sa odohrávajú počas občianskej vojny, sa na konflikt príliš nezameriavajú. Pre Siegela aj Coppolovú slúži vojna len ako spúšťač rozprávania a prostriedok na udržanie McBurneyho v škole. Oveľa dôležitejší a na porovnanie zaujímavejší je súboj pohlaví. Osobne nepovažujem Siegelovu verziu za mizogýnsku. Muži - McBurney, brat riaditeľky Marthy a konfederační vojaci - sú v jeho verzii nadržané prasce, ktorým ide len o sex a sú často ochotní vynútiť si ho aj násilím. Siegel sa toto správanie nesnaží ospravedlňovať, práve naopak. Viackrát tiež upozorní na to, že McBurney je klamár a manipulátor. Ani jedno z pohlaví si v jeho verzii nemá čo vyčítať, hoci je pravda, že muži z príbehu odchádzajú ako porazení a symbolicky vykastrovaní. Na druhú stranu však McBurneyho môžeme len ťažko ľutovať. Môže si za to sám. Je ako vlk, ktorý sa pokúsil zožrať babičku a neuspel.
Coppolová film poňala odlišne. Jej McBurney je viacmenej tragickou postavou. Aj on s dievčatami flirtuje, avšak nerozohráva to tak okato na všetky strany. Súčasne sa nesnaží (a ani ostatní muži) vynútiť si styk násilím, je omnoho snaživejší a omnoho submisívnejší. Namiesto sebavedomej mačistickej nadvlády sa skôr v ostatných snaží vyvolať ľútosť. Jeho základnou túžbou nie je sex, ale prežitie. Aby toho nebolo málo, tak ženským postavám Coppolová uberá aj niektoré z motivácií k nenávisti. Mladučká Amy doňho nie je nešťastne zamilovaná a viacmenej nejasný je aj jeho vzťah k Marthe. Z takto postavených vzťahov následne hlavné hrdinky vychádzajú ako väčšie mrchy. McBurney je v tomto prípade oveľa viac obeťou ženských intríg, než „vlkom“. Na druhú stranu je však v tomto prípade dôležitejšou „postavou“ skôr ženský kolektív, ako McBurney.
Práve toto sa odráža na výslednej podobe filmu. Coppolová tu často využíva zľahčujúci, čierny humor a dvojzmyselné narážky. Podobne je na tom aj divadelná štylizovanosť viacerých interiérových scén, kde dominuje statická kamera, strnulé postavenie hrdinov na plátne i mierne umelé svietenie. Pripomenúť treba aj „thrillerovo“ ladenú a vo filme neprirodzene pôsobiacu scénu, v ktorej McBurney naháňa Amy. V neposlednom rade treba do úvahy brať aj to, že sa samotné hrdinky oveľa viac „štylizujú“, tzn. obliekajú sa omnoho neprirodzenejšie celej situácii – vojne a potrebe starať sa o jedlo.
Coppolová a spolu s ňou aj ženské osadenstvo skrátka naznačujú, že celá táto šaráda je len na oko – akýsi tanček zvádzania. Nič vážne sa nedeje. Coppolová si azda zo staršej Siegelovej verzie tak trochu uťahuje. Tú symbolickú kastráciu, ktorú v jej verzii spomenie aj samotný McBurney, možno vníma len ako mužské výmysly. Martha mu predsa zachránila život, vo zvyšku deja išlo len o nevinný flirt a muži zďaleka nie sú takí mačovia a manipulátori, ako si o sebe myslia. S týmto humorom a nadhľadom však zo snímky odchádza aj dramatický efekt a silné sexuálne napätie.
Coppolová pracuje inak aj z hľadiska rozprávania. Zámerne ponecháva niektoré motivácie utajené a nesnaží sa všetko vysvetliť, čo je, mimochodom, jej typický naratívny postup, ktorý využíva napríklad aj v Smrti panien. Siegel sa, naopak, snaží ozrejmiť úplne všetko a prostredníctvom viacerých dramatických a kontroverzných scén ešte silnejšie vtiahnuť diváka do deja. V Coppolovej verzii mi tak chýbali viaceré napínavé, zaujímavé alebo dychvyrážajúce scény, ako napríklad Marthin bisexuálny sen a jej incestný vzťah s bratom alebo nočné „čmuchanie“ nadržaných konfederačných vojakov po internáte. A ani poetické zábery na južanskú prírodu, pripomínajúce skôr maliarske obrazy, to vynahradiť nedokázali.
Staršia Siegelova verzia tak funguje ako dramatický a pomerne kontroverzný thriller, kým Coppolová poňala celý tento konflikt ako štylizovanú šarádu. Podľa môjho názoru je pomerne podnetné premýšľať nad vzťahom novšej a staršej verzie a treba dodať, že novšia verzia je vo svojom ostrovtipe, interpretačne otvorenejšom rozprávaní, ale aj väčšom vizuálnom „obžerstve“ mimoriadne zaujímavá. Osobne sa však prikláňam skôr k verzii staršej, čo však môže byť zapríčinené aj tým, že som muž.
The Beguiled (USA, 2017, 93 min.)Réžia: Sofia Coppola. Scenár: Sofia Coppola, Thomas Cullinan, Albert Maltz, Irene Kamp. Hrajú: Nicole Kidman, Kirsten Dunst, Elle Fanning, Oona Laurence, Angourie Rice, Colin Farrell
Oklamaný
Autor: Marcel Šedo
Zdroj: Kinema