Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
09. 04. 2009

Núdzový východ

Núdzový východKate Winslet a Leonardo DiCaprio sa po dlhých 11 rokoch opäť stretávajú na jednom plátne, aby ukázali, aký kus naprieč hereckými vodami od dôb Titanicu uplávali. Zabudnite na ich naivný milostný vzťah a polodetské tváre. Sú síce znova na jednej lodi, ale za kormidlom stojí Sam Mendes. Ten si od oscarového úspechu Americkej krásy vyskúšal mafiánsku (Road to Perdition) a vojenskú (Mariňák) tematiku, aby sa znova vrátil k látke, ktorá ho vyniesla na filmový piedestál - k odvrátenej strane amerického sna.






 April a Frank Wheelerovci sú mladý manželský pár, ktorý akoby podľa šablóny zapadol do amerického predmestia 50.rokov minulého storočia: kúpili si pekný biely domček; ona sa stará o domácnosť a dve deti, s úsmevom na tvári vyprevádza muža ráno po raňajkách do práce a s večerou ho z nej víta; on, manžel - úradník je živiteľom rodiny a jeho monotónne administratívne zamestnanie je tým „najnudnejším na celom svete“. Prijali rozhodnutie usadiť sa, vychovávať deti a ani nevedia ako a stali sa produktom svojho snobského okolia. Inými slovami prestať žiť. Ale je toto naozaj to, čo chceli? Pre takýto život obetovali svoje sny a niekdajšie ambície? Museli prijať vopred dané role a žiť nudný život plný zdvorilostných rozhovorov so susedmi, či priateľmi pri šálke čaju, alebo poháriku cherry? Ich rodinný život naráža na prázdnotu a plytkosť a oni si už nechcú držať realitu od tela. Z toho titulu sa rozhodnú pre radikálne, „európske“ riešenie. Práve presťahovanie do Paríža, by malo znamenať vymanenie sa z tohto vnútorného vákua a zároveň šancu pre reštart ich vzťahu. Ako sa čoskoro ukáže, ich parížskemu „únikovému“ scenáru nie je dopriate... 

Núdzový východ je pomerne vernou adaptáciou rovnomenného románu amerického prozaika Richarda Yatesa (1). Adaptácia podobne ako predloha otvára tému manželskej krízy, rodičovskej zodpovednosti (deti sú v príbehu úplne potlačené do úzadia, rodičovská láska je na bode mrazu a zdá sa, že viac času ako doma trávia u priateľov Campbellovcov) a venuje sa otázkam ženskosti (pokrivkajúca materská láska, dilema ohľadom vynosenia dieťaťa) a mužskosti (aké sú aspekty demonštrujúce muža, je to naozaj iba sexuálne uspokojenie partnerky, plodnosť a schopnosť materiálne zabezpečiť rodinu?). Filmový prepis servíruje naozaj dostatok podnetov k zamysleniu.


DiCaprio opäť raz predvádza emotívny charakterový výkon, z ktorého vyhráva precítená, mnoho vraviaca mimika. Jeho postava plná vnútorných rozporov zvádza manželský súboj so svojou filmovou partnerkou. Zlatým glóbusom ocenená Winslet hrá o čosi umiernenejšie, najmä očami. Ich postavy sú stavané do značných kontrastov (zatiaľ, čo jednému je v predmestskom prostredí pohodlne, druhý hľadá únik), ktoré otriasajú ich manželstvo v základoch. Dočkáte sa dvoch veľkých, mrazivo autentických hádok.
Z rady vedľajších úloh vytŕča postava psychicky vyšinutého Johna Givingsa, ktorý „milým mladým Wheelerovcom z Revolutionary Road“ (ako vravieva jeho matka, typická „predmešťanka“ stelesnená Kathy Bates) nastavuje zrkadlo. Je paradoxom, že práve duševne narušený jedinec ich má takto prečítaných a ich životné trápenie bez servítky dráždivo komentuje. Hoci nie je Michael Shannon na plátne ani desať minút, podáva nesmierne presvedčivú a charizmatickú kreáciu, za čo si vyslúžil nomináciu na Oscara vo vedľajšej úlohe.
Z technickej stránky treba vyzdvihnúť obratnú kameru, ktorá vynikne najmä v interiérových scénach. Okrem pár dobových piesní vám do uší doľahne hudba zo skladateľskej dielne Thomasa Newmana. Jeho melancholický motív (2) plne korešponduje s náladou postáv. O celkovej vierohodnosti 50tych rokov 20.storočia za veľkou mlákou svedčia nominácie na Oscara v kategóriách - Najlepšie kostýmy a výprava.


Sam Mendes nám opäť po troch rokoch priniesol kvalitný americký art. Zabudnite na humorný nadhľad a iróniu Americkej krásy. Núdzový východ je psychologickou komornou drámou nútiacou k sebareflexii, ktorá môže zakotviť vo vodách depresie. Motorom celého filmu sú prvotriedne herecké výkony a scenár, teda tie správne esencie pre konverzačnú drámu. V tomto príbehu by sa mal nájsť každý, kto už má čo-to odžité, predovšetkým v partnerskom alebo manželskom zväzku. No nie každý musí byť na nepríjemné pravdy v danom okamihu pripravený...   PS: Ak máte v pláne zhliadnuť film, aj si prečítať románovú predlohu, odporúčam v uvedenom poradí. Predídete tak prípadnému (avšak skutočne iba miernemu) sklamaniu. To v opačnom poradí nehrozí, pretože Yates má vo svojom diele skutočne čo ponúknuť, aj pri znalosti filmovej adaptácie.
Revolutionary Road (USA/V. Británia, 2008, 119 min.) Réžia: Sam Mendes. Scenár: Justin Haythe (na základe rovnomennej knihy Richarda Yatesa). Kamera: Roger Deakins. Strih: Tariq Anwar. Hudba: Thomas Newman. Hrajú: Leonardo DiCaprio, Kate Winslet, Kathy Bates, Ryan Simpkins, Michael Shannon, David Harbour, Kathryn Hahn, Jason Etter, Kristen Connolly, Zoe Kazan
(1) Časopis Time zaradil túto knižnú publikáciu z roku 1961 medzi stovku najlepších po anglicky písaných kníh 20. storočia. Román je okrem kritiky amerického sna a predmestskej idey majstrovskou pitvou charakterov a na rozdiel od filmu, je  sondou aj do psychiky vedľajších postáv. Ide o mrazivo pravdivý, miestami deprimujúci príbeh, avšak s úsmevnou bodkou na konci. Knižná predloha má všetky moje odporúčania.
(2) Melódia sa ponáša na motív z Mendesovho gangsterského filmu Road to Perdition, na ktorom tiež pracoval T. Newman.

Núdzový východ

Autor: Michal Šmajda
Zdroj: Kinema